5 2016
vakblad over betonconstructies
5 2016
vakblad over betonconstructies
Superhoogbouw
Dyckerhoff ?maakt er meer van.
Foto: Bart van Hoek
Dyckerhoff,
Verkoopkantoor Nederland/Belgie
nl@dyckerhoff.com
www.dyckerhoff.nl
SAAone
brug Amsterdam ? Rijnkanaal
Premiumcement
Dyckerhoff VARIODUR
®
Project SAAone
Project SAAone
met Dyckerhoff
VARIODUR
®
DybAnz_SAAone_225x297.indd 1 26.11.15 11:49
Munterij 8, 4762 AH Zevenbergen ? Postbus 17, 4760 AA Zevenbergen ? T 0168 - 33 12 400 ? E info@bbtec.nl ? www.bbtectools.com/nl
"Structural Anchoring Systems" voor
Constructieve Veiligheid
Voor Constructeurs, Architecten, Staalbouwers, Aannemers, etc.
MET GRATIS DESIGNFIX ONDERSTEUNING
NIEUW
NIEUW
Nieuwe Anker Design
Software
DesignFiX® gratis anker calculatie soft-
ware voor B+BTec SAS en BIS anker syste-
men.
? Complete invoer vrijheid en 3D interface
? Resultaten in één oogopslag
? Automatische berekening ef ectieve
zetdiepte
? Geïntegreerde FEM berekening voor
bepalen dikte voetplaat
Nieuwe BIS Injectie Systemen
Pure-Epoxy 3:1 voor ultra hoge lasten. ETA goedkeuring
voor gescheurd en ongescheurd beton, diamant geboorde
en watergevulde gaten. Seismische Goedkeuring C1 en C2.
Voor de installatie van stek- en draadeinden.
Vinylester voor hoge lasten. ETA goedkeuring voor ge-
scheurd en ongescheurd beton en watergevulde gaten.
Seismische Goedkeuring C1. Styreen vrij. Voor de installatie
van stek- en draadeinden.
Polyester voor gemiddelde lasten. ETA goedkeuring voor
ongescheurd beton en holle steen. Styreen vrij.
Voor de installatie van draadeinden.
CEMENT_15_09.indd 1 14-09-15 13:29
TEKTONIEK.NL
Kennis zit in mensen. Binnen het Tektoniek-netwerk
beschikken we over de kennis voor de beste architectuur
in beton. Daarbij gaat het altijd om de relatie tussen vorm -
geving, constructie en maakbaarheid. Met expertise op
het gebied van schoonbeton, constructieve optimalisaties,
productontwikkelingen en materiaalontwikkelingen.
Op de netwerkpagina van www.tektoniek.nl zijn de
juiste mensen te vinden. Misschien hoort u er ook bij?
Dat kan, het kennisnetwerk is groeiende.
TEKTONIEK
hoe maak ik de beste architectuur in beton?
Drents Museum Assen - designed by Erick van Egeraat - foto: J. Collingr\
idge
advertentie Tektoniek Cement 12016.indd 1 03-02-16 09:34
Partners1
Meer informatie over deze bedrijven
en over het partnerschap staat op
www.cementonline.nl/partners.
partners
5 2016
A NEMETSCHEK COMP AN Y
fb Studievereniging b -N ederland
Centraal overleg Bouwconstruc ties
Partners van Cement, kennisplatform betonconstructies
Cement is een platform van én voor constructeurs. Het platform legt kennis vast over construeren met beton, en verspreidt deze
onder vakgenoten. Om het belang hiervan te onderstrepen kan een constructiebureau kennispartner van Cement worden.
Een partner geniet een aantal voordelen, zoals een flinke korting op het abonnement en een profielpagina op Cementonline. Het
partnerschap is voorbehouden aan bedrijven voor wie de kennis daadwerkelijk is bedoeld. Hebt u ook interesse om partner te worden,
neem dan contact op met Frank Oudman, f.oudman@bureauvanvliet.com.
2
4 Nederlands perspectief op
hoogbouw
T
Hoogbouw neemt in Nederland een bijzondere
positie in, met name in Rotterdam. Hoewel de
maasstad nog altijd voorop loopt, volgen er steeds
meer andere steden.
18 165 m prefab beton T
'The Breaker' in Bahrein is het hoogste gebouw ter
wereld dat is uitgevoerd met een volledig geprefa-
briceerde betonconstructie.
26 Innovatieve constructies voor
Shanghai Tower
T
Met zijn 632 m is de getordeerde Shanghai Tower
het is op twee na het hoogste gebouw ter
wereld.
36 Innovatief dempingsysteem voor
Tokyo Skytree
T
De zeer strenge eisen aan de constructie van de
televisietoren Tokyo Skytree vroegen om een
innovatief constructie systeem.
44 Zuid-Amerika de hoogte in T
Het 300 m hoge Costanera Center in de Chileense
hoofdstad Santiago is het hoogste gebouw in
Zuid-Amerika.
50 Uitzicht in Nairobi T
Opvallend aan de UAP Tower in Nairobi zijn vooral
de vloeren die bestaan uit een combinatie van ter
plaatse gestort beton en prefab blokken.
56 Grenzen in slankheid verlegd T
In New York is een wedloop ontstaan in slankheid
van gebouwen. Een mooi voorbeeld is de woon-
toren 432 Park Avenue, met een slankheid van
15:1.
64 Met snelheid de hoogte in T
Het belangrijkste aandachtspunt in het bouwont -
werp van de Lotus Tower in Jeddah is de bouwtijd.
Dankzij een innovatief bouwsysteem kan de snel-
heid met een factor 3 worden verhoogd.
4 - 83
Superhoogbouw
Mede dankzij de economische ontwik -
kelingen in het Midden-Oosten worden
hoogbouwprojecten steeds hoger. Dit
nummer gaat over de ontwikkelingen in
hoogbouw, de nieuwste hoogbouwpro -
jecten over de hele wereld en de con-
structieve uitdagingen daarbij.
10 - 17
Eenvoudige constructie
voor het hoogste gebouw
ter wereld
Met een hoogte van meer dan 1000 m
moet de Jeddah Tower het hoogste
gebouw in Saoedi-Arabië de hele wereld
worden.
76 - 79
Zien en gezien worden
De woontoren The Cube in Beiroet heeft een
decor dat in een James Bond film niet zou
misstaan.
1 partners
80 column
84 online/service
augustus 2016 / jaargang 68
inhoud
5 2016
Inhoud
3
67 De lange weg omhoog T
Zonder de ontwikkeling van de liftsystemen was
extreme hoogbouw nooit mogelijk geweest.
70 Invloed bodem op demping
hoogbouw
T
In een promotieonderzoek aan de TU Delft wordt
een model ontwikkeld waarmee demping van
hoge gebouwen kan worden voorspeld.
81 Maatafwijkingen Burj Khalifa
beheerst
Hoe is bij de 828 m hoge Burj Khalifa omgegaan
met maatafwijkingen en ?toleranties?
82 De jonge constructeur
Lonneke van Haalen geeft haar visie op het con-
structeursvak en deelt haar ervaringen over het
werk en duurzaamheid.
Eenzame hoogte De donkere wolken boven onze
economie zijn nog niet opgetrokken of de eerste hoogbouw-
plannen in Nederland verschijnen alweer in de publiciteit. De
zalmhaventoren met een hoogte van 220 m het hoogste gebouw
van Nederland is daar een mooi voorbeeld van.
Alles is relatief en vergeleken met de superhoogbouw wereldwijd,
zijn de Nederlandse hoogbouwplannen nog zeer bescheiden.
Het zijn die extreem hoge en bijzondere gebouwen en de wijze
waarop bij die constructies met de specifieke uitdagingen wordt
omgegaan, waaraan we in dit themanummer aandacht
besteden.
Gedreven door status en prestige worden zeer bijzondere hoog-
bouwprojecten gerealiseerd. Wat te denken van het toekomstige
hoogste gebouw ter wereld, de Jeddah Tower in Saoedi-Arabië,
met een hoogte van 1 km! Maar ook het op een na hoogste
gebouw van het zuidelijk halfrond, de Gran Torre Costanera in
Chili, mag er zijn, alsmede de getordeerde Shanghai Tower (632
m), waar ikzelf twee jaar terug nog mijn ogen uitkeek. Naast
extreme hoogte kan ook grote slankheid een gebouw bijzonder
maken. Hopelijk is er bij één van de slankste torens ter wereld,
432 Park Avenue in New York (425 m hoog en slankheid van
1:15), anders dan in de modellenwereld, nog wel sprake is van
een (constructief ) gezonde situatie.
We kennen natuurlijk allemaal wel die foto van bouwvakkers,
zittend met een lunchpakketje op grote hoogte op een stalen
balk ergens in New York. Ja, vroeger werd bij superhoogbouw
alleen aan staal gedacht. Maar dat is door ontwikkeling op
materiaalgebied (beton met hoge tot ultra hoge sterkte) en
bouwmethoden sterk veranderd, zoals u in deze editie kunt zien.
Naast de projectbeschrijvingen is er in deze Cement ook aandacht
voor demping, bouwsystemen, lifttechnologie en maatafwijkingen
bij hoogbouw.
