TORWA-STAALTorwa-staal wordt van normaal betonstaal vervaar-digd op dezelfde wijze als reeds van Isteg-staal be-kend is, met dien verstande, dat bij Isteg-staal tweestaven in koude toestand worden gewrongen en ge-rekt, terwijl bij Torwa-staal dit met slechts ??n staafhet geval is. Door deze behandeling treden inwendigestructuurwijzigingen op, waardoor een grotere trek-spanning toelaatbaar wordt. In hoeverre de zeker-heidsfactor hierbij in het gedrang komt, is een punt,waarover nog verschil van opinie kan bestaan.Waar de as der Torwa-staven niet afwijkt van eenrechte lijn (hetgeen bij Isteg-staal w?l het geval was),voldoet het aan de eisen in de G.B.V. 1940 (art. 34,B3), gesteld aan speciaalstaal Sv 36. Op grond van dehuidige marktprijzen kan, vergeleken met het gebruikvan normaal betonijzer, een kostenbesparing van 8%worden becijferd en van 4 tot 5 % in vergelijkingmet St. 37.Voor constructies, waarin uitsluitend drukspanningenoptreden (centraal belaste kolommen en wanden), zalTorwa-staal in het algemeen niet in aanmerkingkomen.Torwa-staal is een Nederlands fabrikaat, hetgeen wilzeggen, dat de bewerking hier te lande plaats vindt.Het te gebruiken betonijzer zal echter ge?mporteerdworden en in de huidige omstandigheden wel uit ver-schillende landen. Hierin schuilt een gevaar, omdateen constante kwaliteit minder gewaarborgd lijkt danbij Isteg-staal (Krupp) het geval was. Dit is echteriets, waarop de aandacht der fabrikanten wel geves-tigd zal zijn en wij mogen slechts hopen, dat de doorhen uitgesproken verwachting, dat eventuele gebre-ken tijdens de bewerking te voorschijn komen, wordtbewaarheid. Sw.29
Reacties