Dit is het zestiende artikel in de serie De jonge constructeur, waarin we kennis maken met een jonge constructeur. In deze editie het woord aan Laurens Bouvy. Hij geeft zijn visie op het constructeursvak en belicht zijn eerste project, het groot onderhoud aan de N444.
De jonge constructeurde jonge constructeur1 2016ik benIk bennaam ir. Laurens Bouvyleeftijd 30 jaaropleiding Hogeschool Utrecht, Civiele Technieken TU Delft, Civiele Techniekafstudeerproject Ultra high performance fibre reinforced concrete:Modelling the shear, bending and fatigue behaviour (zie kader)werkgevers Boskalis Nederland (huidige werkgever), Heijmans IntegraleProjecten (tot augustus 2014)functie constructeurwerkzaam sinds 2011baan gekregen door connectie studievereniging Betondispuutbelangrijk in ontwikkeling nieuwsgierigheid, interesse endoorzettingsvermogeneerste project Ontwerp fundatie Wintrackmasten Tennet, trajectWateringen - Bleiswijk (2011)rol bij eerste project constructeurLaurensBouvyMijn meningMeer aandacht vooroverdrachtSinds het ontstaan van nieuwe contractvormen is de rol van deconstructeur veranderd. Zijn voornaamste taak, `het rekenen', ishetzelfde gebleven. Maar er worden meer eisen gesteld, vooralmet betrekking tot de `soft skills'. De constructeur is de persoondie de technische link legt tussen het ontwerp, project-/technischmanagement, werkvoorbereiding, uitvoering en onderaannemers/leveranciers. Concreet betekent dit dat hij in het ontwerp rekeninghoudt met alle wensen en eisen van de betrokken partijen endeze implementeert in het ontwerp. Een constructeur is eigenlijkeen professionele puzzelaar. Iemand die continu balanceerttussen eisen, raakvlaken van verschillende disciplines, lokaleomstandigheden, klantgerichtheid enz. De kunst is al dezeaspecten samen te brengen tot ??n ontwerp. Hierdoor is geenenkel project hetzelfde en blijft het ontwerp maatwerk. Omeen goed integraal ontwerp mogelijk te maken, moet eenconstructeur alle disciplines begrijpen. Hij moet zich daaromzowel in de diepte (specialisatie) als breedte (vakdisciplinesen soft skills) blijven ontwikkelen.Een gevolg van de nieuwe contracten voor de aannemer is dater meer van de organisatie van de aannemer wordt verwachtwat het ontwerpproces betreft. Was vroeger de rol van deaannemer grofweg het uitvoeren van wat er op tekening staat,nu is dat het bedenken van wat er op tekening moet komen testaan en het uitvoeren daarvan.Ook het ontwerpproces is in de loop der jaren niet eenvoudigergeworden. Dit proces is naar mijn mening te optimaliserendoor het verbeteren van de overdracht tussen de verschillendeontwerpfases (AO tot UO). Hierbij zijn wisselende mensen ofprojectteams betrokken. Als het denk- en beslissingsprocesonvoldoende wordt vastgelegd heeft dit gevolgen voor hetvervolgtraject. Het ontwerpproces wordt niet transparant enhet wiel moet vaak voor de tweede keer worden uitgevonden,hetgeen vertragend werkt. Om deze effecten te minimaliserenis het van belang de projectteams zo veel mogelijk bijeen tehouden. Of significant meer aandacht te besteden aan de over-dracht zodat de impliciete kennis niet verloren gaat.AfstudeerstudieLaurens Bouvy won met zijn afstudeerstudie de2e prijs bij de ENCI Studieprijs 2011. In dat kaderis een Cementartikel verschenen:`Rekenen aanUHSB'. Dit artikel is beschikbaar op www.cementonline.nl.N444HaarlemmertrekvaartDe jonge constructeur 1 2016 871Mijn projectGroot onderhoudN444De N444 bevindt zich ten westen van Leiden en verbindtOegstgeest via Voorhout met