Door haar is in overleg met de directie het teken- en reken-werk voor de geprefabriceerde bovenbouw verricht. Op 21 de-cember 1960 kon men met de produktie van de betonnen ele-menten beginnen.Het heiwerk kon, gezien de toestand van het terrein, eerst op5 januari 1961 starten. Nadat in enige travee?n de fundering ge-reed en de walsbetonvloer aangebracht was, kon de montageaanvangen.De geprefabriceerde onderdelen werden per schip aangevoerd enin een havenkom van de nabij gelegen Coenhaven gelost, omdatin de Vlothaven geen geschikt waterfront vrij was. Het eersteschip met elementen kwam op 20 maart 1961 voor de wal. Deelementen werden per as naar het werkterrein vervoerd en zijnvoor het grootste deel tijdelijk opgeslagen, zo dicht mogelijk bijde plaats van bestemming.Het lossen en monteren op de bouwplaats geschiedde met behulpvan autokranen. De hoofdliggers werden direct vanaf het vervoer-middel gemonteerd, waarbij twee kranen in combinatie werdengebruikt.De montagewerkzaamheden van het skelet werden op 13 juli 1961be?indigd. Op 22 september 1961 waren de dakbedekking enlichtkappen aangebracht.Met de voortgang van het werk werd ook de loods in gebruik ge-nomen. Zo konden resp. begin juli, begin september, half oktoberen begin december 1961, de goederen in resp. het 1e, 2e, 3e en 4edeel worden opgeslagen.De loods is gebouwd door: N.V. Amsterdamsche Ballast Mij -geprefabriceerde bovenbouw; A. Faas' Aanneming Mij N.V. -onderbouw- en afwerking; N.V. Latexfalt-vloeren.BesluitBij de bouw van deze loods is gedemonstreerd, dat met behulpvan prefabricage in beton een korte voorbereiding en een snellemontage te verwezenlijken zijn.Het inklemmen van de geprefabriceerde elementen is op een-voudige wijze mogelijk en hieraan is de stabiliteit van een gebouwvolledig te ontlenen.Een simpele plattedakconstructie met voorgespannen balken engordingen en bimsbetonnenplaten heeft, economisch gezien, meermogelijkheden dan men op het eerste gezicht zou vermoeden.Beperkingen van het aantal soorten elementen en standaardisatievan hun verbindingen is van het grootste belang voor produktieen montage.Het aanbrengen van een voldoende aantal en goed doordachtedilatatievoegen in een betonconstructie is, speciaal bij prefabri-cage waarbij voorspanning wordt toegepast, noodzakelijk.Duitse opdracht voor Nederlands IngenieursbureauHet Nederlands Ingenieursbureau Grabowsky en Poort heeft vanKaspar Baugesellschaft de opdracht ontvangen om de bouw vaneen streekziekenhuiscomplex van rond dertig miljoen guldenvoor te bereiden.Het ingenieursbureau heeft reeds een begin gemaakt met hetbestuderen van de constructie-opzet. Reeds dit jaar zal een grootgedeelte van alle constructietekeningen en technische bereke-ningen voor dit enorme complex gereed moeten zijn; men zal metde uitvoering van de omvangrijke werkzaamheden steeds moetenzorgen de bouw v??r te blijven.Het gebouwencomplex komt te liggen nabij de grote autowegtussen D?sseldorf en Keulen in Rheyt. Het omvat onder andereeen verpleegstershuis (hoogbouw), behandelingshuis met opera-tiekamers, beddehuis (hoogbouw) met helicopterhaven, 2 kapel-len en keukens; het ronde gebouw op de voorgrond is eenrecreatieruimte met kantine.De architectuur is in handen van het architectenbureau Swinkelsen Salemans te Maastricht, de aannemer is Kaspar Bau G.m.b.H.Onder het parkeerterrein worden grote schuilbunkers gebouwd,die door gangen met het hoofdgebouw zijn verbonden; met detotale constructie zal ongeveer 18 000 m3beton gemoeid zijn.Cement 14 (1962) Nr. 2 85
Reacties