Kennisplatform over betonconstructies

A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017

woe 8 nov 2017

Grote winnaar van de Schreuderprijs 2017 is het project A2 Maastricht. De jury roemt het project vanwege haar omvangrijke en innovatieve karakter, het getoonde lef en de hoogstaande uitvoering. Onderdoorgangen Zutphen kreeg een eervolle vermelding. Andere genomineerden voor de prijs waren Kustwerk Katwijk en Parkeergarage Lammermarkt Leiden. De Schreuderprijs werd uitgereikt tijdens het COB-congres op 3 november 2017.

Schreuderprijs

De tweejaarlijkse Schreuderprijs wordt gezien als dé prijs voor een bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen. Dit jaar waren er tien inzendingen: A2 Maastricht, A4 Delft-Schiedam, Hendrik Bulthuis Akwadukt, Herinrichting Gustav Mahlerplein, Kustwerk Katwijk, Noordwal-Veenkade, Onderdoorgang langzaam verkeer Zevenaar, Onderdoorgangen Zutphen, Parkeergarage Lammermarkt Leiden en Renovatie Velsertunnel. Van deze ingezonden projecten werden er vier genomineerd. Het enorme project A2 Maastricht werd uiteindelijk uitgeroepen als winnaar van de Schreuderprijs 2017 en wint daarmee €25.000. Het project Onderdoorgangen Zutphen kreeg een eervolle vermelding. Naast de winnaar en de eervolle vermelding, ontvingen ook Kunstwerk Katwijk en Parkeergarage Lammermarkt een nominatie.

Met de ondertunneling van de A2 in Maastricht is een einde gekomen aan een groot knelpunt in het rijkswegennet

A2 Maastricht

Het project A2 Maastricht is een groot en omvangrijk project en raakt de kern van de stad Maastricht. Met de ondertunneling van de A2 in Maastricht is een einde gekomen aan een groot knelpunt in het rijkswegennet en is tevens een sterke verbetering van de leefbaarheid van de stad gerealiseerd. De jury beloont het project met de Schreuderprijs onder meer vanwege haar innovatieve karakter en het getoonde lef. Door de tunnel te stapelen creëerde men meer capaciteit dan het referentieontwerp tegen dezelfde prijs. De bouw van de tunnel is technisch hoogstaand uitgevoerd in een moeilijke ondergrond, waarbij risicobeheersing voorop stond. De vele benodigde vergunningen zijn in een respectievelijk korte tijd verkregen. Tevens was er veel aandacht voor een goede communicatie met de omgeving. “Dit project zal een voorbeeld zijn voor andere steden en de ondergrondse optie op de kaart zetten", oordeelt de jury.

Door de tunnel in de A2 te stapelen creƫerde men meer capaciteit

Onderdoorgangen Zutphen

De twee onderdoorgangen rond het station in Zutphen ontvingen een eervolle vermelding. De jury kent de prijs aan het project toe vanwege de grote maatschappelijke waarde en noemt de Marstunnel en Kostverloren “architectonisch twee pareltjes in vergelijking met standaard ondergrondse (infra)projecten”. Vooral het lichtontwerp springt eruit. Het materiaalgebruik in de onderdoorgangen en het licht zijn één geheel. De jury spreekt van een uitzonderlijk project. “Beide onderdoorgangen zijn aangelegd onder een talud. De precisie operatie waarmee de betonnen onderdelen op hun plek zijn geschoven, is bijzonder.” Het dynamische ontwerp van het project geeft je volgens de jury een beleving die je niet snel vergeet.

Entree van de Marstunnel (foto: Frans Blok)

Bron: COB Centrum Ondergronds Bouwen

Meer lezen

Meer informatie over het thema ondergronds bouwen vind je in het dossier ‘Ondergronds bouwen’.
Over het project A2 Maastricht is in 2015 een themanummer van Cement verschenen. Alle artikelen uit dat nummer en nieuws omtrent het project lees je in het dossier ‘A2 Maastricht’.
Over Onderdoorgangen Zutphen verscheen in 2016 het artikel ‘Vier keer schuiven in negen dagen’.
En over de onderwaterbetonvloer en de diepwanden van de Parkeergarage Lammermarkt Leiden verschenen eerder dit jaar de artikelen ‘Ronde onderwaterbetonvloer met staalvezels’ en ‘Uitdagingen bij ontwerp ronde bouwkuip’.

Reacties

Copyright 2017 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren