18a-b-cVerschuiven in combinatie met afspanning,ter vermijding van hulppijlersAl A2 A3 A4 A5 PlB3 C2Al A2 A3 A4 A5 PlP2P2P3P3P4P4P5PSP6P6Pl.PlPSPSA 66 C5 65 C4 64 C3 63 C2Ketelbrug geopendverandert, was men hier gedwongen omvanuit beide opritten te prefabriceren. Dehier toegepaste mootlengte bedroeg 14 m.De gecentreerde voorspanning tijdens hetverschuiven was vrij hoog (100 tf). Als na-deel onderkende men in Duitsland dat debetonomhulling van het voorspanstaal ookniet voorgespannen is, zodat men opscheurvorming dient te rekenen. Door ech-ter speciale constructieve rnaatregelen tenemen, alsmede een zorgvuldige controlegelegen kokervormige liggers die elk 3 mhoog zijn. De constructie geschiedde vol-gens de vrije-uitkragingsmethode. De ge-prefabriceerde moten hadden een lengtevan 2,50 m en een gewicht van 60 tot 80ton. In de brug zijn 2 naast elkaar gelegente voeren, mag men aannemen dat dezescheurtjes ver onder het toelaatbare blijven.In het algemeen kan worden gesteld datdeze wijze van bruggenbouw zeer econo-misch is, vanwege de besparing aan bekis-ting, steigermateriaal en arbeidskosten, on-danks het feit dat men meer voorspanstaalverwerkt. Een voorwaarde voor de toepas-sing is echter dat het brugdek recht is, of-wel een regelmatige kromming heeft.M.G.P.Nelissenbasculebruggen opgenomen met een door-vaartbreedte van 18 m, de overspanning is23,60 m.De Ketelbrug bezit negen overspanningen,daarvan bezitten er zeven een lengte van80 m en twee een lengte van 65 m.De 770 m lange brug over het Ketelmeeris onlangs voor het verkeer opengesteld.Deze schakel in de verbinding tussen noord-en midden Nederland, zal deel uitmakenvan de toekomstige rijksweg 6, de auto-snelweg Haarlem-Groningen, via de Flevo-polders. De brug bezit een breedte van32,50 m; in gebruik zijn thans 2 x 2 rijstro-ken voor snelverkeer en een parallelwegvoor langzaam verkeer.De bovenbouw bestaat uit twee naast elkaarfoto: ANP-foto, AmsterdamCement XXII (1970) nr. 8 344
Reacties