Naast de kwaliteit van het plan 'de Groene Loper' en de ver doorgevoerde samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, is de grote aandacht voor omgevingsmanagement en communicatie een van de succesfactoren van het project A2 Maastricht. Auteur:Jeroen Maas (Projectbureau A2 Maastricht)
56
thema
Dankzij
omgevings-
management
meer draagvlak
1
Hinder van het project A2
Maastricht beperkt
thema
Dankzij omgevingsmanagement meer draagvlak 6 2015
57
Naast de kwaliteit van het plan 'de Groene Loper'
en de ver doorgevoerde samenwerking tussen
opdrachtgever en opdrachtnemer, is de grote
aandacht voor omgevingsmanagement en
communicatie een van de succesfactoren van
het project A2 Maastricht.
Om te komen tot een efficiënter omgevingsmanagement en
betere communicatie, werd een 'alliantie' tussen opdrachtgever
en opdrachtnemer gecreëerd. Zo is er een gezamenlijk budget
voor communicatie samengesteld, en ook de communicatie-
medewerkers van opdrachtgever en opdrachtnemer zijn in één
afdeling ondergebracht. Zo ontstond er één team dat uit één
mond praat. In dit team zitten twee omgevingsmanagers: één
vanuit opdrachtgeverskant en één vanuit opdrachtnemerskant.
Hoewel deze samenwerking op het eerste gezicht niet evident
lijkt, leert de praktijk dat de omgevingsmanagers vaak op één
lijn zitten en vaak meer moeite hebben hun eigen organisatie te
overtuigen dan elkaar.
Bereikbaarheid
Voordat de aanbesteding van het project werd gestart, waren
de bereikbaarheid van de stad en de hinder tijdens de bouw
de grote zorgpunten voor de inwoners en ondernemers van
Maastricht. Om hieraan gehoor te geven, werden er al in 2003
verschillende overlegorganen opgericht: de A2-Werkgroep,
het A2-Buurtenplatform en het A2-Bedrijvenplatform. Zij
vertegenwoordigen respectievelijk de politiek, directe omwo-
nenden en het bedrijfsleven in Maastricht.
Uit het overleg met deze partijen vloeide de wens voort dat de
bereikbaarheid tijdens de bouw maximaal 25% mocht verslech-
teren. Hierdoor zijn doorstromingseisen in het programma van
eisen opgenomen en zijn voorwaarden meegenomen in het
ambitiedocument en gunningcriteria. Een voorbeeld hiervan
was dat alle stroken (2×2) van de autoweg (de A2/N2) beschik-
baar zouden blijven en dat de verkeerslichten dezelfde capaciteit
zouden blijven behouden. Ook is een aantal afslagen uit de N2
gehaald. Daarnaast is er een programma opgezet (Maastricht
Bereikbaar) om de groei van het verkeer op te vangen door
gedragsverandering (telewerken, e-bikes, enz.). Dit heeft er toe
geleid dat de doorstroming van het verkeer beter verloopt dan
verwacht: de bereikbaarheid tijdens de bouw bevindt zich op
hetzelfde niveau als vóór de bouw (in 2010).
Verwachtingen beheersen
Kritische factor bij het slagen van omgevingsmanagement is te
zorgen voor een reëel verwachtingsmanagement, zowel vóór de aanbesteding als tijdens de realisatie van het project. Daarom
wordt er steeds vroegtijdig en transparant gecommuniceerd
naar de omgeving over de aard, de duur en de verwachte
hinder van de werkzaamheden. Deze communicatie verloopt
onder meer via een wekelijkse uitzending op L1, wekelijkse
advertenties in een regionaal weekblad, de eigen website,
Twitter en het Informatiecentrum.
Sinds 2012 werkt A2 Maastricht naast het Buurtenplatform en
het Bedrijvenplatform ook met een drietal 'A2-stewards':
mannen uit Maastricht/de buurt, die het Mestreechs spreken,
die (herkenbaar) in de buurt rondlopen en functioneren als
eerste vraagbaak in de buurt over het project. Ze luisteren naar
bewoners, beantwoorden vragen en lossen kleine problemen
langs het bouwterrein meteen op.
Daarnaast is er met verschillende overheden een servicelijn
opgericht waar mensen 24 uur per dag, zeven dagen in de week
terechtkunnen met vragen, klachten en meldingen. Deze
vragen komen telefonisch of per e-mail centraal binnen, en
worden vanuit daar doorgezet naar de juiste instantie die de
vraag beantwoord (project A2, gemeente Maastricht, RWS,
enz.). De afgelopen jaren zijn circa 1500 meldingen per jaar
ontvangen. Dat deze gecombineerde aanpak werkt, blijkt onder
meer uit het feit dat er geen sprake is geweest van stagnatie van
de werkzaamheden tijdens het bouwproces.
Dankzij
omgevings-
management
meer draagvlak
Jeroen Maas
Projectbureau A2 Maastricht 1 Tijdelijke verlegging van de N2, Maastrichtfoto: A2 Maastricht2 A2 Maastricht is voor de omgeving meer dan enkel een bouwproject: in september
2014 exposeerden zestien kunstenaars hun werk, geïnspireerd door A2 Maastricht;
de expositie trok 4000 bezoekers
foto: Bert Janssen, A2 Maastricht
2
Dankzij omgevingsmanagement meer draagvlak 6 2015
Dankzij omgevingsmanagement meer draagvlak 6 2015 58
thema
Grondwal
Vanuit de straat nabij het bouwterrein kwam een verzoek de
aanwezige grondwal te laten liggen (in plaats van op te
ruimen). Dit om uiteindelijk een betere, lagere geluidsbelasting
te krijgen voor de bewoners.
Tot slot
Deze acties zorgden samen met de zorgvuldige communicatie
voor goodwill bij belangstellenden en omwonenden. Door
goodwill op te bouwen, ontstond er geleidelijk aan ook meer
draagvlak voor werkzaamheden met grote hinder. Toen
bijvoorbeeld het kruispunt Scharnerweg ? A2 midden in de
stad tien weken werd gesloten, verliep dit grotendeels zonder
problemen. Sterker nog, de nabijgelegen Albert Heijn trak -
teerde bij de heropening zowel buurtbewoners als werknemers
van A2 Maastricht op een ontbijt (foto 3).
?
Luisteren en handelen
Essentieel is het om signalen vanuit de buurt niet enkel waar te
nemen, maar er ook iets mee te doen waar mogelijk. Dit kan
het beste worden geïllustreerd aan de hand van een aantal
voorbeelden.
Zicht op snelweg
Vanuit de wijk Amby kwam bijvoorbeeld het verzoek om het
zicht op de autosnelweg te verminderen. Dit verzoek werd
gemeld bij het A2-Buurtenplatform. Overeengekomen is de
geluidsschermen bij Amby aan te kleden met beukhaag en
klimop, aangevuld met een aantal bomen.
Sibematunnel
De Sibematunnel in de wijk Heer is een fietstunnel die niet in
het oorspronkelijke plan stond. Aanleiding voor de bouw van
deze tunnel was een verzoek/plan van de Fietsersbond en
Buurtenplatform Heer. Uiteindelijk is dit door de gemeente
Maastricht en provincie Limburg in samenwerking met het
projectbureau A2 mogelijk gemaakt.
3 Opening kruispunt Scharnerweg in 2013; Albert Heijn trakteerde bij de heropening van een
kruising zowel buurtbewoners als werknemers van A2 Maastricht op een ontbijt
foto: Bert Janssen, A2 Maastricht
3
Reacties