Beelden in betonTentoonstelling uit het Stedelijk Museum te Amsterdam,april 1979Lucien den Arend, ZwijndrechtDilaterally convex wavesJaap Egmond, AmstelveenDe congruentie van de samenstellende delen vloeit voort uit het achtereenvolgens gieten indezelfde bekistingAnnetje van Verseveld, AmsterdamFloorJan Timmer, DordrechtPlastische vormgevingBeelden in betonSedert de uitvinding van beton is dit materiaalonopgemerkt en langzaam maar zeker bezitgaan nemen van onze directe leefsfeer. Nietzonder protest en populairder werd het erzeker niet door. Uitdrukkingen als 'beton-voetbal' en 'Jantje-beton' spreken genoegvoor zich zelf in dit verband.Waarom dan toch een tentoonstelling onderhet motto 'beelden in beton'? Het gezegde'onbekend maakt onbemind' is hier wellichtvan toepassing. Tot op de dag van vandaagkunnen we gevoeglijk stellen dat de Neder-landse beeldhouwkunst zich weinig gelegenheeft laten liggen aan het autonome, zelfstan-dige beeldhouwwerk in beton uitgevoerd.Veel kwam echter tot stand in de toegepastesfeer waar deze techniek veelvuldig werd ge-bruikt.Deze zinnen zijn gelichtuit de inleiding van decatalogus behorend bij de tentoonstelling'beelden in beton', die onder auspici?n van deNederlandse kring van beeldhouwers in hetStedelijk Museum te Amsterdam in de maandapril is gehouden. Zij getuigen van een con-frontatie van de beeldhouwer met het mate-riaal beton. Elke confrontatie heeft echtertwee kanten. Hoe ervaren wij als technici eenkennismaking met beelden in beton? Voorvelen van ons zai het onbekend maakt onbe-mind ook wel gelden. Het is dan ook jammerdat deze reportage pas na afloop van de ten-toonstelling kan worden gepresenteerd. Detentoonstelling was een goede gelegenheidom kennis te nemen van de wijze waaropmensen die datgene wat hen bezielt met be-hulp van een materiaal tot uitdrukking trach-ten te brengen, het materiaal beton ervaren.Stoere onverzettelijkheid, soepele plasticiteiten - misschien het mooist van alles - koste-lijke ironie, zijn kwalificaties die bij de toe-.schouwer opkomen wanneer hij de werkstuk-ken van de exposerende kunstenaars beoor-deelt.Eigenlijk is een museum een te steriele omge-ving voor deze kunstuitingen. Om betonbeel-den de plaats te geven die ze verdienen, zijnopdrachten nodig. Hopelijk mogen dit waar-devolleinitiatief ?n het sterke besef van func-tionaliteit dat beeldhouwers en betontechnicibindt, hiertoe bijdragen.foto's: Cement/Bob de RuiterMaarten Manson, AmsterdamAnnetje van VerseveldJantjeJaap EgmondRuimtelijk, monumentaal en'konstruktivistisch'Berend Peter, Amsterdam Jaap EgmondJoop Wouters, UtrechtVerharde inhoud van twee zakken cement. Alleen de verpakking iseraf gehaaldRoeli StrijkWapening van betonconstructies zie je altijd maar tijdelijkRoelie Strijk, AmsterdamSamenwerking beton en staalProsper Verwilligen, Amsterdam'Oe weg van en naar school'. E?n beeld uit de beeldenserie van bok-staande kinderen. Ze geven een richting aan en versterken deherkenbaarheid en ori?nteringsmogelijkheden in de omgeving van deschool (Bijlmermee0
Reacties