Voorqespannen beton in ChinaFoto's en tekst zijn ontleend aan het boekje `Prestressed concrete in China'dat tijdens het 3e F.I.P.-congres of> beperkte schaal verkrijgbaar was.foto 1boogliggers voor dakconstructieIn het moderne China moet een groot aantal bouwwerken wordenuitgevoerd. Daarbij vormen de noodzaak van een economischstaalgebr?ik en het streven naar kwaliteitsverbetering voor deChinese constructeurs en aannemers belangrijke problemen.Om deze redenen heeft het voorgespannen beton sinds 1956 inChina een grote vlucht genomen; dit bouwmateriaal wordt danook thans in alle belangrijke constructies toegepast,In verschillende Chinese steden zijn grote fabrieken opgerichtvoor de vervaardiging van voorgespannen betonelementen. Zostaat er bij voorbeeld in Peking een fabriek, waarin zowel voor-gespannen als normaal gewapende betonelementen wordengefabriceerd; deze fabriek heeft een totale jaarproduktie van150 000 m3beton. Naast de fabrieksmatige vervaardiging van voor-gespannen beton wordt ook een grote hoeveelheid in het bouw-werk vervaardigd; dit vindt zijn oorzaak in de grote uitgestrekt-heid van het land en in de verspreide ligging van de verschillendebouwplaatsen. Wanneer het voorgespannen beton op het bouw-werk wordt vervaardigd, maakt men gewoonlijk gebruik vanvoorspanstaven in plaats van voorspandraden.De gestandaardiseerde typen voorgespannen betonelementen,die gedurende de afgelopen twee jaren werden toegepast, kunnenals volgt in drie groepen worden onderverdeeld:a. elementen voor gebouwen-- vakwerk-, vierendeel- en boogliggers voor dakconstructies,overspanning 18-30 m (foto I);-- secondaire vakwerkliggers, die de hoofdliggers van de dak-constructie ondersteunen, overspanning 12 m (foto 2);-- dakbalken, overspanning 15 en 18 m (foto's 3-4, blz. 846);-- monolitische en samengestelde kraanbalken voor kraan-belastingen van 5-75 t, overspanning 6 m (foto's 5-6, blz. 846);-- samengestelde dakplaten, afmetingen 6?1,5 m2en 12?3 m2;-- holle vloerplaten, overspanning 4-6 m.De toepassing van voorgespannen beton in vakwerk-, vierendeel-en boogliggers voor dakconstructies en in dak- en kraanbalkengeeft in vergelijking met soortgelijke constructies in staal eenstaalbesparing van 42-76% en een kostenbesparing van 22-53%.Cement 10 (1958) Nr. 21-22b. elementen voor spoorbruggen; spoorwegdwarsl'tggersVoorgespannen liggers voor spoorbruggen hebben gewoonlijkeen overspanning van 24 of 26 m. Elke ligger wordt gevormd doortwee naast elkaar geplaatste segmenten met T-vormige doorsnede(foto's 7-9, blz. 847), die met kabels 520 5 zijn voorgespannen.In vergelijking met gewapend-betonliggers verkrijgt men op dezewijze een staalbesparing van 60%.In voorgespannen betonnen spoorwegdwarsliggers worden zowelspanstaven als spandraden toegepast (foto's I0-II, blz. 848). Inhet laatste geval (spandraden) bedraagt de hoeveelheid staal ca.6,7 kg per dwarsligger. De aanschaffingskosten zijn slechts ca.10% hoger dan die van houten dwarsliggers.foto 2. vakwerkllggers voor dakconstructie845. elementen voor diverse constructies-- voorgespannen betonnen palen, lengte 12-24 m ;-- voorgespannen buizen, diameter 0,5--1,5 m;-- mijnstutten;-- ondersteuningsportalen voor hoogspanningslijnen (foto 12,blz. 848).In vergelijking met soortgelijke stalen constructies geven laatst-genoemde ondersteuningsportalen een staalbesparing van 78-90%en een kostenbesparing van 40-60%.Ter aanvulling van bovengenoemde toepassingen kunnen nogenkele constructies worden genoemd, die momenteel in eenvoorbereidend stadium verkeren;-- vakwerkliggers voor dakconstructies, overspanning 62 m;-- gashouders, diameter 40 m;-- liggers voor spoorbruggen, overspanning 32 m ;-- ondersteuningsportalen voor hoogspanningsleidingen over de1700 m brede rivier de Yangtze, hoogte 135 m;-- ondersteuningsmasten voor hoogspanningslijnen (220000 V).foto's 3-4. toepassingen van geprefabriceerde dakbalkenDe hoeveelheid voorgespannen beton, die in China wordt toe-gepast, neemt snel toe. Bij de uitvoering van industri?le gebouwenwerd in 1957 slechts 1,3% van de totale hoeveelheid gewapendbeton door voorgespannen beton gevormd; voor 1958 wordt ditgedeelte op ruim 6,6% geschat.Indien de hoeveelheid voorgespannen beton alleen wordt uit-gedrukt in de totale hoeveelheid geprefabriceerd gewapend betonzal dit gedeelte in 1958 naar schatting ruim 14,3% bedragen.In de afgelopen twee jaren zijn bijna 50 voorgespannen betonnenspoorbruggen uitgevoerd; de langste bezit 28 overspanningen,elk van 24 m ; de totale lengte is bijna 700 m.Er zijn reeds plannen aanwezig om in de nieuwe spoorlijnen allebrugconstructies, met overspanningen van 16-28 m, in voor-gespannen beton uit te voeren.In 1958 zullen waarschijnlijk 400 000 voorgespannen betonnendwarsliggers worden gefabriceerd. Momenteel zijn vijf fabriekenvoor de vervaardiging van dergelijke dwarsliggers in opbouw.Deze fabrieken zullen in 1959 voltooid zijn; zij bezitten dan eenproduktiecapaciteit van 2 150 000 dwarsliggers per jaar.Een dergelijke snelle ontwikkeling van het voorgespannen betonzal ook in de andere toepassingsgebieden plaats vinden. Verwachtkan worden, dat in of omstreeks 1962 de totale hoeveelheidvoorgespannen beton 20-25% van de in geheel China toegepastehoeveelheid gewapend beton zal uitmaken. v.d.V.foto's 5-6. vervaardiging van samengestelde kraanbalken (voorgespannen en gewapend beton)foto 7. geprefabriceerde ligger (T-vormige doorsnede) voor spoorbrugfoto 8. uitvoering spoorbrug, montage van geprefabriceerde liggerfoto 9. voltooide spoorbrug van geprefabriceerde liggersCement 10 (1958) Nr. 21-22847foto 10. opslag spoorwegdwarsUggers van voorgespannen beton?< foto 12. montage ondersteuningsportaal voor hoogspanningslijnfoto 11. toepassing voorgespannen spoorwegdwarsliggers848 Cement 10 (1958) Nr. 21-22
Reacties