voor de Duitse lezers te weinig opportuun.Het boekje besluit met enkele korte hoofd-stukken over onderhoud en reiniging vanbetonverhardingen, een motivering voordergelijke verhardingen en een angstigehoeveelheid richtlijnen en voorschriften die(in West-Duitsland) in acht moeten wordengenomen om fietspaden al dan niet in betonte kunnen aanleggen. Tenslotte nog watpropaganda voor het fietspad en eenliteratuurlijst.AI met al een aardig boekje voor eenieder dieiets met fietspaden te maken heeft.M.LeewisO.M.Schmitt, Einf?hrung in die Schal-technik des Betonbaues: D?sseldorf; Wer-ner Ingenieur Texte, 1981; 120 x 190 mm,265 blz., 200 fig., DM 42,00Bekistingsconstructies vormen een uitge-breid vakgebied. leder boek zal op ditterreinzich dan moeten beperken. Zo wordt in ditboek nagenoeg niets gezegd OVer planningen organisatie van de bekisting, kosten vanbekistingen, keuzevraagstukken, bekistin-gen voor schoon en vuil werk en de bereke-ning van bekistingen.Het boek geeft in ? 80 pagina's de materia-len en half-fabrikaten waarmee bekistingenkunnen worden gemaakt. De overige pagi-na's behandelen bekistingen voor de be-kende onderdelen, zoals: funderingen,wanden, kolommen, balken, vloeren entrappen.Bij de opsomming van de basiselementenworden vele materialen genoemd. Het valthierbij op dat veel materialen worden be-handeld die, zeker in Nederland, nagenoegniet meer voorkornen. Ze zijn intussen doormeer economischbekistingmateriaal ver-vangen. Afgezien van deze ballast krijgt eenstudent een goed overzicht van wat er opbekistingsgebied te koop is.De bekisting voor bepaalde betonconstruc-ties wordt hoofdzakelijk behandeld vanuitde traditionele materialen: deelhout, kin-derbalken/staanders, onderslagen/gor-dingringen, stempels/centerpennen. Dehalfsysteembekistingen worden summierbehandeld. De systeembekistingen krijgendaarentegen ruime aandacht hoewel bij-voorbeeld de tunnelbekisting aan de handvan een woningbouwvoorbeeld ineen halvepagina en een plaatje wordt afgedaan. Re-sumerend: onder deskundige leiding eenbruikbaar boekje. Echter niet aanbevolenvoor zelfstudie.Th.J.A.PaapCement XXXIV (1982) nr. 6Wijziging samenwerking tussenENC.1 en HoogovensReorganisatie binnen de Nederlandse cementindustriebetekent een andere uitgever van het tijdschrift CementOnlangs heeft u uit persberichten kunnen vernemen dat ENCI NV en ESTEL/HoogovensBVhebben besloten de bestaande samenwerking te beperken tot het behartigen van gezamen-lijke niet-concurrenti?le belangen. Voorgenomen is dat op 1 juli 1982 Hoogovens het 50%belang van ENCI in Cementfabriek IJmuiden(CEMIJ) BVoverneemten datENCI op dezelfdedatum het 50% belang van Hoogovens in Cementfabriek Rozenburg (HOBUR) BV zal over-nemen. Robur wordt daardoor een volledige dochteronderneming van ENCI, terwijl CEMIJeen volle dochter wordt van Hoogovens.In het kader van deze maatregelen zullen ENCI en CEMIJ elk een eigen verkooporganisatieoprichten. Dit heeft totgevolg dat de gemeenschappelijke verkoop via de VerkoopassociatieNederlands Cement ENCI-CEMIJ-ROBUR BV (die ook de uitgever van dit tijdschrift is) per 1juli a.s. wordtbe?indigd.De samenwerking zal worden voortgezet ten aanzien van de volgende aspecten van gemee-nschappelijk belang: marktontwikkeling, promotie en onderzoek op het gebied van detoepassing van cement en beton. Deze belangen zullen - onder gemeenschappelijk bestuurvan ENCI en Hoogovens - worden toevertrouwd aan de Veren iging Nederlandse Cementin-dustrie (VNG), die is gehuisvest in het Cementrum te 's-Hertogenbosch. De Stichting BNC,thans het gemeenschappelijk researchinstituut, zal ook in deze vereniging wordenondergebracht.De samenwerking in MEBIN BV, betonmortel, en in CETRA BV en HCT BV, cementtransport,zal niet veranderen. Tot het tijdstip van realisering van de plannen zal de Verkoopassociatiehaar activiteiten normaal voortzetten.Als gevolg van deze voorgenomen reorganisatie, zal in de toekomst het tijdschrift Cementworden uitgegeven door de Vereniging Nederlandse Cementindustrie. Het redactionelebeleid zal ongewijzigd worden voortgezet.RedactieBotter van ferrocementOp het eiland Texel heeft Meijert Boon uitDe Cocksdorp de afgelopen jaren gewerktaan een bijzonderferrocementschip, name-lijk een zgn. Zuidwalbotter. In het karweizitten ca 2500 arbeidsuren. Zuidwalbottersvan de oude Zuiderzee werden destijds ge-bouwd bij de firma De Kok in Huizen.De heer J.Weijdt uit Oudeschild heeft puuruit hobby het spanten- en lijnenplan van dittype botters getekend. Aan de hand van de-ze tekeningen heeft Boon zijn ferrocementschip gebouwd, dat de toepasselijke naamVan Steen heeft gekregen. Het schip is 10,60rn lang, 3,5 m breed en de huid is maximaal20 mm dik. De waterverplaatsing is 9 ton.Het werk is niet vergeefs geweest aldusBoon, want het schip bezit uitstekendezeileigenschappen.389
Reacties