? woningbouw? ?Geluidswalwoningen beginnen in ons land inmiddels een vertrouwd beeld te vormenlangs snelwegen en spoorlijnen. Aarden wallen beschermen de achtergelegen woonge-bieden tegen te forse geluidsoverlast. Zelden gaat het echter om een locatie waarbij deverkeersintensiteit zo hoogis als in het plaatsje Waardenburg, vlak langs de A2 ten noor?den van de brug bij Zaltbommel.VEILIGWONEN LANGSDE SNELWEGHet plan 'Weerdenborgh'ligt ten oosten van de A2 en betreft de bouw van 160 koopwonin-gen. De geluidswal is circa 600 m lang en bestaat uit een aarden wal met daarop een beton-nen geluidsscherm. In de wal bevinden zich 29 woningen - bungawall-woningen genoemd.De woningen tellen twee woonlagen en een zolderruimte. De 200 mm dikke betonwand dieaan de autosnelweg grenst is volledig gesloten en zal worden aangeaard.Hetgeluidsscherm fungeerttevens als dak. Door de zolderverdieping niet als verblijfsruimtete typeren volstaat deze constructie en hoeft hier niet te worden aangeaard. Wal en schermworden aan weerszijden van de woningen doorgezet.D52 CEMENT1997/10Bij de geluidswalwoning wordt de ontwerper geconfronteerd met de problemen van eenzijdi-ge ori?ntatie. Een oplossing is hier gevonden doorde woningen in twee beuken van 5,40 mbreed uit te voeren. Door de zuidwestelijke ligging van de geluidswal is de ontsluiting van dewoningen ophetongunstige noordoosten gesitueerd. De woningen zijn op de beganegrondover ??n beuk uitgebouwd, waardoor de hoeveelheid binnentredend daglicht in het woonge-deelte aanzienlijk toeneemt. De vertrekken zonder directe daglichtbehoefte liggen aan dedichte, donkere walzijde. De 315 m lange rij van woningen wordt visueel gecompartimen-teerd door om de vierwoningen accenten aan te brengen in de vorm van overkapte dakter-rassen.Eenzijdige ori?ntatie heeft doorgaans wel het gunstige neveneffect dat oudere bewonerszich sociaal veiliger voelen.De woningen zijn uitgevoerd in gietbouw, ineen doorde aannemerontwikkeld bouwsysteem.Vanuit het basisstramien van 2 x 5,40 m zijn vijf verschillende plattegronden opgezet. Ge-voegd bij een mogelijke verlenging van de uitbouw met 1,20 m waren dus tien woningtypenmogelijk. De tunnelafmetingen zijn gebaseerd op de grootste woningmaat. De wand is iede-re vijfde woning gedilateerd.BetrokkenenArchitect: ir.H. van Zwieten, Architectenbureau Van Straalen, ZeistConstructeur: Raadgevend ingenieursbureau Peree, GorsselAannemer: Wilma Bouw, Utrecht?CEMENT1997/10 53
Reacties