cement 2005 218BETON ANTWERPSE RINGNAAR FASE 2A r c h i t e c t u u r & o n t w e r pI n f r a s t r u c t u u rDe tweede fase van de heraanleg van de Antwerpse Ring,nu richting Gent, begint zaterdag 26 maart. In 2004werd de eerste fase richting Nederland twee maandensneller dan verwacht afgerond, zodat het verkeer al innovember weer van de volledige capaciteit kon profite-ren. Van juni tot oktober werd het asfalt wegdek com-pleet door beton vervangen (foto 5) en tegelijk zijn dedrainage, riolering en geleiderails vernieuwd. De integra-le kosten (aanleg en onderhoud) gaven de doorslag bij dekeuze voor beton als wegdek.Op de Ring richting Nederland werden vorig jaar hetoude wegdek en de verschillende onderlagen, deasfaltlaag, het mager beton en het draineerzand, ver-wijderd. Het materiaal werd opgeslagen of ter plaat-se bewerkt voor hergebruik bij de aanleg. Dit had alsvoordeel dat veel minder vrachtwagens met grond-stoffen in het verkeer op de Ring terechtkwamen.De eerste nieuwe laag bestaat uit 60 mm waterdichtasfalt dat de onderliggende fundering moet bescher-men tegen indringend water. Boven op die asfaltlaagligt de nieuwe verharding. Het grootste deel van hetwegdek bestaat uit 230 mm doorgaand-gewapendbeton. De aanleg van dat beton ging als volgt: op dewapening, die nog steeds handmatig wordt gelegd,werd beton gestort. De betonmachine trilde hetbeton tot een gladde strook. Nadien werd een verbin-dingsvertrager (op basis van suiker) op het wegdekgespoten en direct erna afgedekt met kunststoffolie.Het laagje suikerwater zorgde dat de bovenste centi-meter van het beton niet uithardde. Een dag later kondat nog zachte laagje worden weggeborsteld, zodathet toeslagmateriaal in het beton bloot kwam te lig-gen. Dit zogeheten uitgeborstelde betondek is zeervlak en voorkomt `airpumping' van de banden, watleidt tot een geluidsarm wegdek. Bovendien zorgt hetvoor een betere drainering.De laatste weken van de heraanleg werden in beslaggenomen door de afwerking. Zoals het aanbrengenvan betonnen voertuigkeringen tegen de midden-berm (ter plaatse vervaardigd met een slipformpa-ver), het afwerken van bermen en taluds, plaatsenvan geleiderails en het aanbrengen van rijstrookmar-kering en signalen. Op 24 oktober had de Ring weerzijn volledige verkeerscapaciteit. Daarna begon hetwerk om de lokale op- en afritten open te stellen. Delaatste was op 5 november opnieuw open voor hetverkeer.De heraanleg van het wegdek in de Kennedytunnelbegon op 1 juli 2004, toen de tunnelkoker richtingNederland werd afgesloten. Op 26 juli was het werkvoltooid (een week vroeger dan gepland) en kon detunnelkoker weer open. Het betonnen wegdekwerd uitgebroken en vervangen door een nieuwwegdek van ongewapend betonplaten voorzien vandeuvels. Dat beton is net als op de Ring uitgebor-steld beton. In juli dit jaar wordt het wegdek rich-ting Gent vervangen, waardoor de tunnel net als injuli 2004 weer is afgesloten voor vrachtwagens encaravans. Ton Brehm5 |In 2004 werd de Ant-werpse Ring richtingNederland over 14 km inbeton vernieuwd en26 maart begint de vol-gende fase die duurt totseptember
Reacties