UTILITEITSBOUW ALGEMEEN ONTWERPBLOEMENVE~INGAALSMEERVERDUBBELTVLOEROPPERVLAKTEVan de voorgenotnen uitbreiding van de Aalstneerse bloetnenveilingtnet 300 000 tn2nuttig vloeroppervlak, werd in de zojuist afgeslotenruwbouwfase 1 150 000 tn2opgeleverd. Gezien de otnvang van hetproject, het karakter van de belasting op de verdiepingsvloer en deextreetn korte bouwtijd, bood de uitvoering in geprefabriceerd beton deenige re?le oplossing. Met de ruwbouw voor dit project waren 3900betoneletnenten getnoeid (37 500 tn3beton), die binnen 233 werkbaredagen werden geproduceerd, vervoerd en getnonteerd.In een viertal artikelen wordt beschreven wat de consequenties warenvan deze bouwopdracht voor het constructieve ontwerp, de detailleringvan de constructie en de fabricage, opslag en tnontage van deeletnenten.6 Cement 1986 nr. 7ir.C.J. Marcus, Ingenieursbureau Marcus, SchiedamCONSTRUCTIEF ONTWERP VANUITBREIDINGSFASE 31 De stapelwagen, voortbewogendoor middel van eenkettingsysteem in de vloer, is debelangrijkste schakel in het interntranspor~ysteem2 Situatie van het VBA-complex.Door middel van deuitbreidingsfasen 3, 4 en 5 zal hetvloeroppervlak worden verdubbeldstuks. Het bestaande veilinggebouw be-slaat een oppervlakte van ruim 300 000m2(ca. 60 voetbalvelden) en wordt omdie redenvermeld in hetGuinnessBookofRecords.Op grond van prognose's van de omzet-stijging in de komende 5 ? 10jaar, is in1984 bepaald dat het bedrijfsvloer-oppervlak in de kome.ndej:renverdub-. beld zal mOeten worden (fig. 2).Het huidige gebouw bestaatvoorname- I--~------~----~~"'-'--ilijk uit ??n aaneengesloten hal van 450bij 700 meter, zonder verdiepingen enmet een stalen dakconstructie.De veilingorganisatie streeft ernaar omde geveilde produkten binnen IS minu-ten bij de koper afgeleverd te hebben.Veel kopers huren eenvaste ruimte bin-nen het gebouw, waar de gekochte pro-De Co?peratieve Vereniging'Verenigde Bloemenveilin enAalsmeer' teltcirca 4000 le1en.De leden zijn kwekers van snijbloemenen planten en zijn gezamenlijkeigenaarvan het veilingcomplex en het daarinondergebrachte afZetsysteem..Dagelijks worden meer dan 12 miljoensnijbloemen en ??n miljoen potplantengeveild. De bloemenenplanten wordenvanafde kwekerijen aangevoerd op'sta-pelwagens', aluminium karreges die hetinterne transportmiddel vormen (fOto 1).Deze worden voortbewogen door auto-matisch werkende, in de vloer opgeno-men kettingbanen of elektrische trek-kerges. In totaal zijn er meer dan 40 000stapelwagens in omloop bij de kwekersen de veiling en circuleren binnen hetveilinggebouw dagelijks ruim IS 00050 100 150moFASE 4??I- - - - - - - - - - - - - - - - - - JL_ _ _ ?L - - i FASE 5 I----=:~~;;;:::- - - - -. ?- - - -. .-----'FASE 3+4+5 :bebouwing opp. 150.000 m2bedrijfsvloeropp. 300.000 m2Cement 1986 nr. 7 7UTILITEITSBOUW CONSTRUCTIEF ONTWERP3 Aanvoerhal, aan de noordzijdevan de uitbreiding4Verladingsruimte, aan dezuidzijde van de uitbreiding5 De 'slagader' ter plaatse van deaansluiting met het bestaandegebouwStramienHet stramien van de standaardcon-structievoorde uitbreidingsfasen3, 4en5 met een grondoppervlak van 150 000Het geraamde kostenverschil van deruwbouw bij een prefab-skelet met ??nverdieping en daarboven een parkeer-dek, inclusief bijbehorende fundering, r~~----~~~--~~~-~~--~~--~~-__ribedroeg voor de opvolgende alternatie-ven in heide gevallen ca. f 50,-/m2? Detotale kosten van de ruwbouw warengeraamd op resp. f 400,-, f 450,- enf 500,- per m2?Het project is dermate