Dit is het vijftiende artikel in de serie De jonge constructeur, waarin we kennis maken met een jonge constructeur. In deze editie het woord aan Rogier Schippers. Hij geeft zijn visie op het constructeursvak en belicht zijn eerste project, de verdiepte ligging van de N237 in Soesterberg.
De jonge constructeurde jonge constructeur8 2015ik bennaam Rogier Schippersleeftijd 32 jaaropleiding Civiele Techniek TU Delft ? Hydraulic Structuresafstudeerproject Zwelbelasting op onderwaterbeton-vloeren en trekpalenbedrijf Volker InfraDesignfunctie constructeur, projectingenieurwerkzaam sinds oktober 2010baan gekregen door via netwerk, LinkedInbelangrijk in ontwikkeling leergierig zijn, enthousiastecollega's en leidinggevendeneerste project N50 Ramspol ? Ens (viaduct Schokkeringwegen Ramspolbrug)rol bij eerst project geotechnisch adviseurRogierSchippersMijn meningHet vak inontwikkelingIk ben niet de jongste constructeur die de eer krijgt in dezeserie, wel een jonge constructeur. Of toch niet? Want dekt determ `constructeur' de lading van mijn werkzaamheden wel?Even googelen leert dat de definitie van een constructeur eenadviseur is waarbij het advies voornamelijk bestaat uit het bere-kenen en het tekenen van de draagconstructie. Tekenen doe ikslechts schetsmatig en rekenen maar een deel van de tijd, duswellicht is `constructief ontwerper' of `projectingenieur' eenbetere benaming. Ik ben niettemin blij met mijn functie. Dathet vak veel meer omvat dan de definitie doet vermoeden,maakt het juist zo mooi.Zeker als constructeur bij een ontwerpbureau van een bouw-bedrijf moet je meer (willen) kunnen dan het uitrekenen vaneen draagconstructie. Ik denk aan veilig, kosteneffici?nt enuitvoerbaar ontwerpen. Verificaties en validaties uitvoeren vaneisen. Realistische planningen maken en halen. Beheersen enbewaken van materiaalhoeveelheden. En last but not least:effici?nt samenwerken met andere disciplines zoals werkvoor-bereiding, uitvoering, wegontwerp, calculatie en andere partnersin de bouw. Dit vergt kennis van elkaars werkzaamheden enaandacht voor elkaars belangen. Met het verschuiven vanverantwoordelijkheden van opdrachtgever naar opdrachtnemerworden de verschillende taken in de breedte steeds belangrijker.Ook al vormt de opleiding Civiele Techniek aan de TU Delfteen goede basis, er is en blijft nog veel te leren om de uiteen-lopende taken goed te kunnen vervullen. Zo heeft de impactvan normen en richtlijnen op de werkzaamheden mij verrast.Tijdens mijn opleiding is daar maar beperkt aandacht voorgeweest, terwijl je ? om voortvarend te kunnen ontwerpen ? denormen en richtlijnen goed moet kennen. Het organiseren vaninterne ontwerpbijeenkomsten zoals wij bij Volker InfraDesigndoen, de vorming van een intern leergroepje van jongeconstructeurs en het sparren met oudgedienden helpen je bij jeontwikkeling in de praktijk.Mijn projectVerdiepen N237De Combinatie Van Hattum en Blankevoort bv ? KWS Infra bvrealiseert in opdracht van de provincie Utrecht de verdiepte lig-ging van de N237 in Soesterberg. Deze weg scheidde Soesterberg-Noord van de dorpskern. Met de komst van de onderdoorgangzal deze barri?re worden opgeheven, de bereikbaarheid vanonder meer het nieuwe Nationaal Militair Museum wordenvergroot ?n het dorp meer ruimte worden geboden.Na een aanbestedingsprocedure is het werk gegund op basis van1De jonge constructeur 8 2015 71`Best Value Procurement'. De combinatie kreeg daarbij deruimte het voortouw te nemen en haar expertise maximaal tebenutten. De scope betreft het ontwerp en de realisatie van deverdiepte