? ? ?Een van de technische excursies in het kader van het FIP-congres 1994 te Washingtonleidde naareen brugin uitvoering. De brugvormtonderdeel van een nieuwe autowegwaar-mee bestaande hoofdwegen kunnen worden ontlast.De brug krijgt een lengte van 1420 m en bestaat uit een tuiconstructie als hoofdbrug enaan weerzijden aanbruggen met overspanningen vim 45 m. De grootste overspanning, bo-ven het kanaal, bedraagt 230 m (fig. 1).BRUGOVERHETCHESAPEAKE-ENDELAWAREKANAAL (VS)VOORBEELD VAN VER DOORGEVOERDE PREFABRICAGECD Tekening van de brug in uitvoering overhet C&D-kanaal62Uit alternatieve aanbiedingen was komenvast te staan dat een brug in voorgespannenbeton 10 %goedkoper zou zijn dan een brugin staal. Het ontwerp in voorgespannen be-ton kenmerkt zich door de grote mate vanprefabricage van gecontramalde secties ende constantgehouden bovenbouwconstruc-tie over degehele lengtevan de brug. De overde aanbruggen gescheiden constructiesvoor elke rijrichting bestaan uiteen kokervor-mige bovenbouw van 3,66 m hoogte (fig. 2).58'-8"De prefab kokersegmenten zijn 69 t zwaar.De breedte van het brugdek bedraagt 18 m.Tussen het brugdek van beide rijrichtingenbevindt zich ter plaatse van de aanbruggeneen ruimte van circa 3 m. In deze ruimte wor-den de twee pylonen voor de tuiconstructiegeplaatst.De fabriek waarin de prefab elementen wor-den geproduceerd, ligt 290 km ver van debouwplaats verwijderd. De vaartijd van deelementen op bakken bedraagt ongeveer30uur.Voor de fundering zijn in totaal 912 geprefa-briceerde voorgespannen betonpalen ge-bruikt, in lengtevari?rend van 7tot31 m. Ookde pijlers, in totaal 48, zijn opgebouwd uit(rechthoekige) prefab segmenten van 3 mhoogte waartussen waterdichte epoxyvoe-gen. De pijlersegmenten worden na monta-ge aan de voet verankerd met behulp vange?njecteerde kabels, die aan weerszijden inhet bovenste pijlersegmentzijn verankerd enmet een lus tot onder in de pijlervoet wordengevoerd (fig. 3).10' 58'-8"@ Doorsnede bovenbouw aanbruggen? Schema van de opbouw van de pijlersPOST?TENSIONINGSTRANDSPOST?TENSIONINGBARSTYPICAL10"SEGMENTPIER RECESSED 6"INTO FOOTING24" SQUARE PRESTRESSEDCONCRETE PILESCEMENT1995j2@ ?? Cf) Montage van een brugseg-ment voor de aanbruggenAanbruggenTijdens de excursie was men bezig met demontage voor de aanbruggen. De overspan-ningen worden veldsgewijs gemonteerd, zo-dat de kokersegmenten steeds over de gere-de overspanningen kunnen worden aange-voerd. De segmenten worden vervolgensaan een uitschuifbare ligger over hettussen-steunpunt gereden en ter bestemder plaatsafgehangen (foto's 4 - 7).Nadatalle 14 segmenten van 3,05 m tussende pijlerstukken in de overspanning zijn aan-gebracht, worden zij met behulp van voorna-melijk externe voorspanning onderling enmet de pijlers verbonden. Zij kunnen daarnavan de hulpligger worden gelost, waarnalaatstgenoemde naar het volgende veldwordt verplaatst.De spanverankeringen bevinden zich in dedwarsschotten boven de pijlers. Over delengte van de overspanning worden de ka-bels ter plaatse van de ribben van horizonta-le ligging in schuin oplopende richting omge-bogen (foto 8). Ook hier worden de voegentussen de segmenten gevuld met epoxy.(vervolg op blz. 65) ~? Segment met ribbe ten behoeve van deopbuiging van de externe voorspankabelsCEMENT1995/263van getabelleerde waarden voor de slank-heid is geen berekening nodig.Hoofdstuk 8, 'Duurzaamheid', beperkt zichniet tot definities en eisen, doch geeft ookeen strategie aan voorhet optimaliseren vande duurzaamheid. Hierbij wordt onder meeraangegeven, hoe men door het kiezen vande vorm van de constructie de duurzaam-heid kan verbeteren.Hoofdstuk9, 'Detaillering', gaat uitgebreid inop zaken als minimum wapening, minimumdekking, toelaatbare stralen van ombuigin-De hoofdstukken 11, 'Uitvoering', 12, 'Kwali-teitscontrole', en 13, 'Onderhoud', gaan inop een aantal praktische, uitvoeringstechni-sche zaken. Hierbij worden