Het draait dit keer om hoogte en gezien de inhoud kunnen wij
misschien ook wel spreken van een uitgave van Cement op een-
zame hoogte. De redactie wenst u veel leesplezier en ongetwijfeld
zal een aantal van u dat, hopelijk niet eenzaam, hebben in een
hoog appartement in één van onze grote steden.
Dick Hordijk
voor reacties: d.hordijk@cementonline.nl
Foto voorpagina
Shanghai Tower, rechts op
de foto, in aanbouw
Redactioneel
5 2016
Inhoud
4
thema
Nederlands
perspectief
op hoogbouw
1
Als de stad de toekomst is dan is hoogbouw een must
thema
Nederlands perspectief op hoogbouw 5 2016
5
Hoogbouw neemt in Nederland een bijzondere
positie in. Het wordt zowel verguisd als omarmd.
Dat laatste geldt vooral in Rotterdam, waar voor
Nederlandse begrippen veel hoge gebouwen staan.
Het letterlijke hoogtepunt is de Maastoren dat met
165 m het Nederlandse record in handen heeft.
Hoewel Rotterdam nog altijd vooroploopt, volgen
nu ook steeds meer andere steden. Weliswaar op
een bescheiden manier, tenminste als je het
vergelijkt met wat er in China en het Midden-Oosten
gebeurt, maar toch opvallend. Wat zit er achter deze
ontwikkelingen en wat zijn de verwachtingen voor
de toekomst?
Het is opmerkelijk hoe er in Nederland en dan vooral in de
grote steden over hoogbouw wordt gedacht. Vormt hoogbouw
een in het oog springend deel van de stedelijke bebouwing, dan
is men er vaak trots op. Als dat niet het geval is, is men
overwegend kritisch of tegen. Tekenend is het verschil tussen
Rotterdam en Utrecht. In Rotterdam strijdt een actiegroep voor
een nog hogere toren en in Utrecht is men beducht voor meer
hoogbouw. Het moet kennelijk wennen. Maar als hoogbouw
eenmaal onderdeel is van de stad, dan verandert het beeld dat
de stedeling ervan heeft. Rotterdammers zijn trots op hun
hoogbouwstad. In Den Haag is men inmiddels ook vertrouwd
met de nieuwe skyline en kan nieuwe hoogbouw op draagvlak
rekenen. Amsterdam is een forse inhaalslag aan het maken. Het
begon met de Zuidas
(foto 2), waar hoogbouw dominant is en ook geaccepteerd.
Maar inmiddels wordt ook in Amsterdam-Noord, rond het
Amstelstation en op andere locaties rond de ring, niet te
veronachtzamen hoogbouwgolf. De Amsterdammers begrijpen
heel goed dat ook dit bij de stad hoort. Zolang die hoogbouw
maar niet in de grachtengordel terechtkomt.
Ontwikkelingen
Hoogbouw in Nederland heeft traditioneel geen geweldig
goede naam. De galerijflats uit de hoogtijdagen van de Neder-landse volkshuisvesting hebben daar fors aan bijgedragen.
Lelijke kantoortorens boven op historische stadscentra, zonder
enig stedenbouwkundig benul, deden de rest. Maar de tijden
zijn veranderd. Galerijflats worden niet meer gebouwd. En als
het al gebeurt, gaat het om 'onder architectuur' tot stand
gekomen woongebouwen in het duurdere (koop)segment,
meestal trouwens met eigen opgangen. Kantoren zijn ook
passé. We werken inmiddels op een fractie van kantoormeters
van weleer en hebben bestaande gebouwen ontdekt als biotoop
voor het werken in het digitale tijdperk. En als er al nieuwe
kantoren worden gerealiseerd, gaat het om energieneutrale
gebouwen of om kantoren in een mix van andere functies.
Niet alleen in Nederland, ook wereldwijd zijn kantoortorens op
hun retour. Het past niet meer in het business model van beleg-
gers en ontwikkelaars. De nieuwe globale trend is wonen of een
mix van functies: kantoor, hotel en wonen. Recent voorbeeld in
die laatste categorie is De Rotterdam van Rem Koolhaas op de
Kop van Zuid (foto 3). Hier zijn deze functies overigens niet
boven elkaar, zoals elders, maar naast elkaar georganiseerd.
Heeft hoogbouw nog wel toekomst in Nederland? Dat is de vraag
die hier aan de orde is. Het antwoord is ja. Het is echter niet de
hoogbouw die we associëren met wat er in de vorige eeuw in
Nederland is gebouwd en al helemaal niet met wat er elders op
de wereld (in Azië en het Midden-Oosten) wordt gebouwd. Voor
de 'nieuwe hoogbouw' geldt dat niet zozeer de hoogte maar de
aansluiting op het stedelijk weefsel, de 'urban fabric', essentieel is
voor de kwaliteit ervan. Niet de hoogte van het gebouw maar de
plint, met andere woorden de interface tussen gebouw en stad,
daar gaat het om. De stedenbouwkundige inpassing is minstens
even belangrijk als de vormgeving van het gebouw.
Hoogbouw moet bijdragen aan de stedelijke verdichting. Die
staat nu vrijwel overal geprogrammeerd in de grote steden van
Nederland. En dat hoeven geen torens van 600 m te zijn. In de
'rankings' van leefbare steden elders in de wereld is meestal
sprake van hoogbouw die aanzienlijk lager is en in de eerste
plaats goed aansluit op stedelijke voorzieningen en vooral op
knooppunten in het openbaar vervoer. In die hoogbouw wordt
niet meer gewerkt maar gewoond. Dat is ook het perspectief
voor Nederland: wonen in hoogbouw in een stedelijke setting
en goed aangesloten op de stad.
Kwaliteit van de steden
De tijden zijn snel veranderd. Wie vijftig jaar terug kijkt naar
stedelijk Nederland ziet een heel ander beeld. Verpauperde
binnensteden met veelal nog vervuilende industrie bepaalden
het beeld. De toekomst lag in de groeisteden, met de galerij-
flats, of in de bungalowdorpen in de buurt van de steden. De
stad zelf is pas recent weer in beeld. Het definitieve einde van
het industriële tijdperk betekende dat het werk (in de diensten-
Jaap Modder
1)
Brainville 1 Het stadskantoor, Utrechtfoto: Pieter Verbeek
1) Jaap Modder is voorzitter van de Stichting Hoogbouw en heeft een eigen advies-
praktijk (Brainville). Hij werkt in binnen- en buitenland op het terrein van urban
and regional planning. Hij heeft dit artikel geschreven voor eigen verantwoorde-
lijkheid.
Nederlands perspectief op hoogbouw 5 2016
Nederlands perspectief op hoogbouw 5 2016 6
thema
2 De hoogbouw van de Zuidas Amsterdam foto: Omir Amsalem / arcitect: Pi de Bruijn, de Architekten Cie
Dat pleidooi heeft in steden als Rotterdam en Den Haag bijge-
dragen aan de komst van hoogbouw die inmiddels ook door
stedelingen wordt ervaren als kwaliteit. De stichting besteedde
veel aandacht aan de architectuur van hoogbouw, de constructie,
veiligheid, enzovoort. Daarbij werd nogal eens gekeken, soms
zelfs met enige jaloezie, naar kampioen hoogbouwsteden in
Azië. Dat is een beetje voorbij. De hierboven geschetste
ontwikkeling laat zien dat er voor hoogbouw in Nederland een
heel nieuwe agenda voorligt. En die sluit naadloos aan bij wat
wij nu zien gebeuren in de grote steden.
Vijf grootste steden
Wie naar de recente plannen van de vijf grootste steden in
Nederland kijkt (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht
en Eindhoven) ziet een duidelijke lijn: intensivering van de
stad, van de stedelijke ruimte is nodig om tegemoet te komen
aan de fors gestegen vraag naar stedelijk wonen. Met uitzonde-
ring van Den Haag is er in alle steden voldoende ruimte voor
intensivering van het ruimtegebruik, ook gelet op de tijd die
nodig is voor planvorming en realisatie. Maar dat lukt alleen als
de dichtheden omhoog gaan. Hoogbouw kan daar een rol in
spelen. Dat vraagt wel om een stedenbouwkundige visie.
Rotterdam heeft alweer een paar jaar geleden een hoogbouwvisie
vastgesteld, een 'zoning' plan. Daarin zijn zones aangewezen
waar hoogbouw kan bijdragen aan de stedelijke kwaliteit.
Kijkend naar de al gerealiseerde hoogbouw in de andere grote
sector) weer in de stad terugkwam en dat die stad schoner was
dan daarvoor. Dat verklaart de renaissance van de stad, ook in
Nederland. Het verder verdichten van de steden kan bijdragen
aan een hogere kwaliteit van voorzieningen (vervoer, groen,
cultuur, uitgaansleven, aanbod van producten) en idem aan de
op interactie en innovatie gebaseerde 'nieuwe economie'.
Hoogbouw kan daar een substantiële bijdrage aan leveren.
De Rotterdamse stichting Hoogbouw hield zich de afgelopen
drie decennia bezig met het bepleiten van hoogbouw als
bijdrage aan de kwaliteit van de steden. Niet als enige maar wel
in koor met architecten, ontwikkelaars, bouwers en beleggers.
