I ICONSTRUCTIEFONTWERP IFUNDERINGEN IBOUWEN OP SAMENDRUKBAREGROND:TERRE ARM?E BIEDTMEER MOGELIJKHEDENir.P.J.A.Schodts, Terre Arm?e bv, Bredair.L.W.A.van den Elzen, Fundamentum bv, Ouderkerk aid IjsselTerre Arm?e is een betrekkelijkjonge techniekvoor het bouwen van grondkerendewanden. Vijfjaar geleden kwam de eerste toepassing in Nederland tot stand.Belangrijk kenmerk van Terre Arm?e wanden is de flexibiliteit, waardoor forsezettingsverschillen kunnen worden opgenomen zonder schade aan debetonelementen. Dit kenmerk maakt de toepassing op samendrukbare grondslaginteressant. In dit artikel worden de maatregelen in ontwerp en uitvoeringbesproken, waarmee met de Terre Arm?e techniek problematische situaties kunnenworden overwonnen. Een interessante optie is de toepassing van schuimbeton alslicht ophoogmateriaal. Aan de hand van diverse projecten in Belgi?, Nederland enFrankrijk worden de mogelijkheden ge?llustreerd.---aangebracht worden, zonder kranen ofandere hefwerktuigen (foto 1).In 1970 bracht Terre Arm?e betonnenpanelen op de markt, met de typischekruisvorm (foto 2). Dezezijn intussenhetherkenbare patroon geworden van demeeste Terre Arm?e kunstwerken. Devorm en afmetingen van de betonnenpanelen werden vastgesteld aan de handvan een uitgebreid optimalisatiepro~gramrna. Hiertoe werden ineen proef-Van devermeldevoordelenzullenwij indit artikel de technische mogelijkhedenvan Terre Arm?e kunstwerken op sa-mendrukbare gronden in detail toelich~ten. Hier ligtimmers ??nvan de belang-rijkste argumenten voor toepassing vanTerre Arm?e in Nederland. Gezien devariabele en zettingsgevoelige grond-slag in bepaalde delen van Nederland, iseen verdere doorbraakvan Terre Arm?e r-"--~-----~~---~~-~te verwachten. Vandaar dat een gelijk-namig bedrijfwerd opgericht om in sa~menwerking met Fundamentumbv, diede techniek in Nederland introduceer~de, nogbetere en snellere service te kun-nen verlenen aan overheid, ingenieurs-bureaus en aannemers die Terre Arm?eals alternatiefvoor hun projecten over-wegen.Oorsprongen ontwikkelingvan debetonnen panelenDe bekledingselementen van de eersteTerre Arm?e kunstwerken bestondenuit langwerpige, verzinkte metalenplaten die in dwarsdoorsnede de vormhadden van een halve ellips. Elke plaatwas 0,35 ? 0,40 m hoog en in verschil-lende lengten leverbaar. Een wand metdeze metalen platen opgebouwd heefteen grote verticale vormbaarheid. Nunog worden deze elementen toegepastin moeilijk bereikbare gebieden. Ze zijnimmers lichten kunnen met mankrachtDit alles resulteert in een concurrerendontwerp.Dit succes dankt deze relatief jonge?constructiemethode vooral aan devolgende voordelen:- economisch materiaalgebruik,waarbij de bijna ongewapende beton-panelen van geringe dikte wordengekoppeld aan metalen strippen die inhet grondmassiefworden verankerd;- technischevoordelenvan eenflexibeleconstructie die de zettingen van deondergrond kan volgen zonderbeschadigingen van de wand zelf;- besparingen in tijd en geld door tefunderen op staal;- kwalitatiefen esthetischresultaat doorfabrieksmatig vervaardigde betonpa-nelen met zeer strakke maatvoering.De stucruur en kleur van hetoppervlakis inprincipevrij te bepalen;- eenvoudige en snelle opbouw.Sedert de bouwvan het eerste TerreArm?e kunstwerk in 1968 inFrankrijk is in meer dan 10 000projecten over bijna de gehele wereldervaring opgedaan met deze inventievebouwmethode. Ook in Nederlandwordt, sinds de aanleg van de eersteTerre Arm?e landhoofden in rijksweg77 te Boxmeer in 1984-, steeds vaker opstaal gefundeerd met Terre Arm?e. Inons land is inmiddels voor 12 kunst-werken Terre Arm?e toegepast. Verderstaan een 10-tal projecten op stapel omte worden