bijvoorbeeld aan-wijzingen gegeven voor de uitvoering vanvoorspanoperaties en het verwijderen vande bekisting.Hoofdstuk 14, 'Prefabricage', geeft richtlij-nen voor het ontwerpen van een aantal ge-prefabriceerde systemen. Dit hoofdstuk is,zeker in vergelijking tot een aantal anderehoofdstukken, wat aan de summiere kant.CEB-FIP Model Code 1990 zeer veel interes-sante informatie bevat, die vooral onderzoe-kers sterk zal aanspreken vanwege de fun-damentele, wetenschappelijke aanpak. Op-vallend is dat, waar nationale voorschriftensoms steeds ondoorzichtiger worden, hetCEB heeft gekozen voor een aanpak waarbijnaar een zo groot mogelijke rationaliteit,consistentie en helderheid is gestreefd. Omhet begrip te bevorderen zijn vaak uitvoerigetoelichtingen gegeven.gen en lussen, en toelaatbare vormen van J.C. Wa/ravenbeugels. Samenvattend kan gesteld worden dat de?(vervolg van blz. 63)127'-4"HoofdbrugDe hoofdbrug bestaat uit de genoemdehoofdoverspanning van 230 m en 3 over-spanningen van 45 m aan weerszijden vande twee pilonen. De twee gescheiden koker-liggers van de aanbruggen worden in derhoofdbrug onderling verbonden door zoge- ? Doorsnede bovenbouw hoofdbrug: de afzonderlijke kokerliggers worden ter plaatse vannoemde deltaframes (foto 9). Dat zijn drie- de tuikabelverankering door deltaframes verbondenhoekige frames die de twee gescheiden ko-kerliggers onderling verbinden ter plaatse De tuikabels gaan door de pylonen heen envan de doorsneden waarin de tuikabels cen-traal met het brugdek worden verbonden.De hoeken aan de basis van de frames wor-den via diagonaal oplopende stempelbalkenmet de buitenste hoekpunten van de koker-Iiggers verbonden. Op deze wijze ontstaat ereen hechtvakwerk over de volledige breedtedat in het midden aan de tuikabels kan wor-den gehangen. De zware knooppunten vandeframes waarin detuikabels worden veran-kerd, zijn voorzien van een in de juiste rich-ting afgestelde invoerbuis, hart op hart 6,10m. Ter plaatse van de hoofdbruggen wordende brugdekken van beide rijrichtingen metel-kaar verbonden.worden aan twee zijden in de deltaframesverankerd. De montage van de brugsegmen-ten geschiedt met behUlp van twee 200-tonskranen die steeds vanuit een positie aan heteind van de aan tuikabels opgehangen uit-kraging opereren. Steeds na twee maal tweenormale brugdeksecties wordt een deltafra-me aangebracht. Daarna wordt de midden-strip tussen beide brugdekken ter plaatsegestort en een dwarsvoorspanning aange-bracht.De cyclus herhaalt zich tot in het midden vande overspanning. Het sluitstuk zal ter plaat-se worden gemaakt.Als laatste worden de tuikabels op hun eind-De montage van de brugdeksegmenten voor waarden aangespannen.de hoofdoverspanning geschiedt vanuit de105 m hoge pylonen uitkragend in ??n rich- Besluitting, waarbij de segmenten vanaf de aan- Als twee van de belangrijkste kenmerken vanbruggen worden aangevoerd. Er wordt vanaf dit economische brugontwerp worden ge-beide pylonen gelijkop gewerkt. De brugseg- noemd:menten worden na plaatsing met voorspan- 1 De wijze waarop de gescheiden kokerlig-kabels aan het reeds gemonteerde brugdek gers in de hoofdbrug door middel van degespannen. deltaframes zijn verbonden.Op het momentvan de excursie was nog niet 2 De volgorde van montage, waarbij de over-duidelijk ofde pylonen uit prefab segmenten spanningen veldsgewijs worden gereali-worden opgetrokken, dan wel ter plaatse uit- seerd en vervolgens de hoofdoverspan-kokersegmenten gemakkelijk kunnenworden aangevoerd en direct na montageaan de tuikClbels kunnen worden afgehan-gen.De brug, naar het ontwerp van Figg Enginee-ring Group, wordt voor de prijs van 57,9 mil-joen US dollargebouwd door Recchi AmericaInc. De oplevering heeft plaats in de zomervan 1995.M.G.P.NelissenLiteratuurProceedings FIP Congres 1994 Washington,Vol.2gevoerd. ning naar ??n zijde uitkragend, zodat de Foto's: ir.B.A.L. van Wa/stijn?CEMENT1995j2 65
Reacties