Dit is het negende artikel in deze serie, waarin we kennis maken met een jonge constructeur. In deze editie het woord aan Bas Albers. Hij deelt zijn visie op het constructeursvak en vertelt over zijn ervaringen tijdens een van zijn eerste projecten, Liverpool 2.
De jonge constructeurde jonge constructeur12015ik bennaam ir. Bas Albersleeftijd 26 jaaropleiding TU Delft, Structural Designafstudeerproject 2D Numerical Analysis ofSettlement Damage to Buildings, Including anon-linear Masonry Model and Soil-structure Interfacewerkgever BAM Infraconsultfunctie constructeurwerkzaam sinds 2012baan gekregen door open sollicitatiebelangrijk in ontwikkeling ontwerpleider van Liverpool 2eerste project Provinciale wegen Harmelen (Bravo 6a/6b)rol bij eerste project constructeurBasAlbersMijn meningMultidisciplinairconstructeurOmdat voor grote en complexe bouwprojecten steeds vaker eenmultidisciplinair team wordt opgezet, kan ook de constructeurzelf niet langer monodisciplinair optreden. Een professioneleconstructeur zal met regelmaat de grenzen tussen de disciplinesmoeten passeren. Hoewel de constructeur in eerste instantiebekwaam moet zijn in zijn of haar eigen vakgebied, zal hij of zijin een multidisciplinair team te maken krijgen met bijvoor-beeld geotechniek, materiaaltechnologie en architectuur.Bovendien moet een constructeur de bouwbaarheid meenemenin zijn ontwerp. Aanvullende cursussen op onderwerpenaanpalend aan de eigen studie, zijn dan ook noodzakelijk.De samenwerking met geotechniek is een mooi voorbeeldwaarom een constructeur over zijn eigen grenzen heen moetkijken. De grond waarin de constructie komt te staan, bepaaltniet alleen de belasting, maar ook de ondersteuning. Zondergedegen kennis van grondmechanica kan een constructeur nietbepalen welk rekenmodel moet worden opgesteld. Andersomkan de geotechnicus niet bepalen welke sterkte en stijfheids-eigenschappen in het grondmodel moeten worden ingevoerdvoor de constructieve elementen. Beide disciplines zullen dussamen grensoverschrijdend moeten werken met kennis vanelkaars vakgebied, om te bepalen welke geometrie maatgevendis, welke materiaaleigenschappen moeten worden toegepast enwelke rekenmodellen (zowel voor staal/beton als voor degrond) moeten worden gebruikt. In de praktijk wordt nogaleens verondersteld dat de andere discipline meer is ge?igendom de juiste keuzen te maken. Dit gaat echter voorbij aan dewederzijdse invloed op elkaars discipline. De keuze voor eenbepaald grondmodel zou bijvoorbeeld de meest ongunstigegrondresultaten op kunnen leveren, maar relatief gunstigebelastingen op de constructie.Voor de constructeur betekent dit dat hij of zij zich breder zalmoeten ori?nteren en interesse moet tonen in andere vakgebieden.Op zich is dit niet uniek. Denk maar aan Gustave Eiffel, IsambardBrunel of andere, grote 19e eeuwse ingenieurs die vaak werktuig-bouwkundige, civiel ingenieur en materiaalkundige waren.Mijn projectLiverpool 2In de monding van de Mersey bij Liverpool wordt gebouwd aaneen nieuwe containerterminal. De bijbehorende kademuur is854 m lang, keert 30 m grond en wordt uitgevoerd als combi-wand. De kademuur wordt gestabiliseerd door legankers dieachter de kade in de grond zijn verankerd. Het ontwerp van dekademuur is in 2D Plaxis uitgewerkt vanwege de benodigdebetrouwbaarheid van de vervormingsberekening. In Plaxis zijnDe jonge constructeur 12015 871Rubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis meteen jonge constructeur. Hij of zij deelt zijn/haar mening over hetvak en belicht een van zijn/haar eerste projecten. De rubriek istot stand gekomen in samenwerking met YouCon, de verenigingvan en voor jonge constructeurs.een snede van de geometrie, grond en watereigenschappen ende constructieve elementen ingevoerd. Hoewel de constructieveelementen (stalen wand, stalen leganker en betonnen anker-scherm) eenvoudig zijn, werd het ontwerp toch relatief complex.Ten eerste vereist de nationale bijlage bij de Eurocode in Groot-Brittanni? een ontwerp met verschillende combinaties vangrondparameters en belastingen voor de uiterste grenstoestand.Ten tweede wordt de wand belast door wisselende waterbelas-tingen aan beide zijden van de muur, door grote getijdever-schillen en door watertoevoer onder de wand en vanuit hetachterland.De berekeningen moeten iteratief worden uitgevoerd. Uit hetontwerp van de constructieve elementen volgden de stijfhedendie in Plaxis moesten worden ingevoerd. Uit de Plaxis-bereke-ning volgde vervolgens een belasting waarop het ontwerp moestworden aangepast. De vele belastingcombinaties volgend uit debelastingen en de veiligheidsfilosofie van de Eurocode, leiddenertoe dat er op elk moment intensief en eenduidig moest wordengecommuniceerd tussen de verschillende disciplines. PROJECTGEGEVENSproject Liverpool 2opdrachtgever Peel Portsaannemer Combinatie van BAM Nuttallen Van Oordontwerp kademuur BAM Infraconsult1 Artist's impression van de nieuwe containerterminal bij Liverpool2 Uitwerking van het ontwerp van de kademuur in 2D PlaxisMijn rolInteractie grond-constructieIk ben als constructeur vlak na de eerste ontwerpschets betrok-ken bij het project Liverpool 2 en begeleid op dit moment deuitvoering. Ik heb de grote lijnen van het ontwerp uitgewerkt,zoals de lengte van de palen en de legankers, maar ook detailsals de kraanverankerings- en reparatiefaciliteiten.Zo heb ik de invoer voor de Plaxis-berekening (geometrie, belas-ting, stijfheden) mede bepaald en de uitvoer gecontroleerd. Bijgebruik van eindige-elementenprogramma's moet immers altijdworden geverifieerd of de uitkomst kan worden verklaard en ofhet model klopt. Met de uitvoer heb ik vervolgens het ontwerpvan de combiwand, de ankers en de ankerschotten gemaakt.Dit project heeft mij geleerd zeer regelmatig met projectleideren collega's te praten over het ontwerp. Door het probleem uitte leggen met behulp van schetsen, is het mogelijk in korte tijdtot de kern te komen. Bovendien is mij, door collega's bij hetontwerp te betrekken, gebleken dat er heel veel kennis binnende organisatie aanwezig is. AAA Axy
Reacties