omvangrijk datde gunstige invloed van het repetitie-effect op de produktiekostenvan de ge-prefabriceerde elementen vooraf nietnauwkeurig ingeschat kan worden. An-derzijds zou de ge?iste, zeer korte pro-duktietijd een belangrijke ongunstigeinvloedop deze kosten kunnenuitoefe-nen. Daarom en mede vanwege het feitdat de geraamde kostenverschillen tus-sen de alternatieven relatief geringwaren, is besloten de drie alternatievenbij betonfabrikanten aan te vragen. Naeen voorselectie zijn bij twee Neder- ~----~-~~~~~-----r~~~-------~~--__1landse fabrikanten offertes aange- mallengten drie TT-vloerplaten gelijk-vraagd. De aanbiedingen die aansloten tijdig konden worden gestort, speeldeop de raming gaven aanleiding om met hierbij een belangrijke rol.Betonson(Son) de constructieverder uitte werken in bouwteam-verband.Hierbij bleek een raster van 20 x 16,8 meen economische oplossing te bieden.Het feit dat in deze opzet met bestaandedukten direct worden verwerkt (gesor-teerd, verpakt enz.).Daar het verkrijgen van grote aanlig-gende bouwterreinen steeds moeilijkerwordt en de interne transportafstandendienen te worden beperkt in verbandmetsnelle aflevering, is door deveiling-organisatie aan Architektenburo DeHeer en Visser (Rotterdam) en Inge-nieursbureau Marcus (Schiedam) ge-vraagd te onderzoeken ofeen uitbrei-ding in twee bouwlagen een re?lemogelijkheid is. De verdiepingsvloerdient in dat geval toegankelijk te zijnvoor (middelzware) vrachtauto's.Geprefabriceerd betonDoorhetkaraktervande belastingopdeverdiepingsvloer (middelzware vracht- 1------------------------------------------------------1auto's of10 kN/m2), de enorme omvangvan de geplande uitbreidingen en dege?isteextreem korte bouwtijd,vormdeeenco~tructieopgebouwd uitgeprefa-briceerde betonelementen de enige op-lossing.Inhetvoorontwerpstadiumiseenuitge-breide studie verricht ter bepaling vande optimale kolomafstanden (raster-maten). Inverband metdestructuurvanhet bestaande gebouw was de kolomaf-stand van 20 m in ??n richting een vastuitgangspunt. Onderzochtzijnde alter-natieven 20 x 10 m, 20 x 15 m en 20 x20m.8 Cement 1986 nr. 718.470--cuTT- plat~n (breed z500,hoog 530).. FASE 3 I BESTAAND ?10.800--JZ?::.ligger (hoog 2000)ITT- platen (breed Z500,hoog 870) Ifl::tiggers (hoog 1950)5.400:.;z _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ =If::::======* I"J/I"-...I/I"-...I/I~..lZ _-dlh-,--_-_-~--=itJ~--~10~~00::!-~!'i3~--_--_-------_-_--:-:I!?b::.!:f==t~=:~::!~~=IIr=t~g=:::=n::=n:::dil:. -c;--=-=-=~=_=_=_=_= -dJJ~--~-Jlt;__--=sla:::g:.=ad:..:e;..,.r -11L--~~_~1cr 9 Lp Lp Cp Cp I ~-+--.1'l!6.~80!!!..0_ _l-1__1~6.8~00~_ _+1--1""6.8""00~~+1~____!.!16""'.8"_'00'___~+1--1""6.8""0"--0_......-j1f--'-~---'16"".8""'__00~6 Dwarsdoorsnede vanuitbreidingsfase 37 Belast?ngsschema voor deverdiepingsvloer.nn nn_I 1,85 I 2,00 I 1,70 I 2,00 I 1~:~~ I 2,00 I 1,70 I 2,00 I 1,85 ~MTT_plaat tgv. puntlasten (50 kN) re?el belastingsgeval : 940 kNm.MTT_plaat (breed 2,50m) t.gv. variabele belasting 10 kN/m z : 882 kNm.,1,25 I 1,75 11,251P~P=100kN1~-~----- q= 5 kN/m1 ~--------'l16,80te rekenen moment volgens VO.5.B.klasse 30: 80 % ?1560 = 1250 kNm.m2stond daarmee vast. Momenteel isfase 3 in uitvoering en zal in november1986 worden opgeleverd. De totalebouwkosten van deze fase bedragenf 180 miljoen. De aannemer van hetbouwkundige gedeelte is BouwbedrijfH. de Vries (Emmeloord).Uitbreidingsfase 3 heeft een totale leng-te van 630 meter. Aan ??n zijde worClthetgebonwbegrensddooreenaanvoer-hal (overspanning 30 m) waar op tweeniveaus de p!odukten zullen wordenaangevoerd (foto 3). Aan de andere zijdeis een expeditiecentrum geprojecteerd,met een overdekte verladingsruimte(overspanning 40 m) waarboven zich intwee lagen kantor?n bevinden (foto 4). Inhet expeditiecentrum worden de zen-dingen gereed gemaakt voor transportper vliegtuig.Tussenhet bestaande gebouwen de uit-breiding is over de volle lengte eenstrookgereserveerd tenbehoeve vanhethorizontale en verticale transport. Dezestroom wordt inmiddels de 'slagader'genoemd. In de slagader zijn trappehui-zenenhellingbanentenbehoevevanhetstapelwagentransport opgenomen (foto5). Behoudens de verladingsruimte vanhet expeditiecentrum, de aanvoerhal ende slagader, is het constructieprincipevan de gehele uitbreiding uniform.Cement 1986 nr. 7HetconsuuctieprincipeDeverdiepingsvloer van de nieuwbouwligt op circa 11 m + peil; de dakvloer,uitgevoerd als parkeerdak voor circa2000 personenauto's ligtop circa 18,5 m+peil.Zowel de verdiepingsvloer als het dakbestaan uit TT-vloerplaten met eenlengte van 16,8 meter. De dakplatenworden ondersteund door I-liggers meteen lengte van 20 meter. De vloerplatenvan deverdiepingsvloer rusteneveneensop I-liggers;in dit geval echter twee lig-gers per stramien.De opvallend hoge ligging van de ver-diepingsvloer houdt verband met eenpunt uit het programma van eisen: ineen later stadium moet een tussenvloerkunnen ~ordenaangebracht (fig. 6).Destabiliteitvanhetgebouwwordtver-kregen door de in de funderingspoereningeklemde kolotnlilen. Het ontlenenvan stabiliteit aan schijven en dergelijkeis zelfs niet overwogen, daar hoge prio-riteit is gesteld aan de flexibiliteit tenaanzien van een latere indeling van hetgebouw.Op het moment dat de eerste betonele-menten werden geproduceerd, warende exacte plaatsen van bijvoorbeeld dehoofdtrappehuizen nog nietvastgeiegd.Mede omdat het parkeerdak aan debo-venzijde zal worden voorzien van ther-mische isolatie, was hetmogelijk de af-stand tussen de dilatatievoegen 80 m temaken.Belastingaanname verdiepingsvloerVolgens hetprogramma van eisendien-de een gelijkmatig verdeelde belastingvan 10 N/mm2te worden aangehoudenen moest de vloer toegankelijk zijnvoorvrachtwagens.Vijfennegentig procent van de vracht-wagens die op de bloemenveiling ko-men (ca. 3000perdag),zijnspeciaalont-worpen voor het vervoer van bloemenen planten. In verband met het betrek-kelijkgeringe gewichtvan de ladingzijndeze vrachtwagens in bijna alle gevallenuitgerust met enkelassen; tandem- entriple-assenkomenweinigvoor. Devol-gens het Wegenverkeersreglement ma-ximaal toegestane asbelasting bedraagtvoor een enkelas 100 kN. De TT-vloer-platen (breed 2,50 m) zijn berekend opeen maatgegevend ree?l belastingsgeval(fig. 7).Hetbuigend moment ligthierbijslechts 7% hoger dan het moment tengevolge van de gelijkmatig verdeeldebelasting van 10 kN/m2? Indien dedenkbeeldige belasting van de VOSBzou worden aangehouden, liggen de9uTILllEITSBOUW CONSTRUCTIEF ONTWERP~ II?)il;~I';{ I1.,T+~,''I'< ,,,{"'I'(I'.'Tafwatering (door toog TT-plaat lrib TT-plaatDe TT-vloerplaten zijn door middelvan gelaste verbindingen (h.o.h. 5 m) inde met zandcementspecie gevuldelangsvoegenaanelkaargekoppeld.Aan-gezien geen druklaag wordt toegepast ismet het oog op de afwerking ge?ist dathet opbuigingsverschil tussen tweenaast elkaar liggende TT-vloerplatenhoogstens 10 nun mag bedragen. Dit isin de praktijk inmiddels haalbaar geb-leken.DruklaagIn bijna