Tabel 1
Toekomstige hoge gebouwen ter wereld
gebouw plaatshoogte (m)aantal verdiepingen realisatie
Jeddah Tower Jeddah (SA)1000167 2019
Burj Khalifa Dubai (AE)828163 2010
China Gate Shenzhen (CN)739169 -
Suzhou Zhongnan
Center Suzhou (CN)
729137 2021
Dubai One Dubai (AE)711161 2021
CTF Wuhan Wuhan (CN)648123 -
Signature Tower
Jakarta Jakarta (ID)
638113 2021
Wuhan Greenland
Center Wuhan (CN)
636125 2018
Shanghai Tower Shanghai (CN)632128 2015
Merdeka PNB118 Kuala Lumpur (MY )630118 2020
2
Hoogbouw internationaal
Over de hele wereld gaan gebouwen de hoogte in. Het aantal
gebouwen van 200 m of meer is sinds het jaar 2000 verdrievou-
digd. Deze ontwikkeling komt voor een belangrijk deel door een
wereldwijde versnelling in de urbanisatie. Vooral Chinezen en
Afrikanen trekken massaal naar de stad. De verwachting is dat in
2030 60% van de wereldbevolking in stedelijk gebied zal wonen.
Ter vergelijking: in 1800 leefde slechts 2% van de wereldbevol-
king in steden. In 1950 was dit opgelopen tot 30% en in 2007
woonde voor het eerst meer dan de helft van de wereldpopula-
tie in steden.
De meest spraakmakende voorbeelden van hoogbouw treffen
we aan in Azië en het Midden-Oosten. Zo wordt momenteel in
Saoedi-Arabië gebouwd aan een toren die de kaap van de 1000
m moet slechten. Het zal daarmee de 828 m hoge Burj Khalifa in
Dubai naar de kroon steken. Maar ook in China en Japan zijn
recent zeer hoge torens gerealiseerd of zijn die momenteel in
aanbouw of ontwikkeling. In dit themanummer van Cement
komen enkele van de meest spraakmakende recente projecten
aan bod.
7
3 De Rotterdam van Rem Koolhaas bron: OMA (foto: Ossip van Duivenbode)4 Top 10 van de hoogste gebouwen ter wereld bron: http://skyscrapercenter.com/
nog gaande. Het goede nieuws is, zoals gezegd, dat de meeste
steden voldoende ruimte hebben voor hun inbreidingsopgave.
Raar genoeg heeft Rotterdam, kampioen hoogbouw, verreweg
de grootste opgave qua verdichting. De binnenstedelijke bevol-
king is grofweg de helft van wat we in andere steden zien. Dat
verhoudt zich slecht tot een stad met een haltestation voor de
Thalys naar Brussel en Parijs. Probleem is echter dat de druk
steden is zo'n hoogbouwvisie geen overbodige luxe. En zeker
nu de vijf grote steden al hun 'verdichtingskaarten' op het eigen
grondgebied hebben gezet. Het gaat hen er nu om 'de stad
groter te maken binnen de stad'.
Niet alle steden zetten expliciet in op hoogbouw als component
in deze opgave. Rotterdam, Den Haag en Amsterdam zijn al
wel zover, Eindhoven volgt en in Utrecht is het debat erover
3
4
Burj Khalifa
Dubai, Arabische Emiraten Shanghai Tower
Shanghai, China Makkah Royal Clock Tower
Mekka, Saoedi-Arabië One World Trade
Center, New York, Verenigde Staten Taipei 101
Taipei,
Taiwan Shanghai World
Finanial Center
Shanghai, China International
Commerce
Centre, Hong Kong, China Petronas Twin
To w e r
Kuala Lumpur, Maleisië Zifeng Tower
Nanjing, China Willis Tower
Chicago,
Verenigde Staten
hoogte 451,9 m
verdiepingen 88
hoogte 484 m
verdiepingen 108
hoogte 492 m
verdiepingen 101
hoogte 508 m
verdiepingen 101
hoogte 541,3 m
verdiepingen 94
hoogte 632 m
verdiepingen 128
hoogte 442,1 m
verdiepingen 108
hoogte 450 m
verdiepingen 66
hoogte 601 m
verdiepingen 121
hoogte 828 m
verdiepingen 163
850
800
750
700
650
600
550
500
450
400
350
300
250
200
150
100
500
Nederlands perspectief op hoogbouw 5 2016
Nederlands perspectief op hoogbouw 5 2016 8
thema
5 De Maastoren in Rotterdam
sche traditie van scheiding van functies (hier wonen, daar
werken) nu echt achter ons hebben. Neem de Zuidas in
Amsterdam. Bij de start van de planvorming een Central Busi-
ness District met 85% kantoorfuncties. Inmiddels rekent men
met 60 à 70% wonen. De bouwkranen maken momenteel over -
uren in dit gebied. Daarmee krijgt de Zuidas het karakter van
een stadsdeel met een hoog aandeel aan werkfuncties.
Hetzelfde zien we op de Kop van Zuid in Rotterdam. De
volgende slag kan worden gemaakt in campuslocaties. Neem
het Utrecht Science Park. Daar zou woninghoogbouw goed
passen. Aansluiting op het snelwegennet is prima, dat geldt
helaas niet voor het openbaar vervoer.
Deze ontwikkeling stelt heel nieuwe opgaven aan de hoogbouw.
In de eerste plaats is nog betrekkelijk weinig ervaring opgedaan
met kwalitatief hoogwaardige woonplattegronden in de hoog-
bouw. Het uitzicht op de stad dat hoogbouw biedt, wordt lang
niet altijd optimaal benut, niet alleen binnen maar ook buiten
(op het balkon). De opgave van wonen in hoogbouw betekent
echter veel meer. De aansluiting op de stedelijke ruimte is al
genoemd. Hoe ziet de plint eruit, de aansluiting op stedelijke
voorzieningen en infrastructuur? Energieneutraliteit vraagt in
hoogbouw om een geheel andere aanpak, maar het kan wel.
Brandveiligheid en constructieve verbeteringen (minder
windhinder, meer stabiliteit) zijn andere 'puntjes' voor de
hoogbouwagenda. Service is een tot op heden onderbelicht
element. Waar is de 'doorman'? Als wonen in hoogbouw
succesvol wil zijn, moet het meer comfort bieden dan een huis
met een tuin. Een andere grote kwestie is voor wie we hoog
bouwen. Net als in vele buitenlanden voor de grote portemonnee?
We hoeven ons geen zorgen te maken over het aanbod aan
luxueuze hoogbouw in onze grote steden. De kwantitatief
belangrijker opgave is te vinden in het middensegment, de
betaalbare woninghoogbouw. Daar zien we recent al aardige
voorbeelden van, zelfs op de Zuidas. In Amsterdam-Noord
wordt gebouwd voor de kleinere portemonnee en met een
nieuw type contract dat woningdeling mogelijk maakt.
Kansen
De stichting Hoogbouw heeft door de jaren heen op allerlei
manieren vorm gegeven aan haar missie om hoogbouw te
stimuleren: samenwerking met researchinstellingen en oplei-
dingen, deelname aan projecten, studiereizen (nationaal en
internationaal), projectbezoeken, adviezen aan derden, publi-
caties, enzovoort. Dat zal ook zo blijven de komende jaren,
echter met een nogal gewijzigde inhoudelijke agenda. De stad
is terug op het tapijt en daarmee ook het stedelijke wonen. Dat
biedt grote kansen voor een type hoogbouw dat optimaal
aansluit op de stad en daarmee voor bewoners een gewilde
woon- en leefvorm kan zijn.
?
op de markt hier nog altijd aan de lage kant is.
Dat is heel anders in Amsterdam, daar is de overspannen
woningmarkt van voor de crisis in volle omvang terug. De stad
zet wat betreft hoogbouw in op bouwen rondom de ring en op
knooppunten (Amstelstation) en daarnaast op Noord. Met de
ring A10 als nieuwe drager van hoogbouw wordt het succes
van de Zuidas doorgezet. Hopelijk geldt dat ook voor de
stedenbouwkundige vormgeving van dat gebied. Met
hoogbouw daarbuiten wordt momenteel overwegend gevolgd
op wat de markt aanbiedt en minder gepland op basis van
stedenbouwkundige plannen (zoning).
Den Haag zet in op hoogbouw in de driehoek van de drie
stedelijke treinstations en trekt de reeds ingezette koers
(rondom het centraal station) door naar de toekomst. De plan-
vorming daarvoor moet nog starten. Den Haag heeft minder
ruimte dan er vraag is in de markt. Die situatie vraagt om een
andere aanpak dan elders. De druk op de woningmarkt in
Utrecht is groot, maar de stad heeft nog voldoende locaties
(Leidsche Rijn, Merwedekanaalzone, Utrecht-West) in
portefeuille om een gevarieerd programma aan te bieden.
Utrecht-West leent zich voor meer hoogbouw dan alleen het 90
m hoge stadskantoor dat daar onlangs is gerealiseerd. De stad
heeft echter meer dan de andere steden moeite met het maken
en realiseren van plannen, in ieder geval is het tempo aan de
lage kant. Eindhoven, met inmiddels een fors aandeel hoog-
bouw in de binnenstad, streeft naar een forse groei binnen de
stadsgrenzen en ook daar kan het niet zonder hoogbouw.
