Ingeklemd tussen de Koninklijke Bibliotheek, de Utrechtse Baan en de Randstadrail in Den Haag, zijn twee woontorens gerealiseerd, Grotius I en II (foto 2), met in totaal 655 appartementen. De tweelaagse ondergrondse parkeergarage, de bijzondere vormen, de grote hoogte van 100 en 120 m, en de kenmerkende kronen van de torens maakten dit project een flinke uitdaging. Voor de constructeur vroeg het niet alleen technische vaardigheden om de constructie te ontwerpen en te berekenen, maar vooral de inzet om het project financieel haalbaar te maken.
Project: Grotius Towers Den Haag
Ontwikkelaar: Provast
Aannemer: Combinatie JP van Eesteren en Besix
Architect: MVRDV
Constructeur: IMd Raadgevende Ingenieurs
Geotechnisch advies: Geomet
Adviseur installaties: Ingenieursburo Linssen
Figuur 2. Links Grotius I en rechts Grotius 2, respectievelijk 100 en 120 m hoog (foto: Emmely van Mierlo / MVRDV)
De locatie ‘Grotiusplaats’ was aanvankelijk bestemd voor kantoren, maar in 2015 zag ontwikkelaar Provast een betere mogelijkheid voor woningbouw. Dit mede dankzij de geplande plaatselijke overkapping van de Utrechtsebaan, waardoor de geluidsbelasting fors af zou nemen. Provast selecteerde voor het complexe binnenstedelijke project architectenbureau MVRDV. Dit bureau is gespecialiseerd in stedelijke verdichting en heeft voor Grotius een bijzonder ontwerp gemaakt met ‘gepixelde’ kronen (met schijnbaar willekeurig geplaatste blokjes), natuurstenen gevels en een verticale gradiënt in kleuren en afmetingen van de balkons (foto 3). Door alle randvoorwaarden, hoge kosten en beperkte opbrengsten (gedeeltelijke sociale huurwoningen), stond de financiële haalbaarheid onder druk. Een logische en efficiënte draagconstructie was daarom een vereiste.
Reacties