? bruggenbouw ? uitvoeringstechniek?Bij de bouw van de brug over de Leie bij het Belgische Wielsbeke is gebruik gemaakt vaneen niet-alledaagse uitvoeringsmethodiek. De brugis in twee helften gebouwd, ??n op el-ke oever. Onlangs zijn beide helften naar elkaar toegedraaid.BRUGOVERDE LEIEBIJWIE15BEKEQ;) Schets van het trac?@ Dwarsdoorsnede van de brug,,0,1511IrD-- - :x:l3803,95"J18De nieuwe brug vormt een onderdeel van de Uitvoering van het betonwerkN382 (Anzegem - Roeselaere), die de auto- Op beide oevers van de Leie werd met dam-snelweg E17 (Antwerpen - Lille) metde auto-snelweg A17 (Doomik - Zeebrugge) zal ver-binden (fig. 1).wanden een bouwkuip gevormd. Binnen de-ze kuip werd 4 m beneden het waterpeil devoetplaat van de pijlers aangelegd. Op dezevoetplaat werd eerst een deel van de pijlerOntwerp in twee helften aangebracht en vervolgens een 'glij-inrich-Aangezien de waterweg druk bevaren wordt ting', bestaande uit een metalen plaat vanen er tijdens de hele duur van het werk een 26 mm dik, met daarop een roestvast stalendoorvaartprofiel van 40 m gehandhaafd plaat met een dikte van nauwelijks 3 mmomoest blijven, is ervoor gekozen de brug intwee helften te bouwen. De twee delen zijngebouwd op voorlopige stellingen aanweerszijden van de Leie. Dankzij deze con-structiewijze kon hetverkeer op de Leie onaf-gebroken doorgaan en kon er bovendien'droog' worden gewerkt.Ter hoogtevan de brug is de Leie 51 m breed.De brug ligt onder een hoek van 280ten op-zichte van de aslijn van de rivier. De brugwordt 258 m lang: een middenoverspanningvan 126 m en twee zijoverspanningen vanelk 66 m. Elk deel bestaat uit ??n volledigezijoverspanning (66 m) en een halve mid-denoverspanning (63 m): een totale lengtevan 129 m dus.De constructie bestaat uit een doosliggermeteen breedte van 7,60 m aan de onderzij-de en een totale hoogte dievarieertvan 6,34m boven de pijlers tot 3,25 m rechts van delandhoofden en ter plaatse van het middenvan de rivier (fig. 2). De betonpalen, die tot18 m diep in de grond reiken, dienen als fun-In dit systeem bevond zich tevens een gleufdie het mogelijk moest maken dit brugele-ment na zijn draaiing in de richting van deLeie te schuiven. Deze verschuiving zou uit-gevoerd moeten worden middels een as diein de voet van de pijler was ingewerkt en diein de gleuf van de voetplaat zou glijden.De onderkant van de pijlers werd gevormddoor een neopreen kussen en een met tef-lon beklede, metalen plaat van 90 mm dik,die moest instaan voor de rotatie van de hal-ve brug over de voetzool.Vervolgens werden de pijlers gebouwd. Aanweerszijden van het te bouwen brugdeel,over de gehele lengte ervan, werden in totaal172 prefab betonnen palen geplaatst (foto?3). Daarop werd de metalen steunbekistingvan de brug aangebracht. Op deze voorlopi-ge werkstelling werd begonnen met het be-tonstorten voor en het voorspannen van hetelement van 129 m. Dit proces speelde zichop beide oevers tegelijkertijd af.deringen voor de pijlers en de landhoofden. Het maken van de bekisting gebeurde intwee fasen. Hierbij werd gebruik gemaakt15.50 O,151;fvan schuifelementen die hydraulisch werdenvastgeschroefd. Eerst kwamen de funde-ringsplaat en de voet van de wanden, vervol-gens de wanden zelf en de dakconstructie(foto 4). Het beton werd telkens over eenlengte van 6,50 m gestort en regelbare, late-rale bekistingspanelen maakten het moge-lijk de verankeringen van de voorspankabelsin het beton vast te zetten.