Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Theemswegtracé (4): Betonnen dek op stalen boogbruggen

Wiljan de Moor, Steven de Mos - 4 februari 2021

Onderdeel van het Theemswegtracé, de omgelegde goederenspoorlijn in het Rotterdamse Havengebied, zijn twee stalen boogbruggen. Deze zijn op een voorbouwlocatie gemaakt en vervolgens op de definitieve positie ingereden. Het betondek is gestort nadat de bruggen op hun plek lagen. Voor het ontkisten is gebruikgemaakt van een verrolbaar werkplateau.

Dit artikel is het vierde artikel in een serie van vijf. In het eerste artikel wordt het project beschreven, het tweede artikel gaat in op de funderingen, het derde op het spoorviaduct, het vierde op de boogbruggen en het vijfde op de trogbruggen.

Projectgegevens

Project: Theemswegtracé
Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam (in samenwerking met ProRail)
Opdrachtnemer: Bouwcombinatie SaVe (Besix, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants)
Start bouw: 2019
Kunstwerk gereed: mei 2021
Aannemingssom kunstwerk: € 160 miljoen

De twee stalen boogbruggen liggen over de Rozenburgsesluis en de Thomassentunnel (A15/N15). De brug over de Rozenburgsesluis is 18 m breed en 177 m lang. De breedte van de brug over de Thomassentunnel is 13 m en de lengte 270 m. Beide bruggen zijn met aangevoerde delen opgebouwd op een voorbouwlocatie naast de sluis respectievelijk tunnel en vervolgens ingereden op hun definitieve plek (op 4 april 2020 resp. 30 mei 2020) (foto 1).

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren