Betonvoegen en scheurvorming in betonnen wegdekkenfoto I. de boorkernmachine in bedrijf foto 2. de boorkernmachine in bedrijfBetongef?ge und Rissebildung in Betonfahrbahndeckenis een Untersuchungsbericht van Rudolf Diettrich, uitgegeven door deBundesanstalt f?r Strassenbau.In een zevental hoofdstukken is de brochure, welke 27 pagina's en 42afbeeldingen telt, systematisch onderverdeeld.Verondersteld werd, dat de vele in betonverhardingen optredendedwarsscheuren, te voren kunnen worden verwacht in zwakke plaatsen,welke hun oorsprong reeds vinden bij het maken van de betonplaten.Het afbindende beton is onderhevig aan een ingewikkeld krachtenspel:temperatuurstijging bij het afbinden,krimpen tengevolge van het verdwijnen van het aanmaak-water,toenemende treksterkte van het beton, wrijving van de ondergrond, die dekrimp tegenwerkt. Tussen de treksterkte en de krimp vindt een wedloopplaatsEen groot aantal proefcylinders werd genomen in de lengterich' ting opautowegen, die over 7,50 m waren gestort op niet ge" scheurde platenvan de betonverharding van de inhaalbaan naastplaten van de rijbaanmet geen, ??n of twee scheuren.De hier afgebeelde foto's I, 2 en 3 geven de boorkernmachine in bedrijf enfoto 4 de aangeboorde betonplaat op de inhaalbaan. De boorkernen zijnaan een grondig onderzoek onderworpen, waarbij het drooggewicht, dewateropnemingen in grammen, het volume, de wateropneming in?nhoudsprocenten, en het gewicht per dm3werden bepaald.Een groot aantal tabellen en grafieken betreffende de onderzochteboorkernen, naast een uitvoerige analyse van het beton tijdens het makendaarvan, alsmede van de weersomstandigheden, zorgvuldige beoordelingvan de scheuren, enz. enz. leiden tot de conclusie, dat de plaatsen, waartengevolge van verkeersbelasting, temperatuursveranderingen,bodeminvloeden, dwarsscheuren in de betonrijbaan ontstaan, daarvoorvan te voren bestemde zwakke plaatsen zijn.Hieruit volgt de noodzakelijkheid om bij het maken van de b?ton-verhardingen alles te doen om het ontstaan van zwakke plaatsen tevermijden. Hiertoe behoort:1. grote gelijkmatigheid van de ondergrond, opdat geen onge" lijkebetondikte en ongelijke verdichting van het beton za' ontstaan;2. zo groot mogelijke homogeniteit van het betonmengsel, te bereikenmet daarvoor geschikte meng- en verdeelmachines.De grootst mogelijke aandacht moet daarom worden besteed aan demachines en het materi?el voor de betonbereiding, het mengen, hettransport, het inbrengen, het verdelen, het verdichten en het afwerken.Aan het slot van de studie, welke overigens niet tot positieveresultaten heeft geleid, wordt nogmaals vastgesteld, dat de plaatsvan later optredende scheuren door zwakke plekken in het betonwordt bepaald. ir F. Kansteinfoto 3 de boorkern-machine in bedrijffoto 4de aangeboordebetonplaatop de inhaalbaanCement 5 (1953) Nr 9-10 127
Reacties