Dit is het negentiende artikel in de serie De jonge constructeur. In deze editie het woord aan Palien Hanckmann. Ze geeft zijn visie op het constructeursvak en belicht een van zijn eerste projecten.
De jonge constructeurde jonge constructeur4 2016ik bennaam Paulien Hanckmann MScleeftijd 32 jaaropleiding HBO Bouwkunde en TU/e Bouwkunde,Structural Designafstudeerproject betononderzoek naar verschillen tussen NEN6710 enEN1999-1-1`aluminiumconstructies'resulterend in numeriek enexperimenteel onderzoek naar plooien bij axiale belasting.werkgever Tebodin Netherlands B.V.functie constructeurwerkzaam sinds 2011baan gekregen door sollicitatie na contact Bouwkunde bedrijvendagenbelangrijk in ontwikkeling collega's Tebodineerste project ophangconstructie Gebouw TNO t.b.v. zonnepanelenrol bij eerste project constructeurPaulienHanckmannMijn meningDe constructeur in eenindustri?le omgevingNa mijn studie ben ik terechtgekomen bij een bedrijf dat actiefis in de industrie. Voor een constructeur is dat een heel andervakgebied dan de woningbouw of de utiliteitsbouw. Eenconstructie in de industrie dient vaak puur ter ondersteuningvan het proces en de bijbehorende equipement. In veel van degevallen komt er geen architect aan te pas.Kenmerkend voor een project in de industrie is dat je alsconstructeur, om tot een goed constructief ontwerp te komen,informatie bij collega's van andere disciplines moet halen enbrengen (dit geldt voor alle collega's). Voor belastingen op deconstructie ben je bijvoorbeeld afhankelijk van werktuigbouw-kundigen, elektrotechnici, HVAC-collega's (gebouw gebondeninstallaties). Dat maakt dat je in het ontwerpproces in een lastigparket zit. De gegevens die je nodig hebt, zijn pas laat in hetproject definitief. Maar omdat de constructie als eerste wordtgebouwd, moet je ook als eerste je constructief pakket afron-den. Het komt weleens voor dat de werktuigbouwkundige nogmet detailengineering bezig is terwijl de eerste palen al degrond in moeten. Daarom start je met een aantal goede aanna-mes en een beetje reserve met het ontwerp.Niet alleen de samenwerking met collega's en input van anderedisciplines kunnen invloed hebben op je ontwerp. Op eenindustrieel bedrijventerrein met bestaande bebouwing enondergrondse obstakels kan het voorkomen dat de tekeningenvoor deze bestaande bebouwing en ondergrondse obstakelsafwijken van de werkelijkheid. Als er grondwerk te pas komt bijeen project, moeten de locaties van ondergrondse kabels enleidingen gecontroleerd worden om clashes te voorkomen.Hierbij wordt gebruikgemaakt van proefsleuven. Vaak komendaarbij nieuwe zaken aan het licht die constructief anders inelkaar zitten dan wat je vooraf voor ogen had.Juist dit soort aspecten maakt het vak constructie in een indus-tri?le omgeving zo uitdagend: bij ieder project opnieuw omweten te springen met de wisselende omstandigheden. Opval-lend is dat tijdens studie de focus ligt op woningbouw en utili-teitsbouw. De industri?le kant lijkt helemaal niet te bestaan.Mijns inziens is dit ook een leerzame en uitdagende richtingvoor het constructeursvak, juist omdat deze afwijkt van de`standaard'. Deze kant mag dan ook wat meer belicht wordentijdens studie en in het werkveld.1 Twee nieuwe tanks op een fundatieplaat2 Stortvolgorde funderingsplaat278_79_1604_Youcon_Pauline_Hanckman.indd 78 30-06-16 13:29De jonge constructeur 4 2016 791Mijn projectUitbreiding FOSopslagcapaciteitEen van de projecten waar ik aan gewerkt heb bij Tebodin ishet project uitbreiding van opslagcapaciteit van FOS (fructose-oligosacharide, een grondstof voor voedingsproducten) bij eenleverancier van dit middel. Er bestond al een ontwerp voor eengrote hal met meerdere tanks, maar de productie moest verderworden