IWEGENBOUW IUITVOERINGSTECHNIEK I ICOMBINATIE-CONSTRUCTIEVOERTUIGKERING/GELUIDSCHERMOnderdeelvan de oost-west ontsluiting van Purmerend is de IJsselmeerlaan (fig. 1).Deze weg ligt ca. 5 meter boven maaiveld en loopt dicht langs de aangrenzendebebouwing. Uit berekeningen bleek dat een geluidwerende voorziening langs dezeweg noodzakelijk was. Bovendien moest om veiligheidsredenen en ter beschermingvan het geluidscherm een vangrail worden aangebracht.Een combinatie van beide leidde tot een voor ons land unieke constructie: eenbetonnen voertuigkering met daarop een geluidscherm.~LUl005CH.E.~"" /.soll'1'G.E.LUIOWAL ~.5o 1"7'I~lL.E.,?.N Ai"")lyIqT.E.~}vG.sGOOI++t-...1 De IJsselmeerlaan in Purtnerendmet daarbij aangegeven devoorzieningen die langs deze weg zijnaangebracht.voertuigkeringen, zijn contacten gelegdtussen Gemeentewerken Purmerend,het Verbond der Cementnijverheid inBrussel en het Ministerie van OpenbareToen de keuze eenmaal was gemaakt, is Werken in Belgi?, waar deze construc-gekeken naar de kosten van betonnen ties alvakerzijnaangelegd.Een en anderkeringen uitgevoerd in prefab en in ter heeft geleid tot een ontwerp met eenplaatse gestort beton. Voor de prefab symmetrisch profiel met een boven~elementen kwam een strekkende meter 2 Dwarsdoorsnede breedte van 0,30 m, voldoende breedb nl voertuigkering/geluidscherm; op d I h I d hprijs van ca f 200 naar voren; ij aa eg de strook schraal beton is eerst de om er e stij en voor et ge ui sc ermmet een slipformpaver was het bedrag voertuigkeringaangebracht, daarna is op te kunnen verankeren via ingeboor-f 100 tot f 150. Ook om andere rede- de waterafVoergoot gestort, voor elk de gaten (fig. 2).nen is gekozen voor de aanleg met een onderdeel is gebruik gemaakt van de De voertuigkering is voorzien van tweeslipformpaver, namelijk: slipformpaver strengen thermisch verzinkt staal FEP- de kering wordt als ??n geheel ge- t--~~~~~~~~~~--~----j1860, die dienen om bij een eventuelemaakt, zodat er geen koppelingen nodig ~II' 50 =0 , zware aanrijding de kering in stand tezijn; \ U I Iinn 11\ houden. Deze strengen lopen op 0,15 en- bochten kunnen vloeiend wordt ge- 0,30 m onderdebovenkantvan de voer-maakt - deze komen tamelijk veel voor tuigkering.op het hoge gedeelte van de lTsselmeer- Alsfundering is eenstrookschraalbeton. .~J .< ST,s.f.NG.U{laan; aangelegd ter breedte van de kering en- snelle aanleg, wat van belang is voor met een dikte van 0,15 m.een tweestrooks weg die al in gebruik is; Bovendien is-een aantal afgewogen be-- de slipformpaver kon ook worden in- steksbepalingen ten aanzien van pro-gezetvoor hetmakenvan de schraal-be- duktie, betonspeciesamenstelling,tonfundering onder de voertuigkering maatnauwkeurigheden en maatto-en de waterafvoergoot ernaast. leranties opgesteld.Het grondlichaam van de hoog-? ? gelegen tweestrooks IJssel-meerlaan is tamelijk smal,waardoor bij plaatsing van een vangrailvoor het geluidscherm deze laatste inhet talud zou komen te staan. Om effec-tiefte funcioneren, zou dit scherm aan-zienlijkhoger moeten zijn dan eendichtlangs de weg staand geluidscherm.Het idee om beide functies teverenigen,leidde tot de keuze van een betonnenvoertuigkering, rype New Jersey, metdaarop gemonteerd het geluidscherm.Uit de gemaakte geluidberekeningenwas een noodzakelijke hoogte gevolgdvan 1,40 m. De voertuigkering is 0,80 mhoog en daarop zijn 0,60 m hoge door-zichtige schermen geplaatst, omvoor deweggebruikers een zgn. tunneleffect tevermijden.OntwerpachtergrondenGezien de onbekendheid in ons landmet hetbouwenvan gegleden betonnenAandacht voor de speciesamenstellinghangt nauw samen met het feit dat nahet passeren van de slipfompaver de be-22 Cement 1987 nr. 9IWEGENBOUW IUITVOERINGSTECHNIEK I ICOMBINATIE-CONSTRUCTIEVOERTUIGKERING/GELUIDSCHERMOnderdeelvan de oost-west ontsluiting van Purmerend is de IJsselmeerlaan (fig. 1).Deze weg ligt ca. 5 meter boven maaiveld en loopt dicht langs de aangrenzendebebouwing. Uit berekeningen bleek dat een geluidwerende voorziening langs dezeweg noodzakelijk was. Bovendien moest om veiligheidsredenen en ter beschermingvan het geluidscherm een vangrail worden aangebracht.Een combinatie van beide leidde tot een voor ons land unieke constructie: eenbetonnen voertuigkering met daarop een geluidscherm.