Langs de buitenzijde van elk spant werden trekstangen ? 26 aan-gebracht met opgesneden schroefdraadeinden. Aan de buiten-zijde van de loods waren ze door middel van een zware eikenklos tegen de portaalstijl vastgezet, terwijl ongeveer in het mid-den een spanwartel in elke staaf werd aangebracht. Op de knikvan de staven rustte de steunconstructie van de spantregels. Inverband met de geringe wapening hiervan -afgezien van de nogniet (of niet meer) werkende staven ? 28- geschiedde d? onder-steuning met behulp van twee stempels, ten einde overbelastingte voorkomen.Het heffen van het topscharnier en tegelijkertijd het naar elkaartoebrengen van de stijlkoppen geschiedde door het aandraaienvan de spanwartels in de loods, en het aandraaien van de span-moeren aan de linkerzijde buiten.Ten einde de heffing zeer gelijkmatig te kunnen doen plaats-vinden, werden alle spanten tegelijk gespannen, omdat het aan-draaien van de trekstangen en het injecteren bij elk spant afzon-derlijk kans zou geven op te onregelmatige vervorming van dedakconstructie met daardoor kans op lekkages; overigens zoudan de verhardingsduur van de injectiespecie de totale reparatie-tijd te lang maken.De vereiste spankracht ?afgelezen op de torsiesleutel? bleek aan-merkelijk kleiner dan verwacht werd.Tijdens het spannen kwamen de door de fabrieksdirectie geplaats-te stempels los en konden deze zonder meer worden verwijderd.Foto 5 geeft een duidelijk beeld van de loods nadat de stavenwaren aangespannen en de stempels waren verwijderd. De nadenbleken nu over de volle hoogte gesloten, terwijl ze v??r hetspannen met zuivere cementspecie waren dichtgezet, ten eindehet ontwijken van de injectiespecie zoveel mogelijk tegen te gaan.Nadat men alle spanten op hoogte had gesteld, werd begonnenmet het injecteren door de geboorde injectieopeningen (dezewaren op onderlinge afstand van 2 m geboord omdat de injectie-specie droger was dan normaal het geval is).Na 2 weken werd de tijdelijke spaninrichting gelost; toen bleekde verticale verplaatsing in het topscharnier minder dan 1 mm tebedragen. Opgemerkt zij nog dat de beschadigde plaatsen in deonderrand na het injecteren werden uitgehakt en met beton-specie gevuld. De hiervoor benodigde betonovermaat werd reedsde volgende dag zoveel mogelijk verwijderd en na volkomenverharding machinaal bijgeslepen.Bij het spant van foto 3 bestond voor het in de juiste vorm bren-gen geen andere mogelijkheid dan het op hoogte brengen vanhet verzakte spantliggerdeel, waarna ook op dezelfde wijze konworden gehandeld met de spaninrichting; vervolgens kon ge-?njecteerd worden.foto 5NabeschouwingOndanks de opeenstapeling van: onvolledige detaillering; ondes-kundig advies; onverantwoord goedkeuren van de tekeningendoor Bouw- en Woningtoezicht (gelukkig zijn de meeste dienstenserieuzer); het maken van voorgespannen beton door een ter-zake niet kundige (overigens zeer bekwame) fabrikant; het vast-zetten van de voetscharnieren door de aannemer; bleek het tochmogelijk een schijnbaar hopeloos geval -waarvoor het advies totslopen en herbouwreeds was gegeven? met betrekkelijk een-voudige middelen geheel te herstellen.Al te dikwijls laat men een beschadigde, of niet geheel aande eisen voldoende constructie jaren achtereen onderstempeldstaan, of men gaat over tot sloop en herbouw, terwijl volledigherstel --zoals in het bovenstaande geval-- met betrekkelijk ge-ringe kosten mogelijk is. De mogelijkheden die gewapend beton,eventueel in combinatie met voorspanning biedt, worden indergelijke gevallen veelal te weinig benut.Een grote Nederlandse truckmixerOmdat steeds meer betonspecie van betonmortelbedrijvenbetrokken wordt, is de truckmixer tegenwoordig een alledaagseverschijning op de Nederlandse wegen. In de laatste jaren heeftmen een geleidelijke ontwikkeling kunnen zien in de bouw, demechaniek, de grootte, enz. van de truckmixers.Onlangs is de 5? m3'Mulder-truckmixer' ge?ntroduceerd waarindiverse ervaringen van de laatste jaren zijn verwerkt. De meng-trommel van deze mixer heeft een inhoud van 8,350 m3en eencapaciteit van 5,5 m3betonspecie. De mengtrommel en -schoepenzijn vervaardigd van Cor-Tenstaal. Dit staal heeft een hogeslijtweerstand en is goed corrosiebestendig.Het laden van cement, water en toeslagmaterialen duurt 80 sec.Gedurende het mengen heeft de mengtrommel een draaisnelheidvan 11 omwentelingen per minuut. De mengtijd bedraagt danongeveer 5 minuten. Daarna kan geagiteerd worden met 4 om-wentelingen per minuut; tijdens het lossen wordt deze snelheidverhoogd tot 5-7 omwentelingen per minuut.Het gewicht van de complete mixer is 3450 kg.De truckmixers kunnen geleverd worden met een hydraulischeaandrijving, die gekoppeld wordt aan de automotor; de aan-drijving is ook mogelijk door middel van een zgn. power-take-off.498 Cement 13 (1961) Nr. 9
Reacties