nominatieC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gTu n n el b o u wcement 1999 238P r o b l e e m s t e l l i n gDe Harderwijkse woonwijk Drie-landen wordt door de A28 geschei-den van het centrum. Dit nieuwestadsdeel is fietsvriendelijk vanopzet en krijgt een goede aanslui-ting op het openbaar vervoer.Daarom is een bus-/fietstunnelonder de A28 aangelegd om dewijk met het centrum te verbinden.Bij de uitvoering hiervan waren devolgendeaanvullendeeisengesteldaan de uitvoeringsmethode:? geen bronbemaling vanwegeeen beperkte vergunning eneen beperking van het invloeds-gebied;? geen extra hinder voor hetwegverkeer op de A28.De werkzaamheden mochtenper rijrichting niet langer danveertien dagen in beslag nemen.O p l o s s i n gTijdens de aanbesteding is eenaantal bouwmethoden ontwik-keld die aan de randvoorwaardenvoldeden. De bemaling en detijdsdruk werden als grootsteprobleem ervaren.De volgende idee?n zijn ontwik-keld:? toepassen van de wanden- endakmethode, waarbij al danniet van een tussensteunpuntgebruik wordt gemaakt enwaarbij prefab dakelementenworden toegepast;? toepassen van prefab motenconform het bestek en dezestapsgewijs verplaatsen. Deprefab moten al dan niet voor-zien van een tussensteunpunt;? voorbouwen op een verschovenen verhoogde locatie in hettrac? en vervolgens schuiven enafvijzelen in een natte bouw-kuip.De meest effici?nte oplossing wasde laatste. Het besteksontwerp isals gevolg hiervan op een aantalpunten gewijzigd.U i t v o e r i n gHet tunnelgedeelte werd in tweemoten afzonderlijk geprefabri-ceerd gebouwd op maaiveld-niveau aan weerszijden van desnelweg. Vervolgens zijn tijdenstwee 14-daagse buitengebruik-stellingen (??n per rijrichting vande A28) de moten ingeschovenen in een natte bouwkuip afge-vijzeld.Enkele getallen:fase 1: schuifafstand 31,625 m,totale massa 1000 ton, afvijzel-hoogte 2,64 m;fase 2: schuifafstand 52,538 m,totale massa 1800 ton, afvijzel-hoogte 3,50 + 0,50 m.T o e p a s s i n gIndien sprake is van bemalings-beperkingenkandezecombinatievan vijzeltechnieken behalvebij tunnels ook een oplossingzijn voor rioolgemalen, kelders,bassins enz.Indien er geen bemalingsbeper-king is, maar wel sprake vanvervuild of zout grondwater, zoubovenstaande bouwmethode ookeen oplossing kunnen bieden alsalternatief op een bronbemaling.L i t e r a t u u rVan der Mijll Dekker, H.L.W.,en J.J.A. Clephas, Afzinken metvijzels. Cement 1998, nr. 6. sProjectgegevensbedenker:De Boer Baarn bv/Haverkort Infrabouwbv, tevens hoofdaannemeropdrachtgever:Gemeente Harderwijkdirectie:Arcadis Bouw/Infraconstructeur:De Boer Techniek en MethodeBouwen zonder bronbemalingFase 1: Bouwen tunnel-moot op maaiveldFase 2: Ontgraven eninschuiven tunnelmootFase 3: Afvijzelen enpositioneren tunnel-moot
Reacties