alle gevallen waar voor TT-vloerplaten wordt gekozen, ontspintzichde discussie overhetwel ofniettoe-passen van een druklaag. In dit geval zalgeen druklaag worden toegepast uitoogpunt van gewichtsbesparing. Erdiende al rekening gehoudente wordenmet een plaatselijk later aan te brengenbetonuitvullingvan 130 firn tenbehoe~ve van het opnemen van kettingbanen.Voorzieningen ten behoeve van transport-banenOp een aantal stramienen diende reke-ning tewordengehoudenmetde moge-lijkheid om in een later stadium trans-portbanen aan te brengen. Zekerheidhierover bestaat er nog niet. De extravoorzieningen dienden daarom tot eenminimum beperkt te blijven. Indien totde aanleg van deze transportbanenwordt overgegaan, zal dit moeten ge-beuren wanneer de veilinghal volledigin gebruik is. Om de overlast dan zo ge-ring mogelijk te houden is voor een op-lossing gekozen, zoals weergegeven infiguur 9.Dekolommenopde desbetref-fende stramienlijnen zijn voorzien vaneen kransconsole (fig.9a). Hierop kaneen uit twee segmentenbestaande scho-tel worden gemonteerd (fig.9b), die invier richtingende opleg~ingvormtvoorT-vormige elementen (fig.9c).De afwerking van de verdiepingsvloerbestaat uit een asfaltemulsie met eendikte van 25 mmo Op deze vloer kongeen afschot worden toegepast. Op elkestramienlijn in langsrichting zijn daar~om over de volle lengte gotengeprojec-teerd. Mede door de toog van de TT~vloerplaten zal een redel~_ke afvoer vanwater gewaarborgd zijn (fig. 8).momentenbij klasse 30 alca. 40%hoger.De restrictie is echter, dat op de verdie-ping vrachtwagens met tandem~ oftri-ple-assen in principe niet zijn toege-staan.8 Gootconstructie in de verdiepingsvloer, in delengterichting van de nieuwbouwAfwerkingparkeerdak detail gootconstructie _ . _Het dak van uitbreidingsfase 3 wordt 1-------------------------------1uitgevoerd als een parkeerdak dat plaatsbiedt aan ruim 2000 personenauto's.10 Cement 1986 nr. 7..... ----/-0-Het dak zal worden afgewerkt volgenshet principe van een 'dubbelschaligkoud dak'. Deze afwerking isvergelekenmet diverse uitvoeringen volgens het'warme dak' en 'omgekeerde dak' prin,...cipe. De prijs van de varianten varieer-den van f 150,- tot f 180,-/m2? Door-slaggevend bij de keuze voor een dub-belschaligdak, ??nderduurdere varian-ten, waren vooral de resultaten van eenonderzoek naar praktijkervaringen metbestaande grote parkeerdaken.De constructie is als vol~t opgebouwd(van binnen naar buiten): constructie-vloer (TT-platen), isolatie (mineralewol), met buitenlucht geventileerdespouwen een rijvloer met waterdichteafwerking van twee lagen gietasfalt.De rijvloer bestaat uit platen van ge-wapend lichtbeton(500x1000 mm, dik-9 Kransconsole aan de kolommen,ten behoeve van later aan tebrengen transportbanen10 Constructie van de dakvloer(opnatne ter plaatse van demidden-ventilatie), een zgn.dubbelscltaligkoud dakin het werk gemaakte sponningvan kunstharsmortelDetaillering ter plaatse van dedilatatievoegen in de dakvloer11secundair afschot~-...,....--:--.