? ? ?BRUGGENENKERSTMANNETJESAnatomie van wat zomers vermaakEen concentratie van het recente congresseizoen was te vinden in Ko-penhagen, dit jaar de culturele hoofdstad van Europa. De IABSE hield erhaar 15e vierjaarlijkse congres onder het motto Energie, Milieu en Eco-nomie. Een thema, waarbij het bijna onmogelijk is een moderne bijdrageals niet relevant te schrappen.Een andere organisatie hield er het eerste wereldcongres over de kerst-man. De hoofdinzet bij dat laatste congres wasde uitwisseling van gedachten over het land vanherkomst van deze oprukkende weldoener enhet doen van een poging om de baardlengte vanhet mannetje te standaardiseren.Beide congressen gingen zich voorts te buitenaan kostbaar drankgebruik in Tivoli en excur-sies naar de recente Deense kunstwerken overen onder de Grote Belt. Dus ook verbroedering en blikverruiming.Maar ook thematisch kunnen beide congressen op overeenkomstenworden betrapt. Competitie en harmonisatie vormen zulke elementen.De grootste brugoverspanning en de claim op de oerkerstman staan te-genover de problemen van geharmoniseerde voorschriften en de invoe-ring van de eenheidsbaard.Allemaal net zoals de buitenwereld in de zomer. De EK-voetbal, Wim-biedon, de Tour en tenslotte Atlanta. Verbroedering, competitie en af entoe wat gezeur over spelregels en het weer.Wat een zomer!Competitie en competentieDat Nederland zich in Atlanta niet beter kwalificeerde met softbal isgeen wonder. Wie zich daarover betreurt begrijpt weinig van topsport.Ook is Nederland over het punt heen gekomen dat kleiduivenschieters,een enkele ruiter en alleen maar heel nat gedoe, zoals zwemmen en pols-stokspringen, de nationale olympische ploeg zouden moeten domine-ren.Onder de oppervlakte van de olympische successen en succesjes is eentrend van goede teamsport aansluitend bij nationale competentie zicht-baar. De Holland-8, voortgekomen uit een populaire studentensport,het hockey in Nederland - extra opgebloeid na de verwildering van hetvoetbal in de vroege jaren '70 - en de fietssuccessen van onze vlak-fiet-sende natie, ondersteunen deze aaneensluiting van competentie en suc-ces in de competitie.Hoe boeiend het lijnenspel van pylonen en tuien van de brug bij Zalt-bommel voor de automobilist die vanuit Den Bosch naar het Noordenrijdt ook is, goud zal er op de wereldmarkt niet mee worden behaald.Voor het Rotterdamse pronkstuk, de Erasmusbrug, krijgt Nederlandvan 'Bruggenpaus' Ren? Walther in het meinummer van Struetural Engi-neeringinternational een berisping. 'De stad Rotterdam wenste evidenthoge additionele kosten te accepteren voor een spectaculair architecto-nisch effectvan de nieuwe tuibrug die nuin aanbouw is. Het is echter zeerwel mogelijk dat constructieve samenwerking tussengekwalificeerde in-genieurs en architecten kan resulteren in esthetisch en constructief over-tuigende bruggen voor slechts bescheiden extra uitgaven, vooral als datlaatste zich concentreert op de perfectie van de architectonische detaille~ring en het zoeken naar het optimale constructieve concept overlaat aande daartoe ge?igende specialist, dat wil zeggen de competente bruggen-ontwerper.' Aldus Walther.OK; als we dat als Nederlanders in onze zaksteken, dan blijft er genoegop het bruggenfront Over dat mee mag doen in de mondiale competitie.Prefab in de bovenbouw, speciaal materieel om dat te plaatsen, caissontype onderbouw voor brugpijlers en de daarbij behorende fundatieme-32thoden behoren tot de competentie van de Nederlandse waterbouwers.Ontwikkeld inNederland binnen afzinktunnelbouw en Deltawerkenendaarna vervolmaakt in de offshore en op buitenlandse projecten.In Kopenhagen werd trots de inzet van het in Nederland door BallastNedam ontwikkelde hefwerktuig 'Svaenen' getoond bij de Westbrug inde Grote Belt, de Northumberland Strait Fixed LinkCrossing in Canadaen de in uitvoering komende verbinding 0 resund tussen DenemarkenenZweden. Dat is evolutie, competentie en eenbewezen wapen in de concurrentie.Zo ook de in aanbouw zijnde stormvloedke-ring in de Nieuwe Waterweg, met enkele sepa~raat gepresenteerde details zoals het grootstebolscharnier ter wereld.Bruggen, bruggen en nog eens bruggenDe naam lABSE, impliceert extra aandacht voor bruggen als elementbinnen het constructief ontwerpen. De tijden dat de spoorbrug bij Cu-lemborg de grootste overspanning ter wereld had, zijn voorbij. Valt deaandacht van een congresthema op de esthetica bij het werk van de con-structiefontwerper, dan gaat 90% over bruggen. Toch vormt een Neder-landse bijdrage over constructievevarianten toegepast bij de dijkverzwa-ringen dan een aandachttrekkende afwisseling.En zo werd in Kopenhagen veel op bruggen geprojecteerd. Totaal zo'n130 bijdragen, waarvan 13 Nederlandse, gebundeld in een 70 mm dikboekwerk, vormden voor de ruim 700 aanwezigen, onderwie 25 N eder-landers en de latere lezers van de proceedings, een zinvolle gelegenheidom weer eens te absorberen wat er in de breedte te doen is voor construc-teurs in de wereld.Dat gaat dan wel vaak overbruggen, maar behandelt nieuwe materialen,nieuwe contractvormen en de invloed daarvan op het werk van de con-structeur, de impact van civieltechnische werken op het milieu, of de es-thetica van het werk van de constructeur.Het overbrugt landsgrenzen en daarmee culturen en werkt daardoor ui-termate inspirerend op innovatie. En laten we tenslotte niet vergeten datin onze wereld rond de eeuwwisseling veelinfrastructurele projecten mettunnels, maar vooral ook bruggen in uitvoering zijn. Meer dan ooit tevo-ren.Bolscharnier voor de stormvloedkering Nieuwe Waterweg in uit"voeringfoto: Aeroview - Diek Sellenraad ?CEMENT1996/9
Reacties