C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2002 5 55Al in 1992 werden in de lokalekranten plannen besproken voorhet verbeteren van de verkeersaf-handeling van de Boulevard 1945enhetverbeterenvandeopenbareruimte voor het winkelpubliek.Ook ARCADIS (destijds Gra-bowsky & Poort) heeft in die tijdal plannen voor deze locatie ont-wikkeld. Door voortschrijdendinzicht zijn de plannen diversekerenaangepast,totdatARCADISin 1998 opdracht kreeg tot hetdoen van een structureel vooron-derzoek,metdeLaakhavengaragete Den Haag als referentiekader.Dit vooronderzoek liep uit op eenstructureel schetsontwerp vooreenparkeergarageonderdenieuw-bouwontwikkelingenrondhetVanHeekplein.De belangrijkste uitgangspuntenvoor dit ontwerp waren een con-structieve draagstructuur in degarage van 7,5 x 16 m2(kolomvrijparkeren) en de geschiktheid omde bovengelegen gebouwen methun eigen structuur goed op tekunnen vangen. Op basis van ditschetsontwerp is samen metarchitecten Atelier PRO uit DenHaag het huidige ontwerp ont-wikkeld.P l a n b e s c h r i j v i n gDe garage met de daarbovengelegen bouwprojecten valt onderte verdelen in zeven delen (foto 1).Van west naar oost zijn dit ach-tereenvolgens:? de westelijke inrit onder dekruising van de Beltstraat;Parkeergarage Van Heekplein te EnschedeEen plein met rondomparkeerkamersir. J. Galjaard MBA en ing. G. van Engelen, ARCADIS *)*) De tekst over het architectonisch ontwerp is verzorgd door Atelier PRODe ramp in de wijk Roombeek in Enschede heeft een andere belangwekkendeontwikkeling ter plaatse overschaduwd, namelijk de stedenbouwkundigemetamorfose van de binnenstad. De verkeersafhandeling is geherstructu-reerd, winkelgebieden zijn en worden heringericht naar de huidige standaar-den en het parkeerprobleem rond het H.J. van Heekplein wordt aangepakt.Onder de Boulevard 1945 en het Van Heekplein wordt een ondergrondse24 uurs-parkeergarage gerealiseerd. De tweelaagse garage biedt straksplaats aan circa 1700 auto's. Daar omheen en bovenop worden diverse nieu-we gebouwen gerealiseerd en bestaande gebouwen verbouwd.1 | Luchtfoto met ingete-kend de contouren vande garageC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2002 556? de westelijke garage met hetbovengelegen Holland Casino;? het winkelgebouw voor deBijenkorf met daarboven eenwoontoren van tienverdiepingen;? de middengarage onder hetVan Heekplein en de uit-breiding van V&D;? de oostelijke garage met daar-boven een gedeelte van denieuwe Klanderij en hetwinkelcentrum K3;? de oostelijke inrit onder dekruising van Oldenzaalsestraaten Boulevard 1945;? de herinrichting van debestaande garage onder V&D.De totale lengte van de garage iscirca 600 m. Het maaiveld ver-looptvan39,40+NAPaandewest-zijde tot 43,00 +NAP aan de oost-zijde. Op het diepste punt ligt degarage op 8 m beneden maaiveld(33,80 +NAP). De breedte be-draagt 48 m in de westelijke enmiddengarage, en 80 m in de oos-telijke garage. Om een idee tegeven: de parkeergarage omvatongeveer het oppervlak van achtvoetbalvelden.E e n p l e i n m e t r o n d o mk a m e r sCentraal in de parkeergarage on-der het Van Heekplein ligt even-eens een plein. Door de spre-kende kruisvormige consoles dieeen vlakke vloer dragen waarin deverlichting als een sterrenhemelis ge?ntegreerd (fig. 2), is dit ont-wikkeld als het centrum van deVan Heekgarage. Rondom ditplein liggen de verschillende par-keerkamers (fig. 3). Deze kamerszijnonderdeverschillendeboven-liggende gebouwen geplaatst enverwijzen naar de bovenliggendefuncties. Door de wanden vanelke kamer anders te kleuren ente verlichten, ontstaat er onder-scheid en kunnen bezoekers zichori?nteren (fig. 4).In een garage voor circa 1700auto's is presentatie