bakken met stenen, enz. en daarbij een grote prestatie kunnenbereiken.tek. 9Coles-kraan met ,,flying jib" DeEnci te Maastricht wens-tehaar kraan ook te kunnenbenutten voor het plaatsenvan onderdelen op groterehoogte dan waarvoor ze werdgemaakt. Door ver-lenging vande hefboomarm met 6,25 mkan een hoogte worden bereiktvan 19 m.Op vele bouwwerken en in bijna elke betonfabriek kan dus demobiele kraan door zijn vele toepassings-mogelijkheden engrote productie zeker rendabel worden gemaakt en eenkrachtige bijdrage leveren tot verlaging van de kosten enversnelling van het werk. Enkele andere toepassingen van dezekranen in ver-band met het hanteren van betonartikelen zijn:het plaatsen van betonblokken langs de spoorlijn, het daarinplaatsen van betonnen masten en in aanslui-ting daarop hetmonteren van de overspanningen, een en ander ten behoeve vande electrificatie der spoorwegen;het leggen van rioleringsbuizen (foto 5), waterleiding-buizen,betonnen platen voor kaden, vloeren en vlieg-velden;het plaatsen van betonnen palen voor tram- en trol-leybusleidingen (foto 7), voor lichtmasten, enz.Als sprekend voorbeeld uit de praktijk wordt ver-meld hetplaatsen van betonnen masten. Aanvanke-lijk plaatste men vierdezer zware masten per dag, waarvan er gemiddeld ??n brak.Nadat de mobiele kraan het werk had overgenomen, plaatstemen 40 palen per dag, terwijl er in 6 weken slechts ??n (op deeerste dag, door onwennigheid van de kraan-drijver) brak!Alvorens te besluiten dient ook nog de dragline ver-meld teworden, welke in het bouwbedrijf geheel is ingeburgerd enonmisbaar is geworden bij het graven van bouwputten.Uitgerust met een grijper doet deze machine ook uitstekenddienst bij de overslag van zand en grind. Tenslotte betekent detoepassing van deze machine een grote versnelling bij hetgraven van sleuven voor betonnen waterleidingbuizen, be-tonnen rioleringen, enz.Wij schreven reeds, dat zowel de mobiele kraan als de draglinehier te lande reeds algemeen worden toegepast, doch zoals ookde toepassing van de ele-mentenbouw en de normalisatie vanbetonartikelen nog vele tot nu toe niet benutte mogelijkhedenbiedt, zo zijn er ook op de betonfabriek en in het bouw-bedrijfnog tal van werkzaamheden, waarvoor de mobiele kraan en dedragline uitstekend kunnen worden ingezet totvergemakkelijking en versnel-ling van het werk en verlagingvan de kosten. Vele bedrijven benutten alle mogelijkhedenreeds tot volle tevredenheid; er zijn echter nog altijd velebedrijven, voor wie de kennisneming van de mogelijkhedendezer machines nieuwe wegen kan openen, in het belang enersnelle wederopbouw en een verlaging der bouwkosten.Nieuwe Cementfabriek te LixheOp 12 December 1950 werd te Lixhe(Belgi?) de nieuwe cementfabriek van deCimenteries et Briqueteries R?unies in hetbijzijn van vele ge-nodigden door hetontsteken van een symbolisch vuur doorde Mi-nister van Economische Zaken, deheer Copp?, offici?el in werking gesteld.Deze nieuwe fabriek is gelegen tenNoorden van Luik aan het Albert-kanaal,tussen de twee kolencentra van Luik en deKempen, waarmede de fabriek doormiddel van het Al-bertkanaal verbondenis.Op dit ogenblik is de fabriek uitge-rustmet twee draaiovens, elk met een lengtevan 145 m en een mid-dellijn van 3? m,welke elk 200 000 ton dus in totaal 400000 ton cement per jaar kunnenproduceren.Bij de bouw van de fabriek is reke-ninggehouden met de mogelijkheid er later nogeen derde oven van de-zelfde capaciteit bijte plaatsen, zo-dat dan de productie 600000 ton per jaar zal bedragen. Langs eeneigen lijn van 3 km lengte is de fabriek ophet Belgische spoorwegnet aangesloten.Cement 3 (1951) Nr 1-234
Reacties