uitgebreid. Daarom zijn onder meer twee nieuwepompen en twee nieuwe tanks gerealiseerd. Deze tanks, meteen doorsnede van circa 18 m en een hoogte van circa 15 m,zijn gefundeerd op de fundatieplaat en de paalfundering (fig.1). Vanwege de hoge belastingen uit de grote tanks ? uitgangs-punt was een eigen gewicht van de tanks van circa 100 ton eninhoud van circa 5100 ton per tank ? waren paalbelastingen totcirca 2000 kN nodig. Hierbij is een grid aangehouden van 2,5m h.o.h. over een groot deel van de palen.Vanwege de bereikbaarheid van de pompen is ervoor gekozende fundering voor de pompen op maaiveldniveau te houden.De tankfundatie is 650 mm hoger aangelegd, om werktuig-bouwkundige redenen (ten behoeve van functionaliteit van depompen). Hierdoor kwam de betonplaat rondom bijna vrij teliggen en is er een randbalk rondom voorzien.Vanwege de grootte van de funderingsplaat, in verband metkrimp en kruip, is ervoor gekozen in het midden van deverhoogde betonplaat een stortstrook aan te brengen waarin dewapening met ankers is doorgekoppeld.In de uitvoeringsfase bleek dat de reeds bestaande, aangrenzendetanks gefundeerd waren op staal. In de ontwerpfase waren echtertekeningen als uitgangspunt aangehouden, waarbij de tanks oppalen stonden. De fundering van deze bestaande tanks zoudaarom kunnen verzakken door het weggraven van de bouwputvoor de fundering van de nieuwe tanks.Op het moment van deze ontdekking waren de funderingspalenvoor de nieuwe tanks echter al geboord. De locatie van denieuwe tanks kon dus niet meer worden gewijzigd om voldoendeafstand te cre?ren voor de bouwput. In plaats daarvan is er, inoverleg met het geotechnisch bureau, voor gekozen een berliner-wand te plaatsen dicht bij de bestaande tanks om ruimte over tehouden voor het ontgraven van de nieuwe fundering zonder datdit invloed zou hebben op de bestaande funderingen.Het storten van de funderingsplaat is in vier delen gebeurd (fig.2). De eerste stort is afgestemd op de hiervoor beschreven situ-atie. De randbalken ter plaatse van de bestaande tanks zijn alseerste gestort.Mijn rolTheorie in praktijkIk ben vanaf de basic engineering fase betrokken geweest bij ditproject om het ontwerp te maken voor de fundatie. In de detailengineering fase heb ik het ontwerp verder uitgewerkt en debenodigde wapening bepaald. Daarbij is de plaat gemodelleerdmet behulp van Scia Engineer. Doordat de palen redelijk dichtbij elkaar staan was het van belang uit te zoeken of er sprakewas van een gedrongen constructie. Als dat het geval zou zijnkon deze niet met Scia worden uitgewerkt maar zou hij met dehand gecontroleerd moeten worden. Dit was hier niet het geval.Verder bleek dat de vloeistof in de tank niet zou leiden tot grotetemperatuurverschillen in de funderingsplaat aangezien detemperatuur constant laag zou zijn.Tijdens de uitvoering ben ik betrokken geweest bij de controlevan de wapening. Daarbij is de wapening ter plekke gecontro-leerd en gefotografeerd om deze te documenteren.Het interessante van dit project was dat ik er van begin toteind bij betrokken ben geweest. Niet alleen berekeningenmaken op kantoor, maar ook in het werk de wapening contro-leren. Het is leerzaam om in de praktijk te zien wat je opkantoor hebt uitgewerkt.Rubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij ofzij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haareerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerkingmetYouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.Projectgegevensproject uitbreiding opslagcapaciteitvan FOS bij Sensus BVopdrachtgever Sensus BVconstructeur Tebodingeotechnisch advies Inpijn Blokpoelaannemer Bergh Bouw78_79_1604_Youcon_Pauline_Hanckman.indd 79 30-06-16 13:29
Reacties