essentieel.Een goede ori?ntatie geeft over-zicht en bevordert een betereverkeersafwikkeling. Naast deparkeerkamers wordt op verschil-lende punten daglicht naar bin-nen gehaald, wat bij de ori?ntatietevens het gevoel van veiligheidbevordert. Om voor voetgangersin de garage een veilige omgevingte realiseren zijn langs de rijba-nen voetgangerszones ontwor-pen die de bezoeker veilig bij eenstijgpunt brengen.Herkenbaarheid stijgpuntenEr zijn drie verschillende typenstijgpunten in de garage die elkeen eigen ontwerp en afwerkinghebben gekregen. De zes open-bare stijgpunten zijn ruim op-gezet en transparant vormgege-ven, waardoor dag- en kunstlichtde garage binnenkomt. Natuur-lijk licht trekt aan, zeker in een2 | 3-D beeld garage midden3 | Conceptschets4 | 3-D beeld garage westC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2002 5 57garage. In de avondsituatie keerthet om en werken de entreehuis-jes als lichtbaken in de openbareruimte. Tevens blijft er door hettoepassen van open stalen trap-pen en glazen liftschachtendoorzicht en ontstaan er geen ver-velende `dode' hoeken. In de af-werking worden duurzame mate-rialen toegepast als hardstenenvloeren, zowel als traptreden enstalen hekwerken met rvs-leunin-gen (fig. 5)Naast de `trekkende' openbarestijgpunten zijn de twaalf vlucht-trappenhuizen terughoudendervormgegeven.Het derde type stijgpunt zijn depriv?stijgpunten voor bewonersen personeel van de bovenliggen-de woningen en winkels. Dezezijn vormgegeven door de archi-tectvandebovenliggendefunctie.Hierdoor komt een deel van debovenliggende wereld de garagein. Wederom positief voor deori?ntatie.ParkerenIn deze veelvormige garage is ge-kozen voor een haaks parkeren inparkeerbeuken van 16 m. De rij-banen zijn 6 m breed. De par-keervakken zijn kolomvrij, 5 mdiepen2,5mbreed,hetgeencom-fortabel parkeren garandeert. Dehaakse structuur geeft de moge-lijkheid de interne routing aan tepassen aan wensen in de tijd. Bijgroot onderhoud, onvoorzieneschades of andere omstandighe-den kan de rijrichting gemakke-lijk worden aangepast. Alleen deruimte in het westelijk deel laateen dergelijke indelingsvrijheidminder gemakkelijk toe, door demaximaal mogelijke beukmaatvan 15 m.InstallatieontwerpVanwege de omvang van de VanHeekgarage zijn de technischeinstallaties modulair opgebouwdmeteenrelatienaardetechnischesystemen van de bovengelegenbebouwing ten behoeve van deoperationele aspecten. Voor deventilatiesystemen wordt in dezegarage een uniek ontwerp gehan-teerd met betrekking tot de afvoervanrookgassenenderookbeheer-sing bij calamiteiten. Door mid-del van simulatieberekeningen iseen inventarisatie opgesteld voorde verschillende situaties die bijbrand kunnen ontstaan en is ereen computermodel ontwikkeldvoor de afvoer van de rookgassen,die bij calamiteiten automatischin werking treedt.De aanvoer van verse lucht wordtgerealiseerd via de toegangen envoor de afvoer van de rook- en ver-brandingsgassen zijn schachtenopgenomenindebovendegaragegelegen panden, waardoor eenoptimale verwevenheid met degebouwde omgeving is gereali-seerd.F u n d e r i n g e n b o u w p u tPoldersysteemDe garage is gebaseerd op het pol-derprincipe. Dit houdt in datbinnen een kunstmatige begren-zing de grondwaterstand zodanigverlaagd wordt dat een bruikbaarmaaiveldontstaatopeenniveaube-neden het oorspronkelijke grond-water. Dit maaiveld, het niveau?2, wordt voorzien van een be-strating en met een permanentedrainage drooggehouden. Bij eenaanwezige afdichtende laag opredelijke diepte is een garagegebaseerd op het polderprincipeeen economisch gunstige wijzeom een ondergrondse garage terealiseren. Het toepassen van hetsysteem is mogelijk door de aan-wezige laag tertiaire