Noordwijk. Het project omvat derealisatie van 600 m kadeconstructie, een fietsonderdoorgang ende reconstructie van de Nagelbrug over de Haarlemmertrekvaart(fig. 1). Het project bevindt zich momenteel aan het begin vande uitvoeringsfase. Qua omvang betreft het een middelgrootproject. Wat dit project interessant maakt is de complexiteitdoor de samenhang tussen de verschillende onderdelen, devereiste bouwsnelheid en de beperkte werkruimte waarin hetgerealiseerd moet worden. Van deze kunstwerken is de fiets-onderdoorgang een verdere toelichting waard.De fietsonderdoorgang bestaat uit een integraalconstructie,waarbij de oplegging een hoek van 55? maakt met de rijrichting.Het dek komt 2,5 m boven het bestaande maaiveld te liggen,waardoor een grondconstructie moet worden aangebracht tenbehoeve van de toeritten. Het fietspad dat hier straks onder deN444 door zal lopen, ligt onder het gemiddelde grondwaterpeil.Hiertoe wordt een polderconstructie aangebracht, uitgevoerdmet een folieconstructie.De breedte van het dek is 15 m en de overspanning in derijrichting bedraagt 20 m. De slankheid van de brug (l/h)bedraagt 31. Door deze slankheid en overspanning is het eenredelijke puzzel geweest om de configuratie van de voorspanningvast te stellen, waarbij de wringmomenten in de stompenhoekenvan het scheve dek zo veel mogelijk worden gereduceerd. Daar-naast is slechts gelimiteerde voorspanning mogelijk vanwegede detaillering rond de inleiding van de voorspanning.Het ontwerp van de fietsonderdoorgang is na gunningverscheidene keren gewijzigd. Reden hiervoor is het tegen-vallende resultaat van het aanvullend grondonderzoek en degewijzigde wegfasering om de hinder verder te minimaliseren.Aanvankelijk zou het dek worden gefundeerd op een gewapendegrondconstructie. Deze zou in een weekendafsluiting wordenaangebracht. Het dek, op het naastgelegen terrein voorgebouwd,zou tijdens datzelfde weekend worden ingereden.Vanwege het tegenvallende grondonderzoek is gekozen om hetdek te funderen op palen. Hiermee wordt het risico ten aanzienvan zettingsverschillen weggenomen. Door de geoptimaliseerdewegfasering is het bovendien mogelijk het dek op de definitievelocatie te bouwen in plaats van ernaast.Mijn rolVan eis tot betonHet mooie van constructeur bij een aannemer zijn, is debetrokkenheid bij projecten gedurende het hele proces, dekorte lijntjes met uitvoering en het projectmatige gedeelte.Mijn rol binnen het project van de N444 is het ontwerpen vande fietsonderdoorgang, de Nagelbrug in het aanbiedingsontwerp,het uitwerken van de kadeconstructie en de fietsonderdoorgangin de DO-fase. Ik ben niet alleen bezig geweest met het techni-sche aspect (beton, geotechniek en waterhuishouding) maarook met de bouwfasering, uitvoeringsmethodiek en het techni-sche management. Vanwege de betrokkenheid bij al deze zaken? er zijn weinig onderdelen die buiten mijn scope liggen ? ishet schakelen en optimaliseren van het ontwerp relatiefeenvoudig. Het combineren van alle aspecten is mogelijk wathet project voor mij uniek en zeer leerzaam maakt. PROJECTGEGEVENSproject Groot onderhoud N444opdrachtgever Provincie Zuid-Hollandopdrachtnemer BoskalisRubriek`De jonge constructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hij ofzij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haareerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samenwerkingmetYouCon, de vereniging van en voor jonge constructeurs.1 Nieuwe situatie N444kadeconstructiefietsonderdoorgangNagelbrugN444
Reacties