Voorgespannen wegvak in de Proviciale weg's-Hertogenbosch-VlijmenEen fraaie afronding van het werk van deCUR-commissie 'Betonwegen' is de mede-werking die zij verleent bij de realiseringvan een wegvak in voorgespannen beton,met een lengte van ca. 360 m, in de Pro-vinciale weg 's-Hertogenbosch-Vlijmen. Ditwegvak sluit aan op een gewapend-beton-verharding met doorgaande wapening.De problematiek van betonwegen, c.q. voor-gespannen betonwegen, wordt in hoofdzaakbepaald door de problematiek van de voe-gen.De commissie C11 heeft zich voornamelijkhierop geconcentreerd, en een voegtype ont-wikkeld, waarvan de karakteristieke ken-merken gevormd worden door een 4 m lan-ge onderlegplaat ter breedte van de weg,met verhoogde rug en geprefabriceerdebalkjes waarin de verankeringselementenzijn ondergebracht.In Vlijmen worden vaklengtes van 120 mtoegepast, een lengte die volgens praktijk-ervaringen optimaal blijkt te zijn. De diktevan de platen bedraagt 15 cm. Deze platenzijn via een dubbele glijdlaag, bestaande uitplastic folie en wegenpapier aangebracht opeen goede fundering, waarvan de bovenstelagen gevormd worden door een zand-cementstabilisatie en een gladde betonuit-vullaag van 12 cm.De voorspanning wordt verkregen met be-hulp van1/2"-strengen op onderlinge afstandvan 30 cm (in spankanalen ? 20 mm) dieworden voorgespannen volgens het systeemCCL. De voorspanwerkzaamheden nebbenplaats in een voeg ter breedte van ca. 50cm. Deze ruimte is voldoende, omdat eenspeciaal opzetstuk op de vijzel ontwikkeldwerd om de draden onder een hoek te kun-nen aantrekken. De voorspanwerkzaamhedenvinden aan weerszijden van de plaat plaats;met een kracht van 10 tf wordt de gewenstespanning opgewekt.De verankeringselementen zijn onderge-bracht in geprefabriceerde kopbalkjes. Daar-mee werd het voordeel verkregen dat de3In de prefab-balkjes zijn deverankeringselementen van devoorspanstaven ondergebrachtaanvangsvoorspanning (ca. 70-80 kgf/cm2)in een eerder stadium kan worden aange-bracht. Metingen hebben uitgewezen datreeds 24 uur na het betonneren van de pla-ten de draden kunnen worden aangetrok-ken; men voorkomt hiermee de optredendescheurvorming in het aanvangsstadium vande verharding. Ongeveer een maand daarna(d.w.z. nadat inmiddels de werkvoorspanningvan 130 kgf/mm2is aangebracht, en de leng-teveranderingen als gevolg van krimp, kruipen de voorspanning zich grotendeels hebbengestabiliseerd) wordt de verhoogde rug ge-betonneerd, waarbij beugels, stekend uit deonderlegplaat, zorgen voor een monolieteverbinding. In de twee voegen aan weerszij-den van de verhoogde rug worden rubber-profielen aangebracht om lengteveranderin-gen in langsrichting, ten gevolge van tem-peratuursverschillen mogelijk te maken.De onderlegplaten met verhoogde rug vor-men aldus de vaste punten waartussen deplaten enigermate kunnen bewegen; omdaarbij ongewenste wrijvingen met de on-dergrond te vermijden werd bijzondere aan-dacht besteed aan de afwerking van de on-dergrond en aan de glijdlaag.Ofschoon tijdens het ontwerp de toepassingvan stalen strippen aan weerszijden van derubberprofielen werd overwogen, is hiervannaderhand afgezien, voornamelijk vanwegehet feit dat deze stalen profielen dikwijlslosgereden worden, waarmee het gevaar vanvochtindringing binnen de voeg wordt ver-groot. De rubberprofielen worden tegen hetbeton geplakt. Ne7Doorsnede van de door deCUR-commissie C-11 ontworpenhydraulische voeg2Voor het spannen werd gebruikgemaakt van een vijzel met verloopbochti.v.m. de beperkte ruimte tussende prefab-balkjesCement XX (1968) nr.9 368
Reacties