-prefab betonnen band poeren ho.h. 500 mm.Cement 1986 nr. 7 11UTILI1EITSBOUW CONS1RUCTIEF ONTWERP DETAILS12 Schema van het afschot en deventilatievoorziening van dedakvloerte 50 mm). Ze rusten op poertjes (h.o.h.500 0101). Ter voorkoming van koude-bruggen zijn de e.0eren gesteld op isole-rend materiaal (Ioto 10).Door de poerhoogte te varieren kan af-schot worden verkregen. In dit gevalechter zijn deTT-elementenop afschotgelegd (15 mm/m). Wel is het secundai-re afschot ter plaatse van de dilataties(fig.11) en op de lijn van de dakafvoerenverkregen door variatie \Tan de poer-hoogte.De betonnen platen vormen iil combi-natie met de met buitenlucht geventi-leerde spouw een accumulator, waar-door de temperatuur van het gietasfaltindezomersituatie niettehoogoploopt.Aan de zijkanten en op het dak zijnvoorzieningenaa~~ebrachtten behoevevan de ventilatie (Iig.12).6 x 16800DETAILLEREN VAN DE CONSTRUCTIEing.N.B.Heuer en ing.G.P.Bruin, BetonsonTabel 1Overzicht van de prefab-betonelementen voor fase 3 van deuitbreiding van de AalsmeerseBloemenveilingpoeren stekende wapening. De voegentussen poer, stekwapening en kolomworden ge?njecteerd meteen cement~specieB 45.De horizontale belasting uit de verdie-pingsvloeren worden door de flenzenvan deTT-vloerelementen rechtstreeksop dekolommen overgebracht. Devoegin deze verbinding is met een zand-cementspecie gevuld (fig. 4).Dehorizontalebelasting uit de dakvloerwordt afgevoerd door middel van eenstekverbindingen tussen TT-platen engamma-liggers, alsmede een boutver-Na de globale beschijving van de?? . constructieve opzet als geheel,wordt nu de samenwerkingtussen de drie hoofdcomponenten inhet geprefabriceerde betonskelet voorhet hoofdgebouw nader beschouwd.Voorts aandacht voor de oplegcon-structies engebouwdilataties.Ten slottewordt in het kort ingegaan op enkelebijzondere gebouwonderdelen.Tabel 1geefteenoverzichtvande toege-pasteelementen.Foto 1geefteenindrukvande samenhangen afmetingenvandeelementen.Kolommen, gamma-liggers enTT-vloerelelllentenDe totale belastingvan een kolom inhethoofdgebouwbedraagtniet minderdan12 000 kN. Gezien de gekozen hoge be-tonkwaliteit van B60 is dit belasting-geval echter niet maatgevend. Voor decentrisch belaste middenkolommenwas maatgevend de wapening die nodigis om deze elementen op de bouwplaatsin hun verticale stand te hijsen (ftto's2-3).De stabiliteit van het hoofdgebouwwordt ontleend aan de inklemming vande kolommen in de fundering via uit12type elementTT-liggersgamma-liggersandere balkenkolommenspancon-vloerplatenkanaalplatenaantallen2840 stuks630 stuks138 stuks305 stuks70000123450012Cement 1986 nr. 7bindingen tussen gamma-liggers enkolommen. (N.B. de I-vormige liggersworden in deze en volgende bijdragengamma-liggers genoemd.)Er zijn verschillende redenen geweestom bij de verdiepingsvloer voor de op-legging Van de gammaliggers op de ko-lommenkransconsolestoe te passen (fig.5).- Kransconsoles geven maximale flexi-biliteit voor mogelijke toekomstigeaansluitingen aan de kolommen; metname van belang met het oog op uit-breidingen.- De gezamenlijke breedte van de gam-maliggers bedraagt 1,640 m. Dat is aan-zienlijkmeerdandehreedtemaatvandekolom.- Bij grote belastingen vanuit twee zij-den werkt een kransconsole con-structiefgunstig, omdat deze de moge-lijkheid biedt tot het 'omleiden vankrachten'.- De excentriciteit van de oplegging isgering, daar de kolom ter plaatse van de1 Principe van de oplossing inprefab beton: TT-liggers, opgelegdopganuna-liggers, dragend l)Pkolommen met kransen2 In verticale stand hijsen van eenkolom (lengte circa 16 m)3Cement 1986 nr. 7 13UTILITEITSBOUW ICONSTRUCTIEFONTWERP IDETAILS I_0N 0N co~I'-'III1in het werk aan te brengen voegvullingzand cement sterkte B 22.5zijnvoorzienvan een tandoplegging. Deredendaartoe isdemaximaal toegestaneconstructiehoogte van de verdiepings-vloer van 2,40 m. De oplegkrachtwordtin principein eendubbelvakwerk inge-voerd, nl. ??n met een horizontale trek-band en ??n met een 'opgebogen' trek-band.Bij hetaanbrengenvan devoorspanningop het element tijdens de produktie zalde plaatgaanopbuigenenop de uitersteranden van de tand gaan rusten. Datzouaanleiding tot scheurvorming geven.Om dit te voorkomen wordt bij Beton-son altijd een opgebogen trekband toe-gepast, met weinig dekking in de keel- r - . ' - . ~kolom 1000 /1000kolom 800 1800kolom 800 1800I1VHz 2490/870\~Jo \I "II'-' .........Ii '\J.