ligging met een gesloten deel van 210 m, inclusiefde aansluitingen op het onderliggende wegennet. Volker Infra-Design, het integrale ontwerpbureau voor de infrasector vanVolkerWessels, is zowel verantwoordelijk voor het integraleontwerp, het ontwerp van de civiele constructie als het weg-ontwerp. De ontwerpfase is gestart in oktober 2014, de realisatiein november 2015.De goede grondslag van de Utrechtse Heuvelrug en de diepge-legen grondwaterstand maakt het mogelijk de onderdoorgangte realiseren door middel van permanente soilmixwanden. Hetvan nature aanwezige zand wordt gemengd met cement en inhet verse mengsel worden stalen HEA-profielen afgehangen.De profielen bieden weerstand tegen de krachten die er opworden afgedragen via boogwerking in het soilmixmateriaal.De overkluizing wordt gerealiseerd door middel van eenprefab-betondek dat bestaat uit ruim 175 omgekeerde T-liggersen een druklaag. De verbindingen tussen het dek en de soil-mixwanden worden bewerkstelligd met in situ landhoofden.De landhoofden zijn cruciale onderdelen omdat het dek ook alsstempel fungeert voor deze wanden. In de open toerittenworden de soilmixwanden gestabiliseerd door middel vanverankerde betonnen deksloven. Voor het opvangen en afvoerenvan hemelwater wordt onder meer een waterkelder buiten deondergang gemaakt.Mijn rolVan eis tot betonSnel na gunning ben ik toegetreden tot het ontwerpteam,waarin we zijn begonnen met een analyse van de eisen en hettoewijzen van die eisen aan de verschillende disciplines. Voorhet opstellen van verificatieplannen en de juiste interpretatievan eisen hebben we goed en prettig overleg gevoerd, zowelonderling als met de opdrachtgever. Ondanks alle tools ensystemen die in het kader van Systems Engineering wordengebruikt, blijft het mensenwerk.In de DO-fase heb ik me hard ingezet om raakvlakken onder-ling af te stemmen. In het bijzonder bij het ontwerp van dewaterkelder met technische ruimten komen de disciplinesinstallaties, gww en civiel samen. Voor de onderlinge afstem-ming en wederzijds begrip is intensief contact van belang. Hetcontact loont en het is bovendien interessant kennis te nemenvan de verschillende werelden waarin we opereren.De geotechnisch adviseur heeft het ontwerp van de soilmix-wanden voor zijn rekening genomen, terwijl ik de daaropaansluitende landhoofden en deksloven heb ontworpen. Bij deafstemmingen hebben we profijt gehad van mijn eigen ervaringin de geotechniek. Dat de Eurocodes ook garant stonden voorde nodige uitdagingen en vraagtekens, zal weinig (jonge)constructeurs verrassen.Voor de detaillering van de wapening in de cruciale landhoof-den ben ik in direct contact getreden met de uitvoering en devlechter. Dankzij bijdragen van onze hoofdconstructeur en eenervaren tekenaar zijn we samen tot wapeningsdetails gekomendie snel en veilig zijn uit te voeren. Als site-engineer zie ik deuitvoering de aankomende tijd met vertrouwen tegemoet! 2Rubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij ofzij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haareerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerkingmetYouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs. PROJECTGEGEVENSproject Verdiepte ligging N237 Soesterbergopdrachtgever Provincie Utrecht, i.s.m. Grontmijopdrachtnemer Combinatie Van Hattum en Blankevoort bv ? KWS Infra bvontwerp Volker InfraDesign bvtechnische installaties Vialis bv1, 2 Impressie van de omderdoorgang in de N237 in SoesterbergAnimatie.Kijk voor een animatie van de verdiepte N237 inSoesterberg op www.cementonline.nl.
Reacties