klei op 23 tot25 m ?NAP (ca. 18 m benedenmaaiveld). Om zeker te zijn vaneengoedeafdichtingisgestelddatde damwand 2 m in deze kleilaagmoet worden ingebracht.Behalve een gesloten waterke-rende laag in de bodem stelt hetpoldersysteem hoge eisen aan dedamwand wat betreft de water-dichtheid. Niet alleen het zicht-bare gedeelte moet lekvrij zijn,maar ook het niet-zichtbare ge-deelte. De provincie heeft bij devergunning als eis gesteld dat hetpompdebiet als gevolg van lekka-ge maximaal 6 m3per uur magbedragen. Dit vraagt om vergaan-de maatregelen om lekkage tevoorkomen en als het optreedt tedetecteren en te beheersen. Degrondwaterstand wordt, door eenstelsel van peilbuizen, binnen enbuiten de bouwkuip constant ge-5 | 3-D beeld trappenhuisVLZC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2002 558volgd. De sloten van de duo-dam-wandplanken zijn fabrieksmatigafgelast. De werksloten zijn aande buitenzijde, over het gedeeltedat niet vrijkomt bij ontgraven,voorzien van een volgprofiel meteen waterafsluitende slotpasta.Van het gedeelte dat bij ontgravenvrijkomt zijn de werksloten afge-last. Op diverse plaatsen zijn extrasloten op de damwand aange-bracht, zodat, indien nodig, eenindeling met separatiewandenkan worden gemaakt om een lek-kage te isoleren.DetectieVanwegebombardementengedu-rende de Tweede Wereldoorlogwas het niet uit te sluiten dat zichin het bouwterrein nog niet-ont-plofte projectielen bevonden. Hetgehele terrein is daarom onder-zocht op explosieven. Hiervooris het terrein 1,5 m afgegraven.Deze laag werd beschouwd alshistorisch veilig. Daarna is eenoppervlaktedetectietotcirca1,5mdiepte uitgevoerd. Het trac? vande damwanden is vervolgens metboorgatdetectie onderzocht. Hetdetecteren in een boorgat heefteen bereik van circa 1,5 m rond-om. Na detectie kon dus veilig 1 mdieper of een volgend boorgat op1 m afstand worden geboord. Hetgehele trac? van de damwand isover een breedte van 1,5 m aanweerszijden gedetecteerd tot circa7 m beneden maaiveld alvorensmet het inbrengen kon wordengestart. Het ontgraven van debouwput is in lagen van 1,5 m uit-gevoerd met tussentijdse detectietot circa 4,5 m ?mv.DamwandenDebouwputisgemaakttemiddenvan een aantal op staal gefun-deerde panden. Er zijn hoge eisengesteld aan de stijfheid van dewanden. Uit de geotechnischeadviezen bleek het AZ 22 profielhet meest geschikt. Dit profielheeft, naast voldoende sterkte enstijfheid, een gunstige positie vanhet slot in de flenzen van hetprofiel. Dit heeft als voordeel datde dwarskrachtvervorming inhet slot vrijwel nihil is, hetgeengunstig is voor de waterdichtheidterwijl de buigstijfheid niet wordtbe?nvloedt.De damwand is hoofdzakelijkmet een trilblok op diepte ge-bracht. Vanwege de vereiste diep-te in de kleilaag moeten de plan-ken door een circa 9 m dikke laagvastgepakt zand. Het doordrin-gen van een dergelijke laag is metalleen trillen vrijwel niet moge-lijk. Daarom is het trillen gecom-bineerd met flu?deren. Om hetverbranden van de slotpasta tevoorkomen moest de indring-snelheidgroterzijndan10mm/s.Bij een lagere snelheid is overge-staptopheien.Indepraktijkbleekhet naheien slechts sporadischnodig.De damwanden zijn in de uitvoe-ringsfase verankerd met groutan-kers.Het verticale draagvermogen vande damwanden is door de grotelengte in het vastgepakte zandgroot. Dit maakt samen met hetaflassen van de naden dat de dam-wand ??n stijf vlak is. De hogepuntvormige belastingen uit deprefab balken kunnen, met alleeneen voorziening om de oplegdrukin te leiden, zonder problemenworden opgenomen.BodemopbouwDe bodemopbouw ter plaatse vande garage verloopt globaal even-wijdig aan het maaiveld.Eerst wordt een laag van 5,5 tot 3m los gepakt zand aangetroffengevolgd