BOUWVOLUME MOETOMHOOGUIT DE JAARREDE VAN DE VOORZITTER VAN DEBETONVERENIGINGDit afgelopen jaar stonden de rnedia bol van de berichtgeving over de grote plannendie in Nederland bestaan aangaande bouwen. Het was dan ook niet verwonderlijk,dat de voorzitter van de Betonvereniging ir.H.J.C.Oud, in zijn jaarrede hieraanruime aandacht schonk.Het therna luidde 'Nederland, blijfbouwen!' en gafde verontrusting aan, die zoIangzamerhand bij bouwend Nederland is ontstaan, nadat inspraakprocedures aandiverse bouwplannen vertragingen hebben toegebracht. Hieronder volgt eensamenvatting van de jaarrede.39%71%57%24%47%41%oEDCWerkgelegenheiddoor Europesedistributiecentra:....in NL)Bronnen:NVLS. NEl. 19902 Quotum export bedrijfslevenVlNEX geeft de ontwikkeling aan vanin totaal dertien stedelijke knooppun-ten. Twee daarvan, Kop van Zuid inRotterdam en KAN, knooppunt Arn-hem - Nijmegen, verdienen extra aan-dacht. In Kop van Zuidworden oude in-dustriegebieden hergebruikt. Een nieu-Binnenlandse afzet Bron:CBS.l992_ ExportoEDCInvloed Schiphol op omgevingProduktie: f 93 miljard397.000 werknemersProduktie: I 59 miljard360.000 werknemers ?Nederlandse bedrijfsleven is sterk exportgerichtProduktie: I 56 miljard126.000 werknemersProduktie: I 24 miljard117.000 werknemersProduktie: I 78 miljard161.000 werknemersProduktie: I 44 miljard257.000 werknemers1wordtweergegeven hoe de Nederlandsesamenleving er in 2010 zal gaan uitzien.Oude industriegebieden zijn veranderdin woongebieden. Een positieve ont-wikkeling,dit in schrille tegenstellingtot die gebieden waar woningen uit dena-oorlogse periode zijn blijven staan.NDL. CMI. uur 2.1NDL. CMI. figuur 2.6De centravoor de economischegroei, demainportsSchipholen Rotterdamse ha-ven, geven de twee hoofdlijnen aanwaarlangs woning- en kantoorbouwverder moeten worden geconcentreerd.Deze twee lijnenzijn Amsterdam - Arn-hem en Rotterdam - Eindhoven. Demobiliteit, die in een totaal omvattendewereldstad aan de orde is,zal daarbij mi-lieuvriendelijk moeten zijn. Dit bete-kent, dat aansluitingenvan woonwijkenen kantoorparken op het openbaar ver-voer essentieel worden. Voor deze aan-sluitingen zijn infrastructurele werkennodig.In de ontwikkeling die in de VlNEXwordt geschetst, zal de bouw een be-langrijke bijdrage moetenleveren. Doorde ARTB (adviesraad voor het techno-logiebeleid) is een toekomstvisie ont-wikkeld' vervat in hetinjuliuitgebrach-te rapport 'Bouwvisie 2010'. Hierinvraag opgeworpen: 'Is Neder-land af, moeten we nog bouwen aan deontwikkeling ofzijn we klaar?'De troonrede van 1993 geeft al aan, dateen investeringsimpuis voor de infra-structuurisvoorzien. Hetkabinetisder-halve van mening dat ons land nog nietafis. Centraal staat de uitwerkingvan deVINEX, de vierde nota ruimtelijke or-dening extra.De ontwikkeling van de compacte stadis hierin ??n van de belangrijkste ele-menten. Daarnaast moet de positie vanNederland in het internationale verkeeren dan vooral de uitmuntende liggingten opzichte van de totale West-Euro-pese markt worden benut (fig.1, Neder-land Distributieland).we brug moet het gebied ontsluiten. Eris ruimte voor woningen, kantoren,drijven en recreatie.KAN omvat de uitbouw van de geheleregio tussen Arnhem en Nijmegen,compleet met meer dan 50.000 wonin-gen, openbaar vervoersvoorzieningenen de