toegangstunnei bij Grosvenor Gate, Park Lane foto: Lyons & Comp. LtdEen ondergrondse parkeergarage in het hart van LondenDe noordoostelijke hoek van het Londense Hyde Park, die vooraldoor de 'zeepkistredenaars' alom bekendheid geniet (Orators'Corner nabij Marble Arch), heeft in de loop van 1962 een belang-rijke maar desondanks weinig opvallende wijziging ondergaan.Toen namelijk op 15 oktober jl. de Engelse Eerste Minister daarde ondergrondse Park Lane Garage officieel in gebruik stelde,kreeg de Londense stadswijk Westminster de beschikking overeen ultra-moderne parkeergarage voor 1070 auto's, die dezegarage zowel via de in het Hyde Park gelegen North CarriageDrive als vanaf de buiten het park lopende Park Lane kunnen be-reiken.De bouw van deze ondergrondse garage, de grootste van Enge-land, hangt nauw samen met het in 1958 aanvaarde plan voor deoplossing van diverse verkeersproblemen in en om de Park Lane('Park Lane Development Project'), dat in de jaren 1960-1962voor een bedrag van bijna 60000000 is uitgevoerd. Maar vooralgezien de historische betekenis van dit gedeelte van Londen werddoor het Ministry of Transport voor de ondergrondse garagetoch een speciale 'wet' opgesteld, de Hyde Park (UndergroundGarage) Act 1961, die in het najaar van 1961 is aanvaard. Hierinwas niet alleen de situatie gelocaliseerd, maar werden ook voor-schriften gegeven voor wat betreft het behouden of eventueel hetherstellen van het oorspronkelijke parklandschap. Zo diende bijvoorbeeld voor het rooien van bomen toestemming te wordengevraagd aan het Ministerie van Public Building and Works (het-geen tijdens de bouw zes maal noodzakelijk was).Ten behoeve van de inschrijving heeft de Westminster CityCouncil een soort 'prijsvraag' uitgeschreven, waarin de aan-nemingsmaatschappijen gevraagd werd naar een uitgewerktontwerp voor een complete ondergrondse garage alsmede naarde uitvoeringskosten daarvan, een en ander op grond van eenbasis-ontwerp, dat door de directie was opgesteld. Op 2 november1961 werd de bouw voor een bedrag van ? 1051915 gegund aande maatschappij Sir Robert Mac Alpini & Sons Ltd., die op 6november 1961 met de uitvoering daarvan begon.Vooral door de toepassing van geprefabriceerde onderdelen konhet werk binnen 50 weken voltooid worden, ofschoon de bouw-tijd aanvankelijk op 60 weken was begroot. Dank zij deze snellebouw kon de garage reeds beschikbaar zijn voor het abnormaaldrukke verkeer tijdens de kerstdagen van 1962.De Park Lane garage is feitelijk een rechthoekige doos (488 mlang, 290 m breed en 3,11 m hoog) van gewapend beton. Het30,5 cm dikke dak, dat zich ca. 0,85 m onder maaiveld bevindt,wordt ondersteund door 567 geprefabriceerde betonkolommen(30,5 ? 30,5 cm2en 30,5 ? 45,7 cm2). De wandelementen zijn,evenals de kolommen, op het bouwterrein geprefabriceerd. De20 cm dikke vloer is ter plaatse gestort op een 7,5 cm dikkewerkvloer; de kolommen staan op 1,35 m dikke funderingsplaten(2,14 ? 2,14 m2), waarvan de onderkant dus op ca. 5 m ondermaaiveld is gelegen, waar het draagvermogen van de ondergrondvoldoende groot is.In de lengterichting van de garage staan de kolommen 7,62 mh.o.h., zodat tussen elke twee kolommen voldoende ruimte voordrie parkerende auto's aanwezig is. In dwarsrichting is de kolom-afstand zodanig, dat er vier dubbele en twee enkele parkeer-stroken gevormd worden, waartussen zich drie brede en tweesmalle rijgangen bevinden.De uitvoering geschiedde geheel in een open bouwput, waarvoorin totaal ca. 160000 m3grond uitgegraven moest worden, diegrotendeels elders voor wegenbouwkundige doeleinden verwerktis. Alleen de grond van de bovenste laag werd nabij de bouwputopgeslagen en is