Door aangepaste regelgeving en een toename van de verkeersbelastingen voldoen de meeste bestaande kunstwerken niet aan de nieuwbouwnormen. Bij herbeoordeling van die kunstwerken gelden echter aangepaste regels. Maar hoe zit het met exceptioneel transport, waarbij de belasting nog weer hoger is dan waar standaard van wordt uitgegaan?               
                
             
                              
                                          
                        
                       
                                      
                      34	
thema	
Exceptioneel 
transport 
toegestaan?	
1	
Toetsing exceptionele transporten over bestaande kunstwerken
thema	
Exceptioneel transport toegestaan?	5 2014
35	
Een groot deel van de bruggen en viaducten in Nederland is 
gebouwd in de periode 1960-1980. Bij het ontwerp van deze 
kunstwerken is uitgegaan van een belasting door het wegverkeer 
gebaseerd op de verkeersintensiteit en het gewicht van voertuigen 
uit die tijd. Sindsdien is de belasting door het wegverkeer sterk 
toegenomen. Deze toename heeft tot de huidige ontwerpbelastin-
gen voor verkeer geleid conform NEN-EN 1991-2 (Eurocode).
Om te beoordelen of bestaande kunstwerken nog voldoen, 
moeten ze worden herberekend. Deze herberekeningen moeten 
worden uitgevoerd conform de NEN 8700-serie en de Richtlijn 
Beoordeling Kunstwerken (RBK).
Belasting
Naast een toename van de belastingen door regulier verkeer zijn 
ook de gewichten en intensiteiten voor exceptionele transporten 
toegenomen. In de NEN 8700-serie en de RBK worden geen 
handreikingen gegeven met betrekking tot beoordeling van deze 
transporten.
Sinds het ontstaan van de NEN 6706 (later opgegaan in NEN-EN 
1991-2), zijn de belastingsmodellen voor exceptionele transpor-
ten vastgelegd onder de naam Loadmodel 3 (LM3). LM3 bestaat 
uit virtuele voertuigen met een totaalgewicht variërend van   
60 ton tot 350 ton waarbij de aslasten, asafstanden en de wielbasis 
zijn vastgelegd. NEN 6706 en NEN-EN 1991-2 zijn echter ont-
werpnormen. Er moet nog een vertaalslag worden gemaakt ten 
behoeve van bestaande kunstwerken. Ook bevat de huidige norm 
enkele hiaten waardoor de juiste beoordeling geen gegeven feit is.
Beoordeling
Ten behoeve van het project Exceptionele transporten in Tilburg 
is een berekeningsplan opgesteld voor elf civiele kunstwerken 
voor gemeente Tilburg (zie kader). Witteveen+Bos heeft een 
stroomschema (fig. 2) opgesteld waarmee de gemeente zelfstan-
dig kan beoordelen of een aanvraag voor exceptioneel transport 
kan worden gehonoreerd voor kunstwerken die zijn beoordeeld 
op LM3. Het plan bestaat uit vier fasen: voorbereiding, onderzoe-
ken, herberekeningen/classificatie en toetsing exceptioneel trans-
port.	
Voorbereiding
De voorbereiding van de beoordeling begint bij de beheerder van 
de kunstwerken met het inventariseren van de aangevraagde 
exceptionele transporten over een voldoende lange periode zodat 
een trend is vast te stellen. Het is het beste deze inventarisatie 
voor een bepaalde regio uit te voeren. Hiermee wordt een goed 
overzicht verkregen en kan naar een alternatieve route worden 
gezocht indien bepaalde kunstwerken onvoldoende sterk zijn. 
Ook kunnen voorkeursroutes worden gedefinieerd voor 
verschillende LM3-gewichtsklassen. Op basis van deze inventa-
risatie kan een gewenste LM3-classificatie van kunstwerken 
worden bepaald volgens tabel 1. Zo wordt voorkomen dat er 
onnodig tijd en geld wordt gespendeerd aan het hoger classifice-
ren dan noodzakelijk is.
Vooral betonnen kunstwerken kunnen het best worden beoor -
deeld op basis van archiefinformatie, omdat de belangrijke 
constructieve eigenschappen na realisatie verborgen zitten in het 
verharde beton. Noodzakelijke archiefinformatie bestaat uit 
vorm- en wapeningstekeningen, voorspankabelverlopen en 
constructieberekeningen.
Om kunstwerken te mogen classificeren op basis van LM3 moet 
het kunstwerk in ieder geval voldoen aan Loadmodel 1 (LM1) bij 
toetsing op verbouwniveau (volgens NEN 8700). Dit is het stan-
daard vereiste veiligheidsniveau voor bestaande kunstwerken bij 
regulier gebruik. Indien dit niet uit voorgaande herberekeningen 
is te herleiden, wordt de herberekening meestal gecombineerd 
met het classificeren.
 	