Voor wie?
Hoogbouw in de komende decennia is overwegend woning-
bouw. Daarbij zien we dat we het adagium van de modernisti-
5
SPECIALIST OP HET
GEBIED VAN
AARDBEVINGEN
Wij verbinden gedegen kennis van de Nederlandse ondergrond
met state-of-the-art kennis van aardbevingsbestendig ontwerpen.
Fugro GeoServices B.V.
Info@fugro.nl
www.fugro.nl
Fugro adviseert en ontwerpt wereldwijd funderingen
van constructies in aardbevingsgevoelige gebieden.
Ad_97x130_v1.indd 1 12-07-16 09:18
cement-struct4u 160503.indd 1 03-05-16 16:30
10
thema
Eenvoudige
constructie voor
hoogste gebouw
ter wereld
1
De Jeddah Tower in Saoedi-
Arabië wordt 1000 m hoog
thema
Eenvoudige constructie voor hoogste gebouw ter wereld 5 2016
11
Met een hoogte van meer dan 1000 m moet de
Jeddah Tower (voorheen bekend als Kingdom
Tower) niet alleen het hoogste gebouw in Saoedi-
Arabië worden, maar in de hele wereld. Het project
maakt deel uit van de hypermoderne ontwikkeling
van het noordelijke deel 'Kingdom City' van Jeddah,
aan de westkust in Saoedi-Arabië. De hoogte wordt
bereikt dankzij een betonnen mast van circa 250 m
hoogte boven op de Y-vormige basisdraagstructuur.
De Jeddah Tower wordt een multifunctioneel gebouw met
commerciële ruimten, kantoorruimten, hotelfaciliteiten
(200 kamers) en ruim 400 appartementen, verdeeld over 167
verdiepingen. Inclusief de onbruikbare verdiepingen in de mast
bedraagt het aantal zelfs 252. Om de 25 tot 30 etages zijn
technische verdiepingen in het ontwerp opgenomen. Aan de
voet van het gebouw is een tweelaagse, ondergrondse kelder
aanwezig waarin plaats is voor 2200 auto's. Het totale
vloeroppervlak bedraagt circa 530 000 m
2 en de investering
circa 1,2 miljard Amerikaanse dollars.
Ontwerp
De toren heeft een driehoekige, slanke vorm, die naar boven
toe steeds smaller wordt. Het ontwerp is geïnspireerd op de
groei van jonge plantjes in de woestijn. Volgens de architect
doet het denken aan het ontspruiten van nieuwe bladeren, wat
de ontwikkeling rond de toren zou moeten symboliseren. Als
basis is gekozen voor een karakteristieke Y-vormige plattegrond
(fig. 2). Dit is ingegeven door een aantal belangrijke voordelen: -
de hoek van 120
º tussen de vleugels zorgt voor een relatief
groot geveloppervlak met een vrij uitzicht, waarmee de
verhuurbaarheid toeneemt;
- de hoek van 120
º tussen de vleugels waarborgt privacy: inkijk
tussen appartementen die aan dezelfde gevel grenzen is
minimaal;
- het grote geveloppervlak zorgt voor veel daglichttoetreding;
- de voet van de toren is eenvoudig te verbreden waardoor de
gewenste slankheid van de toren (ca. 1:10) kan worden
gerealiseerd met het oog op stabiliteit, zonder dat veel
inpandige ruimten ontstaan.
De afmetingen van de plattegronden nemen naar boven toe af
in een vloeiende lijn. Naast het architectonische effect, heeft het
ook constructieve voordelen. Door de wijzigende afmetingen
wordt het optreden van wind vortices tegengegaan.
Men heeft er uit symboliek voor gekozen de toren zo te oriënteren
dat één van de vleugels naar het nabijgelegen Mekka wijst,
terwijl een andere vleugel op het noorden is georiënteerd.
Hierdoor wordt de windhinder op maaiveld gereduceerd, de
zonbelasting op de gevels beperkt, het uitzicht verbeterd, maar
de resulterende windbelasting op het gebouw iets vergroot.
Balkons
Bij de Jeddah Tower zijn balkons geïntroduceerd, hoewel dat bij
hoogbouw eigenlijk niet gebruikelijk is. In een substantieel deel
van het jaar kan het aangenaam weer zijn in Jeddah. Op de
hogere verdiepingen maken de lagere luchttemperatuur en de
aanwezige wind het nog aangenamer om buiten te verblijven,
waardoor de balkons zorgen voor extra wooncomfort.
Bovendien geven de balkons schaduw op het ondergelegen
gevelvlak, waardoor de warmtelast wordt gereduceerd.
Sky terrace
Bijzonder onderdeel van het ontwerp is het sky terrace op circa
644 m aan de buitenzijde van de toren (fig. 3 en 5). In eerste
instantie wilde men deze uitstulping gebruiken als helikopter -
platform: het windklimaat bleek uiteindelijk echter te gevaarlijk
1 Impressie van de Jeddah Tower in Saoedi-Arabië
2 Constructief systeem
Bron
Dit artikel is een vertaalde bewerking van de bijdrage van Robert
Sinn (Thornton Tomasetti) en Peter Weismantle (Adrian Smith +
Gordon Gill Architecture) aan het boek 'Tall and Supertall Buil-
dings: Planning and Design' (McGraw-Hill, 2014). De bewerking is
gedaan door ir. Paul Lagendijk.
2
gangwanden
eindwanden
dwarswanden
Eenvoudige constructie voor hoogste gebouw ter wereld 5 2016
12
verticale wapeningvloerwapening
stek-ankers
3 Sky terrace op 644 m hoogte
4 Detail aansluiting vloer - wanden
De dwarsstabiliteit wordt ontleend aan de gangwanden. De
betonwanden aan de kopse uiteinden van de vleugels werken
hierbij als flenzen. Aan de voet van de toren zijn de vleugels
aan de Y-vorm langer en staan deze wanden dus verder uit
elkaar waardoor een grotere stijfheid ontstaat.
De helling van de drie eindwanden is niet identiek voor de drie
verschillende vleugels (variërend van 3,0 tot 3,6
º) waardoor
asymmetrie in de gebouwvorm ontstaat. Alle overige
betonwanden staan wel verticaal.
Om de constructieve afmetingen van de wanden te beperken,
wordt hogesterktebeton toegepast. De sterkte is beperkt tot een
niveau dat in het Midden-Oosten regelmatig is toegepast: in de
onderste helft van de toren is beton met een cilinderdruksterkte
van 85 N/mm
2 (na 90 dagen) toegepast. Op hogere niveaus
wordt de sterkte gereduceerd tot 75 N/mm
2, respectievelijk
65 N/mm
2 (in de mast). De dikte van de wanden varieert van
1200 mm aan de voet van de toren tot 600 mm in de mast.
Doordat de wanden worden voorgetrokken in de uitvoering,
worden de vloeren tussen de wanden gestort. De koppeling van
de vloeren aan de wanden gebeurt door middel van stekankers
(fig. 4). Door deze uitvoeringswijze is de betonsterkteklasse van
de vloer niet van invloed op de sterkte van de kruising tussen
wand en vloer.
De betonmengsels bevatten onder andere portlandcement,
vliegas, silica fume, nieuwe generatie superplastificeerders en
ijs om de warmteontwikkeling in de massieve betonelementen
te beheersen. De verwachting is dat men tot 700 m hoogte het
betonmengsel kan verpompen. Vanaf dit niveau wordt
gebruikgemaakt van een tweede pomp.
Ook de mast wordt uitgevoerd als in het werk gestorte beton-
constructie: de buitenwanden zijn gesloten en vormen een
siloachtige constructie. De voet van de mast rust op een 4 m
dikke, massieve plaat (skyraft ) die de overgang vormt naar de
basisdraagstructuur.
voor het landen en vertrekken van helikopters. Nu is ervoor
gekozen er een buitenterras van te maken met een diameter
van circa 25 m.
Constructieve opzet
De constructie van de Jeddah Tower bestaat uit een volledig in
het werk gestort gewapend-betonskelet van vloeren en wanden
(fig. 2). De vlakke plaatvloeren zijn driezijdig opgelegd en
dragen hun belasting af op de wanden. In de gevelzone zijn
geen constructieve elementen aanwezig. Hierdoor is het
uitzicht gemaximaliseerd. De hart-op-hart-afstand van de
meeste ondersteunende wanden is circa 9 m, die zijn gerealiseerd
met een projectspecifieke bekisting. De toegepaste vloerdikte is
250 mm. Lokaal, waar de overspanningen groter zijn, is
gekozen voor een dikkere vloer.
3
4
thema
Eenvoudige constructie voor hoogste gebouw ter wereld 5 2016
13
5 Sky terrace van de Jeddah Tower
6 Isometrie van de palen
en veranderlijke verticale belasting van 8800 MN ondersteunt.
