I IU1TVOEmNGSTECHNlliK IFUNDEmNGENEUROPAALEERSTE TOEPASSING EUROPAAL BIJ NS-VIADUCTTE UTRECHTing.H.de Kruijff, NS-Ingenieursbureau, bureau Geotechniekir.B.Kuiper. NS-Ingenieursbureau, bureau Betonbouwing.TJ.N.Vinks. Dirk Verstoep BV, afdeling FunderingstechniekOm tegemoet te komen aan de toenemende eisen ten aanzien van trillingsvrij engeluidsarm inbrengen van palen is de Europaal ontwikkeld. lIet systeem bestaat uithet in de grond schroeven van een holle, cilindervormige schacht vanvoorgespannen beton, waarvan de onderste meters zijn voorzien van een betonnenschroefdraad.Besproken worden de fabricage volgens het slingerproc?d?, waarmee een zeer hogebetonsterkteklasse wordt bereikt, de eerste toepassing bij de uitbreiding van eenspoorwegviaduct te Utrecht en de aldaar uitgevoerde proefbelastingen.,.,~~\ ~ Amersfoortkm.O.45 Kw6 Daalsetunnel[Kw5 Leidseveertunnel[iKw22 Leidse Hijn/Sijpesteinkade[jd!KW21 NoordertunnelNa de aanbesteding en de gunning vanhetwerk stelde de hoofdaannemer Dirkteem, tot een diepte van 13,00 m - NAP.Bij deze keuze blijft de draagkracht vande 50 jaar oude paalfundering zoveelmogelijk gehandhaafd en worden be-schadigingen aan het nabije hoofdrioolvoorkomen. Hetontwerpvoor de nieuwte maken funderingspalen was geba-seerd op een maximale paalbelastingvan 900 kN.1e DaalsebuurtKw11 Brailledreel _2e DaalsebuurtKwB Hovenierstraat_Kw10 Vechtbruggen_Relaishuis UtO-DKw9 Oudenoord_Kw15 vk Hvs-Iijn~~~Kw14 EyckmanlaanVoorplein/station Ut~Overvecht \~-~/~-~\~~vKw12 mr. TriPkade1' ~-Aanpassing baanvak Utrecht - Blauwkapellrlet situatie viaduct OudenoordDe verbreding naar vier sporen heeftplaats aan de westzijde (fig. 2).Op basis van grondmechanisch onder-zoek werd in 1989 voor de uitbreidingvan het landhoofd en de tussenwandengekozen voor 42 stuks in de grond ver~vaardigde palen volgens het Tubex-sys-"-AmsterdamSIi~~,,--deze palen werd het aantal ten opzichtevan het oorspronkelijke besteksaantalgehalveerd. Van de toegepaste explosie-palen zijn geen inheidiepten bekend.Volgens het taalgebruik bij NS is hiersprake van een onderdoorgang, omdat 1--~~~~~~~-------------~~----~-----1vanuit de trein gezien het wegverkeer 1onder de spoorweg doorgaat.Fundering en spoordek van de onder-doorgang Oudenoord zijn destijds ge~bouwd voor drie sporen. In 1941 zijnslechts twee sporen aangelegd.Voor de onderbouw schreef het bestekin 1939 voor: '2856 m gewapend beton~nen paal 0 35 cm van nader te bepalenlengte, 2 proefpalen, lang 18 m inbegre-pen'. Na het proefheien zijn deze hoe-veelheden uit het bestek gelicht en op~nieuw aanbesteed, met als gevolg datHET-explosiepalen werden geheid.Door het grotere draagvermogen vanI.ndeafgelopen decennia is het trein-verkeer sterk toegenomen. Iederedag stoppen in Utrecht CS circa1250 treinen. Door de toeneming vanhet treinverkeer staan het stationUtrecht CS en het baanvak Utrecht-Blauwkapel (dat sinds 1863 nog steedsslechts dubbelsporig is) onder grotedruk.Utrecht dreigt knelpunt te worden inplaats van knooppunt.Door de uitbreiding van het baanvakUtrecht-Blauwkapel naar vier sporenen aanpassingen op het emplacementzal het toenemende treinverkeer goedkunnen worden afgewikkeld (fig. 1).Inmiddels is eenaantalwerkzaamhedenvoor de uitbreiding in uitvoering. E?ndaarvan is het NS-viaduct over Oude-noord.6 Cement 1993 nr. 2:~BFJEJ~ "'---------~----~--~-----~--~----------------------~~~----1-~_73_00 73_00_ ___"'''"'''__ _7_30_0_ _~_ _730_0_ _ 129200Verstoep voor om in plaats van Tubex-palen hun nieuw ontwikkelde Euro-palen toe te passen.Het aannemersvoorstel werd onder-bouwd met ervaringen in Amsterdamen met concept-rekenregels die op daaruitgevoerde proefbelastingenwaren ge-baseerd (fig. 3 en 4).NS verleende toestemming om Euro-palen toe te passen onder voorwaardedat:- de fundering tenminste gelijkwaardigzou zijn aan de besteksoplossing;- een statische proefbelasting zou wor-den uitgevoerd om dit aan te tonen;- er geen extra kosten voor NS aan ver-bonden zouden zijn.Tevens werd afgesproken de ervaringenen proefbelastingsresultaten te publice-ren.NAP.liD?~, II!Ontwikkeling van de EuropaalDe meest toegepaste installatietechniekvan geprefabriceerde betonnen palen isheien met een explosieblok. Deze tech-niek veroorzaakt in de nabije omgevingvan de bouwlocatie naast geluidsover~last soms onaanvaardbare trillingen. Deervaring leert dat de omwonenden endaardoor ook de opdrachtgevers steedsvaker een paalsysteem vragen dat tril~lingsvrij en geluidsarm wordt ge?nstal-leerd en voldoet aan de kwaliteitseisen.2 Uitbreiding viaduct Oudenoordnieuw20 5700201520010I I 11 I j !reeds bestaandoConusweerstand in MPa------31> Fr;punt in procenten van Fr; max; punto ? w ~ ? ~ ? W 00 W ?3 4 Sondering en- last-zakkingsdiagram. bijproefbelasting op Europaal teAmsterdam.:z::z:z:1 geheide palen~(ontgraven) boorpalenG---'--- europaal met na-injectie amsterdam------.. europaa{ (zonder injectie) amsterdam~ europaal (zonder injectie) utrecht(l.4:-z:>ei....:E.f:w?iwiSo-5-10-15-20-25h--:=..r-')ISIr~p..Is100
Reacties