\I\ oamma 880 / 1950 I I~ /De TT-platen van de verdiepingsvloergebaseerd op de handelsmaat 600x600mmo Door de stekken uit de kolom bui-ten het oplegmateriaal te houden, isvoorkomen dat in het oplegmateriaalgaten moesten worden gestanst, waar-door 'dure oplegspanningen' verlorenzouden gaan. De consequentie was weldat alvorens de gamma-liggers te mon~teren om de draadeinden kunststofmanchetten moesten worden geplaatst.Deze maatregel moest voorkomen datde gietmortel over het oplegvlak vloeiten de balken 01' deze gietmortel komente rusten (zieJig. 5). .10800+De verdiepingsvloeren van het hoofd-gebouwworden gedragendoordubbelegamma-liggers. Ten einde verschil indoorbuiging te voorkomen zijn in deranden van de TT-elementen lasplatenopgenomen. Door middel van deze las-platen en een hoekstaal worden de TT-elementen aan elkaar verbonden (fig. 7).Om er voor te zorgen dat deze lasver-bindingen als scharnier werken, is hethoekstaalwelbreed, maarinhoogtezeerbeperkt (Het hoekstaal wordt met depunt omlaag geplaatst.) Uiteraard hielddeze verbinding wel in dat op een extradwarskracht in de randen van de TT-elementen moest worden gerekend.OpleggingenIn verband met de grote oplegdrukken,waarbij voldoende rotatiecapaciteitmoet zijn gewaarborgd, is als opleg-materiaal gekozen voor een met textielgewapende elastomeer, een materiaalmet een toelaatbare druk van 15N/mm2? Dit materiaal voldoet bij eendikte van 10 mm aan de gestelde eisen.Door op het project uitsluitend de ge-noemde dikte toe te passenengeen ver-schil te maken in gewapende en onge-wapende elastomeer, zijndedetails een-voudig gebleven, is het aantal afmetin-gen oplegmateriaal gering gebleven enwaren er op het werk geen vergissingenmogelijk.De oplegplaten voor de gamma-liggershebben afmetingen van ?OOx200 mm,4Kolom-vloerverbinding;aansluiting van de flens van deTI-elementen met de kolomvloeraansluiting verjongt (van tJ 1000mm tot tJ 800 mm).De kransconsoles hebben een velling~kantvan 70 mm gekregen. Datbiedt uitpraktisch-, constructief- en esthetischoogpunt voordelen. De vellingkantvormt nl. een goede aanslag voor de af-werking bij een nauwkeurige hoogte-maat. Er wordt een ongewapende be-tonnen hoek vermeden, terwijl de vel-lingkant de kransconsole tevens eenslaIlk.er uiterlijk geeft.Een nadeel is dat kransconsoles in defabricage moeilijk te realiserenzijn.Omveel ombouw- en maatvoeringswerk-zaamheden te voorkomen, is gebruikgemaakt van een stalen mal, bestaande r-------.-I,-,-,-.--~---~.~.~II~I-I~?~------I-r-;r---~-~----=--r-'-I'~-'--~-~-----,uit: 11 11 11 I 11 I 1 11 ?I I1 I I I 11 11 11- een bodem met de benodigde aansla- .I .: : I I I I I : I 11 I I I 1gen, 'I 11 11 11 I 11 11 11- verrijdbare zijwanden, I I I I I I I I 11 I I I I- en een verrijdbare 'voet'mal met de L-~Lj-'-j-J..I----Lj-I--+'l I ,voorzieningen voor het fIxeren van de r---rtH---'-l-r----rtM-'-I1,l J===i H. (p"h' d I 11 1 J I I I 11games ypen voor et mvoeren van e I 11 11 I I P=;7~00.0 ",. 