uitgevoerd en zijn voor nogeens circa 20 projecten ontwerpengemaakt.52 Cement 1988 nr. 6station te Madrid vierhonderd panelentot breuk belast. In het eerte stadiumwerd met praktisch ongewapendepanelenvan 0,18 ?0,22 m dikte gewerkt;na vele testseries en dank zij eenhoogwaardige betonkwaliteit heeftmen de dikte kunnen terugbrengen tot0,14 m. Afhankelijk van de kerendehoogte, en dus van de gronddruk dieuiteindelijk op de achterzijde van elkpaneel terechtkomt,worden depanelenmeer ofminder gewapend.In vergelijking met de langwerpigemetalen platen heeft een wand vanbetonnen paneleneen grotere capaciteitvoor het overbruggen van zettingsver-schillen.Elk paneel is immers vrijstaand1 Langwerpige metalen platen alsbekledingselementen voor eenTerre A:rm?e keerconstructie inDuinkerkenen door open voegen ge?soleerd van deomliggende panelen. Bij grote zettings-verschillen gaan de panelen watverschillend wegzakken, zodat deconstructie zich aan de vervormingenvan de ondergrond. aanpast. Debetonnen panelen kunnen danenigszins verzakken en verdraaien zoalsde schubben van een vis. In het Fransworden de panelen trouwens '?cailles'genoemd, wat letterlijk 'schubben'betekent.Naast het technische voordeel van eengrotere vervormbaarheid kan men metbetonnen panelen een zeer esthetischevormgeving realiseren (f?to3).2?Sinds 1970 worden betonnenpanelen toegepast. zoals hier bijeen benzinestation te Maast:richtDe mallen voor de betonproduktie zijnontwikkeld door de Terre Arm?eorganisatie en worden geleverd aan debetonfabrikant. Voor Nederland is datVoorbij's Beton te Amsterdam.Door de kruisvorm en het voegenpa-troon biedt een Terre Arm?e wand vanvlakke panelen een zekere levendigestructuur in vergelijking tot een tradi-tionele betonnen keermuur of stalendamwand. De mogelijkheden vanandere oppervlakstructuren wordenverder uitgebreid door toepassing vanbijv. rubber profielmatten in debekisting. De foto's 4 tot en met 9 geveneen indruk van het grote scala aanmogelijkheden. Door het grote succesCement 1988 nr. 6Links: E?n van de drie viaducten over de spoorlijn Dordrecht-Breda, nabijZevenbergschenhoek fow: Marco de Nood. Dordrecht53ICONSTRUCTIEFONTWERP IFUNDERINGEN----~-----~5 6 Uitgewassen beton bij de- landhoofden van hetviaduct over de FranciscusRomanusweg in Maastricht7 8 Speciale panelen voor een-- beplantbare 'groene muur'bij Cannes in Frankrijkvan de betonnen panelen, die trouwenseconomischer zijn dan de metalenplaten, worden zij in diverse landen incirca 95% vande gevallen toegepast. Hetstreven naar een beproefd produkt methoge technische kwaliteiten heeftgeleidtot de betonplaat van 0,14 m die nU alsstandaard voor alle Terre Arm?eprojecten wordt aangeboden. Daarnaastzijn specifieke proefprogramma~opgezet waaruit panelen zijnontwikkeld voor specifieke toepas-singen: de schuine panelen met verstij-vingsribben bijvoorbeeld, die voorhellende wanden van opslagsilo'sgebruikt worden (fig. Wa). En ook depanelen van de milieuvriendelijke?beplantbare keermuur, waarbij in denissen van de platen teelaarde kanworden aangebracht (fig. lob).Terre Artn?e opsatnendrukbareondergrond - Ditnensionering enberekeningVoor de theoretische benadering vanTerre Arm?e wordt verwezen naar hetartikel vanjansen c.s. in Cement 1983 nr.7 [2]. De grote lijn van het ontwerppro~ces zal hier worden aangeduid. TerreArm?e werkt als een gewichtsmassiefwaarvoor zowel het inwendige als hetuitwendige evenwicht moetworden ge-controleerd.Het komt er in eerste instantie op aandat het draagvermogen van de ondergrond549? Architectonische vormgeving leidttot een spel van licht en schaduwlangs de autoweg Macon - Gen?ve(Frankrijk)10 Schuin geplaatste Terre Arm?epanelen voor opslagsilo's ofvooreen beplantbare keermuurCement 1988 nr. 670E.