~LUl005CH.E.~"" /.soll'1'G.E.LUIOWAL ~.5o 1"7'I~lL.E.,?.N Ai"")lyIqT.E.~}vG.sGOOI++t-...1 De IJsselmeerlaan in Purtnerendmet daarbij aangegeven devoorzieningen die langs deze weg zijnaangebracht.voertuigkeringen, zijn contacten gelegdtussen Gemeentewerken Purmerend,het Verbond der Cementnijverheid inBrussel en het Ministerie van OpenbareToen de keuze eenmaal was gemaakt, is Werken in Belgi?, waar deze construc-gekeken naar de kosten van betonnen ties alvakerzijnaangelegd.Een en anderkeringen uitgevoerd in prefab en in ter heeft geleid tot een ontwerp met eenplaatse gestort beton. Voor de prefab symmetrisch profiel met een boven~elementen kwam een strekkende meter 2 Dwarsdoorsnede breedte van 0,30 m, voldoende breedb nl voertuigkering/geluidscherm; op d I h I d hprijs van ca f 200 naar voren; ij aa eg de strook schraal beton is eerst de om er e stij en voor et ge ui sc ermmet een slipformpaver was het bedrag voertuigkeringaangebracht, daarna is op te kunnen verankeren via ingeboor-f 100 tot f 150. Ook om andere rede- de waterafVoergoot gestort, voor elk de gaten (fig. 2).nen is gekozen voor de aanleg met een onderdeel is gebruik gemaakt van de De voertuigkering is voorzien van tweeslipformpaver, namelijk: slipformpaver strengen thermisch verzinkt staal FEP- de kering wordt als ??n geheel ge- t--~~~~~~~~~~--~----j1860, die dienen om bij een eventuelemaakt, zodat er geen koppelingen nodig ~II' 50 =0 , zware aanrijding de kering in stand tezijn; \ U I Iinn 11\ houden. Deze strengen lopen op 0,15 en- bochten kunnen vloeiend wordt ge- 0,30 m onderdebovenkantvan de voer-maakt - deze komen tamelijk veel voor tuigkering.op het hoge gedeelte van de lTsselmeer- Alsfundering is eenstrookschraalbeton. .~J .< ST,s.f.NG.U{laan; aangelegd ter breedte van de kering en- snelle aanleg, wat van belang is voor met een dikte van 0,15 m.een tweestrooks weg die al in gebruik is; Bovendien is-een aantal afgewogen be-- de slipformpaver kon ook worden in- steksbepalingen ten aanzien van pro-gezetvoor hetmakenvan de schraal-be- duktie, betonspeciesamenstelling,tonfundering onder de voertuigkering maatnauwkeurigheden en maatto-en de waterafvoergoot ernaast. leranties opgesteld.Het grondlichaam van de hoog-? ? gelegen tweestrooks IJssel-meerlaan is tamelijk smal,waardoor bij plaatsing van een vangrailvoor het geluidscherm deze laatste inhet talud zou komen te staan. Om effec-tiefte funcioneren, zou dit scherm aan-zienlijkhoger moeten zijn dan eendichtlangs de weg staand geluidscherm.Het idee om beide functies teverenigen,leidde tot de keuze van een betonnenvoertuigkering, rype New Jersey, metdaarop gemonteerd het geluidscherm.Uit de gemaakte geluidberekeningenwas een noodzakelijke hoogte gevolgdvan 1,40 m. De voertuigkering is 0,80 mhoog en daarop zijn 0,60 m hoge door-zichtige schermen geplaatst, omvoor deweggebruikers een zgn. tunneleffect tevermijden.OntwerpachtergrondenGezien de onbekendheid in ons landmet hetbouwenvan gegleden betonnenAandacht voor de speciesamenstellinghangt nauw samen met het feit dat nahet passeren van de slipfompaver de be-22 Cement 1987 nr. 9Tot slotHet werk aan de IJsselmeerlaan is doorReef Bouw BV uitgevoerd voorf 567.000.In het kwartaalblad Betonwegen-nieuws(uitgave VCW enVNC), vanseptember1987 verschijnt een uitgebreid artikelover ontwerp en aanleg van deze voer-tuigkering/geluidscherm, van de herenNJ. van Dijk en ir.C.H.M.Reef (resp.Gemeentewerken Purmerend en ReefBouw BV).RedactieNa ombouwen van depaver met