17S/' ~ L 100x1OOx1O. las a=7mm I.... 2ti'20 feB 400....I\ toam ruovullino ten behoeve van voeomortelI)~I1 II III I-~----. - - - - L...---. _ _ _ _ ._ ~kolom,I,~. . .gamma 880 / 1950anker M20 - 4.6met volgp!aaten moer(aangieten)kolom 1000 /1000~T-_=10=00'-----t,--,-,45=0-+-Cement 1986 nr. 7o~IiII~~~7 Verbinding tussen de TT-elementen onderling5 (links) Oplegging TT-elementen op ganuna-liggers6 (rechts) Lossen van de kolom uit de mal15UTILITEITSBOUW ICONSTRUCTIEFONTWERP / DETAILS I1025 h/rer 7.5 ton1 228If"t~'iils ~i::~:7_>"r ~5J100 ",I. 100 75~ 7 ~:l: :draden g, 4f40..1c 70 r 100 >tI60 60 ,,45 , 75'I 'IP P p o"'+- p p p c c C \-". 7 p "... ,1?..// ......., A? ? ? . ? ? . .? . ,. . ? ? ? ?van de tand. Daardoor wordt de scheur- In de verdiepingsvloer is de dilatatie- Aanvoercentrum enwijdte beperkt tot 0,05 mmo Beide trek- voeg niet in het kolomstramien gesi- expeditiecentrumbanden worden verankerd via een las~ "tueerd, maar 2,50 m buiten de lijn. Zo- Het aanvoercentrum en het expeditie-&laat met boutgat, waardoor de moge- doende kunnen de flenzen van de TI- centrum bevinden zich aan de kopzij-ijkheid ontstaat de lasplaten op de kop- platen ook in de dilatatie-zone de hori- den van het hoofdgebouw (fif 12):schotten van de mal te bevestigen. De zontalekrachtentenbehoevevande sta- Voor beidevloeren is gebrui gemaakttrekbanden ende kopkorven, die buiten biliteit aan de kolommenovergedragen. van het Ztn.gamma-brug-systeem. Ditde produktie-unit compleet worden Uiteraard is het gedeelte van de TT- systeem estaat uit drie onderdelen:geprefabriceerd, zijn wat betreft plaats plaat dat in het andere bouwdeel door- voorgespannen gamma~liggers (meten dekkin~geftxeerd zodat de kwaliteit loopt, op teflon opgelegd. een geknikt verloop), voorgespannenvan dit be angrijke constructie-onder-Een voordeel van deze keuze is, dat debekistings~aten,met een ter plaatse ge-deel van het TI-element is verzekerd storte dru aag (f?to's 13-15).(fig. 8). voeg over de gehele breedte van een ge- De vloervan het aanvoercentrum is be-bouw (84 m) een rechte lijn vormt, rekend op overeenkomstige wijze als deDilataties waarin geen kolommen voorkomen. verkeersklasse 45 volgens VOSB 1963.Hethoofdgebouwis om de 80 m gedila- Dit leidt tot een economische oplossing Vanwege de relatiefgrote hart-op-hartteerd. Hierdoor ontstaan bouwdelen en tot reductie van risico's. afstand van de r:amma-liggers (2,40 m)van 80 x 84 m ~t' 9). Ter plaatse van de Om dezelfde reden bevindt de dilatatie en de grote be asting, is gekozen voordilataties zijn al e gamma-liggers aan van de tussenvloer van het hoofdge- een druklaagdikte van 130 mmo??n zijde van de kolom opgelegd op bouw zich niet ter plaatse van de voor- De vloer van het expeditiecentrumteflon glij-opleggingen en zijn hier de noemde kolommen, maar 10 m verder diende te worden gedimensioneerd opboutverbindingen met de kolommen inhetvolgendebouwdeelterplaatsevan nuttige vloerbelasting voor kantoren enniet aangegoten. De opleggingen zijn de tussenkolommen 13 800x600 mmo staalconstructies voor de kantoorver-omhuld door een manchet om vervui- Een probleem hier echter vormde de dieping.liff tegen te geen, daar de werking van zware belasting op wringing van de De onderbouw van beide centra wordtte on door vervuiling nadelig wordt randbalken. Daarom zijn de kolommen door middel van een terplaatse gestortebe?nvloed. voorzien van een uitstekende wapening betonconstructie methethoofdgebouwDe dilatatie in de vloer zelf is bereikt als extra verbinding aan