door tussen de 2,5 en 6,5m leem en zandlagen. Het vastezand wordt in een laag van circa8,5 m dikte op 8 tot 9,5 m ondermaaiveld aangetroffen. De tertiai-re kleilaag begint daar onder.FunderingskeuzeBij de keuze van de fundering zijnvanwege de concentratie van be-lasting op de kolommen compac-te poeren op korte mortelschroef-palen overwogen. Het grond-verzet voor een dergelijk type fun-dering is aanzienlijk minder danvoor een fundering op staal. Uitde geotechnische adviezen werdduidelijk dat palen met gebruike-lijke diameters niet voldoendedraagvermogen hadden om hetaantal te beperken tot vier. Bijpoeren met meer palen neemt deafmeting flink toe en worden dekosten voor de palen niet meergecompenseerd door de reductievan het grondverzet. Daarom isgekozen voor een fundering opstaal. Het aanlegniveau is dusda-nig bepaald dat circa 80% van destroken zonder grondverbeteringgemaakt kan worden. Voor deoverige 20% is een beperktegrondverbetering noodzakelijk.Stroken in lengterichtingVoor de midden- en oostelijkegarage is ervoor gekozen de fun-deringsstroken in de lengterich-ting aan te brengen (foto 6). Ditheeft twee voordelen ten opzichtevan stroken in de dwarsrichting.Door de stramienafstand van 7,5m kan gebruikgemaakt wordenvan de gunstige effecten op dedrukverdeling van een doorgaan-de ligger. Voor de montage vanhet prefab worden twee zwarerupskranen gebruikt. Deze rijdenin de lengte van de garage. Metstroken evenwijdig aan de rijrich-ting is passeren van funderings-stroken niet nodig. Tevens zijn destroken met een systeemkistvrijwel continu te maken in deopbouwrichting. De strookafme-ting is constant 2,5 x 1,0 m2.Het aanlegniveau in de midden-6 | Aanleggen funderings-strookC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2002 5 59garage volgt de vloer ?1, zodat eengroot aantal kolommen gelijk is.De fundering begint tegen dewestelijke garage op circa 1,5 m inde vaste zandlaag en loopt even-wijdig aan de vloer ?1 tot het puntwaar het aanlegniveau gelijk ligtmet de vaste zandlaag. Op datpunt wordt het aanlegniveau ver-laagd, waarna de strook weerevenwijdig aan de vloer ?1 loopttot de aansluiting op de oostelijkegarage.C o n s t r u c t i e f o n t w e r pg a r a g eWestelijke garageDe westelijke garage (fig. 7) be-staat uit twee delen. Het gedeelteonder het Holland Casino en hetgedeelte onder de Bijenkorf. Deinrit bevindt zich op niveau ?1.Aan de zuidzijde van beide is inhet verlengde van de westelijkeinrit een hoofdverkeersroute ge-cre?erd met uitvoegstroken voorde garagetoegangen. Via dezeroute is het mogelijk de midden-en oostelijke garage te bereiken.De garage onder Holland Casinois uitgewerkt door ingenieursbu-reau Corsmit. De garage onder deBijenkorf is evenals de overigedelen van de garage ontworpendoor ARCADIS.Voor de begane-grondvloer onderde Bijenkorf is een vloer ontwik-keld van balkstroken met daar-tusseneenpolyplaatvloer.Hettoe-gepaste stramien is 7,50 x 15,60m2. De dekvloer onder het pleinheeft een vergelijkbare structuur,alleen zijn hier in verband met dehogere belasting SJP-liggers toe-gepast met een in het werk ge-storte druklaag.In dit artikel zullen we ons echterconcentreren op de midden- enoostelijke garage.MiddengarageDe middengarage (fig. 8, 9, 10)vormt een overgang tussen dewestelijke garage en de hoger ge-legen oostelijke garage. Het wasde wens van de architect de con-structie in dit deel een bijzonderkarakter te geven. Dit deel van degarage ligt onder het Van Heek-plein waar straks een aantal keerper week markt wordt gehouden.Op het plein dat boven de garageligt zijn geen bomen voorzien.Deze worden buiten de omtrekvan de garage geplaatst. Een grotegronddekking is dan ook