Ingezonden tnededelingen Stichting BMCVan certificatie-instelling BMC zijnbijgaande berichten ontvangen.zijn opgelost. Het coaten van de wape-ningselementen gesch?edde op de pro~dnktieplaats en was aan een strengekwaliteitscontrole onderworpen.Men kan hem karakteriseren als eenerudiet. man. Soms wat afstandelijk,maar wel met een gave om belangrijkeontwikkelingen te onderscheiden. Alshoofdredacteur heefth?j de redactiemet dit vermogen weten te inspireren.Na zijn pensionering in 1975 kwam h?jin wat rustiger vaarwater. Er kwam tijdbesch?kbaar voor maatschappelijkeactiviteiten die betrekking hadden opde kwaliteit van zijn woonomgeving.Maar zijn belangstelling voor de beton-wereldwaarinh?j zo actiefheeft gefunc-tioneerd was blijvend. Regelmatig nogwas hij te gast bij technische bijeen-komsten. En nog lang werd h?j als wijzeraadsman geconsulteerd, met namedoor het hoofdbestuur van FIP.Wij verliezen in hem een karak-teristieke persoonlijkheid. Maar de velegoede herinneringen aan hem zullenons bijblijven.Redactie CementJanssonius mag worden beschouwd alseenvan devooraanstaandemensenin deontwikkelingen van de naoorlogsebouw. In Amsterdam had h?j de verant-woording voor het bruggenbestand:bestaande bruggen, dikwijls historischebouwwerken, maar ook nieuwbouw,waaronder vele bruggen in gewapenden voorgespannen beton. De uitleg vanAmsterdam leidde tot de bouw vantuinstedenendeBijlmermeer.Datbete-kende in zijn periode de bouw vanenkele honderden bruggen enviaducten.Janssonius toonde daarbij gevoel voorde esthetische aspecten. Dat is duidelijkte zien aan de vormgeving van 'zijn'bruggen: de bovenbouw, de pijlers enlandhoofden. Hij maakte daarbij eendankbaar gebruik van de hulp vanarch?tectenen kunstenaars. Nergens indit land treft men mooiere brugleu-ningen aan dan in Amsterdam!Hij had oog voor zulke details, die debeleving van een stad en het leven vanzijn bewoners rijker maken. Hij zagoveral de mooie dingen. Hij wist ze tevinden op zijn vele reizen in het buiten-land. Thuis was h?j omgeven door eenuitgebreide boekenkast die bijnauitpuilt van de vele fotoboeken alsherinnering.Hij organiseerde in 1955 het tweede.f.IP-congres te Amsterdam, waarvan h?jtevens congresvoorzitter was. Jarenlater, van 1970 tot 1974, heeft h?j dezeinternationale organisatie als presidentgeleid.Dr.ir.G.F.Janssonius overledenDe oude centrale te Uebach-Palenbergis inmiddels buiten gebruik gesteld.Met ingang van 16 juli 1990 is hetnavolgende bedrijfgoedgekeurd:Willy Dohmen GmbH & Co. K;G;An der FriedensburgD - 5130 GeilenkirchenBondsrepubliek DuitslandteL 09-49.2451.67031-4Op 4 augustus jL overleeddr.ir.G.FJanssonius. Hij was inde periode 1957 - 1976 hoofd-redacteur van dit tijdschrift. Als pro-minente persoonlijkheid, zowelnationaal als internationaal, was hijnauw betrokken bij de ontwikkelingenin de betonwereld. Onder zijn leidingheeft Cement zich geprofileerd tot eenvakblad datdeze ontwikkelingenop eendegelijke wijze aan zijn lezers heeftkunnen overdragen.Janssonius werd destijds door deuitgever niet voor niets als hoofdredac-teur aangezocht. Hij diende er voor tezorgen dat dit tijdschrift, uitgegevendoor de cementindustrie, een onafhan-kelijk en objectief tijdschrift zou zijn.Het is in de eerste plaats zijn verdienstedat aan deze voorwaarde werd voldaan.Als hoofd van de toenmalige AfdelingBruggen van de Dienst PW teAmsterdam had h?j zitting in vele tech-nische commissies en verenigingen. In1953-54 was h?j nauw betrokken bij debouw van de Utrechtse brug over deAmstel, toentertijd ??n van de eerste,maar in elk geval de grootste brug invoorgespannen beton in Nederland.Hij was in de jaren 1953 - 1966 voor-zitter van STUVO. In die functiestreefde hij naar internationale samen-werking, onder meerin hetkadervan deF?d?ration Internationale de la Pr?con-trainte (FIP).(wordt vervolgd)M.G.P. NelissenDat een bouwdok niet de enige moge-lijkheid is om een zinktunnel te maken,blijktuit dekabeltunnel die is aangelegdtussen het eiland Pulau SerayaenSinga-pore. Vanwege een nieuwe krachtcen-trale op het genoemde eiland werd be-sloten tot een 2,6 km lange verbindingmet het vaste land (uitwendige breedte6,50 m, hoogte 3,70 m). Het betreffenh?er 100 m lange afzinkmoten die uitsegmenten van 3,5 m zijn opgebouwd.De segmenten kwamen tot stand op eenbouwplaats aan het water. Deze bouw-plaats was verbonden met twee steigers,die met hefplatforms waren uitgerust.Daarop werden de segmenten tot mo-ten samengesteld. Deze konden vervol~gens op hetplatformstaande, onderwa-ter worden gelaten, waarna op de mooteen drijflichaam werd aangebracht. Deverdere procedure wordt duidelijk uitfiguur 10.Recent is het navolgende bedrijfgoed-gekeurd:Mobiele centrale per 4 mei 1990:VOBopgesteld op het terrein van en ondermanagement van:Mebin BV, Dintelweg 1253181 LB Rozenburg, tel: 01819 - 62554Tenslotte wordt nog gewezen op een1500 m lang project onder de Tama inJapan, die volgens de afzinkmethodewerd gerealiseerd. Een Nederlandsetunnelbouwer wees op de grote ver-schillen tussen deze tunnel (tweemaaltwee rijstroken en een doorsnede van 40x 10 m2) in vergelijking met een Neder-landse tunnel: grotere omvang, water~dichte stalen omhulling en veel langs-voorspanning. Missch?en niet helemaaleen eerlijke vergelijking, aangezien bijhetJapanse project rekening is gehou~den met een behoorlijke seismische be-lasting.Cement 1990 nr. 9 37
Reacties