Bij Nederlandse gemeenten bestaat er behoefte aan onderhoudsvrije bruggen, zo bleek uit marktonderzoek. Om op deze behoefte in te spelen, heeft FDN Engineering een concept ontwikkeld voor modulaire bruggen in vezelversterkt ultra-hogesterktebeton. Tegelijkertijd was de gemeente Rotterdam bezig met een eigen onderzoek naar verkeersbruggen van ultra-hogesterktebeton. Besloten werd de krachten te bundelen. De eerste brug is onlangs geproduceerd en beproefd.               
                
             
                              
                                          
                        
                       
                                      
                      thema	
Modulaire UHSB brug beproefd	6 2 012	14	
thema	
Modulaire UHSB  
brug	 beproefd	
Bij Nederlandse gemeenten bestaat er behoefte aan onderhoudsvrije  
bruggen, zo bleek uit marktonderzoek. Om op deze behoefte in te spelen, 
heeft FDN Engineering een concept ontwikkeld voor modulaire bruggen in 
vezelversterkt ultra-hogesterktebeton. Tegelijkertijd was de gemeente 
Rotterdam bezig met een eigen onderzoek naar verkeersbruggen van 
ultra-hogesterktebeton. Besloten werd de krachten te bundelen. De eerste 
brug is onlangs geproduceerd en beproefd.	
1	
Concept voor modulaire brug in vezelversterkt ultra-hogesterktebeton	
Ontwikkeling
De ontwikkeling van modulaire UHSB bruggen is  
uitgevoerd door FDN in samenwerking met de 
gemeente Rotterdam (C. Blom en M. Said). De 
uitvoering en testen vonden plaats bij Oostzijde 
Beton BV te Zaandam.	
14_18 3_Modulaire_brug.indd   14	13-09-2012   08:43:11
Modulaire UHSB brug beproefd	6 2 012	15	
Uit het genoemde marktonderzoek bleek dat de verschillende  
beheer- en onderhoudsafdelingen zeer tevreden waren met de 
huidige betonnen duikerconstructies. Ze vroegen zich af of het 
mogelijk was een dergelijke onderhoudsvrije constructie te 
ontwerpen voor een brug. Nader onderzoek wees bovendien 
uit dat vele honderden bruggen tot 20 m lengte aan vervanging 
toe waren. Mede hierdoor ontstond het idee een modulaire 
brug te ontwikkelen die op verschillende locaties kan worden 
ingezet. In samenwerking met de TU Delft werden de eerste 
concepten gemaakt. 
Ontwerp
Bij het ontwerp van de brug bestonden de volgende uitgangs-
punten:
? onderhoudsvrij voor 100 jaar;
? economisch (kosten lager dan de huidige traditionele stalen, 
betonnen en kunststof bruggen).
Het zoeken naar een materiaal met een zo groot mogelijke 
duurzaamheid wees in de richting van ultra-hogesterktebeton 
(UHSB). Om economisch te kunnen construeren, was het de 
bedoeling de bruggen zoveel mogelijk te standaardiseren. 
  Hierdoor kon met een standaardmal een brug met verschil- 
lende lengte, breedte en vormgeving van de leuning worden 
gerealiseerd. 
Uiteindelijk werd voor de leuning een mal van hout ontwikkeld 
met polystyreen blokken ten behoeve van de sparingen. Voor 
de dekplaat werd een standaard mal toegepast. 
De leuningelementen met lengte 4,3 m (foto 2) worden na het  
storten aan elkaar voorgespannen. De platen, ook met een 
lengte van 4,3 m, liggen op deze leuningelementen. Ze worden 
met een boutverbinding bevestigd aan de leuningen (fig. 4). 
Deze boutverbinding is proefondervindelijk bepaald.
Materiaal en samenstelling
Vooraf is onderzoek uitgevoerd naar specifieke aanpassingen 
van het mengselontwerp met betrekking tot consistentie, vezel-
doseringen, vezelcocktails en maximale korreldiameter. Voor 
de volledige brug van 18,9 m lengte en 3,4 m breedte is minder 
dan 10 m	3 beton toegepast. Het gebruikte materiaal is een staal-	
vezelversterkt UHSB met sterkteklasse C170/200. Deze sterkte 
wordt gehaald door de dichte microstructuur van de binder. 
Het ontwikkelde mengsel is samengesteld uit:
? gecalcineerd bauxiet in fracties van 0 ? 6 mm; 
? portlandcement 52,5;
? micro-silica;
? hulpstoffen;	
? 200 kg staalvezels (0,4 mm diameter en 12,5 mm lengte);
? water-bindmiddelfactor (wbf ) 0,16 ? 0,17.