na de voltooiing van het betonwerk weer terug-gezet, ten einde op deze wijze de oorspronkelijke terreintoestand724 Cement I4 (I962) Nr. I2terug te krijgen. Bij het grondwerk werd grote hinder onder-vonden van talrijke ondergrondse buisleidingen, kabels e.d.,waarvan er verschillende niet op de tekeningen voorkwamen.Voor de tijdelijke of definitieve vervanging van deze leidingenen kabels vermeldde het bestek een speciale post van in totaal?50000 (!)De betonwanden van de open inritten, die aansluiten op de122 m lange oostelijke toegangstunnel (Grosvenor Gate, ParkLane) en de 152 m lange noordelijke toegangstunnel (NorthCarriage Drive), zijn bekleed met geprefabriceerde betonplaten,die -overeenkomstig de ministeri?le eisen- vervaardigd zijn metgraniet als toeslagmateriaal en voorts een uitgewassen oppervlakbezitten. Ter voorkoming van gladheid in de koude seizoenen zijnde betonvloeren van de open inritten voorzien van een elektrischverwarmingssysteem door middel van ingebetonneerde kabels.Vanzelfsprekend diende men vooral voor de luchtverversingvoorzieningen te treffen. Voor de aan- en afvoer van lucht zijndan ook diverse ventilatoren aangebracht (in totaal 190 pk),die de totale luchtinhoud zes maal per uur verversen. Daar hetterrein boven, de garage beschikbaar moest blijven als militaireparadeplaats, was het noodzakelijk om de drie ventilatieschachtenaan de zijkant van de 'Parade Ground' te plaatsen; zij staan nutussen de daar aanwezige bomen en worden dus -overeenkomstigde ministeri?le eis- aan het oog onttrokken.De Park Lane garage is voorzien van een ingenieus parkeer- encontrole-systeem van A.P.T. Controls Ltd., dat in Amerika alvrij veel toegepast wordt en sinds enige jaren ook bij het Fransevliegveld Orly (Parijs) in gebruik is.Wanneer een automobilist de garage binnenrijdt, passeert hijeen drempel, waarna hij vanuit zijn auto een met datum en tijdbestempelde toegangskaart van een speciaal type (zgn. 'Parkard')kan nemen, wat tot gevolg heeft dat het toegangshek automatischopengaat, hetwelk zich onmiddellijk weer sluit nadat de autogepasseerd is. De bestuurder parkeert dan zelf zijn auto volgenshet systeem van de 'self-parking', waarna hij de garage verlaatvia gangen en tunnels, die aansluiten op de onlangs in gebruikgenomen voetgangerstunnels in en om de Park Lane en ook ophet Station Marble Arch van de Londense ondergrondse. Daar de'Parkard' in een soort Braille-schrift van een bepaalde code voor-zien is, kan de automobilist op elk gewenst moment de garageweer binnengaan om zijn auto op te halen. Bij het verlaten van degarage kan hij vanuit zijn auto de 'Parkard' afgeven aan eenkassier, aan wie hij het parkeergeld moet betalen alvorens degarage te kunnen uitrijden.Met dit automatische systeem is het mogelijk om per uur 900auto's te laten binnenkomen of vertrekken. Het systeem omvatverder onder meer een telling van het aantal in- en uitgaandeauto's (ook ten behoeve van de eventuele aanduiding 'vol'),een doorlopende registratie van de beschikbare ruimte en eencontrole op eventuele fouten en misbruiken.Het behoeft verder geen betoog, dat allerlei voorzieningengetroffen zijn ten behoeve van de verlichting, de brandwering en-bestrijding en de nooduitgangen.De Westminster City Council heeft de Park Lane garage vooreen termijn van 21 jaar verhuurd aan Normand Ltd., die ook deWest End garages exploiteert, voor een bedrag van ? 40000per jaar.De parkeertarieven zijn als volgt: eerste uur 2 sh. (ca. f 1,--),volgende uren 1 sh. (ca. f 0,50), gedurende 12 en 24 uur resp10 sh. en 12 sh. (resp. f 5,-- en f 6,--).een van de drie brede rijgangen in de enorme garagefoto: Lyons & Comp. Ltd
Reacties