~~I -- --- UI1 ::r:----k-L "0 3,80760i 3,95J~CEMENT1995j3? Betonpalen als voorlopige stelling @ Bekisting van een brugdeel in de maakVerdraaien en verschuiven De verplaatsing van de massa van 4400 t ? De hulpondersteuning, glijdend overTijdens de fabricage rustte elke brughelft vereiste slechts een trekkrachtvan 13t bij de een roestvaststalen plaatvoor 95 % op haar pijler en voor 5 % op de aanvang van de operatie en 6 tot 7 t tijdensvoorlopige werkstelling die zich op korte af- hetdraaien. Hetgeheel bewoogzich meteenstand van het landhoofd bevindt (fig. 5). Na snelheid van ongeveer 7 mjs.het verwijderen van de voorlopige stellingen,werd de ondersteuning overgenomen door??n definitieve pijler in het midden en ??nmetalen hulppijler aan de zijde van het land-hoofd. Elke helft werd afzonderlijk gedraaidrond de as van zijn hoofdpijler, waarbij dehulppijler een cirkelvormige baan van 30 mbeschreef. De hulppijler gleed daarbij overeen roestvaststalen plaat (foto 6).CEMENT:l995j3Vervolgens werd de brug over 4,5 m richtingLeie gegleden. Ditgebeurde mettrekbandendie aan de voet van de centrale pijler warenvastgemaakt en werden verbonden met hy-draulische vijzels. Om de wrijving te overwin-nen was hieraanvankelijkeen trekkrachtvan200 t nodig. Daarna volstond een kracht van100 t.SluitmootMet behulp van vijzels op de landhoofdenwerd vervolgens het lengteprofiel van debrug gecorrigeerd met de bedoeling hettheoretische lengteprofiel zo dicht mogelijkte benaderen. Na de correctie werden dehoogten van de twee landhoofdzijden van debrug opgemeten.Ter plaatse van de sluitmoot werden metmoeren en krimpvrije mortel zes trek- endrukverbindingen aangebracht en vastge-zet. Tegelijkertijd werden de horizontale star-re verbindingen tussen de pijlerwanden enhet brugdek verwijderd.? Fasering van de verdraaiing19? bruggenbouw ? uitvoeringstechniek? CD Eindsituatie van de verdraaiingNa hetdraaien en verschuiven kon de 1,60 m mootkabels werden de tweelandhoofdzij- Enk?le betrokken partijenlange sluitmootworden gewapend en bekist. den opnieuw tot op hun oorspronkelijke Opdrachtgever: Ministerie van de VlaamseDe twee brughelften werden in het midden hoogten gebracht. De bijbehorende olie- Gemeenschapboven de Leieaan elkaarvastgebetonneerd. drukken werden genoteerd. In deze toe- Aannemer: Antwerpse Bouwwerkenstand werden de definitieve oplegtoestellen Adviseur vijzelwerk: De Boer BaarnNadat onmiddellijk hierna ook alle werktui-gen zoals kraan, betonpomp en mixers vande brugwaren verwijderd, werden op de land-hoofden de oliedrukken van de oplegvijzelsgenoteerd (foto 8). De hoogten van de tweelandhoofdzijden waren in ditstadium nogon-gewijzigd.Totjuistvoor de eerste fase van devoorspan-ning werden deze oliedrukken verschillendemalen per dag opgemeten. Wanneer een af-wijking van de druk was vastgesteld, werd debegindruk opnieuw ingesteld door de hoogteop de landhoofden geplaatst en aangestort.Na verharding van het beton werden alle vij-zeis verwijderd en was de definitieve opleg-ging verwezenlijkt.AfwerkingDe hierboven beschreven werkzaamhedenzijn uitgevoerd in de maanden oktober, no-vember en december 1994. De brugwordt inhet voorjaar van 1995 afgewerkt met weg-dek, leuningen en vangrails.van de landhoofdzijden van de brug te wijzi- H.H. Wapperomgen.VoorspannenZodra de druksterkte van het beton van desluitmoot minimum 30 N/mm2bedroeg, konde eerste fase van de voorspanning wordenaangebracht. Deze eerste fase bestond uithet volledig aanspannen van twee kabels.Na het aanbrengen van deze eerste voor-spanning in desluitmootwerden de oliedruk-ken op de landhoofden niet meer gecorri-geerd.Nadat het beton van de sluitmoot een druk-sterkte van minimaal45 N/mm2had bereikt,kon de volledige voorspanning worden aan-gebracht. Het betrof hier het volledig aan-spannen van de acht resterende kabels.Na het volledig voorspannen van de sluit-? Vijzels bij de oplegging?20 CEMENT1995/3
Reacties