de malvoor de voertuigkering is een proefstukgemaakt en daarbij bleek dat het steen-slag zoveel aanhangend water had, datde mengselsamenstelling moestwordenaangepast. De toe te voegen hoeveelheidwater werd verminderd tot 110 liter perm3, terwijl de hoeveelheidsuperplastifi-ceerder werd opgevoerd tot 1 liter perm3.Het aanbrengen van de voertuigkeringbegon op 19 mei jl en eindigde op 22mei. Daarna is de afvoerg?ot met deslipformpaver aangebracht. Deze door-gaande afvoergoot is voorz?en van ge-zaagde krimpvoegen, op die plaatsenwaar de voertuigkering scheuren ver-toonde. Het bestek schreefzaagsnedenvoor om de 6 meter, maar daarvan is af-geweken om het ontstaan van 'wildescheuren' in de goot, door de invloedvan devoertuigkering op de goottijdensde verharding te voorkomen.Vervolgens zijn proefnemingenverrichtwaarbij bleek dat het aantal trilnaaldenmoestworden teruggebracht van 5 naar4, de stand van de trilnaalden diende teworden veranderd, de paver moest aande achterzijde worden geballast en ermoest meer ruimte komen tussen demal en de machine, voor het beter kun~nen plaatsen van equipment. Ook be-tontechnologischwerd eenenander na~gegaan.De optimale mengselsamenstellingwerd opgegeven aan de centrale in Pur-merend die daarmee proefkubussenheeft gemaakt waar zeer bevredigenderesultaten uit bleken (alle druksterkte~bepalingen bleven ver boven de vereistekwaliteit B 37,5).Het verwerken van het steenslagbetonwas zeer tijdgebonden,. aangez?en decentrale geen opslagcapaciteit voorsteenslag had en per vrachtwagen aan-gevoerd materiaal niet in de menger ge-bracht kon worden. Besloten werd eenschip voor de wal te leggen en met deoverslagkraan rechtstreeks de molen tevullen. Prijstechnisch een weinig aan~trekkelijke zaak.Bij het aanbrengen van de fundering inschraal beton is portlandvliegascementDe uitvoering toegepast, omdat deze cementsoort metDe werken met de slipformpaver be- een paver gemakkelijker te verwerken istroffen het aanbrengen van de strook dan hoogovencement.Eveneens om de-schraal beton met een lengte van 840 m zelfde reden werd de hoeveelheid ce-in drie dagen, vervolgens de eigenlijke mentvan80kgperm30pgevoerdtotllOvoertuigkering in 3,5 dagen en tot slot kglm3?de betonnenafvoergoten met eenlengte .--=--------~~-~-------~------~-~------Ivan 1100 m in 3 dagen.De aannemer (ReefBouw BV) heeft deaangepaste mal laten makenbij de fabri-kant van de slipformpaver, SGME inBelgi?. Ookiseen 3m lange mal ineigenbeheer gemaakt om de aansluiting meteen kunstwerk te kunnen maken,? watmet de machine niet mogelijk is. Dezemal kan in lengterichting diagonaalsge-wijs uit elkaar worden genomen, zodatook de verlopende be?indigingen metdezelfde mal gemaakt kunnen worden.3 Twee foto's van de uitvoering: metde slipformpaver is devoertuigkering gemaakt, behalve bijaansluitingen op kunstwerken, waareen aparte kist werd ingezet.De foto rechts onder toont de geredeconstructie.tonnen voertuigkering moet kunnenblijven staan zonder te vervormen. Er isdus eenaanz?enlijke 'groenesterkte' no-dig die wijst op een zo droog mogelijkmengsel. Mede voor eenvoldoend groteinterne samenhang van de betonspec?eis gekozen voor steenslag als toeslagma-teriaal dat meer haakweerstand heeftdan grind.Van meet afaan heeft men z?ch gereali-seerd dat er scheurvorming in de voer-tuigkering zou optreden.Onder de voertuigkering is een 0,15 mdikke laag schraal beton aanwez?g. Hetcementgehalte daarvan is minimaal ge-houden zodat scheurvorming in hetschraal beton zich niet zal dooorzettenin de voertuigkering.Een regelmatigscheurpatroon in de ke~ring wordt geaccepteerd, waarbij is ge-steld dat een eventueel te grote scheurkan worden ge?njecteerd.Cement 1987 nr. 9 23Tot slotHet werk aan de IJsselmeerlaan is doorReef Bouw BV uitgevoerd voorf 567.000.In het kwartaalblad Betonwegen-nieuws(uitgave VCW enVNC), vanseptember1987 verschijnt een uitgebreid artikelover