De belasting wordt voor een deel direct door de funderings-
plaat afgedragen op de ondergrond en voor een deel door de
palen. Het draagvermogen van de palen wordt primair
ontleend aan schachtwrijving. In totaal zijn er 270 in de grond
gevormde, gewapende betonpalen toegepast (diameter 1500 en
1800 mm; h.o.h.-afstand 2,5 x paaldiameter) onder een circa 5
m dikke funderingsplaat (fig. 6). Onder het midden van de
toren reiken de palen tot 105 m onder maaiveld (dus tot 5 m
boven de laag met hard zandsteen); onder de drie vleugels tot
45 m. De langere palen in het centrale gedeelte van het gebouw
zorgen in dat gebied voor een stijver gedrag van het grondmas-
sief, waardoor niet alleen de absolute waarde van de zettingen
afneemt maar vooral de zettingsverschillen tussen de verschil-
lende delen van het gebouw: de absolute zetting is beperkt tot
circa 110 mm en de zettingsverschillen met de uiteinden van de
plattegrond blijven beperkt tot circa 20 mm (fig. 7a en 7b).
De standaardverdiepingshoogte van 4 m geeft de mogelijkheid
lateien te creëren met een hoogte van circa 1,50 m. De torsiesta-
biliteit wordt ontleend aan de driehoekige centrale kern.
Slechts lokaal zijn in het ontwerp stalen elementen opgenomen:
voor de enorme luifel aan de voet van de toren die hinderlijke
windstromingen moet voorkomen (fig. 11) en voor het sky
terrace (fig. 5).
Fundering
De grondslag onder de toren bestaat voor de bovenste 50 m uit
poreuze kalksteen die is ontstaan uit oude koraalriffen.
Hieronder zijn dunne lagen van siltsteen en gravel met een laag
vergruisd zandsteen aanwezig. Pas op een diepte van 110 m
onder maaiveld begint een laag met hard zandsteen. Het
grondonderzoek is uitgevoerd tot een diepte van 200 m.
Er is gekozen voor een paal-plaatfundering die de permanente
5 6
funderingsplaat
palen tot -45 m palen tot -65 m
palen tot -85 m
palen tot -105 m
Eenvoudige constructie voor hoogste gebouw ter wereld 5 2016
14
hoogte [m]
windsnelheid [m/s] met herhalingstijd 10 jaar
1200
1000800
600
400
200 0 1200
1000
800
600
400
200 020 30 4050
60
10 15 20
25 30 35
40
hoogte [m]
windsnelheid [m/s] met herhalingstijd 50 jaar
50
at the rock interface, a pile-rock
shear stiffness modulus, and very
small tip bearing capacity and
tip spring stiffness. We assumed
the piles extending to elevation
-45 will be drilled with natural
slurry, and the remainder of the
piles will be drilled with polymer
slurry; accordingly we used the
corresponding pile-rock interface
properties.
6. The box-model boundaries were
restrained in all three directions.
The box-model dimensions were
300 meters by 300 meters in plan,
and extended to a depth of 200
meters. The boundary conditions
used did not influence the results
under the raft.
4.
All soil, rock, and gravel
layers were modeled in three
dimensions assuming horizontal
stratification. We evaluated
the variation of the subsurface
parameters spatially and judged
that a uniform horizontal
stratification is appropriate.
5. The piles were modeled using the
"embedded pile" option, which
employs beam elements to model
the structural characteristics of
the piles and non-linear springs
at the pile-rock interface. The
beam elements took into account
the pile geometry, deformation
modulus, and Poisson's ratio.
The pile/rock interface springs
employed an ultimate shear stress
an equivalent elastic modulus of
36,700 MPa, and an elastic constitutive
model. No other structural elements
were incorporated into the Midas GTS
model. The inherent stiffness of the
concrete superstructure was captured
in the structural ETABS model.
3. The Mohr-Coulomb soil model was
used for the coralline limestone layer
and the decomposed sandstone
layer. The elastic model was used
for the remaining layers. A non-
linear soil-hardening model was
also considered for the gravel/
conglomerate layer but a review of
the triaxial test stress-strain curves
indicated a Mohr-Coulomb model
was more appropriate.
51
7. Total gravity loads (dead plus live)
were about 8,800 MN (880,000
metric tones), including the weight
of the raft. The loads were applied
in the finite element model as
pressure strips at the top of the raft.
The pressures were calculated using
the actual wall loads divided by the
shear wall footprint area.
8. A simplified construction stage
process consisting of three stages
was followed for the modeling. In
Stage 1, the model (soil/rock layers)
was allowed to settle due to its own
gravity weight, and then settlements
were reset to zero. In Stage 2, the
piles and raft foundation were
installed. In Stage 3, the wall gravity
service loading was applied.
Iterative Procedure between the Geotechnical
and Structural Models
An iterative procedure was employed in
coordination with Structural Engineer
Thornton Tomasetti ( TT ) to achieve
convergence between the results of the Midas
GTS model and the ETABS structural model
regarding the raft settlement magnitudes,
the overall shape of the settlement contours, the pile loads, and the wall loads. The iterative
procedure consisted of the following steps:
Step 1: Based on a first set of wall loads
provided by TT, we ran Midas GTS and
estimated raft and pile settlements. The
software allows for calculations of individual
pile head springs and area springs (modulus
of subgrade reaction) for the raft bearing.
For the Kingdom Tower, we had 270 piles
springs and ten zones of area springs, three
for each leg and one for the center core,
were established.
Step 2: TT imported the pile and area springs
in their model, and provided to Langan a
new set of wall loads.
Step 3: With the revised wall loads we
re-ran our model and provided TT new
sets of individual pile springs and zones of
average springs.
Steps 2 and 3 were repeated until the
settlement contours between the
geotechnical and the structural models
differed by less than 5 mm, and the pile loads
differed by less than 2 MN. This is less than
10 percent difference for each parameter.
Results
Initial Foundation Design
The pile lengths were developed by
calculating the geotechnical capacity of the
pile. The piles were considered frictional
only with contribution of ending bearing
ignored. A required pile capacity of 45 MN
was determined by dividing the total tower
dead plus live gravity load by the 270 piles.
Although the raft would carry substantial
load in bearing, the piles were proportioned
assuming zero contribution from the raft.
The depth of the coralline limestone was
considered in determining the pile lengths,
as was the presence of the rounded and sub-
angular gravel directly below the limestone
at a depth of about 50 meters from grade.
The three factors led to an initial foundation
design consisting of pile length of 45 meters
from grade. The pile length provided
adequate geotechnical capacity extended
the full depth of the limestone, but stopped
short of the potentially problematic gravel.
The analysis of the initial pile lengths
revealed a common settlement profile
with greater settlement at the center of
the raft and less settlement at the edges
of the three wings. The magnitude of
Opposite Left: Initial settlement prediction.
Source: Langan Engineering & Environmental Services
Opposite Right: Starting settlement estimate.
Source: Langan Engineering & Environmental Services
Left: Converged settlement estimate.
Source: Langan Engineering & Environmental Services
Right: Best estimate pile head axial loads (MN).
Source: Langan Engineering & Environmental Services
108 mm
173 mm
7a
Voorspelde initiële zetting
bron: Langan Enineering&Enviromental Services 7b Uiteindelijke zetting bron: Langan Enineering&Enviromental Services
weerballonnen op grote hoogte bij dezelfde luchthaven en het
toepassen van een geavanceerd analytisch model. Conclusie
van deze studie was dat het toepassen van de grenslaagtheorie
in dit specifieke geval een veilige bovengrensbenadering vormt
voor de te verwachten windsnelheden. Hoewel uit deze studies
een referentiewindsnelheid (op 10 m hoogte met een herha-
lingstijd van 50 jaar) werd vastgesteld van 34,8 m/s, is in het
ontwerp op sterkte rekening gehouden met de windsnelheid
van 42,2 m/s die in de Saoedi-Arabische normen is vastgelegd.
Om de optredende windbelastingen bij het vastgestelde wind-
snelheidsprofiel op het gebouw vast te stellen, zijn diverse
windtunnelproeven uitgevoerd: op het totale gebouw maar ook
op de mastconstructie. Uit deze proeven bleek dat het dynamisch
gedrag van het gebouw gunstig is en geen aanvullende voorzie-
ningen vraagt voor de verblijfsgebieden. Hoewel in de mast
geen verblijfsgebieden zijn opgenomen, zijn hier wel twee
Door de langere palen op 5 m boven de zandsteenlaag te
stoppen, wordt voorkomen dat het stijfheidsgedrag van deze
palen wezenlijk anders wordt dan het stijfheidsgedrag van de
'korte' palen.
Om een realistisch beeld van het paaldraagvermogen te krijgen,
is op zes palen een proefbelasting uitgevoerd.
Windengineering
Vanzelfsprekend is uitgebreid onderzoek gedaan naar het
windprofiel waaraan het gebouw wordt blootgesteld; met name
over de windsnelheden op grotere hoogten
(boven 300 tot 600 m) bestonden onzekerheden (fig. 8).
Het onderzoek bestond uit het analyseren van windmetingen
gedaan op maaiveldniveau op het nabijgelegen King Abdullah
International Airport, het analyseren van meetgegevens van
7a
8
7b
thema
Eenvoudige constructie voor hoogste gebouw ter wereld 5 2016
15
1200
1000800
600
400
200 0 1200
1000
800
600
400
200 0
hoogte [m]
dwarskracht [kN]
hoogte [m]
moment [kNm]
t.g.v. windbelasting x- richting
t.g.v. windbelasting y ?richting
t.g.v. aardbevingsbelasting t.g.v. windbelasting
t.g.v. aardbevingsbelasting
8
Windmethoden
9 Dwarskrachten en momenten als gevolg van wind- en
aardbevingbelasting
introduceren. Deze zijn in de dimensionering meegenomen.
