C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBr uggenbouw26 cement 2008 4O n d e r d o o r g a n g s n e l w e gDe snelweg D1, die Vyskov enKromeriz (Tsjechi?) verbindt,bevat een onderdoorgang, onderandere voor een lokale verbin-dingsweg (foto 1). Vanwege teverwachten zettingsverschillen isgekozen voor een statisch bepaal-de overspanning, daar waaranders voor een over drie veldendoorgaande constructie zou zijngekozen. De omgekeerde T-liggers(34,8 m overspanning) zijn ver-vaardigd in drie delen (sterkte-klasse C60/75). Deze delen zijnaan de uiteinden voorzien vandwarskrachtdeuvels en, na het opde contactvlakken aanbrengen vanepoxy, voorgespannen tot eengeheel (per ligger vier kabels metelk twaalf strengen ?15,5 mm ineen polyethyleen omhullingsbuis).Het ter plaatse gestorte bovendekis uitgevoerd in C55/67.T u i b r u g o v e r r i v i e r O d r aOver de rivier Odra en het Anto-sovice meer kruist een brug meteen totale lengte van 589 m. Dehoofdoverspanning over de rivieris gerealiseerd met een tuibrugmet een pyloon, 46,8 m hoog(foto 2). Deze pyloon is voorzienvan een symmetrische tuiconfi-guratie. In het brugdek is deafstand tussen de tuien 6,07 m;in de pyloon zelf zijn zij 1,2 mhart-op-hart verankerd. De stalenpyloon is met beton omhuld(sterkteklasse C60/75, afmetin-gen 3x4,1 m2onder het brugdek;3x2,4 m2er boven). Het onderstegedeelte van de pyloon is tevensmet beton gevuld.Het brugdek is opgebouwd uittwee tweecellige kokerliggers,zonder traditioneel overstek enBruggen in hogesterktebetonJ. Strasky, I. Terzijski & R. Necas, Brno University of Technology, Faculty ofCivil EngineeringRecent zijn in Tsjechi? enkele bruggen in hogesterktebeton ontworpen engebouwd. Kostenreductie was de drijvende kracht achter deze ontwikkeling.Mede daarom werd gekozen voor een betonmengsel zonder silica fume of verge-lijkbare middelen. Toegepast is CEM I 42,5 R, alsmede drie gradaties toeslagma-teriaal waarbij voor de meest grove fractie basalt is gekozen. Plastificeerders zijntoegepast om de verwerkbaarheid te vergroten. Het doel de krimp te beperken isbereikt door het toepassen van krimpreduceerders op alcoholbasis.1 |Onderdoorgang D1(overspanning 34,8 m)C o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBr uggenbouwcement 2008 4 27onderling verbonden door debovenflens en dwarsstaven (fig. 3).V o e t g a n g e r s b r u gNabij de stad Olomouc is een76,5 m lange voetgangersbrugover de R35A opgericht. De brugbevat een betonnen boog en eenbovengelegen dek dat is opge-bouwd uit prefab elementengeplaatst op een trekband (fig. 4).De boog is ter plaatse gestort(sterkteklasse C60/75) en oppalen gefundeerd. Vervolgens iseen trekband aangebracht. Dezebestaat uit twee uitwendigekabels (elk 31 strengen?0,6") in een roestvast stalenomhullingsbuis. De kabels zijnverankerd bij de landhoofden(gefundeerd met trekankers)alwaar zij over oplegzadels wer-den geleid. In het midden van deoverspanning werden zij weder-om met zadels in de boog geleid.Geprefabriceerde betonelemen-ten (3 m lang; C60/75) werdenop de reeds gedeeltelijk gespan-nen kabels geplaatst (foto 6) enermee verbonden door boutver-bindingen. De verbindingen tus-sen de elementen werden aange-stort, waarna het gehele dekwerd voorgespannen door deuitwendige kabels hun defini-tieve voorspankracht te geven.De omhullingsbuis werd daarnagegrout.2 |Pyloon brug over deOdra3 |Dwarsdoorsnede van hetbrugdek4 |Langsdoorsnede brugover de R35A met boogen bovengelegen trek-band5 |Aanzicht brug6 |Prefab elementen plaat-sen op uitwendige kabelsC o n s t r u c t i e & u i t v o e r i n gBr uggenbouw28 cement 2008 4V o e t g a n g e r s b r u g o v e r d er i v i e r S v r a t k aIn Brno is over de rivier Svratkaeen voetgangersbrug gebouwdvolgens hetzelfde principe alstoegepast in de verbinding over deweg R35A. De achtergrond hier-van was dat, vanwege een nabijge-legen oude boogbrug, ook denieuwe verbinding een boogbrugmoest zijn (foto 7). De onder-grond is ter plaatse echter slecht,waardoor het opnemen van degrote horizontale spatkrachten uitde boog te kostbaar zou worden.Daarom is gekozen voor het prin-cipe van de inwendig in horizon-taal evenwicht zijnde trekband-boog-variant (fig. 8): de trek- endrukkrachten bij de landhoofdenzijn in evenwicht met de trek-kracht uit de trekband en de druk-kracht uit de boog. De overspan-ning van de boog is 42,9 m; de pijlis 2,65 m (beton: fck=80 N/mm2). De boog heeft tweebenen met variabele onderlingeafstand.Nadat de boog was gestort is eentijdelijke trekband aangebracht.Deze trekband, met een lengte van43,5 m, is opgebouwd uit uitwen-dige voorgespannen kabels. Nadatde prefab-betonsegmenten (fig. 9)waren geplaatst op deze kabels,werden vier kabels (elk twaalfstrengen ?0,6") door de segmen-ten gevoerd en gespannen. Alduswerd het dek voorgespannen.Daarna werden de tijdelijke uit-wendige kabels verwijderd. nL i t e r a t u u r1. Strasky, J., I. Terzijski, L. Konec-ny, P. Svadbik & J. Racansky,Freeway Bridge from Highstrength Concrete. Structuralconcrete in the Czech Republic2002-2005. 2nd fib Congress,Napels, 2006.2. Strasky, J., L. Konecny & J.Jordan, Cable-Stayed Bridgeacross the Odra River. 2ndCCC Congress, Hradec Kra-love, 2006.3. Strasky, J. & G. Rayor, Stress-Ribbon Pedestrian BridgesSupported or Suspended onArches. International BridgeConference, Pittsburgh, 2007.7 |Aanzicht voetgangers-brug over de Svratka8 | Langsdoorsnede metdimensies en krachts-werking in knooppunttrekband-boog ter plaat-se van landhoofd9 |Kenmerkende dwars-doorsnede voetgangers-brug
Reacties