ontwerp en aanleg van deze voer-tuigkering/geluidscherm, van de herenNJ. van Dijk en ir.C.H.M.Reef (resp.Gemeentewerken Purmerend en ReefBouw BV).RedactieNa ombouwen van depaver met de malvoor de voertuigkering is een proefstukgemaakt en daarbij bleek dat het steen-slag zoveel aanhangend water had, datde mengselsamenstelling moestwordenaangepast. De toe te voegen hoeveelheidwater werd verminderd tot 110 liter perm3, terwijl de hoeveelheidsuperplastifi-ceerder werd opgevoerd tot 1 liter perm3.Het aanbrengen van de voertuigkeringbegon op 19 mei jl en eindigde op 22mei. Daarna is de afvoerg?ot met deslipformpaver aangebracht. Deze door-gaande afvoergoot is voorz?en van ge-zaagde krimpvoegen, op die plaatsenwaar de voertuigkering scheuren ver-toonde. Het bestek schreefzaagsnedenvoor om de 6 meter, maar daarvan is af-geweken om het ontstaan van 'wildescheuren' in de goot, door de invloedvan devoertuigkering op de goottijdensde verharding te voorkomen.Vervolgens zijn proefnemingenverrichtwaarbij bleek dat het aantal trilnaaldenmoestworden teruggebracht van 5 naar4, de stand van de trilnaalden diende teworden veranderd, de paver moest aande achterzijde worden geballast en ermoest meer ruimte komen tussen demal en de machine, voor het beter kun~nen plaatsen van equipment. Ook be-tontechnologischwerd eenenander na~gegaan.De optimale mengselsamenstellingwerd opgegeven aan de centrale in Pur-merend die daarmee proefkubussenheeft gemaakt waar zeer bevredigenderesultaten uit bleken (alle druksterkte~bepalingen bleven ver boven de vereistekwaliteit B 37,5).Het verwerken van het steenslagbetonwas zeer tijdgebonden,. aangez?en decentrale geen opslagcapaciteit voorsteenslag had en per vrachtwagen aan-gevoerd materiaal niet in de menger ge-bracht kon worden. Besloten werd eenschip voor de wal te leggen en met deoverslagkraan rechtstreeks de molen tevullen. Prijstechnisch een weinig aan~trekkelijke zaak.Bij het aanbrengen van de fundering inschraal beton is portlandvliegascementDe uitvoering toegepast, omdat deze cementsoort metDe werken met de slipformpaver be- een paver gemakkelijker te verwerken istroffen het aanbrengen van de strook dan hoogovencement.Eveneens om de-schraal beton met een lengte van 840 m zelfde reden werd de hoeveelheid ce-in drie dagen, vervolgens de eigenlijke mentvan80kgperm30pgevoerdtotllOvoertuigkering in 3,5 dagen en tot slot kglm3?de betonnenafvoergoten met eenlengte .--=--------~~-~-------~------~-~------Ivan 1100 m in 3 dagen.De aannemer (ReefBouw BV) heeft deaangepaste mal laten makenbij de fabri-kant van de slipformpaver, SGME inBelgi?. Ookiseen 3m lange mal ineigenbeheer gemaakt om de aansluiting meteen kunstwerk te kunnen maken,? watmet de machine niet mogelijk is. Dezemal kan in lengterichting diagonaalsge-wijs uit elkaar worden genomen, zodatook de verlopende be?indigingen metdezelfde mal gemaakt kunnen worden.3 Twee foto's van de uitvoering: metde slipformpaver is devoertuigkering gemaakt, behalve bijaansluitingen op kunstwerken, waareen aparte kist werd ingezet.De foto rechts onder toont de geredeconstructie.tonnen voertuigkering moet kunnenblijven staan zonder te vervormen. Er isdus eenaanz?enlijke 'groenesterkte' no-dig die wijst op een zo droog mogelijkmengsel. Mede voor eenvoldoend groteinterne samenhang van de betonspec?eis gekozen voor steenslag als toeslagma-teriaal dat meer haakweerstand heeftdan grind.Van meet afaan heeft men z?ch gereali-seerd dat er scheurvorming in de voer-tuigkering zou optreden.Onder de voertuigkering is een 0,15 mdikke laag schraal beton aanwez?g. Hetcementgehalte daarvan is minimaal ge-houden zodat scheurvorming in hetschraal beton zich niet zal dooorzettenin de voertuigkering.Een regelmatigscheurpatroon in de ke~ring wordt geaccepteerd, waarbij is ge-steld dat een eventueel te grote scheurkan worden ge?njecteerd.Cement 1987 nr. 9 23
Reacties