Comfort is een belangrijk ontwerpcriterium van voetgangersbruggen. Dat komt onder meer door de slankheid die dergelijke bruggen doorgaans kenmerken. In een eerder artikel in deze rubriek is het comfort onder normale gebruiksomstandigheden beschouwd. Daarnaast moet ook de sterkte getoetst worden onder een dynamische belasting, bijvoorbeeld belasting door vandalisme. Deze berekening wordt in dit artikel met behulp van een case toegelicht.              
                
             
                              
                                      
                      6	
8 2018	76 Rekenen in de praktijk	
Belasting ten gevolge	 
van vandalisme	
Comfort is een belangrijk ontwerpcriterium van voetgangersbruggen. Dat komt onder meer door 
de slankheid die dergelijke bruggen doorgaans kenmerken. In een eerder artikel in deze rubriek is 
het comfort onder normale gebruiksomstandigheden beschouwd. Daarnaast moet ook de 
sterkte getoetst worden onder een dynamische belasting, bijvoorbeeld belasting door vanda-
lisme. Deze berekening wordt in dit artikel met behulp van een case toegelicht.	
Rubriek Rekenen in de praktijk
Dit is de zesde aflevering in de Cement-rubriek 'Rekenen in de praktijk'. In deze 
rubriek staat telkens één rekenopgave uit de praktijk centraal. De rubriek wordt 
samengesteld door een werkgroep, bestaande uit: Mustapha Attahiri (Ingeni-
eursbureau Gemeente Rotterdam), Gökhan Dilsiz (Nobleo), Maartje Dijk 
(Witteveen+Bos), Jorrit van Ingen (Lievense), Jacques Linssen (redactie Cement), 
Bart Vosslamber (Heijmans) en Bas Wijnbeld (ABT ). Een artikel wordt steeds 
opgesteld door één van de leden van deze werkgroep. Het wordt vervolgens 
gereviewd door de andere leden en door minimaal één senior adviseur binnen 
het bedrijf van de opsteller. Ondanks deze zorgvuldigheid, is de gepresenteerde 
rekenmethode de visie van een aantal individuen. Er kan nooit volledig worden 
gegarandeerd dat wat er is geschreven waar is.	
moet worden beschouwd (tenzij anders vermeld in de project-
specificatie):
·  verkeersklasse TC5;
·  dempingsmaat 50% van de nominale demping van de 
constructie.
 
Verkeersklasse 5 gaat uit van 1,5 personen/m	
2. Deze moet 
worden vertaald in een equivalent aantal personen. Dit kan 
worden berekend volgens de theorie zoals beschreven in [1]. 
Daarbij kan voor de demping 50% worden aangehouden van de 
demping gegeven in Tabel F.2 van NEN-EN 1991-1-4.
 
 	
Voorbeeld
We gaan uit van een voorgespannen betonnen brug met een 
breedte van 6 m en een overspanning van 15 m. De dynamische 
belasting moet worden bepaald met behulp van de formules uit 
NEN-EN 1991-2 NB.A [3] of de JRC-documenten [4]. De eigen-
frequentie van de brug ligt in het gevoelige gebied, waardoor 
geldt dat de reductiefactor ( ?) gelijk is aan 1,0. De dynamische 
belasting wordt met onderstaande formule berekend:
 