de randbalken. verbonden.door de TI-platen ter plaatse van de Ter plaatse van de dilataties is het aan-voeg te versmallen en te voorzien van gieten van de uitstekende wapening om Aan de beide kopzijden zijn de gamma-een stekwapening. Op het werk wordt redenen van gewenste verplaatsings- liggers opgelegd op een geprefabriceer-met behulp van epoxy-mortel een balk capaciteit niet mogelijk. De draadein- de randbalk volgens het Gerberligger-aan~estort en voorzien van een voeg- den uit de kolommen worden daarom principe.ook hier zijn de kolommen inpro lel. hier op de balken verankerd (fig. 10-11). de fundering ingeklemd.16 Cement 1986 nr. 78 (links) Wapenin~constructie in detand van de TT-ligger~ ~~ /~ ~~ ;~ ~~///////////////////////////////////////////////////////////////////////////Jslagader met opritten en bordessenr-------.-hoofdgebouw: - dakvloer- ~diepingsvloer- tussenvloerin het werk IE storten aprit naarverdiepingsvloer van aanvoercentrumgedeeltelijk geprefabriceerde oprit naarverdiepingsvloer en parkeerdak9 Bouwdelen van uitbreid~fllse3 in plattegrond18470 +(dakvloer)10800+lverd. vloer)5400+(tussenvloer Iafschot ?15mm/m'rHz 2490/870r Hz 2490/530--rgamma 2000/840800/800~gamma 1950/880 t-TT 2490/870kolom 1000/1000 ? zh.o_h. 20000 I' t+balk 820/800-+~---:dd:l:=-----~---:::ll:b~--~~--dl:b:-------;:::l:l;:I::;---~-~;::W:::;-----~---;:::lI'=,..---- ~.~~5 ~fund_ poer 5~ ~ * .~~4 __....216"'8"'-00"----_~_+_-~-1=6800 16800 16800 t _1680010 Dwarsdoorsnede van het hoofdgebouwbalk 820 /800I TuT,,-z~2",490",--,-,/8"-'70"----~__1/!IIi !,I"\, 1"stoal "",,",nend nl?btok in manchetkolom 800 /60011 Kolom-balkverbinding van detussenvloer, ter plaatse van eendilatatie- - - - - - - - - - - - ' - -800Cement 1986 nr. 7 17UTILITEITSBOUW CONSTRUCTIEF ONTWERP DETAILS1213Dwarsdoorsnede van hetaanvoercentrumOpbouw van hetaanvoercentrum30.00014 Vloerconstructie van het. aanvoercentrum,metgebruikvan voorgespannen bekistingsplatenBinnenopritten in de slagaderTussen het bestaande gebouwen denieuwbouw fase 3 bevindt zich eenruimte waarin de opritten ten behoevevan het interne vrachtverkeer wordengesitueerd, de 'slagader' genoemd (jc)(o's16-17). De binnenopritten zijn ontwor-pen als staalconstructies met daaropvoorgespannen holle vloerplaten terbreedte van 7500 mmo Toegepast is hettype HVP305 met overspanning van10,00 m (belasting: 6 kN/m2ofeenlast~stelsel). De normale breedte van dezeplaten bedraagt 1200 mm, met moge-lijke pasbreedten van 460 en 740 mmoDat houdt in dat bij een breedte van7500 mm 5 hele platen en 2pasplatenvan 740 mm nodig waren.Bij vervaardiging volgens het extrusie-systeem moetechterookhetoverigege-deelte van 1200- 740 ~ 460 mmwordengemaakt en daarna verwijderd. Om diereden is gekozen voor 6 hele platen eneen massieve strook terhreedte van 30018T z 24901 Smmo De laatste is als een normaal prefabelement vervaardigd.Deoprittenvandebeganegrond naardebordessen van de tussenvloer (5,40 m +peil) krijgen hun stabiliteit door middelvan een stekverbinding vanuit de fun-dering in de holle vloerplaten.De opritten vanafde hordessen van detussenvloer naar de hordessen van deverdiepingsvloer (1O,80m + peil) heb-ben een gelaste verbinding met de TI-vloerelementen van de tussenvloer.16 De 'slagader', tussen hetbestaande complex en deuitbreiding, waar de opritten naar deverdiepingsvloer zijn gesitueerd17 Bordes in de oprit naar deverdiepingsvloerspanconvloer dik 2OOmaximoolarnma850J1800 h.M. 2400 balk 1000/1400k
Reacties