~ 10-B.~20LO-+--,--r--r--r--r,...,.-,c--r-.-r-.-,--.----,--,--r--r~__,M W W ~ W ~ ~ mom m ~ w ~ W W M ~ ?Glijvlakberekening met behulpvan een computer .121060204050Principe-doorsnede over eenTerre Arm?e keerwand11voldoende veilig is om het gewicht vanhet gewapende zandmassief te dragen.Hierbij zal men rekening houden meteventuele voorbelasting die voorheenaanwezigwas op de ondergrond waarophet Terre Arm?e kunstwerk wordt ge-plaatst.Verder controleert men de veiligheid te-gen horizontaal afichuiven van het TerreArm?e massief. Tenslotte berekent mende veiligheidifactor tegen kantelen. HetTerre Arm?e massiefis hierbij steeds hetblok ter lengte van de stalen stripp~enenter hoogte van de keerwand (fig. 11).Kanteling zou kunnen plaatsvindenmet de basis van de betonpanelen alsdraaipunt. Na bovengenoemde contro-les kan het noodzakelijk zijn de lengtevan strippen te vergroten om het ge-wenste veilige evenwicht te verkrijgen.Glij-cirkel berekening met de computerBij elk Terre Arm?e massief moet menook de afschuiving via diepe glij-cirkelscontroleren. Het ingenieursbureau vanTerre Arm?e in Parijs heeft een compu-terprogramma ontwikkeld dat bij deglij-cirkelberekeningen tevens met dekarakteristieken van de gewapendegrond rekening houdt. Elke grondlaagwordt gekarakteriseerd door haar dikteen eigenschappen, zoals soortelijkemassa, inwendige wrijvingshoek en co-hesie.In een dwarsdoorsnede worden de ver-schillende grondlagen schematisch aan-gegeven enwordthetTerre Arm?e mas-sief ingetekend. Het specifieke van hetprogramma is dat het ter plaatsevan hetmassief, dat met de Terre Arm?e strip-pen werd gewapend, de hierdoor verbe-terde grondkarakteristieken in de bere-kening van de glij-cirkels meeneemt.Het programma zoekt en tekent demeest kritieke glij-cirkel en geeft hier-van het middelpunt, de straal en de vei-ligheid (fig. 12). Instabiliteit van hellin-gen kan zodoende vrij eenvoudig metbehulp Van de computerworden aange-toond, terwijl een optimale keuze mo-gelijk is voor de stabiliserendeTerre Ar-m?e massieven. In bepaalde gevallenkan het afhankelijk van de ondergrond-condities, noodzakelijk zijn een'getrap-te' grondkering te bouwen met terras-sen op verschillende niveaus. Ook hetlatenvari?ren van de lengte der strippenbiedt allerei mogelijkheden. De com-puter helpt hierbij om snel de invloedvan een bepaalde variabele te analyse-ren. Ervaring en grondig inzicht in dewerking van Terre Arm?e massieven envan de parameters van de ondergronden het gewapende massiefzullen tot eeneffectieve enjuiste oplossing leiden.FlexibiliteitVervormingen en zettingen van de on-dergrond zullen terug te vinden zijn inde Terre Arm?e kunstwerken. De zet-tingen van het volume gewapendegrond zelfzijn hierbij verwaarloosbaar.De aanvulgrond bij Terre Arm?e wordtimmers laagsgewijs per 0,375 m aange-bracht en goed verdicht, minimaal 95%van de optimale Proctordichtheid bijkeermuren en 98% bij landhoofden vanbruggen en viaducten. Doordat de pa-nelen onafhankelijk van elkaar aan destrippen zijn verankerd, is de vervorm-baarheidvan een betonnenTerreArm?ewand, dank zij de hortizontale en verti-cale voegen, op zich zelf vrij groot. Detotale vervormingen worden natuurlijkbeperkt door het type kunstwerk; land-hoofden bij statisch onbepaalde con-structies bijvoorbeeld kunnen niet veelzettingen meer hebben nadat het brug-dek op de landhoofdenis opgelegd. An-derzijds moeten de zettingsverschillenkleiner blijven dan de tolerantie van devoegen tussen de panelen, opdat er geenbetonschade ontstaat op de plaatsenwaar de panelen op de hoeken elkaargaan raken.Een op