De vervormingen treden natuurlijk niet alleen tijdens de bouw
op, maar zullen zich ook na de bouw nog manifesteren. De
prognose is dat tien jaar na gereedkomen de verticale verkorting
van de betonconstructie ongeveer 200 mm zal bedragen.
Omdat de toren niet symmetrisch is, zal ook een horizontale
verplaatsing optreden die over de hoogte ook nog van oriëntatie
verandert. De verplaatsing kan oplopen tot circa 100 mm.
Tijdens de uitvoering worden de geprognosticeerde vervormin -
gen nauwkeurig gemonitord, waardoor een deel van de
vervormingen tijdens de uitvoering kan worden gecorrigeerd
en waardoor kan worden gereageerd op eventuele significante
afwijkingen in het vervormingsgedrag.
Robuustheid
Er is een studie naar 'disproportionele weerstand tegen bezwij-
ken' uitgevoerd. Hieruit blijkt dat deze specifieke constructie een
grote mate van robuustheid en incasseringsvermogen heeft,
doordat alle dragende wandelementen onderling zijn gekoppeld:
het wegvallen van een key-element leidt niet tot voortschrij-
dende instorting. Ook het gedrag na de oplevering is van belang
om de robuustheid te waarborgen. Voor dit project is een uitge-
breid monitoringsprogramma opgesteld om vast te stellen of het
ontwerp zich gedraagt zoals wordt verwacht. Het constructieve
gedrag wordt gemonitord door bijvoorbeeld het meten van:
- de zettingen van de fundering;
- de verticale verkortingen van en de spanningen in de
wanden;
- de optredende windsnelheden verdeeld over de hoogte van
het gebouw;
dempers opgenomen (één van 260 ton en één van 870 ton) om
de vervormingen te beperken.
Door de zware betonconstructies en het constructieve gedrag
vastgesteld bij de windtunnelproeven treden er geen resulterende
trekspanningen op in de betonconstructie of de
funderingselementen.
Aardbevingen
Jeddah is een gebied met lage tot gemiddelde seismische activi
-
teit. De mate waarin met seismische activiteit rekening moet
worden gehouden, is vastgelegd in de lokale regelgeving. Deze
input, maar ook de resultaten van een projectspecifiek onder -
zoek, zijn meegenomen in de toetsing van de constructie op
aardbevingen. De resulterende dwarskracht en het optredende
moment aan de voet van de toren door windbelasting zijn
aanzienlijk hoger dan die ten gevolge van aardbevingsbelastingen
(fig. 9). Alleen in het lokale ontwerp van de mastconstructie
waren aardbevingsbelastingen maatgevend.
Tijdsafhankelijk gedrag
De analyse van de elastische vervorming en het tijdsafhankelijke
gedrag door kruip en krimp van de betonconstructie heeft
veel aandacht gekregen, zoals ook bij veel minder hoge gebou -
wen al gebruikelijk is. Op basis van de materiaalgegevens en de
bouwvolgorde zijn prognoses gedaan over de vervormingen
die optreden door alleen al de verticale belastingen op de
constructie. Ongelijke spanningsniveaus en verschillen in
tijdsafhankelijke karakteristieken van de diverse wanddelen
zullen leiden tot een herverdeling van spanningen en vervormin -
gen en dus ook extra krachten in de verbindende elementen
9
Eenvoudige constructie voor hoogste gebouw ter wereld 5 2016
16
gevelelementen zijn aan de bovenzijde aan de constructie
opgehangen. Alleen de gevelelementen bij de hoeken van het
gebouw hebben een afwijkende maatvoering. Bij de dubbel-
hoge ruimten (zoals de duplex appartementen, sky lobby's
enzovoort) zijn zwaardere gevelstijlen toegepast.
Om het onderhoud aan de gevel te beperken (het voorkomen
van mogelijke ophoping van zand) en het reinigen en onderhou-
den van de gevel zo eenvoudig mogelijk uitvoerbaar te houden, is
de gevel zo vlak mogelijk ontworpen. Er zijn meerdere gevelon-
derhoudsinstallaties voorzien die het mogelijk maken ieder jaar
de complete gevel (circa 166 000 m
2) viermaal te reinigen en die
in voorkomende gevallen ook de beglazing kunnen vervangen.
Duurzaamheid
Op diverse manieren is duurzaamheid (in de betekenis van
sustainability) bij het ontwerp van dit project een issue geweest.
Enkele voorbeelden ter illustratie:
- de luifelconstructie aan de voet van het gebouw kan efficiënt
worden gebruikt om met behulp van PV-cellen energie te
produceren;
-
de horizontale vervormingen en versnellingen door
windbelastingen;
- de paalbelastingen;
- de verdeling van de belastingen over de palen en het
plaatgedeelte van de fundering;
- de aanwezige demping in de constructie.
Gevel
De kosten van de gevel bepalen bij projecten als deze voor een
aanzienlijk deel de investeringskosten. Al in het begin van het
ontwerp is ervoor gekozen om maar één geveltype toe te
passen. Het feit dat de gevel zowel wordt blootgesteld aan woes-
tijncondities als aan een maritiem milieu heeft het ontwerp en
materiaalkeuze beïnvloed. De vliesgevel is ontworpen op een
omgevingstemperatuur die kan variëren tussen 2
°C en 54 °C en
een oppervlaktetemperatuur die kan oplopen tot
82
°C. Hoewel de gevel van de toren volledig uit transparante
beglazing lijkt te bestaan, bestaat circa 50% van het gevelopper -
vlak uit dichte delen. Het raster dat voor de gevelelementen is
gehanteerd, is verdiepingshoog en 1,50 m breed; de
10
11
thema
Eenvoudige constructie voor hoogste gebouw ter wereld 5 2016
17
10 De Jeddah Tower vanuit de lucht
11 De voet van de Jeddah Tower 12
Oplevering staat gepland voor 2019 bron: Jeddah Economic Company
? LITERATUUR
Weismantle , P., Stochetti, A., Smith, A., Gordon Gill
Architecture, Council on Tall Buildings and Urban
Habitat journal, 2013.
? PROJECTGEGEVENS
project Jeddah Tower
opdrachtgever Jeddah Economic Company
(Jeddah, Saoedi-Arabië)
architectonisch ontwerp Adrian Smith + Gordon
Gill Architecture (Chicago, Illinois, Verenigde Staten)
constructief ontwerp Thornton Tomasetti
(Chicago, Illinois, Verenigde Staten)
aannemer Saudi Binladin Group (Jeddah, Saoedi-
Arabië)
- de warmtelast van het gebouw is gereduceerd door met de vorm
van het gebouw op diverse plaatsen schaduwvlakken te creëren,
door hoogwaardig isolerend glas toe te passen en door de niet-
transparante delen van de gevel extreem goed te isoleren;
- op het gebied van materiaalgebruik is gekozen voor het
toepassen van wapening, die voor een belangrijk deel is
samengesteld uit gerecycled materiaal, en voor het gedeelte-
lijk vervangen van het cement door hoogovenslak en vliegas;
- voor het transport van bouwmaterialen wordt zoveel mogelijk
gebruikgemaakt van transport over water om de carbon
footprint te reduceren.
Stand van zaken
De Jeddah Tower is nog in aanbouw: de bouw is gestart in
2013, de oplevering staat, na enige vertraging, op z'n vroegst
gepland voor eind 2019. Tijdens het moment van schrijven
(juni 2016) is de bouw gevorderd tot de 42e verdieping (foto
12). Dus het is nog even wachten tot de Jeddah Tower de 828 m
hoge Burj Khalifa in Dubai naar de kroon stoot als hoogste
gebouw in de wereld.
?
12
Eenvoudige constructie voor hoogste gebouw ter wereld 5 2016
18
thema
165 m
prefab beton
1
The Breaker: hoogste volledig
geprefabriceerde gebouw ter wereld
thema
165 m prefab beton 5 2016
19
In de Perzische Golf voor de kust van Saoedi-Arabië ligt het
eiland Bahrein. Het oliestaatje is een koninkrijk en was tot
1971 een kolonie van het Verenigd Koninkrijk. Bahrein
heeft door zijn ligging, centraal in de oliewereld, een
belangrijke economische en financiële positie kunnen
innemen. De hoofdstad van Bahrein is Manama en in de
wijk Seef werd in 2012 begonnen aan de bouw van de
165 m hoge Breaker Tower.
Ontwerp
The Breaker bestaat uit twee volumes: de bovenbouw (hoog-
bouw) en de onderbouw. De hoogbouw heeft de vorm van een
cilinderslot (fig. 4a). De appartementen zijn in het ronde
gedeelte van de hoogbouw ondergebracht. De ronde vorm is
gekozen om de appartementen in alle richtingen zo veel mogelijk
zicht op de omgeving te geven. Vanuit de appartementen heeft
men dan ook een fenomenaal uitzicht op de hoofdstad en de
Perzische Golf. Het rechthoekige gedeelte aan de achterzijde is
op te vatten als de 'ruggegraat' van het gebouw. Hierin zijn
namelijk de liften en de trappenhuizen en een gesloten draag-
structuur aanwezig om de 'weke delen' aan de voorzijde te
ondersteunen.