nietnoodzakelijk.Welmoestrekeningworden gehouden met waterlei-dingen voor de markt en eenondergronds vuilafvoersysteem.Omdat bij het vaststellen van hetbestek de afwerking van het pleinnog niet was vastgesteld, is reke-ning gehouden met een grond-laag van 1 m. Volgt uit het bestra-tingsplan een grotere hoogte, danmoet deze worden bereikt meteen licht materiaal (bijv. PS-blok-ken).gevellijn V&Dbestratingkanaalpl.vloer d=260+701000 x 130042.55+ N.A.P.strook b=2500var.kolom ?600nivo -1nivo 0kolom ?600var.breedplaatvloer (polyplaatvloer) var.30042780016001300300320032005501000var.3400 34006800120150550450120450Polyplaatvloer680075001600046?3400800breedplaat-vloerkanaalplaatvl. d=260mmdruklaag 70mmd=1203400750016000340046?410034009 | Principe constructieniveau 0 garage midden10 | Principe constructieniveau ?1 garage midden7 | Schematisch overzicht garages8 | Principedoorsnede garage middenC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2002 560De draagstructuur van de mid-dengarage is afwijkend van deoverige delen van de garage.Het dek van de middengaragewordt ondersteund door kolom-men ? 600 mm op een stramienvan 7,5 x 16 m2. Op deze kolom-men rust een zogenoemde kruis-console (foto 11). Dit is een plaatvan 3,4 x 6,8 m2met een dikte van120 mm. Onder deze plaat bevin-den zich twee balken die elkaaronder een hoek van 46? kruisen.De hoogte van deze balken ver-loopt van 150 mm aan het eind tot550 mm in het hart van de kolom.Rondom deze kruisconsole wordteen vlakke breedplaat-/polyplaat-vloer aangebracht. Afgestort ont-staat er een 450 mm dikke vlakkevloer.Bij de opbouw van de vloer opniveau ?1 is gebruikgemaakt vandezelfde kruisconsole als onderhet dek. Ook hier zijn in de lengtevandegaragestrokengeformeerdtussen de kruisconsoles. Op de-ze strook worden kanaalplaten (d= 260 mm) gelegd (foto 12). Destrook tussen de platen wordtvoorzien van wapening en afge-stort tot bovenkant kanaalplaat.Het geheel wordt daarna voorzienvan een 70 tot 85 mm dikke,monoliet afgewerkte, gewapendedruklaag. De totale dikte van destrook is aldus 465 mm (fig. 8).Omdat de kolommen zijn be-schouwd als pendels, ontstaatogenschijnlijk een instabiel sche-ma (fig. 13). Immers bij het belas-ten van een veld kunnen de kruis-consoles vrij roteren. In detailbeschouwd is de oplegging, doorde wapening in de druklaag, eenvoorwaardelijk scharnier (fig. 14).Eennegatiefmomentkanwordenopgenomen, een positief mo-ment niet. Het werkelijke schemais daarom meer vertrouwenwek-kend.Dewapeningindedruklaagis dus van essentieel belang voorde stabiliteit van de vloer.Oostelijke garageDe oostelijke garage (fig. 15, 16)is het meest regelmatige deel vande garage. De draagstructuurbestaat uit T-vormige kolomele-menten op een stramien van 7,5 x16 m2. Op deze elementen liggende hoofdbalken. De T-vorm wordtom praktische redenen uitge-voerd als kolom met daarover-heen een consolebalk. De aan-sluiting van kolom op balk isbepalend voor de capaciteit. Ophet 0-niveau is daar, waar doorgrote veldbelasting het kolommo-ment te groot werd, de lengte vande console verkleind. De balkele-menten hebben genoeg afmetingom de verschuiving van momentvan het steunpunt naar het veldop te kunnen nemen. De vloer terplaatse van de bebouwing wordtdichtgelegd met kanaalplaten (d =200) waarover een druklaag van100 mm.De hoofdbalken zijn ontworpenop een kolombelasting uit de bo-venbouw. De plaats voor kolom-menuitdebovenbouwisinlangs-richting van de garage bepaald ophet stramien van 7,5 m. In dwars-richting zijn de balken erop ont-worpen dat de kolommen op elkewillekeurige plaats in de over-spanning van 16 m moetenkunnen aangrijpen.Later wordt, door zowel K3 als deKlanderij, een afwerking bestaan-de uit 