C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBr uggenb ou wcement 2006 6 59Het 1083 m lange viaduct slingertzich in een S-vorm met tegenge-stelde en veranderlijke stralendoor een breed dal. De uitvoeringvan dit viaduct in staalbeton is eenprimeur voor Tsjechi?. Beide rich-tingen kennen een aparte boven-bouw, met breedtes vari?rendtussen 14,20 en 15,40 m. In totaal59 pijlers dragen de beide door-gaande viaducten. De markante Y-vorm van de tot 27 m hoge, mas-sieve pijlers wordt nog eensbenadrukt door de toepassing vantwee verschillende wanddiktes terplaatse van de pijlerkop.P i j l e r sDe op maaiveld rechthoekigepijlers zijn in 5,70 m hoge slagengestort. De ingezette systeembe-kisting was voorzien van een com-pleet steigerwerk. De totale hulp-constructie kon daardoor in ??nbeweging door de hijskraanomhoog worden verplaatst. Werk-bordessen vereenvoudigden hetreinigen van de bekisting, hetwapenen en het inbouwen vandiverse ankers.Voor de pijlerkoppen, die zich indwarsrichting over 7,25 m hoogteen 9,75 m breedte in V-vormverbreden, ontwikkelde het inge-nieursbureau van de bekistingsle-verancier een tijd- en kostenbe-sparend systeem met hangendeondersteuningsbokken. Deondersteuningsbokken waren Overzicht over enkelevan de 59 pijlersfoto's: PERI GmbHBijzonder viaduct tussenDresden en PraagDe verschillende voormalige Oostbloklanden proberen momenteel in hoogtempo economisch aan te haken op hun West-Europese handelspartners.Voor de letterlijke fysieke aansluiting moeten allerlei snelwegen zorgdragen.In het kader van de Duitse eenwording zijn de afgelopen jaren alleen al zevensnelwegen in uitvoering gegaan, waarvan de eind 2005 in gebruik genomenverbinding tussen L?beck en het Poolse Stettin met ongeveer 324 km veruithet grootste project betreft. Een ander interessant project is de verbindingtussen Dresden en Praag (E 55), waarvan enkele delen reeds zijn opgeleverd.Het Duitse aandeel in deze route zal eind 2006 gereed zijn. In Tsjechi? wordtnog aan twee delen gewerkt, waaronder het stuk tussen de Duits-Tsjechischegrens en de stad Usti nad Labem. Een ruim 1 km lang viaduct voert de snel-weg hier onder meer over de rivier de Elbe.Bekisting voor depijlerkop Imposant beeld van detot 27 m hoge pijlers metgeprofileerde pijlerkopC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBr uggenbou wcement 2006 660noodzakelijk omdat vanwege degrote hoogte van sommige pijlersen de niet overal voldoendedraagkrachtige ondergrond eenstandaard ondersteuningscon-structie maar beperkt kon wordentoegepast. Stalen vakwerk als basisvoor verplaatsbarebekisting De S-vormige brugcon-structie is vervaardigdmet twee verplaatsbarebekistingenD e kEen combinatie van stalen liggersen betonnen dek completeert hetviaduct. Om het dek effici?nt tekunnen storten, werden twee ver-plaatsbare bekistingen ingezet, dieelk een betonstort van 20 mmogelijk maakten. De constructievan deze bekistingen werd zogekozen, dat de tegengestelde enzich veranderende horizontalestralen (tot 890 m groot) zonderextra montagewerkzaamhedenkonden worden verwerkt. Vrijdraaibare en loodrecht op delangsas verschuifbare rolwagensvereenvoudigden de uitvoeringnog verder.Na het storten werd de bekistingmet spindels zijdelings wegge-klapt. Slechts 100 mm spindel-ruimte was voldoende om genoegvrije ruimte te cre?ren voor hetvolgende stort. De zijdelingseophanging met 600 mm stel-ruimte maakte aanpassingen aanhoogteverschillen in het dek alsgevolg van de verschillendestralen mogelijk. n
Reacties