Dit is het vijfde artikel in de serie De jonge constructeur, waarin we kennis maken met een jonge constructeur. In deze editie het woord aan Jan Doeksen. Hij deelt zijn mening over het constructeursvak en belicht een van zijn eerste projecten, een containerkraaninstallatie in Beira, Mozambique.
De jonge constructeurde jonge constructeur52014ik bennaam ir. Jan Doeksenleeftijd 27 jaaropleiding HZ hbo Civiele Techniek; TU Delft,fac. CiTG, master Constructieve Waterbouwkundeafstudeerproject ontwerp van een noodkering voor het nieuwe PanamaKanaal (HZ), Gate Design for Large High Head Locks, ontwerp van eenglijdende sluisdeur als stalen trekboog (TU Delft)bedrijf Royal HaskoningDHV (RHDHV), Maritime & Waterwaysfunctie waterbouwkundig constructeurwerkzaam sinds parttime tijdens master, fulltime sinds 2012baan gekregen door vervolg afstudeerproject bij DHVbelangrijk in ontwikkeling Hans van Stralen als afstudeermentor,uitvinder en senior constructeureerste project onderzoek naar de oorzaken en het voorkomen vanscheurvorming in betonnen antifer blokken in een heet en droog klimaatrol bij eerste project constructeurJanDoeksenMijn meningEen goed gevoel is nietgenoegVaak lijken maritieme constructies lomp, zwaar, repetitief ensimpel en meestal is dat ook het geval. Maar dit zegt weinig overde complexiteit van het achterliggende constructieve werk. Decrux van de constructie zit vaak in de functies en de omgevings-factoren. De interfaces tussen grond, constructie en de oceaanlaten zich nou eenmaal niet eenvoudig in een model stoppen.Maar ze kunnen ook niet onafhankelijk van elkaar wordenbeschouwd, zeker niet als er sprake is van dynamische, seismi-sche, ijs- en/of golfbelastingen. Als constructeur ben je de spiltussen deze verschillende kennisgebieden. Dat vergt een analy-tisch denkvermogen dat de grenzen van het constructieve vakoverschrijdt. Dit is precies wat het vak constructeur zo mooimaakt; je bent als het ware een Zwitsers zakmes.Maritieme projecten vergen dus een bijzondere aanpak. Gewooneen goed gevoel hebben daarbij en denken `dat komt wel goed', isniet goed genoeg. Het plaatje moet kloppen en logisch zijn.Complexe analyses uit de weg gaan door op ervaring en gevoelaf te gaan, is gevaarlijk. Vooral als jonge constructeur moet jedaarvoor uitkijken. De wanddikte van een buispaal bijvoorbeeldeen paar mm aanpassen, verandert namelijk niet alleen hetgedrag van je constructie. Het scheelt bij een kilometerslangekade of steiger ook al gauw miljoenen euro's.Ik heb me als jonge constructeur de komende jaren ten doelgesteld mezelf veelzijdig te ontwikkelen op het gebied van aardbe-vingen, geotechniek en hydraulica. Daarnaast wil ik me blijvenspecialiseren in het constructieve vak. Dat is tenslotte `de core'.Mijn projectContainerkraan-installatie MozambiqueDe haven van Beira is een van de belangrijkste van Mozambique.De operator van de containerterminal, Cornelder de Mozambi-que, heeft plannen de terminal flink uit te breiden. Dus zijn ertwee nieuwe containerkranen aangeschaft om de overslagcapaci-teit te vergroten. Deze forse kranen zijn compleet afgemonteerdper schip getransporteerd vanuit China, aan boord van een HeavyLift Ship. De kranen zijn op het schip bevestigd op rails, zodat zein ??n keer dwars op de kade kunnen worden gereden over eentijdelijke transportconstructie tussen het schip en de kade.Tijdens dit proces moet het schip niet alleen waterpas blijvenDe jonge constructeur 52014 8312Rubriek`De jongeconstructeur'In deze rubriek maken we kennis met een jonge constructeur. Hijof zij deelt zijn/haar mening over het vak en belicht een van zijn/haar eerste projecten. De rubriek is tot stand gekomen in samen-werking met YouCon, de vereniging van, voor en door jongeconstructeurs.liggen, ook dient het schip de getijdenbeweging continu te blijvencompenseren met zijn ballasttanks. Voor deze containerkraanin-stallatie werd daarom speciaal gewacht op de dagen rond doodtij,waarin de getijden het kleinst zijn. Alsnog was er per dag maareen tijdslot van circa 8 uur waarin de operatie veilig kon plaats-vinden. Kortom, er was geen ruimte voor fouten. De planningvoor de komst van de nieuwe kranen was meedogenloos.RHDHV heeft de kade (dek op palen) en de fundering getoetstop de belastingen van de nieuwe kranen. Ook zijn de benodigdevoorzieningen ontworpen voor het afladen en werd de supervisievan het afladen en voorbereidende werkzaamheden gedaan.Mijn rolPuzzelen met deaannemerBinnen dit project vervulde ik de rol van constructeur en was ikmedeverantwoordelijk voor toetsing, ontwerp en supervisie. Eenvan de dingen die het project zo bijzonder maakte, was de rijkehistorie gekoppeld aan de door DHV ontworpen kade, zo'n dertigjaar geleden. Voor de toetsing moesten we spitten door handge-maakte berekeningen en tekeningen uit ons archief. Op papierbleek de constructie ruim aan de gestelde eisen te voldoen enmoesten er slechts verbindingen worden gemaakt tussen detijdelijke rails en de hoofddraagconstructie.Een aantal weken voordat de kranen arriveerden, ben ik met eencollega naar Beira gevlogen. We hebben supervisie uitgevoerd opde voorbereidende werkzaamheden en de bestaande constructiege?nspecteerd. De betonconstructie was na al die jaren in uitste-kende staat, ondanks het intensieve gebruik en het agressievemilieu (foto 2).Toch had de constructie een aantal verassingen in petto. De railskonden voor het afladen van de kranen niet worden ge?nstalleerdzoals tevoren bedacht. Er liepen bijvoorbeeld hoogspanningska-bels op plekken waar wij betonnen funderingen hadden bedachtvoor de rails. Dat bleek pas op het moment dat deze rails, deelsgeprefabriceerd, al onderweg waren. Dus werd het voor onspuzzelen met de aannemer. Ik vond het erg prettig om samen metde aannemer op de bouwplaats oplossingen te vinden. Je reali-seert je dat je elkaar op zo'n moment veel te bieden hebt en snel-lere en betere oplossingen kunt bedenken. Ik zie dat liever dan hettraditionele scenario, waarbij de ingenieur van achter zijn bureauen de aannemer vanaf de bouwplaats lijnrecht tegenover elkaarstaan. Dit soort zaken zijn in de praktijk zo anders dan op papier,zeker als het een bestaande constructie betreft.Drie weken later zijn we weer naar Beira gevlogen. Alles was klaarvoor de installatie van de kranen; die waren inmiddels gearriveerden stonden op het schip langs de kade. Na drie lange dagenvonden de kranen hun definitieve eindbestemming. Een specta-culaire ervaring succesvol afgerond. PROJECTGEGEVENSproject Containerkraaninstallatie Beira, Mozambiqueopdrachtgever Cornelder de Mozambiqueengineering RHDHV Maritime & Waterwaysaannemer J.S.A Lda1 De achterste poot van de kraan passeert de brug tussen het schip en de kade2 De betonconstructie heeft het agressieve milieu goed weerstaan
Reacties