fig- 12nomogram van de betonverhar-dingen op de proefyakken 3-6KRITISCHE BESCHOUWING VAN DEAASHO ROAD TESTAangezien alle gegevens, tabellen, formules enz. nog niet beschik-baarzijn, is het niet mogelijk een volledige kritische beschouwingvan de resultaten te geven. Toch zijn er voorlopig, ook ten aan-zien van de Nederlandse verhoudingen, wel enkele algemene op-merkingen te maken.1. De test is bedoeld om speciaal de gedragingen van de dek-lagen na te gaan, uitgaande van een aardebaan met bekend teachten eigenschappen. Daarbij moet worden opgemerkt, dat ertoch zeer zeker een duidelijk verband bestaat tussen de construc-tie van de aardebaan en de verharding. Toegepast is een aardebaanopgebouwd uit klei- en leemachtige bestanddelen, dat wil zeggenzeer vorst- en vochtgevoelig. De ontstane beschadigingen, zowelaan de beton- als aan de asfaltbanen, zijn dan ook voor een grootdeel ontstaan, behalve bij de te veel ondergedimensioneerde con-structies, door de verweking van de aardebaan (pumping).Het projecteren van de verkregen gegevens op andere omstandig-heden (andere constructie van de aardebaan) is dan ook moeilijk,ondanks dat men meent dat dit met behulp van ervaring e.d. welmogelijk is.In Nederland waar de aardebanen alleen uit zand bestaan, zou eendergelijke test wellicht tot meer algemene resultaten hebbengeleid.Voorts moet er van worden uitgegaan, dat veelal de bestaandeondergrond ook nog aan zettingen onderhevig is (ook na even-tuele grondverbeteringen), deze factor is in het geheel niet be-schouwd.2. Met voldoening kan worden geconstateerd, dat de beton-verhardingen en speciaal de ongewapende zich zo goed hebbengehouden. De verkregen resultaten komen grotendeels overeenmet de Nederlandse ervaringen.Een resultaat, dat in ons land, waar de betonverharding voor-namelijk op gevoelsmatige argumenten in diskrediet is geraakt,te denken zal geven.Hoogst merkwaardig is het dat de ongewapende platen zich nogiets beter hebben gedragen dan de gewapende.3. De toepassing van deuvels ter bevordering van de belasting-overdracht bij de voegen blijkt van groot belang te zijn. In Neder-land zijn de deuvels al vele jaren niet toegepast, doch ook hier ismen de laatste tijd tot het inzicht gekomen, dat deze niet achter-wege gelaten kunnen worden.4. Vele beschadigingen zijn aan de kanten van de verhardingenbegonnen en wel ten gevolge van het indringen van water. Goedwaterdoorlatende verharde bermen bleken een beter resultaat tegeven dan bermen met een deklaag. Bij deze laatste constructieskon het water alleen via de naad tussen berm en verharding naarbeneden indringen en gaf aldaar verweking, een verschijnsel datook in ons land bekend is.380Aangezien de toepassing van waterdoorlatende verharde bermenin ons land niet goed mogelijk is, moet het van belang worden ge-acht de toplagen van bermen en verharding van een doorlopendeconstructie te maken, waardoor de aanwezigheid van een naadtussen berm en verharding wordt voorkomen.5. De resultaten van de asfaltverhardingen zijn verre in het na-deel bij die van de betonverhardingen. Duidelijk dient te wordengesteld, dat hieruit niet de conclusie kan worden getrokken, dat(ook voor ons land) de asfaltverharding verre de mindere is vande betonverharding.Veel meer dan de betonverharding is de asfaltverharding afhanke-lijk van de constructie van de aardebaan (en zeker wanneer dieuit een water- en vorstgevoelige substantie bestaat). Het is daar-om zeer de vraag of bij een aardebaan van zand ook een dergelijkverschil in gedrag gevonden zou zijn.6. Wel kan het volgende worden gesteld. Men heeft indertijd inNederland een zogenaamde aan de betonverharding gelijkwaar-dige constructie bedacht. Deze is hoofdzakelijk bepaald uit eco-nomische overwegingen, dat wil zeggen, voor de kostprijs van hetbeton is een zo goed mogelijke asfaltconstructie van gelijke prijssamengesteld. Het is echter nog steeds de vraag of het wel ooitmogelijk is te stellen, dat een bepaalde betonconstructie gelijk-waardig is te achten aan een bepaalde asfaltconstructie.Uit de resultaten van de AASHO kan echter worden afgeleid datde asfaltverharding in het algemeen dikker moet worden dan totop heden is gedacht. Ook hier zijn echter weer enkele facetten tebezien, omdat men voornamelijk variaties gebracht heeft in deasfalttop- en tussenlagen en er is uitgegaan van ??n soort materiaalvoor de onderlaag.Het is overigens merkwaardig, dat de asfaltdeskundigen, speciaalvan de industrie?n, die volledig aan het project hebben mede-gewerkt, dit niet eerder hebben bezien, aangezien de ongunstigeresultaten toch een slechte reclame vormen.7. Duidelijk is, dat, speciaal bij minimum constructies, een goedeontwatering van de aardebaan (drainage) speciaal bij de aanleg vande verharding van het grootste belang moet worden geacht, eenfeit waaraan in Nederland nog vaak te weinig acht op wordt ge-slagen.8. De meeste asfaltconstructies (75%) bezweken reeds gemid-deld na 250 000 belastingsherhalingen, de betonverhardingen(24%) pas na 750 000 belastingsherhalingen.De grotere spreidende werking van de betonplaten is van eengroot voordeel gebleken, speciaal bij deze betrekkelijk matigeaardebaanconstructie.De gemiddelde P.S.I.-waarden bleken voor de betonverhardingen(4,1) veel beter te zijn dan die voorde asfaltverhardingen (2,8).ir. J. WeverCement 14 (1962) Nr. 6
Reacties