staal gefundeerde Terre Arm?econstructie kan zonder schade de zet~tingen van de ondergrond volgen zo-lang ergeencontactpunten tussen de af-zonderlijke betonpanelen ontstaan. Delezer begrijpt dat het hier gaat om zet-tingsverschillen door inhomogene sa-menstelling van de ondergrond ofdoorbelastingsverschillen op de constructies.Een gelijkmatige zetting wordt immersdoor het Terre Arm?e kunstwerk opge-nomen zonder de flexibiliteit van dewand te verminderen. Theoretische be~schouwingen en metingen op bestaandekunstwerken hebben aangetoond datTerre Arm?e zonder schade zettingenkan opnemen waarbij de verhoudingvan het zettingsverschil tussen twee (inaanleg in een horizontaal vlak gelegen)punten tot hun onderlinge afstand l?1,5% bedraagt.Additionele flexibiliteit door het toepassenvan extra dilatatievoegenIndien uit de ondergrond zettingsver-schillen te verwachten zijn groterdan debovenvermelde 1,5%, zal menin hetont-werp reeds de Terre Arm?e keerwandenin vakken verdelen die met zones vanmin of meer gelijke zettingsgevoelig-heid overeenkomen. In de betonwandwordenverticale dilatatievoegen aange-bracht door een kolom standaar~panelen door pasplaten te vervangen (fig. 13).Men verkrijgt daarmee een belangrijkeadditionele flexibiliteit voor de gehelekeerwand.Steltmen bij de studievoor een bepaaldekeerconstructie echter vast dat bij deaanwezige ondergrondcondities de zet-tingsverschillen te groot zijn om, on-danks de toepassing van extra dilatatie-voegen, de kerende hoogte met ??nmassief Terre Arm?e op te lossen, dankan men de kerende hoogte halveren,zodanig dat 2 deelconstructies ontstaan.De bovenste keermuur ligt hierbij ietsachterwaarts; deze methode kost meerCement 1988 nr. 6 55ICONSTRUCTIEFONTWERP IFUNDERINGEN~1il 2e massief40 cm-(,--_. ~1~---~-~-----.-/1e massief IIiIi, I[IIWIDJJ"=dilatatievoeg14 Geleding in een wand13 Plaats van een dilatatievoeggrondoppervlak, maar heeft een be-langrijke besparing op striplengte enkosten (fig. 14).Mogelijkheden voor zeer slappe ofongelijkmatige bodemsWanneer men met zeer slappe, samen-drukbare en ongelijkmatige onderg-rond te maken heeft, zal, eventueel incombinatie met bovengenoemde dila-tatievoegen ofverspringende Terre Ar-m?e massieven, een verbetering van hetdraagvermogen van de ondergrondmoeten worden gerealiseerd. Hierbijkan men denken aan ??n van de volgen-de technieken of een combinatie daar-van:- de bouw van.de Terre Arm?e massie-ven en de grondaanvulling zondermeer op de slappe ondergrond aan~vangen, doch het werk in verschillendebouwfasen opsplitsen. Tussen iedere faselast men een voldoende lange wacht-tijd in zodat consolidatie van de on-dergrondkanoptredenende stabiliteitvan de constructie steeds verzekerdblijft.- voorbelasten van de samendrukbarelagen. Dit kan gebeuren door voordatmetdebouwvandeTerreArm?ekeer-murenwordt begonnen, een zandpak-ket terplaatsevan de toekomstige con-structies aan tebrengen. Men kanhier-toe evenwel ook gebruik maken vanhetTerreArm?e massiefzelfofvaneengedeelte ervan. Wij denken ondermeer aan de voorbelasting die mensoms op Terre Arm?e landhoofdenplaatst alvorens met de bouw van hetbrugdek te beginnen. Zodoende kun-nen uiteindelijke zettingen overeen-komend met de werkbelasting bereiktworden voordat de bovenbouw van debrug geplaatst is.- eenradicalewijzeis het vervangen van deslappe bovenlagen door een grondverbete-ring. Ditis echter niet mogelijktot gro-te diepten. Hierbij kan ook gedachtworden aan vervanging van de be-staande zware grondlagen door lichteraanvulmateriaal, waardoor de uitein-delijke belasting wordt verminderd.Verderop volgt een interessant voor-beeld, waarbij naar een evenwicht tus-sen de bestaande situatie en de nieuweaanvulling werd gestreefd en zodoen-de theoretischeen nulzetting werd be-rekend.