DeKopvanZuidisdenaamvaneengebiedopdelinkerMaasoeverinRotterdam,datthansin volle ontwikkeling is.Indat gebied vindt de stad uitbreidingsmogelijkheden voor het voile centrum. Dit is moge-lijk doordat veel oude havencomplexen niet meer in gebruik zijn. De nieuwe havens vindtmen in het Europoortgebied, dichter bij zee en toegankelijk voor zeer grote schepen.Op de Kop van Zuid komen kantoren, woningen en recreatie-gebieden. Aan dit vernieu-wende project is de naam van de vroegere directeur Stadsontwikkeling, Riek Bakker, on-losmakelijk verbonden. Gesteund door de betrokken wethouders en haar ambtenaren,heeft zij een stempel gedrukt op het ontstaan en de vormgeving van dit stadsdeel in wor-ding.Essentieel voor het ontsluiten van dit gebied zijn een directe brugverbindingen een nieuwmetrostation in de noord-zuid lijn. Enkele omvangrijke betonwerken aan de Erasmusbrugzijn de laatste tijd uitgevoerd.DEERASMUSBRUGINROTTERDAMPlanning Het nieuw te bouwen ondergrondse metro-De brug is ontworpen door Ben van Berkel. station op de kop van de Wilhelminapier isDe vormgeving is aansprekend (foto 1) maar eind 1993 begonnen en zal begin 1997 wor-ingewikkeld voor constructief ontwerp en uit- den opgeleverd.voering.De brug is in mei 1993 aanbesteed; het werk In beide grootschalige kunstwerken speeltis vorig jaar zomer begonnen en zal medio het ingenieursbureau van de gemeente Rot-1996 worden voltooid. Aannemer voor de terdam bij het constructieve ontwerp een be-brug is een combinatie van Grootint en langrijke rol. Beide projecten zullen in de ko-CFE/MBG, waarbij het betonwerk wordt uit- mende tijd uitgebreid in Cementworden be-gevoerd door de Belgische combinatie handeld.CFE/MBG en de stalen bovenbouw wordt ge- Ditartikel bevat een kortsignalement van demaakt door Grootint. enorme betonwerken die onlangs zijn uitge-20 CEMENT 1994/7/8voerd voor de funderingen van de Erasmus-brug, die vanwege de bijzondere vorm van degeknikte en gevorkte pyloon als bijnaam 'DeZwaan' heeft gekregen.SitueringVanuit het stadscentrum gezien, begint debrug met de oprit op de rechter Maasoever(fig. 2). De brug maakt een bocht om recht opde rivieras te komen en op die plaats staatde eerste pijler. Na 51,5 m volgt de tweedepijler, dan de pijler die de voet van de tuibrugvormt en waarop de 139 m hoge pyloon komtte rusten. Hetachterdek van de brug loopttotde basculekelder van de klapbrug, waar ookde beide achtertuien op bijzondere wijze ver-ankerd zullen worden.De klep van de basculebrug (55 33 m) be-zit de vorm van een parallellogram, omdat devaargeul een hoek maakt met de brugas. Hetwordt de grootste basculebrug van Neder-land. Tussen pijler 5 en de aanlanding op delinker Maasoever wordt te zijner tijd eenstaal-betonbrug geplaatst.Debrugkrijgteentotalelengtevan802menhet rijdek wordt 30,80 m breed. Dit biedtplaats aan vier rijstroken, een tram/busbaanen twee fiets/voetpaden. In verband met deverbetering van het openbaar vervoer zal tezijner tijd de tram met een gemiddelde snel-heid van 25 km/h in plaats van de huidige 18km/h gaan rijden. Daarom krijgt de tram opde Erasmusbrug een vrije baan.ConstructieDe gecompliceerde bovenbouw van de brugzet zich voort in de onderbouw. Vanaf derechter Maasoever maken we de oversteeken per pijler wordt gekeken naar het thans inuitvoering zijnde betonwerk.Enkele onderdelen van de brug zijn geprefa-briceerd in een dok te Antwerpen. Het zijn(foto 3):?de pijlervoet van rivierpijler 2;?de pijlervoet van de pyloonpijler;?de pijlervoet van pijler 5.(2) Plattegrond en zijaanzicht van de brugCEMENT 1994/7/8 21De onderwater pijlervoeten worden ge-bouwd als pneumatisch af te zinken cais-sons die worden gefundeerd op de hardezandlaag op 23 m -NAR Op de caissonsworden de pijlerkoppen geplaatst.UitvoeringIn april jl. is het onderwater betonstort van debasculekelder uitgevoerd. Binnen de stalendamwandkuip met afmetingen van 60 30m, is in een continu stort van bijna 72 uurruim 15.000 m3(7,5 m hoog) beton aange-bracht. Dat betekende een stortsnelheid van200 m3per uur. Vier betoncentrales hebbende levering van dit megastort voor hun reke-ning genomen: de Mebincentrales SpaansePolder, Waalhaven en Krimpen, en De BooRotterdam. Er zijn 1300 vrachten van 12 m3aangevoerd, waarvoor 24 truckmixers con-stant aan het werk waren.Om de overlast voor omwonenden zo geringmogelijk te houden is gewerkt met een drij-vend ponton (foto 4). Dit ponton was om re-denen van stijfheid en sterkte voorzien vaneen betonnen rijdek. Op het ponton waren debetonpompen opgesteld die de stortappara-tuurvoor het onderwaterbeton voedden. Ge-werkt werd met een drijvende plaat rond destortkoker. Duikers hebben het stort gecon-troleerd. Aan de specie was een vertragertoegevoegd. Onlangs geboorde kernen ga-ven een goed resultaat: er waren geen ont-mengingen opgetreden.De rest van het onderwater beton (ongeveer6000 m3) is eind mei jongstleden gestort inde basculekelder, rondom een bekistingwaarbinnen later de ruimte voor het contra-gewicht zal worden gemaakt.Op 28 april jl. is als eerste het betoncaissonvoor de pyloonpijler geplaatst. Afmetingen:51 14 14 m hoog, gewicht 5900 t, diep-gang 9,5 m. Het caisson is uit Antwerpennaar Rotterdam versleept en met drijvendebokken op de juiste plaats gebracht en afge-zonken naarde rivierbodem, diepte 10,5 m(foto 5).(4) Het 15.000 m3stort in volle gang22 CEMENT1994/7/8VoortgangPijler 2 wordt in september 1994 geplaatsten pijler 5 wordt pas geplaatst als de bascu-lekelder is afgebouwd om de juiste maatvoe-ring voor de doorvaart te garanderen.In februari volgend jaar zal de stalen pyloonworden geplaatst. Deze wordt in gedeeltenop twee locaties in Nederland gebouwd en inhet Calandkanaal geassembleerd en opge-richt Het is de bedoeling de pyloon en hetachterdek verticaal te vervoeren naar debouwplaats.P.L. Spitsfoto's: Aeroview/Dick SellenraadN.B. Het is een goed gebruik bij grote wer-ken een informatiecentrum in te richten.Ook de Kop van Zuid heeft een dergelijk in-focentrum. Het is geopend van maandagt.m. zaterdag van 12 tot 17 uur. Het tele-foonnummer (OIO)- 2130101.CEMENT 1994/7/8 23
Reacties