Dit is het dertiende artikel in deze serie, waarin we kennis maken met een jonge constructeur. In deze editie het woord aan Daphne Dales. Ze deelt haar visie op het constructeursvak en vertelt over haar ervaringen tijdens haar eerste grote project in Australië.
De jonge constructeurde jonge constructeur5 2015ik benIk bennaam ir. Daphne Dalesleeftijd 27 jaaropleiding TU Eindhoven, faculteit Structural Designafstudeerproject funderingsvernieuwing, de ontwikkeling van eenalternatieve funderingwerkgever BAM Infraconsultfunctie constructeurwerkzaam sinds februari 2013baan gekregen door open sollicitatiebelangrijk in ontwikkeling de diversiteit aan collega'seerste project ontwerp en bouw van het materieel voor de bouw vanaanmeersteigersrol bij eerste project assistent ontwerpmanagerDaphneDalesMijn meningDe bouwendeconstructeurHet is fascinerend hoe wij (de bouwende mens) in staat zijn omvanuit een schetsidee een functioneel bouwwerk neer te zetten.Wat de doelgroep, geometrie, of locatie van het bouwwerk ookis, samen kunnen we het realiseren. Vanaf het moment dat deconstructeur bij een project betrokken raakt, streeft hij/zij naareen constructief ontwerp dat voldoet aan de verwachtingen vande opdrachtgever. Echter de berekening of tekening is niet heteindproduct, dat is het gerealiseerde bouwwerk, het ziekenhuis,of de tunnel. De constructeur dient altijd na te denken over demaakbaarheid van het ontwerp. Voor mij was het een bewustekeuze om na mijn studie bij een aannemer te gaan werken. Ikwil dicht bij de realisatie zitten en leren van hoe gebouwd wordt.Naar mijn idee is het ook de uitvoeringsfase waar de bouw zichhet meest kan en moet verbeteren. Dankzij ontwikkelingen inde software wordt het steeds eenvoudiger bijzonder gevormdeconstructies te ontwerpen en berekenen. De constructeur ismet rekensoftware in staat de constructie te optimaliseren.Inmiddels worden met behulp van software ook delen van hetuitvoeringstraject ge?ndustrialiseerd. Maar industrialisatie isjuist voor de complexe vormen niet mogelijk, met het vereen-voudigen van het ontwerptraject is de uitdaging voor de uitvoe-ring groter geworden. Door de innovatieslag die op kantoor isgemaakt door te trekken naar de bouwplaats, kan meer effici-entie worden verkregen. De eerste stappen worden gezet methet gebruik van virtual reality op de bouwplaats, bijvoorbeelddoor het gebruik van Google Glass. De constructeur kan zijn/haar steentje bijdragen door al tijdens het ontwerp na tedenken over maakbaarheid. Onder andere door buiten te gaankijken hoe wordt gebouwd. Wat is immers mooier dan je eigenschetsen werkelijkheid te zien worden?Mijn projectSteigers bouwen inAustrali?In februari 2014 verwierf BAM International, in samenwerkingmet de Australische partner Clough, de opdracht voor hetontwerp en de uitvoering van een overslagsteiger voor ijzerertsin Port Hedland, Australi?. Deze steiger is een uitbereiding opDe jonge constructeur 5 2015 851de reeds in gebruik zijnde vier steigers van de opdrachtgever.Het project bestaat uit een 306 m lange aanmeersteiger (fig. 1),een overslagstation, en een aanvoersteiger (foto 2), met daaropeen transportband voor de ijzererts. Iedere beuk van dezeaanvoersteiger bestaat uit twee stalen buispalen met daarop eenstalen boxligger. Hierop liggen de stalen langsliggers waaropprefab-betondekplaten rusten. Stabiliteit wordt verkregen uithet in situ landhoofd.Om de bouwtijd te verkorten, is projectspecifiek materieelontworpen en gebouwd. Met behulp van dit materieel kongelijktijdig met de bouw van de landconstructie ook al aan debouw van de aanmeersteiger boven het water begonnen worden.Door de stalen modules, waaruit de aanmeersteiger is opge-bouwd, te prefabriceren kon de bouwtijd nog verder wordenteruggebracht. Met als resultaat dat het eerste schip slechts14 maanden na het gunnen van de opdracht kon aanmeren.Mijn rolSamenwerkenMet nog geen jaar werkervaring werd ik gevraagd in Australi?te gaan werken aan dit steigerproject. Ik ben begonnen in detenderfase als assistent ontwerpmanager. Ik hield me bezig methet opzetten van planningen, documentenlijsten, enkostenoverzichten. Nadat het project was gegund, ben ik alsconstructeur werkzaam geweest. Samen met een Nederlandsecollega was ik verantwoordelijk voor een deel van het ontwerpvan de aanvoersteiger. Ik heb de dimensionering van de stalenbalken gedaan, het ontwerp en de berekening van de aanslui-ting van de langsliggers met de dwarsbalken, en de aansluitingvan de palen met het landhoofd.Tijdens dit project heb ik geleerd de kennis van anderen tebenutten. Niet alleen door veel vragen te stellen, maar ook doorte brainstormen en met anderen mee te denken. Deze samen-werking leidt tot oplossingen van complexe problemen, omdatiedereen verschillende kennis of inzicht kan inbrengen. Daarkomt bij dat er andere normen en regels van kracht zijnwanneer je bouwt in het buitenland. Zo heeft veiligheid inAustrali? een nog prominentere rol dan in Nederland, zowelop de bouwplaats als bij de werkzaamheden op kantoor.In die zin is het mooi om te werken bij een internationaleaannemer. Door het werken en leven in het buitenland ervaarje het verschil in cultuur. Terwijl Nederlanders van aanpakkenhouden, is de houding van Australi?rs meer ontspannen. DeAustralische collega's moesten wennen aan de directheid vande Nederlanders, maar bleken het uiteindelijk juist prettig tevinden dat iemand duidelijk is. En ik vond het niet erg me aande Australisch lifestyle aan te passen en wat meer laid back tezijn. Het was een mooie ervaring en ik zou zeker geen neezeggen als het me weer zou worden gevraagd. Rubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis meteen jonge constructeur. Hij of zij deelt zijn/haar mening over hetvak en belicht een van zijn/haar eerste projecten. De rubriek istot stand gekomen in samenwerking met YouCon, de verenigingvan en voor jonge constructeurs.21 Artist's impression van de nieuwe aanmeersteigerin Port Hedland, Australi?2 De aanvoersteiger in aanbouwfoto: BAMClough
Reacties
Raily Balentina - R.B.steigerwerk 21 oktober 2019 22:04
Hallo mijn naam is Raily en werk in Nederland als steigerbouw. Het trek mij zo aan om in het buitenland mijn kennis uit te voeren. Via deze weg probeer ik in contact te komen met organisatie die in het buitenland werkzaam zijn als steigerbouw. Op internet heb ik u advertenties gezien en wil daar op reageren. Ik hoop dat u met mij in contact komt miss kan ik iets beteken voor u als werk aan in de steigers. Hoor graag van u. Met vriendelijke groeten, Raily Balentina