De onderbouw is een rechthoekig volume waarvan één hoek-
punt is afgesnoten (foto 3). De entree van het gebouw zit in
deze afgeschuinde gevel welke aansluit op de ervoor gelegen
secundaire weg. Een ontsluiting aan de voorzijde van het
gebouw op de hoofdweg (foto 2) was niet mogelijk vanwege ir. Dick van Keulen RC
TU Delft, fac. CiTG / Ingenieursstudio
DCK
1 The Breaker Tower in Manama, Bahrein
2 Voorgevel aan de hoofdweg
3 Achtergevel aan de secundaire weg
The Breaker in Bahrein is het hoogste gebouw ter
wereld dat is uitgevoerd met een volledig geprefabriceer -
de betonconstructie. De woontoren dateert uit 2014, is
165 m hoog en telt 35 verdiepingen. Wat was er nodig
om dit record te vestigen? En zien wij kans een dergelijk
kunststukje in Nederland uit te voeren?
Bronnen
Het ontwerp van de geprefabriceerde betonconstructie van The
Breaker is gemaakt door de constructeurs van Bahrain Precast
Concrete Co. W.L.L. (BPC). BPC heeft de prefab-betonconstructie
geproduceerd en gemonteerd op de bouwplaats. Dit artikel was
niet mogelijk geweest zonder de door BPC verstrekte informatie,
tekeningen en foto's. De auteur is BPC zeer erkentelijk voor de
bereidwilligheid deze gegevens ter beschikking te stellen.
2
3
165 m prefab beton 5 2016
204a en 4b
Constructieve plattegrond en torsie als gevolg van excentriciteiten
van het ronde gedeelte waren niet wenselijk om zo veel moge-
lijk vrijheid te houden bij het indelen van de appartementen
met verplaatsbare scheidingswanden. Dit is mogelijk gemaakt
door kolommen met balken in de gevelzone te plaatsen.
De betonwanden aan de achterzijde van het gebouw vormen
gezamenlijk de dragende stabiliteitsconstructie. Deze wanden
zijn in de hoeken aan elkaar gekoppeld en dus feitelijk kern-
constructies of wanden met flenzen. De 3D-samenwerking
tussen deze elementen zijn in de rekenmodellen echter
verwaarloosd: de wandschijven zijn geschematiseerd als losse
stabiliteitswanden die verticaal uitkragend in de paalfundering
zijn ingeklemd.
Omdat de betonwanden zich aan de achterzijde van het
gebouw bevinden, ligt het zwaartepunt van de horizontale
belastingen behoorlijk excentrisch (e
y) ten opzichte van het
zwaartepunt van de stabiliteitsconstructie (fig. 4a). Ook in de
andere richting is er een excentriciteit ( e
x) aanwezig omdat in
de westgevel geen stabiliteitswanden zijn geplaatst. Ook het
zwaartepunt van de verticale belastingen ligt excentrisch ten
opzichte van de zwaartepunten van de stabiliteitsconstructie.
In de berekening zijn deze excentriciteiten met 10% verhoogd
vanwege de aanwezigheid van 'toevallige excentriciteiten'. Het
gevolg is dat het gebouw niet alleen transleert ten gevolge van
de horizontale en verticale belastingen, maar ook zal roteren
zoals schematisch weergegeven in figuur 4b. De stabiliteits-
constructie wordt dus belast op buiging en torsie. De krachten
in de betonconstructie ten gevolge van torsie bleken een stuk
westgevel
e
y
ex
Fwind;y
Fwind;x
oostgevel 33,2 m
16,6 m
23,8 m Mtorsie F1
F2
F2
KP V 265
balkbodem
KP V 500
in-situ bet onvloer
KPV 200
detail a detail b KP
V 200
KPV 200
4a
4b
het doorgaande karakter ervan. Het gebouw is echter wel
ontworpen alsof de voorgevel aan de hoofdweg is gelegen. De
voor- en zijgevels van de onderbouw zijn licht gebogen (foto
2). Deze gevels sluiten aan op de ronde vorm van de boven-
bouw. Het architectonisch ontwerp wordt door de projectont -
wikkelaar gezien als 'moderne architectuur met extravagant
versierde afwerkingen' [2].
De woontoren heeft een vloeroppervlakte van in totaal 29 800
m
2. De bouwkavel is 1980 m 2 groot. Op de begane grond is een
showroom gevestigd. In de erboven gelegen vijflaagse parkeer -
garage kunnen meer dan tweehonderd auto's parkeren. De
ontsluiting van de parkeergarage is eveneens aan de secundaire
weg. De 6e verdieping markeert de overgang van de onderbouw
naar de bovenbouw. Op deze verdieping bevinden zich
gemeenschappelijke voorzieningen zoals een zwembad,
fitnessruimten en een recreatieve buitenruimte. De bovenbouw
bestaat uit 28 verdiepingen met appartementen. Op de 6e tot
30e verdieping zijn steeds vier standaardappartementen onder -
gebracht. Daarboven volgen drie verdiepingen met penthouses
die een hele verdieping groot zijn. De vrije hoogte tussen de
vloeren in de appartementen is 4,2 m.
Constructief ontwerp
De draagconstructie van de hoogbouw bestaat uit een balken-
kolommenstructuur aan de voorzijde en dragende schijfwanden
aan de achterzijde van het gebouw. Kolommen in het midden
thema
165 m prefab beton 5 2016
21
5 Kanaalplaten 500 mm dik, 18,0 m lang
6 Kolommen en balkbodems in gevelzone
7 Wapening ten behoeve van aanstortstrook
8 Overzicht van een verdiepingsvloer
groter dan de krachten als gevolg van buiging.
Figuur 4b is een principeweergave van hoe de krachten uit de
vloerschijven op de wanden worden verdeeld. Door het
ontbreken van meerdere schijfwanden met voldoende onder -linge afstand in de korte richting van de rechthoek moet de
windligger als een in de achterzijde ingeklemde ligger worden
geschematiseerd. De dwarskracht (F
1) wordt afgegeven aan de
wand evenwijdig aan de richting van de belasting. De krachten
5 6
7 8
165 m prefab beton 5 2016
165 m prefab beton 5 2016 22
buigtrekwapening
buigtrekwapening
opgeruwd aansluitvlak
in-situ beton
haarspeldengeproleerd aansluitvlak
(shear key)
trekbanden in
in-situ stortstrook
schenkel in zijsleuf-
sparing KPV 200
opgeruwd stortvlak
geproleerd aansluitvlak
(shear key)
buigtrekwapening
buigtrekwapening
opgeruwd aansluitvlak
in-situ beton
haarspeldengeproleerd aansluitvlak
(shear key)
trekbanden in
in-situ stortstrook
schenkel in zijsleuf-
sparing KPV 200
opgeruwd stortvlak
geproleerd aansluitvlak
(shear key)
thema
Prefab-betonconstructie
Ter plaatse van de appartementen moest vanwege de vrije
indeelbaarheid een relatief grote overspanning van 18,0 m
worden overbrugd. Hier zijn 500 mm dikke kanaalplaten
met afgeschuinde kopse zijden toegepast (foto 5). Deze
kanaalplaten liggen op balkbodems (foto 6) die tussen de
kolommen zijn aangebracht. Met een strook in-situ beton
tussen de balkbodems en de gevel is de ronde vorm aan
(
F
2) uit het torsiemoment (M torsie ) worden afgegeven aan de
wanden in de andere richting.
De stabiliteitsconstructie is gemodelleerd in een eindige-
elementenprogramma. De resultaten uit deze berekening zijn
vergeleken met de resultaten van een handberekening. De
hele constructie is geverifieerd aan de Eurocode / British
Standard.
9
10 11
23
9 Haarspelden in inkassing
10 Verticaal aansluitdetail
11 Horizontaal aansluitdetail 12
prefab elementen achtergevel
13 Onderbouw in aanbouw
de vloer gerealiseerd (fig. 4 en foto 7). De kanaalplaten zijn
via koppelankers in de kopsleuven aan de balken gekoppeld.
De balkbodems liggen op consols aan de ronde kolommen. De
kolommen hebben een diameter van 1,5 m. De kolommen zijn
in het eindige-elementenmodel als pendelstaven geschematiseerd.
De leverancier van de prefab-betonelementen heeft beton met
verschillende sterkteklassen gebruikt. De gebruikte sterkteklas -
sen waren echter niet hoger dan C55/67. Hogere
sterkteklassen worden in het Midden-Oosten nog maar weinig
gebruikt. Foto 9 geeft een overzicht van een verdiepingsvloer.
Hierin is zichtbaar dat de meeste vloeren zijn uitgevoerd met
kanaalplaten. De trappen en vloerplaten rondom de trappen
zijn gemaakt van massief prefab beton. Er zijn ook prefab beto-
nenvloerplaten gebruikt voor de inpandige balkons op de
hoeken aan de achterzijde van het gebouw. Deze balkons zijn
gebruikt voor het inpandig opstellen van de airco units die in
verbinding met de buitenlucht moeten staan. Alle prefab
wanden liggen op een doorgaande console aan de wanden
(foto 9). Op die manier kon men in het rekenmodel aannemen
dat de vloeren scharnierend aan de wanden zijn verbonden.
