RICHARD
MEIER:
HET
MUSEUM
VOOR
KUNSTHANDWERK
IN
FRANKFURT
De
nieuwbouw
van
musea
lijkt
zich
tegenwoordig
bij
uitstek
te
lenen
om
nieuwe
of
vernieuwende
stromingen
in
de
architectuur
een
kans
te
geven.
Dat
geldt
niet
alleen
in
ons
eigen
land,
maar
in
bijna
gelijke
mate
voor
West-Duitsland.
Het
Kunsthandwerkmuseum
in
Frankfurt,
dat
zich
kenmerkt
door
een
lichte,
optimistische
architectuur,
staat
deze
maand
centraal. 34
Cement
1986
nr.9
A
andeoever vandeMain in
Frankfurt staanverschillende
musea. Hetgrootste
ishet
Mu
seum voorKunsthandwerk vandeNew
Yorkse architect RichardMeierdiede
opdracht viaeen prijsvraag heeftver
worven. Oorspronkelijk
was
het museum ge
huisvest
in
een oud herenhuis van
1803,
villaMetzler, eenclassicistisch gebouw.
De L-vormige nieuwbouw ligtrondom
de villa
indie zindat deze villadriemaal
isherhaald
en
devier bouwvolumen nu
in een vierkant zijngeschikt. Er
iseen
complexe verwevenheid
met
deverbin
dende bouwelementen totstand ge
bracht, diehetgeheel eenbepaalde
spanning geven.
Het museum ligtineen park tussen de
woonwijk Sachsenhausen
en
hetstads
centrum dataan deoverkant vanderi
vier begint. Hetpark fungeert als
ver
bindingsweg tussenstadenwijk, waar
toe een stelsel vanvoetpaderi erdoor
heen loopt. Museum enpark vormen
een nadrukkelijke eenheid,mededank
zij
depoorten, defonteinen enandere
...~
Cement
1986
nr.
9
35
Deverbinding
met
villa Metzier
iseen
met
veel
glas
uitgevoerde loopbrugop
de tweede verdieping, diezowel ophet
bouwkundige
elementendieMeier
als
accenten geplaatstheeft,welke onder
delen duidelijk refereren aanhetge
bouw zelf.Belangrijk
isookdehoekver
draaiing tussendeverschillende ge
bouwdelen
en
tussen
gebouwen
voet
paden.
Bezoekers vanhetmuseum treffeneen
omgeving aanwaarin de
tentoongestel~
dekunst,
het
gebouw zelf
en
deaankle
ding vanhetpark
met
elkaar wedijve
ren.
Centrum
van park enmuseum
vormt deingangshof.
Het
gebouw telt
drie verdiepingen, evenalsdevilla
Metzier, enbezit eenrastermaat van
1,1
x1,1
meter,afgeleid vandevierkante
plattegrond vandevilla.
Op
de begane grondbevinden zichde
entree-hal, eengrote foyer, restaurant,
bibliotheek enkantoren, alsmedeeen
ruimte voorwisselende exposities.De
verbinding
met
de andere verdiepingen
gebeurt
met
brede hellingbanen. Inar
chitectonisch opzichtzijndeze helling
banen eenheel bijzonder onderdeel van
het gebouw. Debanen zijn
met
een
hoekverdraaiing van
3,5
0losgehouden
van deoverige ruimten endoor eenvide
ervan gescheiden. Maarvanaf debanen
kan debezoeker viagrote wandopenin
gen alvast inde expositieruimten kijken.
36
Cement
1986
nr.
9
Cement
1986
nr.
9
37
oude
als
het
nieuwegebouw onopval
lend aansluit.
De
draagstructuur
isvangewapend be
ton
met
dragende buitenmuren. Dege
vels
zijn gedeeltelijk vaneen pleisterlaag
voorzien, gedeeltelijk ookbekleed
met
wit-geëmailleerde vierkantepanelen,
eveneens
inde
rastermaatvan
1,1
x1,1
m.
De
in
di traster passende vensteropenin
gen zijn bezet
met
alumium ramen,
voorzien vandrie lagen geïsoleerd
glas.
Voorbasement, kroonlijst
en
terrasvloe
ren
is
Italiaans graniet,toegepast.
De
binnenvloeren van
het
museumzijnbe
legd
met
licht eikehout; dehellingba
nen zijn bekleed
met
tapijt.
Het
museUm vanRichard Meier
iseen
bijzonder gebouwinvormgeving, kleur
(overwegend wit)
en
detaillering,dat
heel
Wat
aandacht heeftgekregen sinds
de opening vorig
jaar
apriLArchitec
tuurcritici doen
hun
uiterstebesthet
gebouw teanalyseren en
het
een plaats
te geven
in
de huidige ontwikkelingen.
Er worden begrippen aangevoerd
als
eclecticisme,
modem
en
post-modem.
Ook
hetbegrip 'smooth'
isaleens geval
len,
dat
goed zoupassen bijdit gebouw
van eenAmerikaanse architect.Indit
verband pasteencitaat vandedirecteur
van hetDuitse Architectuurmuseum in
Frankfurt, HeinrichKlotz,'
...DasGe
bäude stehtwieeinGrossmodell
in
ei
ner gereinigten Atmosphäre. Was Le
Corbusiererträumthabenmag,daswar
seinem Nachfolger zurealisieren ver-
I-_~
__
~~~~_~~ ~_~~~
_
gönnt.
Deun
Meier
hat
die Formen und
Formeln, die LeCorbusier ersonnen
hatte, urnseinen Einfamilienhäusem
die besondere Gestaltzugeben,
in
gros
ser Manier wiederverwandt
....
Hopelijk brengtdehier geplaatste foto
serie duidelijk overwatRichard Meier
zichzelf tendoel
stelt
'Mijn doel
isaan
wezigheid, nietillusie
en
ik
streefhet na
met
onvermoeibare energie.Ikgeloof
dat het
de ziel en
hét
hart
isvan dearchi
tectuur*.
Redactie * Citaat ontleend aan
Wonen
TABK
15/85
Foto's: Alastair Hunter, Edinburgh
38
Cement
1986
nr.
9
Cement
1986nr.9
39
Reacties