De E 55 te RotterdamDe E 55 in Rotterdam streeft na moeilijke onderwerpen gemakkelijkbegrijpbaar uit te beelden.Een treffend voorbeeld hiervan is de stand Voorgespannen Beton. Dertiensamenwerkende firma's tonen dit jongste kind van de moderne techniekop hot gebied van bouw en constructie.Men kan natuurlijk de kern-idee van de uitvinding met een paar woordenenigszins duidelijk maken. De verklaring aan het publiek wordt echterdoor een gelukkige en amusante vondst nog vereenvoudigd: er staat eengrote speclgocdkoe met uit elementen samengestelde, beweeglijke poten.net zoals bij de bekendc Humpty Dumpty figuren; d.w.z. door de ele-menten voert een draad, die, indien gcspannen. de benen samenhoudt.Laat men deze draad los, dan zakt de koe door haar kniegn.Maar wat het in de practijk betekent, zware betonnen elementen totelastische constructies om te tovoren. kan men zich toch pas voorstellen.stand 'Voorgespannen BetorT op de E 55wanneer men het in werkelijkheid heeft gezien. Er is een slanke voet"gangersbrug, die in een sierlijke boog een spanwijdte van 16.20 m heeft.Er naast bevindt zich een identieke demonstratiebrug. waarbij de span-installatie volledig wordt vertoond, behalve dan natuurlijk dat de inspuitingvan de cementmortel ontbreekt. die de laatste fase van voorspanning is.De toeschouwer ziet. hoe de elementen van de demonstratiebrug zichelastisch naar boven welven, wanneer hij over de voetbrug wandelt.Een andere. aardige en populaire demonstrate is die van een gewicht vanI 000 kg. gegoten in de vorm van een kleine betonnen olifant, die telkensop een 10 m lange, van voorgespanncn beton vervaardigde plaat valt.De plaat buigt prompt door, maar richt zich weer op. wanneer de olifantwordt verwijderd. Dit alles toont volkomen duidelijk en begrijpelijk hetprincipe van deze uitvinding, die de laatste jaren op zovele gebieden vanconstructief bouwen nieuwe aspecten heeft geopend.SAMENVATTING van blz. 207Viaduct van voorgespannen beton teZwijndrechtdoor ir W. von der Ham en ir J. Visser,von Ingenieurs- en ArcJmectcnbureouWh J. v. Hasselt en de Koning, NijmegenAls onderdeel van de nieuwe Oost-West ver-binding van de Gemeente Zwijndrecht is vooreen oprit naar de dijk, gezien de slechte grond-gesteldheid, een viaduct gebouwd uit grotendeelsgeprefabriceerde onderdelen. De rijvloer bestaatuit voorgespannen betonbalken, samenwerkendmet een in het werk gestorte druklaag, op dejukken opgelegd met stalen stoelen. De jukkenbestaan elk uit 4 kolommen en een deksloof,welke door middel van Dywidag staven toteen geheel zijn verenigd; de kolommen zijngesteld in ter plaatse gestorte funderingsbalken,die op betonnen palen rusten. Behalve de land-hoofden, de funderingsbalken en het wegdek,zijn alle onderdelen in de fabrick vervaardigd,waardoor een korte bouwtijd werd bereikt.SOMMAIRE de page 207Pont-viaduc en beton precontract a Zwijn-drechtpar M. W. van der Ham, ingenieur etM. }. Visser, ingenieurdu Ingenieurs- en Architectenbureauv/h /. v. Hasselt en de Koning, NimegueA cause de la mauvaise qualite* du sol, une ramped'acces a la digue, faisant partie du projet de liaisonest-ouest de la commune de Zwijndrecht, a eteexdeute^ en elements de beton pr^fabriques. Letablier consiste de poutres precontraintes soli-daires d'une couche de compression coulee surplace. Le tout est pose, par I'interm^diaire dechaises en acier sur les palces. Chacune de cespalces consiste de 4 colonnes et d'un sommierassembles a I'aide de barres filetees de Rhein-hausen; les colonnes s'appuient sur des poutresde fondation coulees sur place reposant sur despieux en b6ton.En dehors des cul^es, des poutres de fondation etdu tablier, tous les elements du pont ont cce fabri-qu^s en usine, ce qui a r6duit consid^rablement led^lai de construction.ZUSAMMENFASSUNG von Seite 207Ein Viadukt aus Spannbeton in Zwijndrechtvon Dipl.-tng. W. v. d. Ham undDipl.-lng. J. Visservom Ingenieurs- en Architectenbureauv/h J. v. Hasselt & de Koning, NijmegenIm Zuge der neuen Ost-Westverbindung der Ge-mcinde Zwijndrecht ist als Rampe nach dem Deichim Hinblick auf die schlechte Bodenbeschaffenheitein -grdsstenteils aus praefabrizierten Elementenhergestellter- Viadukt gebaut. Die Fahrbahn-konstruktion besteht aus vorgespannten Beton-tragern in Zusammenwirkung mit einer an Ortund Stelle betonierten Druckplatte und ist aufJochen aufgelagert. Die Briickenauflager selbstsind aus Stahl. Die Joche bestehen je aus vierStCitzen mit einem Verbindungstrager; die Kon-struktion ist mittels Dywidag-Stabe zu einemGanzen zusammengefugt. Die Stiitzen stehen aufan Ort und Stelle betonierten Fundierungstra-Tern.die auf Betonpfahlen ruhen.Ausser den Landwider-lagern, den Fundierungstragern und der Fahrbahn-abdeckung sind alle Konstrukttonselemente fa-briksmassig erzeugt, eine Massnahme, die einewesentliche Verkiirzung der Bauzeit zur Folgehatte.208 Cemem 7 (1955) Nr 7 8
Reacties