Schijfwerking
Voor de schijfwerking van de vloeren zijn rondom trekbanden
toegepast. In de ronde in-situ randstroken aan de vloeren is
13
buigtr ekwapening
V-vormige ver diepte sleuf
V-vor mige incassing met
met opgeruwd aansluit vlakken
t.b .v. 'bek iste' binnenruimt e
w-01
w-02w-02sp w-01sp
12
automatisch trekbandwapening aanwezig. De trekbanden lopen
door over de prefab-betonwanden. Daar is ruimte tussen de
kopse zijde van de kanaalplaat en een opstaande rand aan het
gevelpaneel aanwezig zoals weergegeven in het detail van
figuur 10.
Deze vormen de bekisting van de stortstrook die na het
aanbrengen van de wapening is aangestort. Bij wanden waarop
aan twee zijden een vloerplaten op liggen (op consoles aan de
bovenzijde) ontstaat hier automatisch ruimte voor een gewa-
pende stortstrook. Deze stortstroken versterken de vloerschijf.
Ter plaatse van de achtergevel zijn vanwege het open trappenhuis
geen vloeren aanwezig, terwijl een trekband voor krachtsinleiding
en een horizontale steun voor de prefab-betonwanden wel
gewenst is. Dit is opgelost door in elke prefab-betonwand aan de
bovenzijde een V-vormige verdiepte sleuf te maken. Deze worden
doorgaand gewapend en afgestort zodat ook in de achtergevel de
trekband en een horizontaal steungevende balk aanwezig is.
Koppeling tussen wandelementen
De wandelementen zijn ter plaatse van de verticale voeg, via
een gewapende in het werk gestorte stortstroken aan elkaar
gekoppeld (fig. 12). In het wandelement is aan de kopse zijde
een V-vormige inkassing gemaakt. Bij twee tegenover elkaar
geplaatste wanden onstaat een 'bekiste' binnenruimte. Uit de
165 m prefab beton 5 2016
24
14 Montage van de prefab elementen
tief samen zoals dat het geval is bij monoliet beton. Een
aansluitvlak met een opgeruwd oppervlak in de inkassing
(fig. 12)kan in staat zijn zelfstandig de schuifkrachten met
voldoende afschuifstijfheid over te brengen. De afschuifcapaci-
teit moet dan uiteraard wel aantoonbaar en reproduceerbaar
aanwezig zijn. Bij een geprofileerd aansluitvlak (shear key) is
geen volledige samenwerking aanwezig omdat het vlakke en
het gladde aansluitvlak vrijwel direct onthecht. Een shear key
heeft een relatief hoge schuifsterkte. De afschuifstijfheid is wel
een stuk lager waardoor van volledige samenwerking geen
sprake is. In figuur 12 is te zien dat de prefab-betonelementen
via verticale stortstroken aan elkaar zijn gekoppeld. De twee
elementen hebben beide een inkassing met opgeruwde
aansluitvlakken. Dit betekent dat als het opgeruwde aansluit-
vlak zelfstandig in staat de afschuifkrachten over te brengen er
tevens volledige samenwerking tussen de prefab-betonelemen-
ten aanwezig is. Het gevolg is dat de verticale buigtrekspannin-
gen zich zo concentreren aan de uiteinden van de samenstelling
wandconstructie. Figuur 12 laat zien dat daar cencentraties
stekwapening aanwezig zijn. In figuur is steeds aan één zijde
een aansluitvlak met shear key gemaakt. Dit is slechts een prak-
tische afschuifverbinding omdat bij de modellering van de
stabiliteitsconstructie is aangenomen dat er geen constructieve
samenwerking in de hoeken aanwezig is. Het aansluitvlak
tussen de stortstrook en de wand met inkassing (fig. 12) is wel
voorzien van een opgeruwd vlak. Er is dus een volledige
samenwerking tussen de stortstrook en het prefab-betonele-
ment aanwezig waardoor ook de verticale wapening in de sort-
strook als buigtrekwapening benut kan worden. Immers, ook
geld dat zonder samenwerking in het stortvlak de wapening
niet wordt aangesproken.
Parkeergarage
De onderbouw bestaat uit een structuur van prefab-betonbalken
en -kolommen waartussen kanaalplaatvloeren zijn aangebracht
(foto 13). De stabiliteit van de laagbouw wordt deels geleverd
door in de fundering ingeklemde betonkolommen.
Realisatie
De bouwsnelheid was bepalend bij de keuze van de bouwme-
thode. Door de relatief lage hoeveelheid in-situ beton kon de
vooraf gewenste bouwsnelheid worden gerealiseerd. De
prefab bouwer monteerde gemiddeld 2,5 verdieping per
maand. Dat is voor bouwwerken in het Midden-Oosten een
stuk sneller dan wanneer het met de gebruikelijke in-situ
bekistingsmethoden zou zijn uitgevoerd. Bij The Breaker
Tower monteerde men gemiddeld één verdieping in dertien
dagen. Er waren zeven dagen nodig voor de montage van de
balken, kanaalplaten en trappen. De prefab kolommen en
prefab-betonelementen steken ingestorte haarspelden (foto 9,
fig. 12) die zodanig zijn gepositioneerd dat ze tijdens de
montage langs elkaar schuiven. Van bovenaf kan men hier
wapening in de inkassing laten zakken en het geheel vullen met
beton zonder dat een traditionele bekisting nodig is. Wandele-
menten in elkaars verlengde die gezamenlijk een wandschijf
vormen, zullen via de verticale stortstroken constructief
moeten samenwerken. Dit betekent dat via de aansluitvlakken
tussen de verticale stortstrook en de prefab-betonelementen
afschuifkrachten moet worden overgedragen. Voor volledige
samenwerking moet deze krachtsoverdracht plaatsvinden met
een afschuifstijfheid die gelijk is aan die het ernaast gelegen
prefab-
betonelement. Alleen dan werken de wandelementen construc -
14
thema
165 m prefab beton 5 2016
25
15 en 16 The Breaker Tower tijdens de bouw
? PROJECTGEGEVENS
project The Bahrein Tower
ontwikkelaar Bin Faqeeh Real Estate Investment
architect & Constructeur Arab Architects
hoofdaannemer Al Taitoon Contracting Co. S.P.C.
prefabbeton (ontwerp, productie en montage) Bahrain Precast
Concrete Co. W.L.L.
wanden werden in de resterende zes dagen gemonteerd. De
in-situ werkzaamheden vonden plaats binnen deze dertien
dagen. De hele prefab montage was uiteindelijk een week
eerder afgerond dan vooraf gepland.
De productie van de prefab-betonelementen in de betonfabriek
liep steeds minstens twee maanden voor op de montage op de
bouwplaats. Op die manier werd voorkomen dat eventuele
vertragingen in de productie tot vertragingen op de bouwplaats
zouden leiden. Tijdens de uitvoering werd de hoogste prioriteit
gegeven aan de montage van de prefab elementen in het ronde
gedeelte van het gebouw. De bouwkundig aannemer kon dan
snel aan de slag met de afbouw in de appartementen.
Het verticale en horizontale transport van de prefab-betonele-
menten op de bouwplaats was een enorme uitdaging. Voor het
gewicht van de prefab elementen, de hoogte van het gebouw en
de benodigde vlucht van de kraan was een standaard torenkraan
niet toereikend. Deze kraan moest 100 m boven zijn laatste
bevestigingspunt kunnen opereren. Bij de start van de montage
kon het gebouw de kraan immers nog niet steunen. Daarnaast
moest de kraan prefab elementen van 24 ton in combinatie met
een horizontale vlucht van 43 m kunnen hijsen en verplaatsen.
Uiteindelijk is de grootste kraan uit de regio gehuurd. De enorme
kraan had een haakhoogte van 168 m en kon 12 ton hijsen en
verplaatsen op een horizontale vlucht van 60 m.
Een Nederlands hoogterecord?
Nederland doet niet echt mee in de hoogbouwcompetitie die
wereldwijd wordt gespeeld. Hoge gebouwen zijn elders in abso-
lute zin veel hoger. Nederland loopt echter voorop met kennis
en ervaring op het gebied van de toepassing van prefab beton.
Er is in de afgelopen decennia een aantal relatief slanke
geprefabriceerde betonconstructies voor hoge gebouwen
gerealiseerd. Daarnaast kijkt men in het buitenland nog steeds
verbaasd naar de efficiënte wijze waarop de
prefab-betonconstructies van het Erasmus MC en de Delftse
Poort met hijsloodsen zijn gebouwd. Het is te verwachten dat in
de komende jaren in Nederland rond de 200 m hoog gebouwd
gaat worden. Wanneer een van deze gebouwen volledig in
prefab beton wordt uitgevoerd, is een hoogbouwhoogterecord
voor Nederland binnen handbereik. Wie gaat deze uitdaging
aan?
?
16
15
165 m prefab beton 5 2016
26
thema
Innovatieve
constructie
Reacties