Constructie
Het voordeel van het toegepaste beton is de zeer hoge druk-
sterkte. De rekenwaarde van de druksterkte is 130 N/mm	2. De 	
rekenwaarde van de treksterkte is 4,3 N/mm	2 en die van de 	
buigtreksterkte 7,1 N/mm	2.  Hierbij is uitgegaan van [6]. 	
Tijdens het storten van de elementen zijn proefkubussen 
gedrukt. De minimale druksterkte bedroeg 190 N/mm	2, de 	
buigtreksterkte is gemeten op 18 N/mm	2.	
De brug is ontworpen voor een variabele belasting van 5 kN/m	2 	
en 120 kN voertuigbelasting. In plaats van alleen staalvezels, is 
ook een wapeningsnet van Ø10-200 toegepast. Bij het dimen	-	
sioneren van het dek bleek dat bij deze oplossing een grote 
slankheid mogelijk zou zijn. De toegepaste dekdikte bedraagt 
60 mm. Rekentechnisch is 40 ? 45 mm toelaatbaar (1/60 	L) 	
door het zogenaamde CRC-principe (Compact Reinforced 
Composite) toe te passen, zoals is ontwikkeld door Hans 
Henrik Bache (Aalborg Portland Denemarken) in 1986. Er is 
een bolling in het dek in breedterichting ten behoeve van het 
afwateren toegepast. De onderzijde van het dek is recht. 
De leuningen zijn ongewapend uitgevoerd en hebben een dikte  
van maximaal 125 mm. Ook hier had de dikte van de stijlen 
beperkt kunnen blijven tot 20 °C is de sterkte na zeven dagen  
60% van de eindsterkte en na 28 dagen 98%. De toplaag trekt 
bij hoge temperaturen en lage luchtvochtigheid snel aan en 
vertoont plastische krimpscheuren na 30 minuten. Vooral de 
dikkere betononderdelen (>100 mm) hebben hier last van. Dit 
zou men kunnen oplossen door een iets hogere wbf toe te 
passen (>0,16) en door te werken in een beter geconditioneerde 
ruimte. 
Het UHSB werd gedoseerd in een dwangmenger. Na het droog  
voormengen, werd het aanmaakwater gedoseerd. Hierna 
werden staalvezels gedoseerd en werd nog enige minuten door	-	
gemengd. De totale productietijd voor één m	3 UHSB was onge-	
veer tien minuten. De dwangmenger loste door middel van een 
goot in een transportkubel die naar de stortlocatie werd 
gereden. Op de stortlocatie werd de kubel in een stortkubel 
geleegd. Deze tweede kubel werd met behulp van een boven-
loopkraan tot circa 1 m hoogte boven de mal geplaatst. Door 
het beton van circa 1 m hoogte te laten vallen, werd een eerste 
verdichting bereikt en werd bij de dekplaten de wapening goed 
met beton omhuld. De staalvezeloriëntatie is zoals die uit de 
menger komt en is niet meer te beïnvloeden. Wel is deze vrij 
homogeen met een willekeurige vezeloriëntatie. 
Voorspanning
De leuningelementen kunnen stabiel rechtop staan. Ze worden, 
afhankelijk van de te realiseren bruglengte, achter elkaar water	-	
pas opgesteld. De kopse kanten worden enigszins opgeruwd 
met een bikhamer. Er wordt gezorgd dat deze echt vlak zijn 
voor het voorspannen. Een tweecomponenten-epoxylijm wordt 
op de kopse kanten aangebracht vlak voor het spannen. De 
verhardingstijd van de lijm bedraagt twee uur. De onderste 
voorspankabel wordt eerst op 10% van zijn voorspankracht 
gespannen om de lijm te laten uitharden. Dit gebeurt met 
behulp van geleidingsprofielen tussen de elementen, om te 
voorkomen dat de elementen in dwarsrichting verschuiven. 
Om het geleiden te vergemakkelijken, zijn teflon platen onder 	
onele wapening was toegepast. Dit bij een dekking op het 
wapeningsstaal van 15 mm. De benodigde dekking volgens de 
betrokken betontechnoloog was zelfs 10 mm, maar vanwege 
uitvoeringstoleranties is 15 mm aangehouden. Toepassing 
zonder traditionele wapening voor de leuning leek in eerste 
instantie eenvoudiger ten behoeve van de productiesnelheid. 
