De twee pilaren die de betonbouw dra-gen zijn de betonmortel- en de beton-warenindustrie. Beide bedrijfstakkenzijn inventiefin het vinden van oplos-.singenvoor de problemendie zich bij deuitvoering van projecten voordoen enbeide beschikken over de know-howvoor verdere ontwikkelingen.We dienen ons te realiseren dat bouw-industrie?n die andere materialen danbeton verwerken ook niet stilzitttm. Inhet verleden heeft beton bijvoorbeeldzijn belangrijke positie bij het makenvan tussenwanden verloren. Ook in debuitenspouwbladen wordt veel andermateriaal verwerkt. De inventieve ont-wikkelingen in andere materialen heb-ben hun weg naar de markt gevonden.Voor de positie van het materiaal betonzijn smaakmakende projecten sterkbepalend. Technische ontwikkelingendie zich voordoen bij verschillendeKansen voor betonWat zijn daarbij de perspectieven voorhet materiaal beton? De beantwoordingvan die vraag is minder eenvoudig. Inhet voorgaande is uitvoerig ingegaan opde plaatsvan betoninkomende ontwik-kelingen. De bouwmarkt zal wordengekenmerkt door bedrijven die in staatzijn in te spelen op latente behoeften.Specialisatie van toeleverende indus-trie?n enonderaannemerszal met nameop die bouwondernemingen afgestemdworden.Wat hebbenzij voor specialisti-sche kennis inte brengendie kan bijdra-gen aan het eindprodukt waarin de op-drachtgever ge?nteresseerd is?Totale bouwsector nieuwe betonsoorten zijn dan van groteDe totale bouwinvesteringen zullen in betekenis.komendejarennog iets stijgen.De groei Gewezen kan worden op de economi-is echter niet extreem groot. sche mogelijkheden van schuimbeton(Recent hebben zich nog ontwikke- , in grote delen van ons land met een zet-lingen voorgedaan die hierin niet zijn tingsgevoelige ondergrond, methet oogopgenomen: de golfcrisis en het stijgen- op het snel bouwrijp maken van terrei~de rentepeilzulleneenverhogingvan de nen, de aanleg van wegen en drijvendeinflatie tot gevolg hebben ende budget- funderingen.gefinancierde projecten nadelig be?n- Ookde toepassingvanhoogwaardigbe-vloeden. Wellicht kan.daardoor een te- tonbiedtperspectieven. Inditverband isrugloop van enkele procenten van het het interessant er op te wijzen dat bij detotale bouwvolume ontstaan.) bouw van nieuwe wolkenkrabbers in deUSA, waarbij gedacht wordt aan hoog-ten van 600 m, de toepassing van betoneconomisch verantwoord blijkt te zijn.Voor het zover is zullen nog talloze pro~blemen moeten worden opgelost, maardat maakt ons vak zo aantrekkelijk. Detoepassing van combinaties van staal enbeton in dit soort constructies is veelbe-lovend.WoningbouwIndewoningbouwwordteendalingvanenkele procenten verwacht. De beper~kingvan de investeringenindewoning-bouw hebben in belangrijke mate eenremmende invloed op de totale groeivan de bouwmarkt. Het nieuwbouw~programma daaltvan 110000woningenin 1988 tot ca. 80 000 in 1994. Het aantalgesubsidieerde woningen neemt nogverder afenwordt maargedeeltelijkge-compenseerd door een toename in wo-ningen in de vrije sector. Ook voor dewoningverbetering zal steeds minderdirecte overheidssubsidie beschikbaarzijn. Gelukkig zijn de reserves van wo-ningbouwcorporaties de afgelopen ja-ren dusdanig verbeterd dat daar ruimteaanwezig is om die woningverbeteringzelfstandig te financieren.GWWOok de GWW-sector zal in de komen-de vier jaren een lichte stijging te ziengeven van circa 3% perjaar.UtiliteitsbouwVerwacht wordt dat de totale utiliteits-bouw met enkele procenten zal stijgen.Geschat wordt 3% per jaar. De investe-ringen in het bedrijfsleven nemen dekomendejaren nog toe. Er is sprake vaneen kwalitatieve achterstand in de be-drijfshuisvesting die nog moet wordeningelopen. De bouwproduktie inde uti-liteitsbouw die voortvloeit uit over-heidsinvesteringen zal inkrimpen. Ditblijkt uit het betreffende meerjaren-uitgavenprogramma.een aparte categorie opgenomen, maarverwerkt in de ontwikkelingen in deutiliteitsbouw. In deze categorie zijnook de bouwactiviteiten in de agrari~sche sector ondergebracht.DOBetonpromotie in nieuwe faseDe cement- en betonbranche werkt voortdurend aan de ver-betering van het imago van beton. Dat gebeurt onder meerdoor middel van advertenties en sinds het voorjaar van 1989met het tijdschrift PIAZZA waarin het 'ongewone' van betonvoor het voetlicht wordt gebracht.Een nieuw element in deze betonpromotie is het hierbovenafgedrukte Beton-beeldmerk met bijpassende ondertitel:Daar maakje 't mee.Hetis de bedoelingdatallen die betrokkenzijn bij devervaar-diging en de marketing van cement en beton, dit beeldmerkstelselmatig en eenduidig gaan gebruiken. In grote lijnenwordt getracht te bereiken dat:- het positieve imago van beton bij de doelgroepen in debouw wordt versterkt;- de herkenbaarheid van de ondernemingen en mensen diedaadwerkelijk bezig zijn met beton, wordt bevorderd.Inde praktijkzal het beeldmerkworden gebruiktop commu-nicatiedragers als vrachtwagens, truckmixers en betonpro-dukten. Ook op briefpapier, nota's, brochures, posters, ten-toonstellingen en de aftiteling van films en video's is hetbeeldmerkop z'nplaats. Hetmerendeelvan depotenti?letoe-passersvanhet betonbeeldmerkzijntevindenbij de ledenvande BFBN, VBN en VOB.Tijdens deBetondag is het offici?le startsein gegevenvoor hetgebruik van het beeldmerk. De komende tijd zal het beeld-merk gaandeweg een vertrouwde verschijning worden in onsland.18 Cement 1990 nr. 12
Reacties