100 mm isolatie, 80 mmgewapende druklaag en 70 mmzandcement aangebracht. In hetprefab van de garage zijn geenstekken voor de bovenbouwcon-structie opgenomen. Deze kun-nen worden aangebracht in dewerkelijk schema nivo -1gedacht schema nivo -1schema nivo -1v.b.v.b.v.b.v.b.star scharnierdruklaag100mmkanaalpl.vl.d=200mm1000 x 10001000 x 1300 1000 x 13001000 x 13001000 x 10001000 x 130075001600011 | Kruisconsole12 | Aansluiting kanaal-plaatvloer op breed-plaatvloer niveau ?1garage midden13 | Statisch schema14 | Detail opleggingkanaalplaatvloer15 | Principe constructie-niveau 0 garage oostC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gU t i l i tei t sb o u wcement 2002 5 61aan te storten balkzone tussen dekanaalplaatoplegging.Volgens plan wordt de Dagmarkt-straat van een rij bomen voorzien.In de straat is daarom een grond-dekking van 1,5 m aanwezig. Omde totaal benodigde diepte van deoostelijke garage te minimalise-ren zijn de prefab balken in destraat boven het dek gelegd. Indeze balken is standaard een aan-tal sparingen opgenomen voornutsvoorzieningen en wateraf-voer. Onder de gevels van debovenbouw worden in het werkgestorte balken geformeerd. Tus-sen de balken wordt een breed-plaatvloer aangebracht. De straatwordt in principe als voetgangers-gebied ingericht. De constructieis berekend op een verkeersklasse30. Bij calamiteiten is verkeers-klasse 45 toegestaan.Het niveau ?1 is zeer regelmatigvanopzet.HetT-vormigeelementis hier ook toegepast. Door delagere belasting zijn de hoogteafmetingen gereduceerd.A f s l u i t i n gNa jaren van planontwikkelingwordt op dit moment een indruk-wekkend project gerealiseerd aande rand van de binnenstad vanEnschede: een ondergrondse par-keergarage voor 1700 auto's, meteen aantal bovengelegen winkel-en woongebouwen. Bij het ont-werpisheelveelaandachtbesteedaan het maken van een fraaie enaangenameondergrondseruimte.Voor de Gemeente Enschede isdit plan een absolute aanwinst.De bouwactiviteiten zijn gestartin het jaar 2000. Als het goed isworden dit jaar de eerste boven-gelegen panden opgeleverd. Hetproject zal zijn afgerond in 2004.A r c h i t e c t u u r v a n d e b o v e n b o u wVoor de bovenbouw tekende een keur van architectenbureaus:Nieuwbouw Holland Casino Inbo architecten EindhovenNieuwbouw Bijenkorf / woningen De Architectengroep te Amsterdam; ir. K. RijnboutUitbreiding en verbouwing V&D Kraaijvanger?Urbis te Rotterdam; ir. R. Westra34 woningen op V&D Kraaijvanger?Urbis te Rotterdam; ir. R. WestraNieuwbouw Winkelruimten K3 Groep5 van der Ven te Rotterdam; ir. P.W. van der VenVernieuwbouw winkelcentrum de Klanderij de Architecten Cie te Amsterdam;Verbouwing ICE gebouw E tot woongebouwA12 Architectende Twentec Residentiekolom ?8001000 x 1000kolom ?8001000 x 1300?300gevellijn K3kanaalpl.vloer d=200mm + druklaag 100mm160010502300450300160001000300250013003400 1800750300230023003350Projectgegevensopdrachtgever:Bouw- en Milieudienst Gemeente Enschede, afdeling verkeerarchitect:Atelier PRO te Den Haagadviseur constructies, parkeren en W+E-installaties:ARCADIS Bouw en Vastgoed Den Haagadviseur Geotechniek:Grontmij Advies & Techniek Houtenadviseur brandweerzaken:van Elst & Roelofs Planco?rdinatie Cuijkbouwmanagement:DHV Huisvesting en Vastgoed Amersfoortaannemer:Bouwcombinatie van Heekplein v.o.f. Hengelo bestaande uit Dura,Te Pas en Trebbeaannemer Holland Casino:Thomasson Dura te Hengeloaannemer Bijenkorf:Nijhuis bouw Enschedeengineering prefab:Ingenieursbureau Bartels, Lochemleverancier prefab beton:Ed. Z?blin, Gladbeck (D)leverancier betonspecie:Betoncentrale Twente b.v., Enschede16 | Principedoorsnedegarage oost17 | 3-D beeld garage oostVisualisaties: Atelier Pro
Reacties