Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Transport elementen Tweede Coentunnel

18 maart 2011

De bouw van de Tweede Coentunnel is in een bijzondere fase beland: het transport van de vier tunnelelementen vanuit het bouwdok Barendrecht naar de Coenhaven in Amsterdam. Zondag 20 maart 2011 arriveert het eerste tunnelelement in de Coenhaven na een vaartocht van ongeveer 130 km in 41 uur.

De elementen zijn elk 178 m lang, 30 m breed en 8,5 m hoog. Het vervoer vindt plaats met sleep- en duwboten in diverse samenstellingen. Of het transport doorgaat is afhankelijk van weersomstandigheden. Drie uur voor het transport wordt een definitief go/no go besluit genomen.

Voor de andere drie elementen staat de start van het transport gepland voor 23 en 30 maart en voor 6 april. Het afzinken van de tunnelelementen naast de bestaande Coentunnel is gepland op 4, 11 en 25 april en 3 mei.

Planning transport

Zaterdag 19 maart rond 06.00 uur start het verslepen van het eerste element (TE4) naar Amsterdam. Het sleeptransport gaat via de Oude Maas, Nieuwe Maas en Nieuwe Waterweg en arriveert om 23.00 uur bij Hoek van Holland. Daarna gaat de vaartocht over de Noordzee richting IJmuiden.

Op zondag 20 maart om 13.00 uur komt het transport aan bij de pieren van IJmuiden. Rond 14.00 uur wordt het transport geschut door de Noordersluis. Het schutten neemt ongeveer 3 uur in beslag. De verwachting is dat het eerste element om 23.00 uur bij de Coenhaven in Amsterdam aankomt. Het indraaien en het afmeren van het eerste element duurt ongeveer 3 uur.

Dat betekent dat het element op maandag 21 maart omstreeks 02.00 uur op zijn plek ligt. De Coenhaven is de tijdelijke parkeerplaats voor de vier elementen. Tijdens het transport drijft het tunnelelement op of net boven de waterspiegel. Het transport van alle elementen gebeurt op dezelfde wijze.

Met de aanleg van de Tweede Coentunnel en Westrandweg zorgt Rijkswaterstaat voor een betere bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad en een betere ontsluiting van het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Nadat de Tweede Coentunnel en Westrandweg in 2013 gereed zijn, wordt de bestaande Coentunnel gerenoveerd. In 2014 is het volledige tracé open voor het verkeer.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.