In deze nieuwe rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Michèl Hermans bijt het spits af. Hij deelt zijn mening over het constructeursvak en vertelt over zijn rol in het project de OV Terminal in Breda.
De jonge constructeurde jonge constructeurMijn meningHonger naarnieuwe lesstofVraag beginnende bouwkundestudenten wat ze later willenworden en het merendeel roept architect. Bij mij was dat nietanders, maar na enkele weken ben ik hier snel op teruggeko-men. Architectuur bleek niet mijn sterkste kant te zijn. Tochblijft ontwerpen een belangrijke discipline, ook voor construc-tief studenten. De mastertrack Structural design leert studenteneen constructie te ontwerpen zonder afbreuk te doen aan hetarchitectonische ontwerp. Andersom is dat helaas niet altijd hetgeval. Een student architectuur ontwerpt niet zelden een mooigebouw waarvan de constructie van ondergeschikt belang is.Tijdens mijn jonge bestaan als constructeur merk ik dat dit inde praktijk niet anders is. Eigenlijk zit de constructie voor eenarchitect vaak maar in de weg. De afmetingen worden het liefstgeminimaliseerd. In dit technisch spanningsveld ligt de uitda-ging van de constructeur.Tijdens de studie bouwkunde wordt nog een mooi ideaalbeeldvoorgeschoteld. Alle disciplines moeten samen tot een goeddoordacht ontwerp komen. Zo is mij geleerd bij het vak prefabbeton dat je prefab alleen maar kunt toepassen als je alles voor-tijdig goed uitwerkt. Hoe anders is de werkelijkheid. Vaak gaatde telefoon met de vraag of het element al is gestort.Persoonlijk ben ik erg tevreden over mijn genoten opleidingaan de TU/e. Het heeft me de benodigde handvatten gegevenvoor mijn toekomstige carri?re. De vijfjarige studie heeft dehonger naar nieuwe lesstof niet gestild. Bijvoorbeeld naaronderwerpen als dynamica en scheurvorming, die niet tot destandaard lesstof behoren. De studie maakt je nieuwsgierignaar de theorie achter rekenregels. `Omdat we het altijd zodoen' en `wapenen op het gevoel' zijn voor mij dan ook moei-lijk te accepteren antwoorden. Wat niet wegneemt dat ook iksoms een staaf extra (angst)wapening toepas!Mijn projectPrefab kolommenOV Terminal BredaOnderdeel van de ontwikkeling van de Spoorzone in hetcentrum van Breda, is de realisatie van een nieuw station. DezeOpenbaar Vervoer Terminal (OVT) is multifunctioneel. Ookfuncties als wonen, werken, winkelen en parkeren zijn erinondergebracht. De parkeergelegenheden, 720 in totaal, zijn opeen dek boven het perrongedeelte gesitueerd. Dit dek wordtgedragen door prefab betonkolommen die op het station staan.Deze kolommen verzorgen samen met een stalen vakwerk in??n richting de stabiliteit voor deze constructie.Mich?lHermansik bennaam Mich?l Hermansleeftijd 28 jaaropleiding TU/e, Bouwkunde, Structural designafstudeerproject staalvezelbeton toegepast in woningbouwcascobedrijf Hoco Beton, afdeling engineeringfunctie constructeurwerkzaam sinds maart 2011baan gekregen door afstudeerbegeleidersbelangrijk in ontwikkeling iedereen binnen Hoco-Betoneerste project berekenen van balkonplaten van zorgcomplex te GeleenDe jonge constructeur212014 73Uitwerking kolommenDe kolommen zijn 11 m vrij dragend en bestaan uit twee verschil-lende doorsneden. De onderste 3 m bestaat uit een doorsnede vanongeveer 500 x 500 mm2. Het overige deel heeft een doorsnedevan 650 x 650 mm2. Deze twee verschillende doorsneden, incombinatie met de verende aansluitingen boven- en onderin,maken het lastig een juiste kniklengte te bepalen.De kolommen zijn uiteindelijk fysisch en geometrisch niet-lineair uitgerekend met behulp van een spreadsheet. Hierin ishet mogelijk een grote hoeveelheid informatie relatief eenvou-dig te verwerken. De kolom is opgedeeld in kleine gelijkestukjes met het daarbij behorende moment en buigstijfheid.De buigstijfheid wordt gehaald uit de berekende M-N--diagrammen. Na een aantal keer integreren en de juiste rand-voorwaarden toepassen, is de eerste orde uitbuiging gevonden.Door deze berekening een aantal maal te herhalen met bijbeho-rend toeslagmoment, is een geometrisch niet-lineaire bereke-ning tot stand gekomen. Hieruit bleek dat de uitbuiging van dekolommen bij de gegeven belastingen divergeerde en dusvoldeed. De kolom zo realistisch mogelijk benaderen, neemtwat meer tijd in beslag. Gezien de slankheid van de kolommenwas dit wel noodzakelijk. De moeite werd in dit geval beloond,want buiten de traditionele rekenregels om is aangetoond datde kolommen voldoen.Mijn rolBouwproces vandichtbijMijn rol als constructeur binnen het project was het berekenenvan de kolommen. Ik fungeerde daarnaast als aanspreekpunt vanalle betrokken partijen en Hoco Beton. Dit gaf mij de gelegenheidhet bouwproces van dichtbij mee te maken. Voor een beginnendconstructeur was dat even wennen. Tijdens mijn studie heb ik nognooit een bouwtekening van dichtbij gezien. Nu verschenen erdagelijks tientallen in mijn mailbox. Ik kwam daarbij met zeeruiteenlopende zaken in aanraking zoals invloed van wijzigingenop de planning, op mallen, op wapening.In het project kwam ook het belang van een goede studie duide-lijk naar voren. De tijdens de mechanicalessen behandelde theoriekon hier goed in praktijk worden gebracht. Het project is een vande voorbeelden die aantonen dat ik als constructeur van uitda-gende en complexe constructies kan genieten. En de voorliefdevoor mooie gebouwen is gebleven. Als door mijn inbreng beidegerealiseerd kunnen worden, kan ik niet anders concluderen dandat ik van mijn werk mijn hobby heb gemaakt. proJectgegevensproject OV Terminal te Bredaopdrachtgever ProRailarchitect Architectenbureau Koen van Velsenconstructeur Brede AAA, samenwerkingsverband tussen RoyalHaskoning DHV, Movares en NACOuitwerkend constructeur Bartels Ingenieursbureauaannemer Bouwcombinatie OVT Breda, bestaande uit Ballast Nedamen Hurks groepprefab-betonleverancier Hoco Beton, Hurks Beton, Haitsma, GeleenBeton, Sterk Betonprefab-engineering onder andere Hoco Beton/ Bartels, Hurks BetonRubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jongeconstructeur. Hij deelt zijn mening over het vak enbelicht een van zijn eerste projecten. Mich?lHermans bijt het spits af.YouConDeze rubriek is tot standgekomen in samenwerking met YouCon, devereniging van, voor en door jonge constructeurs.11 Artist's impression OV Terminal Breda2 Inhijsen eerste spant parkeerdek OV Terminal Breda
Reacties