Door aangepaste regelgeving en een toename van de 
verkeersbelastingen voldoen de meeste bestaande kunst-
werken niet aan de nieuwbouwnormen. Bij herbeoorde -
ling van die kunstwerken gelden echter aangepaste 
regels. Maar hoe zit het met exceptioneel transport, 
waarbij de belasting nog weer hoger is dan waar stan-
daard van wordt uitgegaan?
ing. Maurice Schroer MSEng
Witteveen+Bos	
Tabel 1  Classificatie volgens LM3 (conform tabel A1 en A2 van NEN-EN 1991-2)
totaalgewicht aslijnenas afstand [m]notatie
600 kN 4 × 1501,5600/150
900 kN 6 × 1501,5900/150
1200 kN 8 × 1501,51200/150
6 × 200 1,51200/200
1500 kN 10 × 1501,51500/150
7 × 200 + 1 × 100 1,51500/200
1800 kN 12 × 1501,51800/150
9 × 200 1,51800/200
2400 kN 12 × 2001,52400/200
10 × 240 1,52400/240
6 × 200 + 6 × 200 (afstand 12 m) 1,52400/200/200
3000 kN 15 × 2001,53000/200
12 × 240 + 1 × 120 1,53000/240
8 × 200 + 7 × 200 (afstand 12 m) 1,53000/200/200
3600 kN 18 × 2001,53600/200
15 × 240 1,53600/240
9 × 200 + 9 × 200 (afstand 12 m) 1,53600/200/200
1 
Brug Midden-Brabantweg, Wilhelminakanaal in Tilburg
Exceptioneel transport toegestaan?	5 2014
36	
thema
VoorbereidingOnderzoekenBerekening en classificatie  Beoordeling exceptioneel transport	
start	inventarisatie
noodzakelijke onderzoeken	uitgangspunten  vaststellen:-  CC 2/CC 3
- modellering
- positie voertuig op dek - begeleidende  voertuigen
- rijsnelheid
(begin met beperkte  voorwaarden)	vergunningaanvraag  met specificaties  voertuig:
- voertuiggewicht - aslasten
- laststelsel
- rijsnelheid	
controle  
gelijkwaardige asafstand  asafstand klasse < 
asafstand voertuig
controle  
gelijkwaardige aslast  
? · F
as.LM3	 > 1,1 · F	as.voertuig	
bepaal equivalente
gelijkmatigverdeelde 
aslast voor stelsel van 
opeenvolgende assen LM3 > voertuig
? · F
as.LM3	 > 1,1 · F	as.voertuig	
kunstwerk voldoet
toets voertuig gewicht
?  ·  W	
klasse > 1,1 ·  W	voertuig
beoordeling door
constructeur.
eventueel transport toestaan onder
aanvullende voorwaarden
aanvullend advies van
constructeur verwerken   in classificatie voor toekomstige
beschouwingen	
interne krachten
per belastinggeval bepalen
(? · ? ·  LM3)
capaciteit
maatgevende onderdelen bepalen
UC < 1,0	
einde	
afwijking
terugkop -
peling met  
constructeur	
klasse hoger toetsen	- herverdelingtoepassen;
- aanvullend onderzoek	
beoordeling door constructeur	
beoordeling  door
constructeur	
kunstwerk is
geclassificeerd	
vaststellen materiaal
eigenschappen
labproeven	
herberekening uitvoeren	
inventarisatie regionale
exceptionele transporten	
achterhalen
archiefinformatie
(tekeningen + berekening)	
voorbereiding  onderzoeken:
- betonkernen - betonstaal
- voorspanning
- bereikbaarheid
aanvraag vergunning - doorlooptijd;
- verkeersmaatregelen	
uitvoeren
onderzoeken
verslaglegging  onderzoeken	
prognose
komende 15 jaar	
vaststellen gewenste classificatie +vaststellen
voorkeursroutes	
is classificatie
noodzakelijk?	
is onderzoek
noodzakelijk?	
voldoet kunstwerk NEN8700
verbouwniveau?
ja	
ja	
ja	
nee
nee	
nee	
nee
nee	
nee	ja,  UC                  
                 
                              
Reacties