sprong van Nijmegen over deWaal. Dit alles is grotendeels ontwik-keld door de gemeenten zelf.Op ??n project na hebben alle stedelijkeknooppunten gekozen voor kantoorlo-caties rondom intercitystations, con-form de voorkeur uit hetport. De uitvoering vertoont echterdoor de minder florissante positie vande; vastgoedsector grote problemen.170Nederland? Verenigd KoninkrijkoFrankrijk150130102110(theoretische minimale en maximale doorlooptijdvoor besluitvormingsprocedures over infrastructuur)Overheldslnvesteringen zijn sterk gedaaldNederland Duitsland Belgi? Frankrijktot heden vanaf 1993Weg 8 - 23 jaar 9 - 20 jaar 4,5 - 7 jaar 2 - 8 jaar 3 - 4 jaarRail 8 - 23 jaar 9 - 18 jaar 4,5 - 7 jaar 2 - 8 jaar 3 4 jaarLucht 5 - 23 jaar 10 26 jaar 2 - 8 jaar 3 - 4 jaar_ _Investeringen als van BNP5 Termijnen besluitvorrningsprocednres(buitenland beslist 2? 3 maal sneller dan Nederland)4 Geplande overheidsinvesteringen in ECU per hoofd van de bevolking3 Overheidsinvesteringen vanaf 19701970 1972 1974 1976 1978 1980 1982 1984 1986 1988 1990 1992NDL CMI.liguur 3.1 8ron: Miljoenennota 1992.CBSDe rapporten 'Infrastructuur en con-currentiekracht' en 'Concurreren metinfrastructuur' die Nederland Distribu-tieland heeft geschreven, duiden op hetgevaar van dichtslibbing. Op dit mo-mentiszelfssprake van de noodzaakvaneen inhaalslag.Ons bedrijfsleven issterkgericht op produktie die voor export isbedoeld (fig.2). Rotterdam en Schipholvervullen in die export een belangrijkerol.we het investeringsprogramma inde infrastructuur in Nederland bezien,moeten we constateren dat dit onvol-doende isom de behoefte te dekken', al-dus Oud. 'We zullen daarnaast slagvaar-diger moeten worden in het beslissenover deze plannen.' Landen als Duits-land, Verenigd Koninkrijk en Frankrijklaten oplopende overheidsin-vesteringen zien, terwijl deze in onsland, evenalsin Belgi? overigens,duide-lijk teruglopen (fig.3 en 4). 'We zijn onzevoorsprong aan het verliezen!'De besluitvorming in Frankrijk beslaatdrie totvierjaar, in Nederland en Duits-land acht tot drie?ntwintig jaar (fig.5).Onze besluitvormingsprocedures zul-len moeten worden bekort. De trac?wetzou een verbetering kunnen inhouden.Ir.Oud heeft de indruk dat we in Neder-land wat teveel praten over bouwen,maar te weinig zorgen dat er ook echtgebouwd wordt. 'De kosten en de tijd,die aan alle procedures besteed worden,drukkenonevenredigzwaar op de gehe-le uitvoering. De afWeging tussen korteen lange termijn isvoortdurend aan deorde.De beslissing om een project onderg-ronds ofbovengronds aan te leggen, kanvan doorslaggevende betekenis zijnvoor het besluit bepaalde projecten sneluit te voeren. De keuze voor een alge-meen geaccepteerde uitvoering, die ineerste instantie wellicht duurder lijkt,kan sneller tot het oplossen van een pro-bleem leiden. De investeringen zullendan eerder rendementvoor het bedrijfs-leven opleveren.We dienen ervoor te zorgen dat Neder-land leefbaar blijft en dat we onze con-currentiepositie behouden. Daarbijmoeten we oog hebben voor variantendie in het kader van snel en slagvaardigwerken meer haalbaar kunnen wordengeacht.Er moet nog veelge?nvesteerd endus gebouwd worden. Beton zal daar-bij een belangrijke rol spelen.'NDl. CMI, liguur4.1 Bron:KolpronConsu"ants H.H.WapperOlnCement 1993 nr. 12 45
Reacties