Echter, doordat hierdoor de doorsneden grotere dikten behoe-
ven, is het storten, trillen en nabehandelen ingewikkelder dan 
het toepassen van eenvoudige wapeningsnetten. Achteraf 
gezien was een kleinere dikte dus waarschijnlijk beter geweest.
Praktijkervaring
Om een zo hoog mogelijke druksterkte te bereiken, is een rela-
tief lage wbf toegepast. Hoewel nog hogere sterkten mogelijk 
zijn door aanpassing van het mengsel en/of temperatuurbehan-
deling, zal dit niet resulteren in een veel grotere besparing op 
materiaal, terwijl de kosten aanzienlijk hoger zullen zijn.  
De lage wbf beïnvloedt echter de verwerkbaarheid (consistentie  
en aanvang hydratatie). Met deze lage wbf gedraagt het materi-
aal zich als een dikke thixotrope pap (foto 5), vooral bij tempe-
raturen boven de 27 °C. Echter, door het toepassen van hoog 
frequente trillingen (in dit geval stoktrilnaalden) verandert dit 
gedrag in een plastische consistentie die goed verdicht.  
De sterkteontwikkeling van UHSB is temperatuurafhankelijk.  
Zeker de eerste 24 uur heeft niet alleen de temperatuur grote 
invloed, maar ook de tijdsduur. De bedoeling was aanvankelijk 
na één dag te ontkisten, wat theoretisch mogelijk zou zijn. 
Ondanks temperaturen boven de 20 °C bleek dit echter in de 
3	
4	
14_18 3_Modulaire_brug.indd   16	13-09-2012   08:43:20
Modulaire UHSB brug beproefd	6 2 012	17	
3 De leuningelementen worden na het  
  storten aan elkaar voorgespannen
4 De platen liggen op de leuningelementen
5 Door de lage wbf gedraagt het materiaal  
zich als een dikke thixotrope pap
6 Voor het proefbelasten van het brugdek 
worden waterbakken gevuld
de elementen aangebracht. Na het voorspannen van het onder	-	
ste voorspanelement tot 100% wordt ook het bovenste voor	-	
spanelement in de leuning direct tot 100% voorgespannen.  
Hierna worden de voorspankanalen gegrout. Vervolgens 
worden de plaatelementen geplaatst tussen de leuning	-	
elementen. De gains met de boutverbinding tussen leuning en 
platen worden aangestort met beton C170/200. De totale brug 
kan dus samengesteld worden in één dag. Na één week is de 
grout in de voorspankanalen en gains voldoende hard om in 
gebruik te worden genomen.
Proefbelasten brug
Naast controle van de gehanteerde berekeningswijze voor het 
ontwerpen van de brug, werd door Bouw- en Woningtoezicht 
Rotterdam ge?ist dat de brug werd proefbelast. Dit moest met 
1,2 keer de variabele belasting van 5 kN/m	2 over het volledige 	
dek van de brug (maatgevende belasting) en met een horizon-
tale belasting tegen de leuning van 1,2 keer 3 kN/m	2. De resul-	
taten van de proefbelasting moesten overeenkomen met de 
berekende waarden voor het afgeven van de definitieve bouw-
vergunning.  
De variabele belasting werd aangebracht door middel van  
waterbakken op het brugdek. Deze werden tot 60 cm hoogte 
gevuld (foto 6). De horizontale leuningbelasting werd aange-
bracht door middel van een tirvor (spanvoorziening om kabel 
te spannen) met krachtmeter (verbonden met kabels en strop-
pen aan de leuning) om de 1 m in de lengterichting van de 
brug.  
Metingen aan de doorbuiging van de brug in onbelaste en  
belaste toestand werden uitgevoerd door professor Walraven 
van de TU Delft. Ook werd de brug gecontroleerd op scheuren. 
Tabel 1	 Doorbuigingen constructie onder volledige belasting van 5 kN/m	2	
berekeningen 2D-model 	berekeningen3D-model	proefbelasting	toelaatbaar 	
uz leuning midden	2,5 mm	2mm	3 mm	21	mm	
uz dek midden	2,3 mm	1,7 mm	2 mm	4,5 mm	
uz totaal	4,8 mm	3,7 mm	5 mm	25,5 mm	
5
6	
14_18 3_Modulaire_brug.indd   17	13-09-2012   08:43:33
thema	
Modulaire UHSB brug beproefd	6 2 012	18
7 3D-model van de doorbuigingen
8 Eindresultaat van de modulaire UHSB brug	
goedkoop worden getransporteerd. Hierdoor is er de mogelijk- 
heid de bruggen in Nederland te produceren en te exporteren. 