Formule 1: 	
2	1 85 1 5 15 6
1 85	280 280 280 67 N/m	15 6	
,,
,n
pn	
S	
=  =  =
	 
 
Formule 2: 	
221
DLF
12	
( r\f ( r\f	= +	 
 
Formule 3: 	
1	DLF	2r	=		 
 
Formule 4: 
1	DLF 156 3	2 0 0032	,	,	==
	 
 
Formule 5: 	
22	eq\biv.	DLF 156 3 67 10 472 N/m 10 5 kN/m	p / p , . /,	=+   =  = =+ 	 	
Het is opmerkelijk hoe eenvoudig het is om sommige relatief 
grote bruggen met slechts een aantal personen op te slingeren tot 
amplitudes die absoluut als oncomfortabel zullen worden 
beschouwd. Een dergelijke situatie, waarbij een groep personen 
moedwillig een brug in de eigenfrequentie belast, valt in Euro	
-	
code 2 onder 'vandalisme'. De constructie moet de krachten en 
momenten die in deze situaties optreden, kunnen weerstaan.
In artikel 5.7 van de nationale bijlage van NEN-EN 1991-2 
worden enkele uitgangspunten benoemd waarmee deze situatie
77	
0,00 2,50 5,00
7,50
10,00
12,50
15,00 17,50 20,00
0 50 100 150200250300
equivalente belasting per m
2	
oppervlakte van de brug in m	2	
voorgespannen betonbeton (met scheurvorming)staal (gelast)	met:
p = dynamische belasting
n = aantal voetgangers
n' = equivalent aantal voetgangers op het belaste oppervlak S
S = belaste oppervlak van de brug
 
De totale belasting voor de brug bedraagt dus 
67 ? 15 ? 6 = 6030 N. Dit komt overeen met ongeveer 4 à 5 
vandalen die op de brug springen. Deze belasting moet worden 
berekend als harmonische belasting, waarbij de frequentie 
samenvalt met de eigenfrequentie van de brug. 
 
De verhouding tussen het statische en het dynamische effect 
(DLF) ten gevolge van een harmonische belasting is op basis 
van onderstaande formule te berekenen:
Formule 1: 	
2	1 85 1 5 15 6
1 85	280 280 280 67 N/m	15 6	
,,
,n
pn
S	
=  =  =
	 
 
Formule 2: 	
221	DLF 12	( r\f ( r\f	= +	 
 
Formule 3: 	
1	DLF	2r	=		 
 
Formule 4: 
1	DLF 156 3	2 0 0032	,	,	==
	 
 
Formule 5: 	
22	eq\biv.	DLF 156 3 67 10 472 N/m 10 5 kN/m	p / p , . /,	=+   =  = =+ 	 	
 
In deze formule is ? de dempingswaarde en r de verhouding 
tussen de excitatiefrequentie en de eigenfrequentie. Als deze 
twee samenvallen ( r = 1) ontstaat resonantie en is de formule te 
vereenvoudigen tot:	
Formule 1: 	
2	1 85 1 5 15 6
1 85	280 280 280 67 N/m	15 6	
,,
,n
pn
S	
=  =  =
	 
 
Formule 2: 	
221
DLF
12	
( r\f ( r\f	= +	 
 
Formule 3: 	
1	DLF	2r	=		 
 
Formule 4: 
1	DLF 156 3	2 0 0032	,	,	==
	 
 
Formule 5: 	
22	eq\biv.	DLF 156 3 67 10 472 N/m 10 5 kN/m	p / p , . /,	=+   =  = =+ 	 	
Het logaritmisch decrement (?	s) van de demping voor voorgespan	-	
nen bruggen bedraagt 0,04 (Tabel F.2 van NEN-EN 1991-1-4). Dit 
komt overeen met een dempingsverhouding ( ?) van ?	
s / (2?  ) = 
0,0064. Volgens de uitgangspunten moet hiervan 50% worden 
aangehouden (0,0032). Dit levert de volgende vergrotingsfactor op:	
Formule 1: 	
2	1 85 1 5 15 6
1 85	280 280 280 67 N/m	15 6	
,,
,n
pn
S	
=  =  =
	 
 
Formule 2: 	
221
DLF
12	
( r\f ( r\f	= +	 
 
Formule 3: 	
1	DLF	2r	=		 
 
Formule 4: 
1	DLF 156 3	2 0 0032	,	,	==		 
 
Formule 5: 	
22	eq\biv.	DLF 156 3 67 10 472 N/m 10 5 kN/m	p / p , . /,	=+   =  = =+ 	 	
 
