I IUITVOERINGSTECHNIEK 1 FUNDERINGENBUISSCHROEFPALEN,EEN DRAAGKRACHTIGALTERNATIEFir.B.Lencioni en ir.EJ.Huiden, Nederhorst Grondtechniek bv, GoudaIn de categori?'in de grond gevormde palen' is de buisschroefpaal een betrekkelijkenieuwkomer. De rekenmethode voor het bepalen van het maximale draagvermogenmoet dan uiteraard worden getoetst aan de praktijk. De interpretatie vanproefresultaten vereist specialistische kennis en ervaring. Onduidelijkheid over deinvloed van de lokale bodemopbouw bij een eerdere proefbelasting was .aanleidingeen tweede proefprogramma uit te voeren. De resultaten geven een beter beeld vanhet bezwijkdraagvermogen. .De paalwapening bestond uit eenwape-ningskorf6 0 16 mm lang 12,00 m meteen u?twendige diameter van de korfvan 250 mmo In de paal is een meetstaafo 20 mm opgenomen d?e over de helepaallengte in een pvc-buis staat, zodatdeze los blijft van het beton. De staafisaan de onderzijdevastgelast aan de paal~voet ensteekt bovende paal uit, zodatdepuntverplaatsing tijdens de proefhelas-tingaan maaiveld kan worden gemeten,onafhankelijk van de kopzakking.Ter verifi?ring van de onderzoekresul-taten heeft Nederhorst Grondtechn?ekin september 1985 een onderzoekpro-gramma aan buisschroefpalen opgezette Raamsdonksveer. Er zijn 3 palen opeen ?ndentieke wijze uitgevoerd als depalen te Utrecht. Gezien de voorge-schieden?s zijn de funderingsdeskundi-gen van NS inde gelegenheid gesteld bijde proeven aanwezig te zijn. De metin-gen zijn verricht door Fugro.In december 1984 zijn ten behoeve De u?tvoeringsw?jze van de palen, de gel?jke manier vervaardigd als de reedsvan een u?tbre?ding van het spoor- proeven alsmede het resultaat van het lang bekende schroefpalen. Zij onder-wegemplacement van Utrecht CS onderzoekworden indit artikel bespro- scheiden zich hiervan door de grote254 bu?sschroefpalen ge?nstalleerd. Dit ken. centrale buis in de avegaar, waardoorpaaltype was door de aannemervoorge- een normale wapen?ngskorf zich pro-steld als alternatief voor de besteksop- Uitvoering van de proefpalen bleemloos in de buis laat plaatsen voor-lossing. De opdrachtgever beoordeelde Bu?sschroefpalen worden op een soort- dat beton ofmortel in de buis wordt ge-het paaltype pos?tief, maar stelde als .--_~_~~ --,-,--.., stort. Bij normale schroefpalen levertvoorwaarde dat het vormveranderings- het plaatsenvan een wapeningskorfnoggedragen de veiligheid ten opzichtevan wel eens moeilijkheden op. De paalfa-bezwijken onderzocht zou worden met bricage in Raamsdonksveer geschieddeeen statische proefbelasting op 2 palen. als volgt:Het resultaat zou getoetst worden aan - inboren van de avegaar tot 10,00 mde bestekseisen, terwijl de eventueel be- - NAP (de bu?s is aan de onderzijde af-nodigde aanvullende maatregelen voor geslotendoor een stalendeksel); maai-rekening van de aannemer zouden ko- veld is 1,00 m +NAP;men. - lichten van de hoormotor;De proefbelasting is in december 1984 - controle van de buis op verontrein?-uitgevoerd. Het resultaatvoldeed wel?s- gingen;waar aan het bestek, maar bleef achter - plaatsen van de paalwapening;bij de verwachtingen. In Cement 1985 ~ vullen van de bu?s met mortel;nr. 11 is hierover gepubliceerd. Ondui- - opn?euw aankoppelen van de boor-delijkheid bestond over de ?nvloed Van motor;de lokale bodemopbouw, gekenmerkt - statisch trekken van de avegaar onderdoor losgepakte, overgeconsolideerde gelijktijd?ge morteltoevoer.zandlagen met een hoge conusweer- De boormotorcapacite?t was 120 kNmstand{qc - 8 ? 10 MN/m2). Van ditzand bij 14 omwentelingen per m?nuut. Deis bekenddatbij beroeringde korrels re- avegaar kon met een krachtvan 400 kNlatief eenvoudig een andere pakking getrokken worden.aannemenonderverliesaan conusweer-stand.40 Cement 1987 nr. 3(onusveersland (HN/m2 1-+5,0?10 2' 30conusweerstand IHN/m2J- -wrijvingsgetal+5,00 10 20 543210mv. :+100- -.N.A.P.I'" KAPI1>tIr . '-- .ot
Reacties