- zettingen en zettingsverschillen kun-nen door diverse andere techniekenbespoedigd en verminderd worden.Hierbij kan men denken aan dynami-sche consolidatie, zandpalen, verticalekunststofdrains, grindpalen enz. Elk vandeze technieken kent zijn specifieketoepassingen, afhankelijk van de bo-demgesteldheid.- een laatste mogelijkheid bestaat in deopbouw van Terre Arm?e massievenmet lichte aanvulmaterialen. Als voor-beeld Flugzand, een combinatie vanaanvulzand enpolysryreen, schuimbe-ton enz. Ook hiervan wordt een voor-beeld gegeven.Door een juiste opbouwen toepassingvan de verschillende materialen kunnende gewichten aangepast worden om alsfunctie van de te keren hoogte en de on-gelijkmatige ondergrond controleerba-re, gelijkmatige zettingen te verkrijgen.In sommige gevallen zaleen combinatievan voornoemde grondverbeterings-methoden de uitkomst bieden om .deflexibiliteit, die elkTerreArm?e massiefreeds bezit, aan te passen aan de plaatse-lijke omstandigheden.Een gedegen grondonderzoek, bestaan-de uit diepsonderingen, boringen en la-boratoriumproeven zal ook voor demoeilijkste toepassingen op slappegronden de vereiste grondkarakteristie-ken opleveren. Hiermee zal men de teverwachten zettingen kunnen bereke-nen en het aangepaste bouwschema op-stellenzodatde stabiliteitvan hetgeheelzowel op korte als lange termijn verze-kerd is.PRAKTIJKERVARINGENAan de hand van enkele projecten zul-lenwij hetvoorgaande naderillustreren.Hierbij blijktsteedsdateffectiefgebruikwerd gemaakt van de flexibiliteit vaneen Terre Arm?e constructie om zichaan te passen aan zettingen en zettings~verschillen. Bij een zettinggevoelige on-dergrond kan de bouw van een nieuwkunstwerk tot op grote afstand invloe-den uitoefenen. Er kan een wisselwer-king ontstaan tussen bestaande en nieu-we constructies. Deze kanzowel nadelig(zettingen en zettingsverschillen) alsvoordelig zijn (voorbelasting).Van de besproken voorbeelden zijn ertwee gesitueerd in Belgie (Dender-leeuw, Havr?). Wij staan uitgebreid stilbij een volledige projectstudie die werduitgevoerd als alternatiefvoor de tijde-lijke omlegging van de spoorlijn bij debouw van de Willemsspoortunnel teRotterdam en bij een uitgevoerd projectin Terre Arm?e op samendrukbare on-dergrond voor een benzinestation teZoetermeer. Tenslotte een Terre Arm?eproject dat vorigjaar in Zuid-Frankrijkwerd gerealiseerd en waarbij lichtge-wicht vulmateriaal werd toegepast.Spoorwegviaduct te Denderleeuw,Belgi?In het kader van de elektrificatie van deBelgische Spoorwegen werd over despoorbaan Denderleeuw-Geraardsber-gen het viaduct te Denderleeuw ver~nieuwd. Het nieuwe viaduct moest vlaknaast het bestaande worden gebouwd.Het oude viaduct zou vervolgens wor-den gesloopt.De samenstelling van de ondergrondvergt, in het geval van traditionele be~tonnen landhoofden, een diepe paal-fundering. Het realiseren daarvanwordt ernstig bemoeilijktdoor de situa-tie van het oude viaduct, dat in gebruikmoest blijven. Vandaar dat gekozenwerd voor een fundering op Terre Ar~m?e landhoofden. Deze oplossing bleekfinancieel erg aantrekelijk en tevenstechnisch goed uitvoerbaar.De diepsonderingvertoont slappe lagentot een diepte van 7 m onder het maai~veld (fig. 15). Hierop gebaseerd werdenzettingen voor de Terre Arm?e land~hoofden berekend van 0,15 ? 0,20 m.De plattegrond van het project (fig. 16)laatziendat eengedeeltevanhet nieuweviaductwordtgebouwdvanafhet maai-veld, terwijl een ander gedeelte in de ta-luds nabij het bestaandeviaduct komt teliggen. Hierdoor zullen zettingsver-56 Cement 1988 nr. 6fase 1voorbelasting-----fase 3plaatsing bovenbouw van het viaduct/--(~J -I __I -1 ___\ -\ -----\/-~-IJl' II~!