Op basis hiervan kan de statisch equivalente belasting worden 
berekend:
Formule 1: 	
2	1 85 1 5 15 6
1 85	280 280 280 67 N/m	15 6	
,,
,n
pn
S	
=  =  =
	 
 
Formule 2: 	
221
DLF
12	
( r\f ( r\f	= +	 
 
Formule 3: 	
1	DLF	2r	=		 
 
Formule 4: 
1	DLF 156 3	2 0 0032	,	,	==
	 
 
Formule 5: 	
=±  =  = =±	22	eq\biv.	 DLF 156 3 67 10 472 N/m  10 5 kN/m	p p, . ,	 	
 
Deze belasting ligt een stuk hoger dan de variabele belasting 
waarmee gerekend moet worden bij de fundamentele combina	
-	
ties (? 5 kN/m	2). Daarnaast is de Eurocode onduidelijk of dit als 
een buitengewoon belastgeval mag worden beschouwd. Ook 
moet er rekening mee worden gehouden dat deze belasting zowel 
in positieve als negatieve richting kan werken (vandaar + en -).	
 
 
Gevoeligheidsanalyse
In figuur 1 is de statisch equivalente belasting ten gevolge 
vandalisme gegeven afhankelijk van het oppervlak van de brug. 
Dit is gedaan voor drie verschillende materialen:
1. Voorgespannen beton: ? = 50% ? 0,04  / (2?) = 0,0032
2. Beton (met scheurvorming): ? = 50% ? 0,1 /  (2?) = 0,008
3. Staal (gelast): ? = 50% ? 0,02  / (2?) = 0,0016
  	
1   Statisch equivalente belasting per m	2 t.g.v. vandalisme	
1
Op basis van dit figuur wordt het grote verschil duidelijk tussen 
de drie materialen. Door de lage demping van staal, is de te 
rekenen belasting behoorlijk hoog. In iets mindere mate geldt dit 
ook voor voorgespannen beton. Traditioneel gewapend beton 
lijkt alleen gevoelig te zijn voor vandalisme bij kleinere overspan-
ning waarbij het oppervlak van de brug kleiner is dan 45 m	
2.
Aan de andere kant geldt dat bruggen met korte overspannin-
gen mogelijk niet gevoelig zijn omdat alle eigenfrequenties 
buiten het gevoelig gebied liggen. Voor bruggen met grotere 
overspanningen vallen mogelijk meerdere eigenfrequenties 
binnen het gevoelige gebied, waardoor het nodig is om 
verschillende belastinggevallen te beschouwen.
 	
Discussie
Bovenstaande berekening laat zien dat bruggen aanzienlijk 
kunnen worden belast door moedwillige excitatie door vandalen. 
De resultaten zijn echter sterk afhankelijk van de demping. Deze 
demping moet laag worden aangehouden, maar zonder goede 
onderbouwing rekenen met een hogere demping wordt afgera-
den. In NEN-EN 1991-2 wordt namelijk duidelijk een link 
gelegd tussen de te rekenen belasting en de daarbij aan te houden 
demping van 50% van de nominale demping. Een hogere 
demping is misschien realistisch, maar een hogere belasting ook.
Een aandachtspunt is het frequentiebereik waarvoor de belas-
ting moet worden berekend. Hiervoor is nu het belastingmodel 
voor voetgangers aangehouden. Echter, is het goed mogelijk 
om ook buiten dit frequentiegebied (zowel hoger als lager) de 
brug moedwillig te exciteren. 	
?	
 
 
? LITERATUUR
1  Wijnveld, B. en Attahiri, M., Comfort voetgangersbruggen. 
Cement 2018/3.
2  Rekenen in de praktijk 2: Versnellen voetgangersbrug. 
Cement 2018/3.
3  NEN-EN 1990+A1+A1/C2:2011/NB:2011, artikel A.2.4.3.2. h.
4  EUR 23984 EN: Design of lightweight footbridges for 
human induced vibrations.	
 
Rekenen in de praktijk	8 2018                  
                 
                                
Reacties