Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers 25 jaarOp 29 en 30 januari j.l. heeft de Nederlandse Vereniging vanWegenbouwers op luisterrijke wijze haar 25-jarig jubileum ge-vierd.Tijdens de bijeenkomst op 29 januari is in het Concertgebouw teAmsterdam door de voorzitter van de jubilerende vereniging,ir. H. D. Prins, aan de minister van Verkeer en Waterstaat, drs.H. A. Korthals, het jubileumboek 'Wegen naar Morgen' aan-geboden.Dit boekwerk is samengesteld door de heren ir. H. A. C. M.Dibbits en Max Dendermonde onder supervisie van ir.Le Cosquinode Bussy, enschetst de maatschap pelijke ontwikke-ling van de mens. Duidelijk blijkt dat het element verkeer hierbijeen belangrijke plaats inneemt. Het menselijk element en hetverkeer worden steeds meer met elkaar verweven waardoor hetboek ongetwijfeld tot een climax leidt. Achter in het boek wordtde geschiedenis van de weg in jaartallen weergegeven ; daarin lezenwij bij voorbeeld dat 1800 jaar v. C. op Kreta reeds cement werdtoegepast bij moza?ekplaveisel als wegdek en dat in 1290 destraatweg van Utrecht naar De Bilt werd aangelegd.'Wegen naar Morgen' is zeer royaal uitgevoerd (25 ? 29 cm),waarin zeker niet op de laatste plaats grote aandacht is besteedaan het fraaie uiterlijk, waardoor het boek meer doorgebladerddan gelezen zal worden, hetgeen jammer is omdat er toch veelwetenswaardigheden vermeld worden. Het fotowerk is verzorgddoor Ca.rel Blazer, de lay-out is gemaakt door Mart Kempers.Bij dit 25-jarig jubileum gaan onze gedachten terug naar de crisis-tijd, waarin deze vereniging werd opgericht. Onder de vele andereredenen die leidden tot de oprichting van deze vereniging, wasniet de geringste de noodzaak om het vak verder te specialiserenen de wegenbouw een geheel aparte plaats te geven binnen hetbouwbedrijf.In het totaal van de bouwactiviteiten was het wegenbouwbedrijfeen geheel eigen plaats gaan innemen, doordat men zich snel vanambachtelijk tot industrieel bedrijf begon teontwikkelen. Is in 1937de Vereniging voor Wegenbouwers uit economische overwegin-gen tot stand gekomen, na de oorlog heeft men zich ook bewogenop het sociale vlak, door het gezamenlijk aanpakken van het vraag-stuk van de vakopleiding, het stimuleren van pensioenregelingen,door het vormen van een vast kader en door het steeds weer in-nemen - ondanks de onderlinge felle concurrentiestrijd - van eengezamenlijk standpunt naar buiten. De wegenbouwers zijn eenkorps ondernemers geworden, dat kan voldoen aan alle door Ne-derland aan hen gestelde eisen en hun vereniging is als gevolgdaarvan een sterke vereniging, die in het totaal van de bouw-nijverheid zich feitelijk doet en met recht kan doen gelden.Zij groeide tussen 1937 en 1962 van 63 tot 170 leden: in 1948werden door de omstreeks 100 leden van de vereniging voor22 000 000 aan contributieplichtige werken gemaakt, over 1962maakten de 170 leden van de vereniging (het huidige ledental) vooreen bedrag van f 300 000 000 aan wegenbouwwerken. Reedsjarenlang propageert de vereniging een nauwere samenwerkingtussen opdrachtgever en bedrijfsleven bij het uitvoeren en 'plan-nen' van het omvangrijke wegenbouwprogramma.De wijze van aanbesteding door verschillende opdrachtgevers inde loop van het jaar is echter zo weinig geco?rdineerd,, dat op ditpunt nauwelijks van efficiency kon worden gesproken, zodat zelfsgrote vermijdbare verliezen optraden. De vereniging werkt daar-om ook actief mee aan het 'Studiecentrum voor de Wegenbouw',dat beoogt de techniek van de wegenbouw te bevorderen dooreen intensieve uitwisseling van gegevens en gedachten.De Vereniging van Wegenbouwers heeft zich in de 25 jaren vanhaar bestaan over een zeer breed terrein van werkzaamhedenbewogen; herhaalde malen heeft men gedacht de grens van demogelijkheden te hebben bereikt, maar de vitaliteit is tot nu toezonder grenzen gebleken. Wij hopen dat dit ook voor de volgende25 jaren het geval zal zijn.Machinale betoncentrale bij de aanleg van cement-betonwegen Machinale aanleg van cement-betonwegenCement 14 (1962) Nr. 2 117
Reacties