~-~IIIII. I'\.I Ifase 3Ispoorlijn/~(~1-1-I\ ----.\ -\/-" /.~ .--"-"---,'-"--~ ---+fase 0bestaande toestand oude viaductfase 2opbouw van de terre armee massievenr-::::=~-----~-------~---16.75+ ll:------Sondering te Denderleeuw (B)2515152023.48+N~.A:.P=====~conusweerstand MN/m22 10 2016 Vervangin~ van hetspoorwegvIaducta. oude toestandh. voorhelasting ter plaatse van denieuwe landhoofdenc. ophouw van de Terre Arm?emassievend. geplaatste hovenbouw in nieuwviaduct17 Twee karakteristieke houwfasenvan het viaduct te Denderleeuw:voorbelasting (a) en de gebouwdelandhoofden met daarop aangebrachtde prefab liggers (h)! 0 maaiveld 18.35+N.A.P.10schillen optreden. Teneinde deze te be-perken, werd eerst een voorbelastingaangebracht. Dezevoorbelasting had totdoel eengedeeltevan de totale zettingente laten ontstaan voordat het Terre Ar-m?e kunstwerk zou worden gebouwden verder de zettingsverschillen tussende zones die wel en niet waren belastdoor het bestaande viaduct, te vermin-deren. Opgemerkt dient nog te wordendat het het hier ??n van de eerste kunst-werken betrof dat voor de BelgischeSpoorwegenwerd gebouwd. Ookesthe-tische argumenten lagen ten grondslagaan het besluit tot voorbelasting. Indiendit niet zou zijn gebeurd, zouden deTerre Arm?e landhoofden de zettings-verschillen weliswaar zonder mechani-sche schade hebben verwerkt, doch heteffectervanzou als een misschien enigs-zins verstoord voegenpatroon visueelwaarneembaar zijn geworden. Vandaardat de bouw in drie fasen werd opge-deeld (fig. 17).Ie faseAanbrengen van een voorbelasting terplaatse van de landhoofden van hetnieuwe viaduct om zettingsverschillennadien te verminderen en ongeveer ??nderde van de totale zettingen te latenoptreden.2e faseOpbouwvan de Terre Arm?e landhoof-den waarbij opnieuw ongeveer een der-de van de totale zetting zou optreden.3e faseVervaardiging van de bovenbouw vanhetviaductwaarbij de restvan dezettingplaatsvond.Na 120 dagen voorbelasting werd metde bouwvan de Terre Arm?e massievenaangevangen. Vorstperioden zorgdenervoor dat het dek, bestaande uit prefabliggers, pas circa 100 dagen later konworden geplaatst. Nadien werden dezettingen nog geruime tijd gecontro-leerd tot 580 dagen na de aanvang. In detijd tussen ingebruikname (tijdstip 430dagen) en de meest recente metingen(tijdstip 580 dagen) zijn de restzettingenverwaarloosbaar klein (ordegrootte1 mm). De in iedere fase gemeten zet-tingen zijn in tabel 1weergegeven. Voormeetpunt 1is dit grafisch uitgezet in fi-guur 18.De opdrachtgever is enthousiast overhet resultaat van dit kunstwerk. Tech-nisch verliep de bouw precies zoals vantevoren berekend. Daarnaast was deaanneemsom van dit alternatiefver be-neden het budget van een op palen ge-fundeerd viaduct.Brug te Havr?, Belgi?Dit project betreft een statisch onbe-paalde kokerburg, gerealiseerd volgensde vrije-uitbouwmethode (fig. 19). Hetgeologisch profiel geeft ter plaatse vande landhoofden aan de noordzijde re-cente ophogingen met.sterk wisselendedichtheden te zien. Daaronder volgtCement 1988 nr. 6 57ICONSTRUCTIEFONTWERP IFUNDERINGEN18 Zettingsverloop van een van demeetpnnten op de Terre Artn?elandhoofdenI,voorbelasting *opbou~ TA rplaatsing brugdek tijd in dageh-4o 120 220 300 350 400 430 580O-\- ,.--.JL---J..,.JL---'---'---'-_-'-_-'--'-_---~Tabel!Spoorwegviadnctte Denderleenw- overzicht van dezettingen (mm) in de vier meetpnnten 50tijd na start 2 3 4120 dagen (na voorbelasting) 50 24 140 26220 dagen (na bouw Terre Arm?e) 22 17 18 19430 dagen (bovenbouw gereed) 58 45 37 48totaal 130 86 195 93EE.scn100c:t'"4'30 ~------0
Reacties