Project OV SAAL behelst niet alleen de spoorverbreding van de Zuidtak van Amsterdam, maar ook de aanpak van het traject Weesp – Lelystad (Flevolijn). Om de capaciteit te vergroten, wordt de spoorinfrastructuur op dit tracé op een aantal locaties aangepast. Geluidsmaatregelen compenseren de effecten van het toenemend aantal treinen. Auteurs:ir. Herman van Liebergen, ing. Yildrim Gökay (ProRail)
themaVan Weesp naar Lelystad6201470themaProject OV SAAL behelst niet alleen de spoorverbreding van deZuidtak van Amsterdam, maar ook de aanpak van het trac?Weesp ? Lelystad (Flevolijn). Om de capaciteit te vergroten,wordt de spoorinfrastructuur op dit trac? op een aantal locatiesaangepast. Geluidsmaatregelen compenseren de effecten vanhet toenemend aantal treinen.Van Weespnaar LelystadGeluids- en infrastructurele aanpassingen voor Cluster A van OV SAALVerder wordt gewerkt aan (in dit artikel niet behandeld):- verzwaren van de tractie-energievoorziening ter hoogtevan Almere;- aanbrengen van calamiteitenvoorzieningen in de openbareruimte.Infra-uitbreidingen station Almere CentrumDe huidige situatie bij station Almere Centrum betreft eentweesporige hooggelegen baan met een aantal onderdoor-gangen. Het station is gebouwd op een viaduct. De stationskapbestaat uit een ruimtelijke vakwerkconstructie.In de toekomstige situatie wordt het mogelijk met meer treinenAlmere Centrum te bereiken en is de intensiteit van het trein-verkeer groter. Ook kunnen treinen worden opgesteld zonderde doorgaande sporen te hinderen. De spoorconfiguratie wordthiervoor aan de oostkant uitgebreid met twee keersporen voortreinen uit Amsterdam. De treinen kunnen hier `lang' 1) kerenen de machinist kan via een dienstperron tussen de kopsporennaar de andere kant van de trein lopen. Om deze keersporen tebereiken, zijn vier gewone en vier Engelse wissels (wissels mettwee kruisende sporen) nodig.Aan de westkant van het station wordt de aansluiting van hetnoordelijke spoor op het middenspoor een stuk naar hetDe aangepaste spoorinfrastructuur tussen Weesp en Lelystadvalt onder Cluster A van OV SAAL. De maatregelen die onderdit cluster vallen, zijn:- uitbreiding spoorinfrastructuur in Almere Centrum;- realisatie van geluidsmaatregelen:- plaatsen van geluidsschermen langs grote delen van hettrac? rond Weesp, Almere en Naarden (28 km);- plaatsen van raildempers nabij Almere Buiten (260 m);- geluidsarm maken van de Vechtbruggen.De realisatie is verdeeld over diverse contracten: VechtbruggenWeesp, Almere Geluid en Almere infra. De werkzaamhedenzullen begin 2017 zijn uitgevoerd en vangen de verwachte groeitot 2023 op.Cement_06_2014 70 26-09-14 11:13Van Weesp naar Lelystad 62014 71bruggen. In de spits passeren zo'n 32 passagierstreinen per uurdeze bruggen (op de Flevolijn en de Gooilijn). Daarmeebehoren ze tot de meest intensief bereden beweegbare spoor-bruggen van Nederland. Om aan de toenemende vervoersvraagte kunnen voldoen, wordt de capaciteit vergroot.Voor de omgeving betekent meer treinverkeer over de Vecht-bruggen een toename van de geluidshinder die daarmee dewettelijke normen overschrijdt. Om deze hinder te beperken enweer binnen de normen te brengen, zijn maatregelen vereist. Erzijn twee varianten uitgewerkt:1 Vervangen van de huidige `luidruchtige' -liggers door zoge-noemde `stille' brugliggers.2 Aanpassen van de huidige -liggers met geluidsbeperkendemaatregelen zoals het bekleden van de lijfplaten met geluids-dempende materialen.Hoewel de initi?le bouwkosten hoger zijn, scoort de eerstevariant beter in de LCC-analyse (Life Cycle Cost) dan detweede variant. De winst ligt voornamelijk in de toekomst,dankzij lagere onderhoudskosten en minder verstoringen vande treindienst. Ook wat betreft het terugbrengen van degeluidshinder scoort het vervangen van de huidige brugliggersbeter. Op basis van deze argumenten is besloten de huidigebrugliggers te vervangen. 12ir. Herman van Liebergen,ing. Yildrim G?kayProRail1 Station Almere Centrumfoto 1 en 2: Your Captain Luchtfotografie2 De twee beweegbare spoor-bruggen over de Vecht op trac?Amsterdam - Almere3 Langs de corridor Weesp ? Lelystadworden op verschillende plaatsengeluidsschermen geplaatst1) Lang keren = Het laten keren van treinen (wijzigen van de rijrichting) op speciaaldaarvoor aangelegde keersporen. De trein kan zich daar langer ophouden totdatdeze weer in de dienstregeling wordt opgenomen, zonder daarbij doorgaande ofperronsporen bezet te houden.2) Kort keren = Het laten keren van treinen naast het perron van het station. Demachinist loopt daarbij via het perron om.westen verlegd. De wisselconfiguratie wordt zo aangepast dat er`kort' 2) kan worden gekeerd en dat treinen sneller het stationbinnen kunnen komen rijden.Naast het spoor en ter hoogte van het station worden geluids-maatregelen getroffen. Op het station worden de transparantepanelen, die als geluidswering worden toegepast, in debestaande vakwerkconstructie ge?ntegreerd. Het baanlichaamwordt op een aantal plaatsen verbreed zodat er voldoenderuimte is voor de sporen. Op locaties waar zich beweegbaredelen van wissels bevinden boven overgangen van baan naarkunstwerk, komen zettingsvrije platen.Vanwege de complexiteit wordt de nieuwe spoorinfrastructuurin een groot aantal faseringsstappen gerealiseerd.Geluidsmaatregelen Weesp ? LelystadOver de gehele corridor Weesp ? Lelystad komen op verschil-lende plaatsen geluidsschermen:- ter hoogte van Almere: circa 24 km;- ter hoogte van Weesp: circa 2,4 km;- ter hoogte van Naarden: circa 2,1 km.De hoogten vari?ren van 1 m tot maximaal 6 m ten opzichtevan bovenkant spoor. De schermen worden geplaatst op circa4,75 m uit hart spoor. Ter plaatse van station Almere Buitenkomen raildempers tussen km 20.050 en km 20.180.Vechtbruggen WeespOp het trac? Amsterdam ? Almere bevinden zich over de rivierDe Vecht bij Weesp twee beweegbare spoorbruggen, de Vecht-3Cement_06_2014 71 26-09-14 11:13
Reacties