Conclusies project
Uit het project zijn verschillende conclusies te trekken:
? het is haalbaar uit twee kleine mallen (leuning en plaat) 
bruggen met een lengte tot 21,5 m en breedte tot 5 m 
  economisch te produceren;
? slankheden van 1/60 	L zijn realiseerbaar;	
? de berekeningsmethode die is aangehouden door onze  
constructeurs, inclusief de gehanteerde materiaalsterkten, is 
correct;
? de combinatie van traditionele wapening en voorspanning 
leidt tot de meest optimale constructies;
? voor 100 jaar levensduur is een dekking benodigd van mini-
maal 10 mm; uit praktisch oogpunt is 15 mm aan te bevelen;
? het toegepaste beton is ook uitvoerbaar in zelfverdichtend 
beton, echter meer onderzoek is hiervoor noodzakelijk in 
verband met krimp en vezeloriëntatie;
? nu is de uitvoering relatief eenvoudig uitgevoerd met stoktril-
naalden, maar een hoogfrequente triltafel heeft de voorkeur;
? er zijn geen problemen opgetreden met de voorspanning; in 
het verleden zijn schades gerapporteerd bij de combinatie van 
UHSB en voorspanning in verband met de aansluitingen 
tussen de verschillende onderdelen, waardoor spatten van de 
hoeken/vlakken optrad.
Tijdens het ter perse gaan van dit artikel was het de verwach-
ting dat de eerste modulaire UHSB brug in september 2012 zou 
worden geplaatst in Rotterdam.   	?	
De doorbuigingen van het 3D-model staan in figuur 7. 
De gemeten waarden komen goed overeen met de berekende  
doorbuigingen. Hiermee is de gehanteerde berekenings	-	
methode dus gevalideerd.
Er was geen sprake van enige visuele scheurvorming bij belasten 
tot 20% boven de maximale gebruiksbelasting, ofwel 6 kN/m	2. 	
Uit de resultaten volgt dat het dek, met zijn 60 mm dikte, met 
gebruikmaking van traditionele wapening al redelijk geoptima-
liseerd is qua doorbuigingen. De leuning echter kan minder 
stijf worden gemaakt door toepassing van wapening voor de 
sterkte en het hanteren van doorsnededikten van 90 mm in 
plaats van 125 mm (28% vermindering van de dikte). 
Mogelijkheden brugsysteem 
De modulaire bruggen zijn uit te voeren met verschillende 
leuningontwerpen. Architecten hebben hierbij de vrijheid zelf 
de leuning aan te passen aan de omgeving. Nu is er gekozen 
voor een vlakke brug, maar een getoogde brug, bestaande uit 
standaardelementen, is ook mogelijk en zal leiden tot kleinere 
betondoorsneden vanwege de boogwerking. Op eenvoudige 
wijze kunnen polystyreen elementen worden vervaardigd die in 
de mal worden gelegd ten behoeve van de benodigde vorm	-	
geving. Deze polystyreen elementen worden 3D gefreesd en 
zijn veelvuldig te hergebruiken. 
Met de huidige mallen kunnen bruglengten tot 21,5 m en  
-breedten tot 5 m worden gerealiseerd. De bruggen zijn uit te 
voeren in verschillende kleuren. 
Een aanvullend voordeel van dit modulaire systeem is dat de  
elementen voor een brug van 21,5 m lengte passen in een  
20 voets zeecontainer met een te openen bovenzijde. Er wordt 
voldaan aan de eisen aan volume en gewicht. Daardoor kan 	
? LiTera	Tuur	
1 Broek, B. van den, Berekenings- 
wijze UHSB brug aan de 
Hoekersingel, 2011.
2 Falbr, J., 3D modelling 
C170/200 bridge Hoekersingel 
Rotterdam, 2011.
3 Broek, B. van den, Vries, T. de & 
Veen, C. van der, Modulaire 
bruggen in UHSB. 	Cement	 	
2009/6.	
4 Broek, B. van den, Modulaire 
autobrug in vezelversterkt 
ultra-hogesterkte beton, 2009.
5 Vries, T. de, Modulaire brug in 
vezelversterkt hogesterkte 
beton, 2008.
6 AFGC/SETRA, Ultra High 
Performance Fibre-Reinforced 
Concretes: Interim Recommen-
dations, 2002.	
7	
8	
14_18 3_Modulaire_brug.indd   18	13-09-2012   08:43:35                  
                 
                              
Reacties